Zoeken in deze blog

woensdag 7 augustus 2019

Muziek....wie doet er mee?

(foto Thea Klaver)


Het is vast wel eens opgevallen......ik speel saxofoon!




Veel mensen denken dat dat een vreselijk moeilijk instrument is.......het ziet er ook ingewikkeld uit met al die kleppen, maar om te leren spelen valt het best mee! Natuurlijk is het op elk instrument moeilijk om goed te spelen..... zelfs het simpelste instrument kan lastig zijn..... een triangel is niet moeilijk om te bespelen, maar als je tijdens een concert maar 3x op je triangel moet slaan is het best moeilijk om op tijd te zijn..... dan zit je de hele tijd te tellen en te tellen.....één foutje en je bent een maat te vroeg of te laat. Gelukkig zijn er in de muziek vaak wel herkenningspunten waardoor je je hopelijk op tijd kan herstellen, maar toch...... gewoon doorspelen is meestal eenvoudiger. Af en toe een paar maten rust is prima, dan zit je er nog helemaal in en voor een blaasinstrument is dat voor veel mensen ook wel fijn..... even op adem komen, lippen en kaak ontspannen en dan weer verder.

Verjaardagskaart gemaakt door Yolanda Vis

Maar de saxofoon is eigenlijk een uitgebreide blokfluit..... de basis is hetzelfde! Het blaast anders aan, het is even wennen om geluid te krijgen op een rietinstrument, maar als dat lukt en je vingers staan op de juiste plek dan is een toonladder op een sax precies hetzelfde als op een blokfluit!
Voor de halve noten zijn aparte kleppen...... die leer je geleidelijk aan wel, dat heb je niet meteen nodig. Bij een blokfluit moet je dan soms een half gaatje dichthouden.....dat vind ik veel moeilijker.
Het voordeel van een sax is dat je er dus vrij snel al liedjes op kan spelen, wat het oefenen meteen een stuk leuker maakt.



Bij een trompet (en veel soortgelijke instrumenten) is dat anders.....drie ventielen of kleppen om alle noten te spelen.....dus moet je het vooral met je mond doen en op gehoor...... dat went ook snel..... maar in het begin leer je maar een paar noten....dat is al moeilijk genoeg! Liedjes met 2 noten zijn vrij saai. met 3 of 4 verschillende noten ook nog .... dus het duurt ietsje langer voordat het echt leuk wordt. Daarna, als je eenmaal wat verder bent,  maakt het niet meer uit...... dan zijn beide instrumenten even moeilijk/eenvoudig, het is maar wat je gewend bent. Dus geen reden om niet voor trompet (bugel, hoorn, tuba, trombone etc.) te kiezen, maar wel goed om te weten. Trombone is weer een ander verhaal....er zijn ventieltrombones, dat is wel hetzelfde systeem als trompet, maar een schuiftrombone werkt heel anders..... een prachtig instrument!! Ooit speelde mijn broer op een ventieltrombone en een geluidsman schoof een microfoon opzij zodat hij ruimte had om te schuiven..... toen ik zei dat hij niet kon schuiven maar ventielen had keek hij of hij water zag branden..... dat had hij nog nooit gezien!

De klank is een ander verhaal...... voor een deel zit dat in het instrument, maar voor een heel groot deel in de persoon die het bespeelt! Een goede klank is niet iedereen te leren.....er zijn natuurlijk wel wat trucs voor, maar de één speelt meteen mooi en een ander zal het nooit leren. Ik vind dat ik zelf de hoge noten niet mooi speel.....het hangt wel een beetje van de melodie af, maar over het algemeen vind ik mijn klank in de hoogte vaak oren-tergend. Doordat ik het zelf niet mooi vind heb ik wel eens de neiging om die noten heel voorzichtig te spelen, maar dat is nog erger........ dan maar hard (als dat mag, sommige stukjes moeten zacht gespeeld worden).
Mijn vader zat als kind naast iemand die prachtig trompet speelde...... mijn vader dacht "Als ik dat instrument krijg kan ik ook zo mooi spelen!" Jaren later kreeg hij dat instrument....... hij speelde goed hoor, maar haalde er niet de klank uit die zijn 'buurman' eerder had.  Het ligt dus niet alleen aan het instrument.

Maar ook met een minder goede klank is het leuk om een instrument te bespelen...... ook op latere leeftijd valt dat nog te leren.....zeker saxofoon!

Noten lezen is ook niet echt moeilijk...... het is vooral de routine om het snel te lezen die even tijd kost, maar dan is het dus vooral DOEN!  Wel eens een notenbalk gezien? Hoe hoger de noot op de notenbalk staat, hoe hoger de noot ook is! Niet moeilijk toch? Aan het soort noot herken je de lengte en dat is met stiltes net zo..... dat is echt niet moeilijk om te leren... als je voor het eerst op een stuk bladmuziek kijkt ziet dat er misschien wel ingewikkeld uit..... maar in het begin is het eenvoudiger en al doende leert men.





In een orkest spelen heeft als voordeel allereerst natuurlijk de gezelligheid, maar ook dat je blijft spelen en niet zo heel af en toe eens. Moeilijke ritmes waar je even niet uitkomt word je bij geholpen als dat nodig is. Thuis met oefenen ga je vaak ongemerkt langzamer spelen als er een moeilijk stukje is...... dat merk je wel in een orkest...... dat gaat gewoon op tempo door..... dan merk je goed wat je thuis nog even moet oefenen!

Veel mensen denken dan een fanfare (of harmonie) een groep muzikanten is die op straat marsmuziek spelen. Dat doen we ook (nog steeds, veel verenigingen lopen niet meer!!!), maar we geven ook concerten met heel andere muziek! Op straat lopend spelen we marsen....om de doodeenvoudige reden dat op marsmuziek nou eenmaal het beste te lopen is! Andere maatsoorten, vertragingen en versnellingen..... dat is raar lopen! We hebben wel iets met o.a. vertragingen wat we op straat spelen, maar alleen staand! 
Grote muziekstukken is ook lastig lopend te spelen omdat dat al lopend niet te doen is met zo'n groot vel papier, dan loop je echt met een soort bord voor je kop!!!
Zelf vind ik lopend spelen erg moeilijk, ik heb mijn adem nodig om te lopen of om te spelen .... beiden lukt niet.

Veel amateurorkesten hebben eigen leraren voor de verschillende instrumenten of weten waar je een goede leraar kan vinden. Soms kunnen andere leden les geven, maar vaak is het beter om een echte leraar te hebben..... maar als basis is het meestal prima.



Een mens is nooit te oud om iets te leren......

Op latere leeftijd een instrument leren bespelen

en echt, muziek maken is goed voor je brein, dat is bewezen! Dus ook goed voor kinderen!!!
Niet alleen muziek spelen, maar ook muziek luisteren is goed voor het brein.

Voordelen van een instrument bespelen

Muziek en je brein

Muziek is goed voor je

Misschien een idee om ook eens te beginnen, of leuk voor de (klein-)kinderen. Natuurlijk heb ik het liefst blaasinstrumenten, nieuwe leden zijn altijd welkom (graag alleen gezellige mensen hahaha), maar elk instrument is natuurlijk goed.  Kijk eens rond of het wat voor je is...... woon je hier in de buurt dan hoop ik dat je bij ons komt spelen...... wie verder weg woont vind vast wel iets in eigen omgeving.


Soms zijn er mensen die al een instrument bespelen maar al jaren er niks meer mee doen....jammer.....pak het weer op!
Woon je hier in de buurt en speel je een blaasinstrument? Meld je aan.....kom een keer kijken.....leuk!
We zijn een fanfare..... dus horen er geen houtinstrumenten in, maar we zijn niet zo moeilijk, er valt altijd over te praten (beslis ik nu even hier ter plekke). Het grootste probleem bij houtinstrumenten is dat die dan niet altijd mee mogen doen als we naar een concours gaan (doen we niet vaak).....ze horen niet in een fanfare dus mag dat daar niet..... soms mag eentje wel, soms doen ze zelfs over één al moeilijk...... dus het is niet ideaal om er veel houtinstrumenten bij te hebben....... maar proberen kan altijd! En anders een leuke harmonie zoeken in de buurt.


Soms is het wel eens leuk om een heel instrument te hebben, dat kan een leuke aanvulling zijn, maar dat is meestal dan maar tijdelijk en niet voor alle muziek...... maar we hebben bijvoorbeeld wel eens een doedelzak-nummer gespeeld..... daar is de melodie voor de sax geschreven (een doedelsax dus), maar eigenlijk zou dat een doedelzak moeten zijn. Zo hebben we ook wel eens een gitaar nodig gehad en een strijkbas..... tijdens een concert kan het bij sommige nummers heel leuk zijn om er wat anders bij te hebben. Dus denk je dat het wel eens leuk kan zijn om bij ons in te vallen met een heel instrument? Gewoon aanmelden...... handig als we een lijstje met allerlei instrumenten  hebben om te kunnen bellen (nou ja, hun bespelers dan) als we iets bijzonders nodig hebben. Misschien bellen we nooit....misschien hebben we je vaker nodig..... dat is van tevoren niet te zeggen, maar het is een idee.  Vaak is het voldoende om dat één van de leden te laten weten...."als jullie mij eens nodig hebben...."
Zelf speel ik bij de fanfare Olympia/ConBrio (eigenlijk stiekem voor mij nog steeds Olympia, daar ben ik begonnen op sax in 1970 en daar speelden meer familieleden,daar maakte ik o.a. het 100-jarig bestaan mee..... nu bestaat het al 121 jaar..... "we" zijn van 1898. Later zijn 2 verenigingen samen gegaan en is de naam wat langer geworden....... heeeeeel lang geleden (ik was 7), toen Olympia nog een mannenclub was ben ik een paar weken bij Con Brio op trommelles geweest, een jeugd tamboer- en trompetterkorps..... maar ik bleek dat toen niet zo leuk te vinden, kwam steeds met knallende koppijn thuis,  dat was voor mij dus geen succes, maar de naam Olympia zit er bij mij ingebakken en ik moet er steeds om denken dat er nu iets bijgekomen is, dat zullen mensen van Con Brio ook wel hebben denk ik.....ook al zijn ze geen lid meer, voor hun zal het Con Brio blijven vermoed ik), verder speel ik bij de Gouwzeekapel en ben invaller bij de Kaaskapel in Edam.

Ook mensen die wel een instrument spelen dat in een fanfare hoort maar geen lid willen worden, maar evt. wel zo nu en dan willen invallen...... best handig als we dat dan weten..... als er een griepgolf is of zoiets hebben we je misschien hard nodig.  Vaak kunnen we wel bij bevriende verenigingen terecht gelukkig..... maar soms lukt het niet zo eenvoudig.

Natuurlijk zijn er niet alleen blaasinstrumenten bij onze vereniging, we hebben ook slagwerk en melodisch slagwerk. Daar weet ik zelf wat minder vanaf...... maar ook dat kan dus bij ons!

Olympia/Con Brio 

Wij dragen tegenwoordig geen uniform meer, maar er zijn wel kledingvoorschriften...... een beetje bij elkaar passend is wel zo mooi. Ik ben hier wel blij mee..... lekker eigen kleding, wat mij lekker zit en ik vind het ook mooier en praktischer.
Voor buiten (als het koud is) hebben we een windjack, dat is wel voor iedereen gelijk.

Woon je verder weg? Dan is er vast wel een leuke vereniging in de buurt.....informeer eens!

Ik zit al klaar met mijn notitieboekje om alle aanmeldingen op te schrijven..... de mensen die lid willen worden stuur ik meteen door naar de club, de evt. invallers noteer ik.....ik maak een keurig lijstje en zorg dat de juiste mensen dat krijgen!

Tot ziens op de club! (we hebben nu nog even vakantie).

6 opmerkingen:

  1. Je vraagt teveel van een a-muzikale.... ☻☻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahah.......toch zijn veel mensen muzikaler dan ze zelf denken.
    Vaak wordt gedacht dat je muzikaal bent als je een instrument bespeelt en niet muzikaal als je dat niet bent..... maar dat zegt niet zoveel, dat ik Engels spreek betekent ook niet dat ik goed in talen ben.

    Ik heb iemand gekend die heel graag een instrument wilde leren spelen, maar thuis werd gezegd "wij zijn niet muzikaal" en dus mocht het niet.
    Mijn man heeft nooit een instrument leren spelen, maar hij bleek een heel goed maatgevoel te hebben..... daar hebben we met de kapel wel eens gebruik van gemaakt..... als we even niemand hadden achter de grote trom dan viel hij wel in.....hoefde niet van bladmuziek te spelen, als hij maar in de maat was.

    Daarom vind ik het wel heel goed als er op school echt iets mee gedaan wordt, zodat iedereen de kans krijgt er kennis mee te maken, want dan blijkt pas of iemand muzikaal is... en het leuk vindt. Sommige scholen doen het prima, maar op veel scholen is muziekles af en toe een liedje zingen.....dat kan beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was vroeger ook zo.
    Scholen hebben nu eenmaal geen capaciteiten voor muziekonderwijs. Instrumenten en lessen daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit hadden ze bij Edwin op de MAVO een muziekleraar en een heel dun muziekboek waar ze na drie jaar nog niet doorheen waren. Ze kregen rare opdrachten "Maak een tekening bij de muziek die je hoort, maar......het moet non-figuratief zijn en gemaakt van geometrische figuren!
    In drie jaar tijd 1x een proefwerk.......op de vraag hoe je het ritme van een melodie herkent gat Edwin het antwoord "Door te klappen i.p.v. te zingen" helemaal fout!!!! Het moest zijn "Door de melodie te klappen i.p.v. te zingen" Wonderlijk....ik heb nog niemand ontmoet die de melodie kan klappen.....onze dirigent lag in een deuk toen ik het hem vertelde.

    Daarna ging hij naar een andere MAVO.....daar kregen ze echt les..... er was een keyboard en de lessen waren zinvol. Het is dus ook maar hoe je het invult.

    BeantwoordenVerwijderen