Zoeken in deze blog

dinsdag 2 juli 2024

Van de hak op de tak......van ziek zijn en beter worden via afval scheiden naar de slag om de binnenhaven.

 Ook al komen er nog wat afspraken waar weer nieuwe afspraken uit voort kunnen komen (maar misschien ook niet), het werd toch tijd om even wat te regelen..... mijn tuin ophogen is al 97000x uitgesteld om allerlei redenen en het is hard nodig. Een definitieve afspraak maken vind ik nog moeilijk, maar....... als ik weet dat degene die ik op het oog had het nog steeds kan/wil doen dan ben ik al een eind op weg. Dus even geïnformeerd en dat zit goed. Hoe, wat en wanneer dat komt wel, van mijn part duurt het nog een half jaar, maar het zit nu in het vat, er is in elk geval een voorlopige afspraak dat hij het gaat doen! 




Dat gaf een goed gevoel...... toch weer een stapje dichterbij. Als dat opgeknapt is geeft dat ook een prettig gevoel..... ik heb er plannen genoeg voor om het een beetje op te vrolijken en plannen maken is al leuk. Ik heb er ook al veel voor gekocht..... allerlei vrolijke dingen voor aan de muur, een tuinbankje met een tafeltje, alvast wat leuke kussentjes voor op het bankje.
Ik zag ergens leuke en goedkope tuinkussens, maar die kan ik nu niet halen, dat past allemaal niet in mijn boodschappentrolley en ik heb ook even minder fut. Lastige dingen om een ander te laten halen, want vaak zijn dat soort dingen snel uitverkocht en omdat ik verschillende soorten zou willen is dat lastig.... als die er niet is wat dan? En moeten andere die dan evengoed of juist niet?  Dat zijn dan dingen die ik beter zelf kan bekijken. Maar goed, ik heb wel al wat kussens en die zijn ook goed genoeg, dus daar laat ik het dan maar bij. En wie weet wat voor leuke aanbiedingen er nog voorbijkomen als ik weer mag autorijden en echt fit ben..... dan kan ik dat soort dingen gewoon halen!  Dit is ook eigenlijk de reden dat ik niet alle folders wil bekijken, ik wil niet zien wat ik misloop, maar ja, het is zo'n gewoonte om de aanbiedingen te bekijken. 
Eerst de voorkant ophogen..... daar lopen ook anderen die hun nek over de scheve tegels kunnen breken en daar kan dan mijn autootje weer staan als ik weer mag rijden. Dat wil ik dan ook meteen helemaal af hebben en dan pas naar de achterkant.... als er nog genoeg in het spaarpotje zit.... en anders komt dat later wel. Voor en achter alleen het belangrijkste doen zie ik ook niet zitten.... voor moet meteen ook klaar zijn! Dus ook wat leuke dingen aan de muur (die wil ik nog met blanke lak bewerken, eerdere dingen die geschikt zouden zijn voor buiten bleken het niet zijn en zien er niet meer uit.... en die lak zal toch wat beschermen), de bank komt er dus en ik heb nog een ander ideetje wat ik zelf erg leuk vind, waardoor oude spullen weer in gebruik kunnen worden genomen (en een beetje gek mag ook wel). De plantenbakken wil ik weer netjes gestapeld hebben zoals de bedoeling ooit was en zoals ze ook een tijd gestaan hebben.... onkruid weg (dat is voor minder erg dan achter, maar toch.... teveel)...... een hekje of zo tussen schuur en muurtje, erboven iets waar de loshangende electrakabel (naar de schuur) tegenaan kan zodat dat eindelijk netjes is en dan wat haken eraan voor plantjes of wat anders leuks.....  het plannen maken is al leuk. Alle containers moeten dan maar achter de schuur....  zolang de auto er nog niet staat kunnen ze naast de schuur, dan is er ruimte genoeg. Dat is het nadeel van afval scheiden..... 3 van die klikodingen die in de weg staan..... waarvan er 2 maar 1x in de 4 weken geleegd worden. Meestal heb ik ze niet vol, maar het zit er wel lang in. Ze worden wel eens verder gevuld door buren, dat mag.... nou ja, niet iedereen, want dan is hij snel vol, maar ik zeg wel eens als ik zie dat het bij een ander al vol is dat ze het bij mij mogen brengen, vooral als ik weet dat er niet heel veel meer van mij bijkomt. En dan die regels..... die mag niet en dat mag niet.....piepschuim niet... maar het is toch een soort plastic? Ja, maar toch mag het niet... dat soort dan weer niet. De theezakjes dan weer niet en dan weer wel.... restafval mag dan weer niet gevuld worden met bijv. verfresten, maar ja, als je dat nou over hebt is dan in mijn ogen eigenlijk restafval  (ik snap het wel hoor, maar toch...) .... dat moet dan weer naar Purmerend gebracht worden. Vroeger hadden we hier een gemeentewerf waar het naartoe kon, maar dat is voorbij. Gelukkig komen ze sinds kort zo nu en dan op plekken staan waar je het één en ander kan inleveren waar je anders voor naar Purmerend moet. Grofvuil komen ze eens in de 4 weken ophalen (moet je wel aanmelden en precies aangeven wat je hebt), maar die nemen ook niet alles mee, die verfresten ook niet, maar dat kan nu gelukkig naar het mobiele punt. Ooit waren de eisen over formaat zo streng dat het er op neer kwam dat ze het wel kwamen als het in mijn autootje paste, maar niet als het groter was.... dat was al toen we het hier nog in Monnickendam konden inleveren, maar ja.... dat was dus heel onlogisch. Geen idee of het nog zo streng is, maar toen had ik een keer een zonnescherm dat stuk was (lang geleden) ....ik belde.... ze vroeg "Is het langer dan 1.50m?" "Ja, het is langer." "Dan moet u het zelf wegbrengen!"  "Ziet u mij al gaan? Ik ben zelf 1.50! Dat gaat hem niet worden, ik zet het wel op het grasveld als speelobject!" Het lukte, het werd opgehaald en de man die het ophaalde vond het onzin "Ik heb een grijper, voor mij geen probleem!" Toen ze later een keer niet geweest waren en ik te horen kreeg dat ik het niet aangemeld had en het dus maar weer binnen moest zetten tot ze over 4 weken weer kwamen (een oude bank die al de hele nacht buiten had gestaan en vochtig was.... die zet ik echt niet in huis!!!) toen ontplofte ik zo ongeveer want ik had het echt opgegeven. Uiteindelijk is het toch opgehaald, maar sinds die tijd doe ik het per mail.... dan heb ik bewijs! En ik omschrijf het zo goed mogelijk, maar ik krijg via de mail geen vervelende vragen of het wel aan alle voorwaarden voldoet. Het formaat schrijf ik er nooit bij. Er zijn plaatsen waar het niet eens meer opgehaald wordt, dat is nog erger.... alsof je alles maar zelf weg kan brengen. Ik bel ze alleen als ik meerdere dingen heb of iets groots..... ik heb nu alweer het één en ander in de schuur liggen, maar daar zitten ook dingen bij die ik naar het mobiele punt kan brengen, dus maar eens kijken wanneer ze waar komen, als het mij  dan ook uitkomt kan ik wat kleine dingen daar alvast naartoe brengen. 


Maandag kreeg ik een lief mailtje van mijn tandarts, ze vroeg of het al beter ging en of ik al wat meer wist en schreef dat ze aan mij dachten...... nou, dat zijn altijd leuke berichtjes om te lezen, dat is lief. Ik zou er volgende week naartoe moeten, maar het valt gelijk met mijn bezoek aan de chirurg.




Ik ben sinds de ERCP die ik vrijdag onderging toch ietsje minder fit.... niet meteen dramatisch, maar ik hou het in de gaten...... het kan natuurlijk zijn dat zo kort na de operatie het even teveel was en dat ik gewoon even moet bijkomen..... dus..... rustig aan!  Gaat vast wel lukken en anders meld ik mij bij een dokter.... ik ken er nu genoeg! En volgende week moet ik alweer naar de chirurg, dus als het nog steeds ietsje minder is kan ik het dan ook zeggen..... het is nu niet alarmerend genoeg.... geen koorts, geen benen die mij niet meer willen dragen, maar net wat minder dan het was. Nee, ik let nu wel op..... gewoonlijk is het heel normaal als ik eens niet fit ben, maar na al deze toestanden ben ik er alerter op en ik weet ook waar ik op letten moet.  Na narcose kan je je wekenlang moe voelen.... ik had niet veel last na de operatie (maar deed uit voorzorg rustig aan), dan 9 dagen later sedatie..... dat laatste werkt wel minder lang na, maar toch.... ik kan mij voorstellen dat dat wat veel is en bovendien moet mijn lichaam toch herstellen elke keer.... van het laatste is er minder om van te herstellen, maar alles bij elkaar vind ik het niet zo gek om een paar dagen wat minder fit te zijn. 





Dinsdag toch wel weer wat beter, dat is mooi. De energie stroomt nog niet door mijn lijf, maar dat was ook niet te verwachten. Steeds een beetje beter en als er weer wat gedaan wordt is een stapje terug helemaal niet gek..... daarna dan weer vooruit. 

Ondertussen is hier de slag om de binnenhaven aan de gang. Binnenkort hebben we hier het Jan Haringweekend weer, tenminste..... dat was de bedoeling. Helaas..... het is er altijd erg druk op zondag als we de palingrookwedstrijd hebben, op sommige plekken kan je er soms niet eens door, ook EHBO-ers niet..... uiteindelijk zal het wel lukken, maar even snel lukt niet en dat kan wel eens nodig zijn. Als er dan ook een grote  tent komt te staan waar artiesten optreden komen er nog meer mensen op af.... en die tent neemt ook een flink deel van de schaarse ruimte in. Ik moet bekennen dat ik de tent zelf nog niet heb gezien, dus ik moet afgaan op wat ik gelezen en gehoord heb en dat in combinatie met de drukte die ik daar al vaak zag en de plek waar de tent staat waardoor het toch lastiger wordt als mensen snel weg willen als er problemen zouden zijn.... denk ik dat het goed is dat het afgelast wordt. Veel beter zou het zijn als dan het muziekevenement afgelast wordt of verplaatst is mijn mening.... maar samen kan echt niet naar mijn idee. Een enkel optreden op een plek waar het niet teveel ruimte inneemt kan wel en kan heel gezellig zijn, maar ik denk dat ze nu teveel willen. Ik ben EHBO-er geweest.... nooit bij dit evenement, maar ik heb daar wel vaak rondgelopen tijdens het palingroken..... ik ken de situatie en heb vaak gedacht dat het op sommige plekken te druk is als er wat gebeurt. Als alles goed gaat is er niks aan de hand, maar ja.....het kan altijd mis gaan. 



