Zoeken in deze blog

vrijdag 9 augustus 2019

Vrijdag visdag

Vrijdag, dus visdag in Monnickendam........ helaas zat het weer toch weer tegen. Niet van die stevige buien zoals vorige week, maar toch behoorlijk nat. Wel weer gezellig.
Ik was er weer vroeg naartoe gewandeld, ze waren de boel nog aan het opbouwen. 







Natuurlijk is vis niet het enige dat gerookt kan worden..... de mannen van een bedrijf verderop hadden een bestelling geplaatst voor rookworst....... allemaal aan de broodjes met rookworst!


Maar de gerookte haringen smaakten ook nog steeds goed!



De veldwachter houdt toezicht




Marker klederdracht




De was in vroeger tijden, de wringer herinner ik mij nog goed, we hadden er thuis één.
Andere dingen op de foto's gebruikte mijn oma nog.
Wat kan er in 1 mensenleven veel veranderen!





Sunlihgtzeep gebruikten wij vroeger om af te wassen...... in een zeepklopper. 
Ik vond het heerlijk sop, maar het water moest wel heet genoeg zijn, anders werd het niks. 
Ik heb het toen ik getrouwd was ook nog gebruikt, maar het werd steeds moeilijker om aan zeepkloppers te komen en ook de zeep veranderde,,,, meer geparfumeerd werd het en dat vond ik voor de afwas niet fijn. ook het formaat paste niet goed meer in de klopper, dus uiteindelijk ben ik overgegaan op een synthetisch afwasmiddel.

Natuurlijk moest ik vroeger ook wel helpen met de afwas....wat had ik toen een hekel aan afwassen.... vooral omdat het altijd meteen na het eten moest en ik liever even wachtte...... iets wilde zien op tv of zoiets. Dat veranderde na mijn trouwen.....ik kon de afwas doen wanneer ik zelf wilde en had er toen niet zo'n hekel meer aan. 
We hadden thuis geen vast rooster wanneer ik moest afwassen, maar als ik moest helpen stribbelde ik graag tegen.  Mijn vader zei niet dat ik moest afwassen, die zei: "Zal ik je helpen met afwassen of doe je het alleen?"  Nou, dan toch maar samen natuurlijk..... en dan zongen we altijd samen....tweestemmig. 


Mooi!

 Heerlijk voor thuis nog 3 gerookte haringen, ze waren nog warm.
Ik had al heel wat stukjes gegeten op een stukje brood en wat makreel 
en ik kreeg van mijn EHBO-maatje een heerlijk broodje haring.
Zoooooo lekker!!!!

Na het eten (nee, ze zijn nog niet allemaal op) viel ik in slaap.Ik werd wakker om kwart voor negen en dacht echt dat het al zaterdagochtend was. Het onweerde, maar het was niet heel dichtbij.
Het duurde even voor ik door had dat het vrijdagavond was.
Ik zag ineens dat mijn telefoon stond te knipperen....geen idee wie er gebeld heeft...... mijn (vaste) telefoon heeft de geest gegeven..... helaas, het scherm is leeg. Het lijkt erop dat hij niet meer wil opladen.

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer erg gezellig uit, vis, mensen, van dingen die voorbij gaan. En nog meer vis. Ik zou me moeten inhouden om niet de hele dag te eten.
    Het meubel wat boven de wringer staat, waar dient dat voor>? Preekstoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook altijd heel gezellig ....niet groot, alleen rond de haven, maar erg leuk.
    Vis eten mag.....ze komen steeds rond en je mag vaker pakken, ze doen niet moeilijk.
    Volgens mij is dat een kinderstoel/kakstoel.....ik zie het even moeten nakijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was zeker gezellig Ans...... en die "worsteters" waren geweldig ! De broodjes werden echt naar binnen gepropt.

    Ik snap (nog) niet hoe ik hier mijn naam bovenaan kan zetten,dan maar eronder....
    Thea Klaver

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je een Google-account hebt is het simpel...... ik was eerst vergeten dat ik dat had hahaha.
    Gewoon je naam kan ook bij naam/url ....ik vind wel heel vervelend dat je dan steeds moet aangeven op welke foto een verkeerslicht of een auto of zo staat.....die foto's zijn heel onduidelijk. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat moet uitzetten. Met het google-account heb ik dat niet.
    Een broodje rookworst is ook wel erg lekker en dan was te zien hahahah.

    BeantwoordenVerwijderen