Zoeken in deze blog

donderdag 8 december 2022

Van de hak op de tak.






 Wat leuk, ik kreeg gisteren een kerstkaart met een bon voor een postcodeloterijhuisje erin, 
Even dacht ik dat de actie al afgelopen was, maar inleveren kan nog tot zondag gelukkig. 

Vandaag eerst bloedprikken.......  meteen daarna even snel wat boodschappen halen.
Ik moest natuurlijk nog ontbijten, want ik moest nuchter geprikt worden, dus thuis meteen een broodje klaargemaakt  en een kop koffie en daarna naar de volgende winkel voor nog wat boodschappen en natuurlijk het huisje..... bedankt Jan (één van de vele Jannen die ik ken)! 




Ik las voor de zoveelste keer dat het woord moedermelk veranderd moet worden in mensenmelk.
En eerder al las ik dat borstvoeding borstkasvoeding moet gaan heten. Sorry hoor, maar je kan toch niet alles genderneutraal maken. Zo wordt het juist een eenheidsworst! Als iemand het zo wil noemen.... ga je gang, maar ik doe er niet aan mee. Taal verandert voortdurend, maar als veranderingen opgelegd worden werkt het niet. Steeds raken er woorden in onbruik en komen er nieuwe woorden bij.... prima, taal leeft! Maar dwing niet om het te veranderen. Ik voel mij vrouw en heb mij altijd vrouw gevoeld..... en ik ben zelfs ook nog moeder en ik gaf moedermelk.... borstvoeding dus..... naar mijn idee is daar niks mis mee. En ik heb zelfs een baarmoeder..... mag dat dan nog wel? Wordt dat dan een baarmens? 
Iemand die zich anders voelt/anders is heb ik geen enkele moeite mee, wat variatie maakt het alleen maar leuker.... als iemand daarom anders genoemd wil worden om die reden vind ik ook prima, want ik snap best dat als je lichamelijk een man bent en je vrouw voelt dan je dan geen man genoemd wil worden, maar misschien past het woord vrouw dan ook niet bij je ..... prima, zeg maar hoe je genoemd wil worden, daar heb ik geen moeite mee.... maar mag ik mijzelf dan gewoon vrouw blijven noemen (met alle woorden die daarbij horen)? Dat is namelijk voor mij het meest logische, zoals het woord man voor Edwin het meest logische is. Voor anderen zal het niet logisch zijn en dat snap ik..... maar daarom hoeft het voor mij toch nog niet te veranderen? 



Het is met meer dingen die opgelegd worden die niet werken..... ik heb nog nooit gehoord dat iemand 'zoenen' op zijn boodschappenlijstje zet..... volgens mij noemt bijna iedereen het nog steeds negerzoenen.  Dat er een merk is dat jodenkoeken odekoeken is gaan noemen ..... ik vraag mij af of ze dan nog wel gemaakt worden volgens Joods recept, want daarom heten die dingen zo! En als je het Jodenkoeken noemt zal het volgens dat recept gemaakt moeten worden volgens mij, maar odekoeken niet.... dat is wat anders. Ik hoor het ook niemand zeggen. En wat is er mis met het woord Joden? Die mensen bestaan toch gewoon? Ik vind het eigenlijk discriminerend als dat woord dus niet gebruikt mag worden!
En zoals facebook geen foto's van zwarte Pieten meer accepteert...... dat betekent dat ik mijn herinneringen maar moet vergeten? Ik ben meerder keren met heel veel plezier zwarte Piet geweest, moet ik dat vergeten en de foto's weggooien? Overigens kreeg ik van Facebook wel een herinnering van een paar jaar geleden op mijn tijdlijn.... jawel, een foto van mijzelf als zwarte Piet! 
Ik zag dat veel mensen uit protest nu juist dergelijke foto's plaatsten..... daar doe ik niet aan mee, dat vind ik ook niet nodig, hoewel ik het hele gedoe rondom Piet wat overdreven en te gedwongen vind, maar ik ga ook niet pesten.... want zo voelt het voor mij een beetje als ik expres zulke foto's plaats. Als ik zo'n foto plaats is het om een andere reden, maar niet uit protest. 
Maar goed.... alles waar teveel dwang bij zit werkt niet! En vooral als het om dingen gaat waar de meeste mensen het nut niet van inzien. Mensenmelk..... ik vind het raar en velen met mij. 
Als woorden 'vanzelf' veranderen vind ik het prima, dat is anders. 

En over taal gesproken...... al heel lang vraag ik mij af waarom wij het woord baby gebruiken voor zuigeling...... een Engels woord voor iets dat altijd bestaan heeft. Als er iets nieuws wordt uitgevonden en dat vanuit een ander land hier naartoe komt snap ik best dat er dan geen Nederlands woord voor bedacht wordt ...... maar baby... er zijn altijd kinderen geboren, het is geen nieuwe uitvinding ..... het bekt misschien wat lekkerder dan zuigeling, het klinkt misschien wat liever, maar hoelang wordt dat woord al gebruikt? Volgens mij al in een tijd dat er maar weinig mensen Engels spraken..... dan verbaasd het mij dat zo'n woord toen al gewoon geworden is. Niet dat ik vind dat dat woord niet kan.... maar ik vind het wonderlijk. Ik heb het even opgezocht en las dat het woord baby in 1875 al gebruikt werd..... gek toch? Nederlanders spraken toen soms wel Duits of Frans, maar Engels was niet gangbaar.

En waarom is van de hak op de tak springen niet hetzelfde als hakketakken? 

Iets anders..... bij 'onze' AH zag ik dat statiegeldbonnen nog maar een week geldig zijn...... dat is nieuw voor mij, want het was 5 jaar. Ik heb even op de site gekeken en daar staat nog steeds 5 jaar (vandaag 8/12).
Geen idee of dit bij elk filiaal is. 
Heeft u een oudere bon, ga dan geen ruzie met de caissière maken, want die doet ook alleen maar wat haar wordt opgedragen, vraag naar de bedrijfsleider, schrijf naar AH of weet ik veel wat, maar niet de caissière..... niet leuk voor haar, maar waarschijnlijk veroorzaakt u ook nog een file bij de kassa .
En misschien veranderd het wel weer, want ik heb het idee dat dit niet helemaal klopt. 


Ik wil geen onrust stoken, dat is zeker niet mijn bedoeling, maar het scheelt een hoop ergernis als iedereen het weet en dus op tijd de bon inlevert. Overigens kunnen bonnen volgens de site ook bij andere filialen ingeleverd worden, maar dan alleen bij de servicebalie en niet bij de kassa. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten