Zoeken in deze blog

dinsdag 9 juli 2024

Getuige?





Detectives kijk ik graag naar, dat is altijd al zo geweest.... en ook lees ik graag detectives. Ik zoek mee naar de dader, ik kan er helemaal inzitten. 






Regelmatig zie ik dat iemand een signalement moet geven.... en dat er soms een compositietekening aan de hand van de omschrijving gemaakt wordt.... dan zeggen ze "Nee, de kin wat breder, de oren wat groter" Daar zou ik heel slecht in zijn...... ik zie vaak wel of het lijkt op wat het moet zijn, maar zelfs bij bekenden zou ik meestal niet kunnen zeggen of de kin breder of smaller is. Alleen als het heel opvallende kenmerken zijn zou ik het misschien kunnen zeggen, maar meestal valt het mij niet op.... ik zie een geheel, niet de details. Vaak herken ik mensen wel als ik ze weer zie, maar beschrijven hoe ze eruit zien kan ik niet. 




Auto's herkennen vind ik ook moeilijk.... ik mijn jonge jaren herkende ik elk merk (het type niet altijd), maar ja.... er waren minder merken en ze hadden duidelijker kenmerken. Later gingen de verschillende merken steeds meer op elkaar lijken vond ik. Nu vind ik het veel moeilijker.... ik weet hooguit de kleur.
Het kenteken wil nog wel eens lukken..... maar dan moet ik er wel aan denken om daarnaar te kijken en als iets erg snel gaat lukt dat meestal niet. Ooit gaf ik een nummer door aan de politie en ze gingen er vanuit dat het niet helemaal zou kloppen, maar de volgende dag werd er gemeld dat ik het wel goed had en daar waren ze heel verbaasd over! Die keer had ik tijd gehad om te bedenken dat ik het nummer moest bekijken en onthouden zodra ik de kans kreeg, dan is het wel te doen. 




In veel gevallen zal ik geen goede getuige zijn denk ik ..... ik ben bang dat ik niet verder kom dan 'hij droeg een zwarte muts' en daar komen ze niet veel verder mee. 
Misschien is het te trainen.... ik zal het eens proberen. 







 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben denk ik precies als jij op dit gebied. Of nog erger. Ik heb eens de politie gebeld dat er een vreemde, enge kerel in mijn huis was. Bleek het mezelf te zijn in de spiegel! Het is maar goed dat ik mezelf niet in bed kan zien liggen. *note to self: plafondspiegel weghalen*. (Nee hoor, grapje. Die spiegel blijft. (Grapje!) Vanmiddag liep ik met een groepje medetoeristen door mijn vakantiedorp onder leiding van een gids. Die gids, een gezellige jongeman, zou ik niet goed meer weten te omschrijven. Iets met gezet, soort baardje, bril. Tja. Wel droeg hij een voor mij opvallend shirt en hij had een accent. Oké, dat is toch wel iets. In de groep verder een dunne man met een kaal hoofd en een gevoelige mond, en met een Amsterdams accent. Hem zou ik moeiteloos herkennen als ik hem weer zag. Zijn vrouw denk ik ook wel maar haar omschrijven zou ik bijna niet te doen vinden. Nu ik dit schrijf heb ik van de meeste groepsleden wel een soort beeld voor ogen, maar ik zou het moeilijk vinden er woorden voor te vinden. Een van de vrouwen had een vlugge, mooie lach. Is dat iets waar de politie wat mee kan? Ik zou een waardeloze getuige zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou precies..... het omschrijven is vaak lastig, zelfs als je het gezicht in gedachten ziet. En dan met een tekening kunnen zeggen wat er precies niet goed is... ik vind het lastig.

      Verwijderen
  2. Je leest het ook vaak in poitieromans: hoe meer getuigen, hoe meer verschillen.
    En toch denken mensen dat ze gelijk hebben: "heb ik zelf gezien!!"
    Dat merkte ik al in ons gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zo, iedereen herinnert zich dingen anders.
      Maar zelfs als je het echt weet is het nog moeilijk vind ik.
      Nummerborden moet je vaak snel voor zijn, maar zijn vaak fout doordat er bijvoorbeeld wat modder op zit waardoor het anders lijkt. Dat kreeg ik ook te horen toen ik een nummer doorgaf..... die f kan een p zijn etc.
      De volgende dag belden ze mijn vader met de mededeling dat ik het wel goed had. Ze hadden de man thuis opgezocht en hij wist meteen dat ik dat nummer had doorgegeven en zei: "Zo'n klein kreng!" Maar ik had de tijd gehad om het te bekijken. En een nummer onthouden werkt anders dan een gezicht omschrijven. Ik zou het niet goed kunnen tenzij er heel opvallende kenmerken zijn.

      Verwijderen