Een boete als je niet thuis bent als er een pakketje wordt bezorgd?
Ik snap dat het niet leuk is als ze voor niks aan de deur staan en dat dat tijd kost..... maar laat het bezorgbedrijf dan ook op tijd melden wanneer het komt en zich daar aan houden! Sommige webwinkels geven aan welke dag het komt, dat is al handig, dan kan je er rekening mee houden.... maar soms heb je geen idee wanneer het komt en krijg je ineens bericht dat het eraan komt, maar de bezorger geeft dan aan dat het wel aangemeld is maar nog niet ontvangen..... dan weet je dus nog niet wanneer het komt.
Vorige jaar had ik een keer bericht van een bezorger dat het vrijdags zou komen.... later maakten ze daar zaterdag van, vervolgens zou het maandag worden en zondag meldden ze ineens dat het zondag zou worden. Dan kan je toch geen boete geven als iemand niet thuis is?
En ze zijn echt niet altijd duidelijk:
Wel vaker veranderd het van dag, maar die keer was het dus meerdere keren. Ook de tijd wordt pas laat bekend gemaakt waardoor je niet een dag eerder al kan regelen dat je op dat tijdstip thuis bent.
De laatste tijd zijn ze hier meestal wel op tijd, dat is wel eens anders geweest. Maar ik heb ook een bezorgbedrijf gehad dat helemaal geen tijd aangeeft, alleen dat de bezorger onderweg is. Een paar weken geleden hebben ze dat 2 dagen lang volgehouden en die tweede dag kwam het pas 's avonds om kwart over 8. Daar kan je toch niet voor thuisblijven? Nou is het hier goed geregeld, ze weten waar het naartoe moet als ik niet thuis ben en dat werkt prima, maar dat kan niet overal en altijd.
Dus een boete kan naar mijn idee alleen als ze tijdig duidelijk zijn over dag en tijdstip en zich daar ook aan houden. (Als ik een boete zou mogen innen voor elke keer dat de bezorgdag veranderde zou ik veel meer kunnen bestellen en de bezorgtijd verandert nog veel vaker! Dan zou dat een leuke bron van inkomsten zijn)
Ik ben bang dat er dan nog maar weinig besteld gaat worden als ze dat nu gaan invoeren zonder zelf wat dingen te verbeteren. Helaas heeft niet iedereen veel winkels om de hoek, dus het is niet voor iedereen handig om het in een echte winkel te halen, dus dan maar niets. Wat noodzakelijk is wordt toch wel gehaald, maar wat minder noodzakelijk is wordt vaak uitgesteld of 'laat maar zitten'..... want vaak genoeg blijkt het in de winkel uitverkocht te zijn en dan ben je dus voor niks in de auto gestapt..... daarom is/was bestellen vaak handiger. Ik winkel graag en kom dus echt nog wel in winkels, maar ja.... nu nog even wat minder omdat het nog niet zo goed lukt.... maar een dagje winkelen vind ik heerlijk.
Toen ik ziek was bestelde ik heel veel (ook boodschappen) .... nu wat minder, maar omdat we hier niet veel winkels hebben bestel ik zo nu en dan nog wel. Ook grote, zware en/of onhandige dingen laat ik liever bezorgen en ik zal de enige niet zijn. Winkels die ook niet in omliggende plaatsen te vinden zijn ga ik ook niet snel naartoe, dat wordt bestellen. Ik stuur eigenlijk nooit wat terug, dat is nooit nodig. Ik bestel geen 3 maten van hetzelfde artikel om alleen die ene die past te houden, ik bestel meteen de goede maat en dat is nooit een probleem geweest.
Sommige dingen kunnen alleen online besteld worden.... toen Blokker nog bestond gebeurde dat daar vaak..... niet in de winkel maar wel online. Er valt dus bijna niet aan te ontkomen dat er van webwinkels gebruik gemaakt wordt en vooral als je niet vlakbij de winkels woont!
Het voordeel van internet is natuurlijk ook dat eenvoudiger te vinden is waar het het goedkoopst is wat je zoekt en dan wordt het vaak meteen maar besteld.
Ik denk niet dat webwinkels de fysieke winkels stuk hoeven te maken.... maar als een artikel in de fysieke winkel duurder is dan in hun webwinkel is dat natuurlijk niet handig. Zorg dat er in de fysieke winkel extra aanbiedingen zijn en misschien andere leuke verrassingen.... er zijn nog altijd mensen (zoals ik) die graag winkelen en als dat dan beloond wordt met leuke aanbiedingen of andere extra's dan blijven de mensen echt wel komen. Het zou elkaar moeten aanvullen. Personeel kan een winkel maken of breken.... ik wil wel graag vriendelijk geholpen worden en goed advies kunnen krijgen!
Boete bij 'niet-thuis-zijn'? Voor het eerst dat ik er van lees, inderdaad heel onterecht, je ervaring spreekt voor zich.
BeantwoordenVerwijderenIk bestel niet vaak iets en heb tot nog toe altijd een leverdatum gekregen. Hopelijk blijft dat zo.
Met je laatste opmerkingen ben ik het eens, fysiek- en onlinewinkels zouden elkaar kunnen aanvullen.
.
Ze hadden het er vandaag op tv over. Het houdt natuurlijk erg op als veel mensen niet thuis zijn, maar ja.....als je niet weet wanneer het komt is het lastig.
VerwijderenJa toch? Ze moeten elkaar kunnen aanvullen of misschien zelfs versterken.
Het is inmiddels gewoonte aan het worden dat het bestelde niet meer de volgende dag wordt bezorgd maar twee of drie dagen later. Geen probleem natuurlijk. Vroeger ging je naar een winkel, liet je voorlichten, je werd iets aangeraden dat niet op voorraad was en dan zei de winkelier: 'Maar ik kan het wel voor u bestellen! En daar moest je dan een week op wachten. :-) Ik probeer altijd na te gaan of ik op de bezorgdag thuis kan of wil zijn, en zo niet dan laat ik het bezorgen bij een afhaalpunt. Eigenlijk lijkt me dat sowieso de beste methode. Per buurt of dorp een centrale voorziening waar alle bestelde pakketten worden afgeleverd. Je krijg een berichtje dat het kan worden opgehaald en dat doe je op je eigen tijdstip. Grote bestellingen zoals een wasmachine of een pakket van Ikea ofzo wordt lastig natuurlijk, en dat moet thuisgebracht kunnen worden, maar wel op een precies moment. Maar veruit de meeste pakjes kun je zelf ophalen, of, tegen een vergoeding, door het afhaaldepot laten bezorgen. Maar ik ben erg voor je idee het bestelbedrijf boetes te laten betalen als ze niet op tijd of onduidelijk zijn! Vandaag nog 267 bestellingen de deur uit en cashen maar. :-)
BeantwoordenVerwijderenVoor DHL en Postnl. hebben we hier wel afhaalpunten, ik dacht DPD ook, maar de rest denk ik niet. Dan zijn er nog van die kluisjes waar ze het in kunnen doen, maar ja.... als ik een klein pakje heb en ze doen het in de bovenste dan kan ik het alleen pakken als het vooraan ligt. Dat valt dus af voor mij. Maar ze hebben bij mij een plek waar ze het neer kunnen leggen en dat werkt prima, ze bellen niet eens meer aan. Ik pak ook voor meerdere buren aan.
VerwijderenAllemaal zelf steeds in de auto stappen om het op te halen (soms in een andere plaats) is ook niet perfect. Maar het zou handig zijn als de bezorgdiensten samen werkten.... en inderdaad een afhaalpunt voor alles! We hadden eenn goed afhaalpunt voor DHL, maar de eigenaresse kreeg een ernstig ongeluk en het personeel houdt de winkel draaiende.... dan maar DHL eruit, waar daar was veel werk aan. Een nieuwe winkel besloot het over te nemen..... na een paar uur besloot de winkelier het toch maar niet te doen... maar toen waren er al pakjes naar hem onderweg die hij niet meer aan wilde pakken.... tsja, waar brengen ze het dan naartoe?
Gelukkig doet die eerdere winkel het weer.... daar is nooit gezeur.
Als er bij mij (huis met 6 bewoners) wordt aangebeld druk ik op de intercomknop om de voordeur te openen. Het gaat dan om pakketjes voor de buren die niet thuis zijn en door de bezorger beneden kunnen worden neergezet.
BeantwoordenVerwijderenToen ik zelf een pakketje verwachtte en er werd aangebeld drukte ik EERST op de knop om de deur te openen en zei vervolgens door de intercom: "Hallo". De deur beneden was open, ik hoorde niets en na nog een paar keer "Hallo, hallo" te hebben gezegd ben ik maar weer achter mijn computer gaan zitten. In die 1,5 tot 2 minuten dat ik bij de intercom stond heb ik een mailtje ontvangen met de mededeling dat ik had geweigerd mijn pakketje in ontvangst te nemen.
Een boete lijkt me in dit geval zeer terecht. Immers, ik opende de deur vrijwel direct nadat er werd aangebeld, ik zei een paar keer "Hallo" door de intercom en de bezorger kan bewijzen dat mijn pakketje niet is bezorgd.
Het doet me een beetje denken aan een oud collega die een aanslag kreeg voor hondenbelasting. Toen hij belde om te zeggen dat hij geen hond had, moest hij BEWIJZEN dat hij GEEN hond had (?).
Ik kan niet bewijzen dat mijn pakketje niet is bezorgd, maar de bezorger kan dat wel. Geen pakketje, wel een boete, wat een geweldige bedrijfsstrategie! De envelop met de boete kan namelijk wel door de brievenbus zonder dat er daarvoor wordt aangebeld door een bezorger ;-) .
Groetjes van Begonia en P., die nu dan maar de hond die ze niet hebben gaan verbergen om boetes van pakketbezorgers te voorkomen :-)
Leuker kunnen ze het niet maken!
VerwijderenIk vind dat ze alleen een boete mogen geven als ze het zelf heel goed doen!
Er mankeert nog veel aan..... ze bezorgen ook gebroken mokken heb ik gehoord 😂🤣😂🤣‼️
Bewijzen dat je geen hond hebt..... helpt het om te zeggen dat je zelf altijd blaft?
Ik heb wel eens een logeerhond, ik verwacht altijd dat ze het dan net komen controleren, maar dat is nog niet gebeurd.
In de meeste plaatsen is de hondenbelasting afgeschaft, hier nog niet. Ik vind het ook niet eerlijk t.o. katten..... die poepen in andermans tuin en niemand die het weghaalt, vermoorden vogeltjes.... kruipen stiekem overal naar binnen... die zorgen veel meer voor overlast als ze los buiten lopen. Heb ik wel eens verteld dat er een keer 's nachts een kat op mijn bed sprong?
Voor honden geldt al vrijwel overal dat de baasjes hun drollen moeten weghalen, poepzakjes moet je vaak verplicht bij je hebben. Dat vind ik wel goed..... niet iedereen doet het helaas, maar veel mensen wel.
Groeten van mij ..... en hoe is het nu met Begonia zijn kunstgebit? (Jawel, ik weet nu eindelijk dat Begonia een hij is). Tot maandag!