Een kort optreden zal ook extra mensen aantrekken (maar wel minder denk ik), maar dat is dan ook maar tijdelijk, daarna verspreiden die zich weer en als er geen grote tent is die hoe dan ook ruimte inneemt is het ook al eenvoudiger, maar zoals het dit jaar zou gaan..... ik snap niet dat daar een vergunning voor is afgegeven. Ik weet natuurlijk ook niet alles, ik ga af op wat ik weet van hoe het anders is en wat ik las over de plannen van nu. Ik weet niet wie het allemaal van tevoren wisten, of er overleg is geweest waardoor ze het eerder hadden kunnen bedenken.... geen idee, maar zoals ik het bekijk vanaf mijn bank zegt mijn verstand dat dit niet samen kan en ik vind het heel jammer dat het op deze manier stopt. Een andere oplossing zou mooi geweest zijn, maar dat is niet zo simpel, want er is altijd een groep de dupe van. Persoonlijk vind ik dat de Jan Haringrace en alles wat er dat weekend altijd bij hoort voorrang zou moeten hebben, maar ja...... 
Misschien de tent een stuk verder weg..... dat zou al schelen, maar dat trekt dan wel weer mensen weg bij het palingroken, hoewel het daar gewoonlijk druk zat is, maar toch..... hoewel ik dat een betere oplossing vind snap ik dat dat duidelijk niet de bedoeling was van de horeca die die tent en de artiesten organiseerden. Ik ben bang dat het niet meer teruggedraaid kan worden..... kort van tevoren afzeggen en dan weer wel door laten gaan geeft ook problemen, dat werkt niet. Maar veel mensen hebben er al helemaal op gerekend, hebben er inkopen voor gedaan, alles voorbereid, andere dingen misschien afgezegd, ongetwijfeld zijn er mensen die anders hadden moeten werken en vrije dagen (of 1 dag)  geregeld hebben...... ik snap dat heel veel mensen kwaad zijn! 

Foto geplaatst met toestemming van Frank Meij,


Ik ben er vaak geweest, altijd leuk en gezellig (en lekker), het ruikt dan weer zoals in mijn jeugd toen daar meerdere rokerijen waren en we altijd de rookwolken uit de vele schoorsteentje van de rokerijen zagen komen. Wij zagen dat vanuit ons huis, wij woonden bij de haven, het was ons uitzicht. Als de wind onze kant opstond stelde mijn moeder de was maar even uit, want dan kon ze het niet buiten hangen vanwege de geur..... geen probleem, dat hoorde erbij en je paste je aan. Ik vind het een heerlijke geur, maar de was hoeft er niet naar te ruiken.
 Gewoonlijk is er op de zaterdag in dat weekend een meezingkorenfestival, ook altijd heel leuk.... en dan op het eind met alle koren en het publiek rond de haven bekende liedjes zingen.... heerlijk. 
Dit jaar is alles anders dus.... een domper voor heel veel mensen! 
Ik zou dit jaar niet gegaan zijn, dat zijn nog vele stappen te ver, maar toch vind ik het jammer dat het niet doorgaat, ik weet hoeveel plezier veel mensen er altijd aan hebben, het is zo'n leuke traditie. 

𝐒𝐭𝐚𝐭𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐛𝐮𝐫𝐠𝐞𝐦𝐞𝐞𝐬𝐭𝐞𝐫 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞𝐫 𝐖𝐞𝐞𝐥𝐞
Allereerst betreur ik het dat de Jan Haring Race en de palingrookwedstrijd aankomend weekend niet doorgaan.
Het bestuur van de Stichting Monnickendammer Hardzeildagen heeft, na zorgvuldige overwegingen, besloten om de Jan Haring Race en de palingrookwedstrijd te annuleren.
Als burgemeester heb ik intensief overleg gevoerd met het bestuur. Hier hebben we benadrukt dat de veiligheid van de organisatie en de bezoekers altijd de hoogste prioriteit heeft en we er alles aan doen om dit te waarborgen. Hoewel we hen hebben geprobeerd te overtuigen om het evenement toch door te laten gaan, respecteren we hun besluit.
We begrijpen dat dit nieuws een teleurstelling is voor velen. Het is echter belangrijk dat we elkaar geen verwijten maken in deze situatie. Er spelen meerdere gevoelens en verwachtingen en het bestuur heeft deze zorgvuldig afgewogen voordat zij tot deze conclusie zijn gekomen.
Laten we met deze inzichten samen nadenken over hoe we de samenwerking kunnen verbeteren in de toekomst, zodat we hopelijk volgende keer een succesvol feestweekend voor iedereen hebben.

Wordt vervolgd??????????????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten