Zoeken in deze blog

dinsdag 19 december 2023

Piano


 Het pianoleerlingenconcert was weer leuk zondag! Ik vind het leuk om te zien en te horen, vooral de kleintjes. Maar de oudere jeugd is vaak juist heel goed, ook weer leuk, maar op een andere manier. 

Bij de beginners merk je al verschil...... ook als iemand keurig speelt wat er staat is het het soms net niet.... ze hebben het gevoel niet, terwijl anderen misschien meer fouten maken, maar er lekker in zitten, aanvoelen hoe het moet en soms zelf een beetje swingen zonder echt af te wijken van wat er staat. 2x per jaar treden ze op..... piano is een instrument waarbij je vaak voor publiek speelt, het is goed als ze daar aan gewend zijn. De leraar stimuleert het om uit het hoofd te spelen tijdens een optreden (maar is niet verplicht) en ze mogen hun eigen muziek kiezen. Zo blijft het ook leuk voor ze..... als de leraar klassiek wil maar je houdt van jazz dan is de lol er snel af..... gewoon zelf kiezen. 
Een jongetje begon heel snel en soepel, maar dat paste bij dat nummer, zo goed klonk het.... maar verderop had hij het blijkbaar minder in de vingers want dat ging juist langzaam en dat herhaalde zich steeds.......maar het was heel knap wat hij deed..... ik neem aan dat het zo niet in zijn muziek stond, maar dat maakt niet uit. Ik vind het leuk om te zien dat ze hun best doen. De één schrikt van een foutje, de ander gaat gewoon door of speelt een stukje opnieuw. Beginners en gevorderden..... zo leuk. 




Ik had bijna 60 stoelen neergezet, het waren er maar net genoeg. 
Niemand was ongeduldig als ze bij de bar even moesten wachten, mensen schoven de lege kopjes en glazen naar mij toe als ze zagen dat ik er niet bij kon, geen probleem als ik iets niet had.....het ging allemaal heel vrolijk en vriendelijk. Ik probeerde alles meteen te spoelen of af te wassen...... maar als ze weer gaan spelen kan ik geen lawaai maken, dus dan heel voorzichtig, maar wat weg is is weg! 
Na afloop eerst stoelen stapelen, als ik begin krijg ik altijd hulp..... nu was iemand mij al voor en volgens mij heeft letterlijk iedereen geholpen! Sommigen kwamen met een stapel van 5 (ik doe ze stuk voor stuk, een stapel red ik niet. Mensen zijn vaak al verbaasd dat ik ze op de hoogste stapel kan zetten..... het is een techniek, ik pak de stoel bij de poten en dan kan ik er bij, dan wip ik hem er zo op!), anderen brachten de kleine stapels naar de stapelaars van de grote stapels tegen de muur en die redden het vaak om zo'n stapel van 5 er zo bovenop te zetten..... ik denk dat in 3 of 4 minuten alle stoelen keurig op hun plek  stonden..... een nieuw record! Ik was stomverbaasd..... niet normaal zo snel!
En iedereen nog steeds vriendelijk en vrolijk. 
Daarna verder opruimen, afwassen, emmertje sop om schoon te maken...... toch nog wel even bezig, maar dat hoort erbij. 




Kwart over 5 bekaf weer thuis....... last van mijn rug..... maar rust doet wonderen. Even appen hoeveel consumptiebonnen er door de leerlingen zijn gebruikt i.v.m. de rekening en toen was ik snel in dromenland....... ik schrok wakker van een erg harde knal..... vuurwerk. Hm.... 10 over 8...... tv aanzetten voor Maëstro...... voor het begon sliep ik weer...... tussendoor 1 jurybeoordeling gezien (nou ja, meer gehoord) en weer was ik weg....... tijdens de sport werd ik wakker, 2 programma's later. Niet gegeten of gedronken, dus toen even wakker blijven, want een mens moet toch eten, maar vooral drinken! Maëstro even teruggekeken..... ik ben weer bij. Even wakker blijven maar. 
Het was teveel allemaal dit weekend, maar het is mij wel gelukt! En maandag een uitrustdag, want dit was teveel, nu even bijkomen. 





Wel maandag even gebeld over de fundusfoto...... ik ga er altijd van uit dat het wel goed is, maar omdat er al gezegd was dat hij niet duidelijk was zat de kans er in dat ik nog een keer moest of naar de oogarts en dat moet ik dan wel weten. 
Ik neem aan dat als er wat bijzonders is dat ik wel gebeld wordt, maar toch maar even zelf bellen. 
Alles was goed, hij bleek toch goed te beoordelen.... knap van die oogarts. Als het de oogarts is waar ik een paar keer geweest ben dan is het extra knap, want die heeft duidelijk geen goede ogen. Een bril doet wonderen, maar toch.... 
Ach, het is nog altijd goed geweest....... en nu mijn suiker beter gaat is de kans op oogproblemen (diabetische retinopathie) ook  alweer kleiner, maar die verbetering is er nog maar kort.
Goed dat het gecontroleerd wordt, want als het zover is dat je zelf problemen merkt is het eigenlijk te laat..... het kan namelijk wel stopgezet of vertraagd worden (met laser), maar verbeteren is niet mogelijk! 
Ik keek net bij de symptomen.... hm.... dat zijn voor een groot deel symptomen die ik wel heb, maar dan van staar...... daar heb ik dus niet veel aan. 
Maar ik heb tot nu toe helemaal geen bijkomende problemen van diabetes (voor zover bekend), mijn voeten worden ook regelmatig gecontroleerd en ook dat is altijd prima. 













Begonnen met de kerstversiering en zelfs het boompje staat al (nog niet helemaal klaar).......  het is ondertussen wel bekend, ik wil dat Kerst begint als het Kerst is en daarom versier ik het pas laat.... ik wil dat Kerst bijzonder is.... dat gevoel heb ik niet als het al normaal is, als ik al aan de versiering en de lichtjes e.d. gewend ben. 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten