Zoeken in deze blog

maandag 12 augustus 2019

Hollandse sterren....



Een tijdje geleden vroeg Edwin mij of ik met hem mee wilde naar het "Hollandse sterren festival", hij had kaartjes.
Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen......gezellige muziek....muziek die ik over het algemeen niet thuis draai, maar die bij zo'n evenement en op feestjes heel gezellig is!!! Iedereen meezingen, iedereen vrolijk, ja....ik wil! Bovendien is een dagje met zoon samen ook altijd weer leuk! TOP!

We spraken af om elkaar op het station bij de ArenA te ontmoeten, want het was op het grasveld bij de Arena (ArenA-park). We zouden allebei daar met het ov aankomen, Edwin met de trein en ik met de metro.
Ik was nog wat te vroeg en ik at eerst een broodje voor ik Edwin liet weten er al te zijn....het was lunchtijd tenslotte. Ondertussen kon ik alle trappen van de perrons in de gaten houden, dus als hij naar beneden kwam zou ik hem snel zien.
Zodra mijn broodje op was wilde ik een berichtje sturen....o, hij had er mij één gestuurd....hij zat buiten ergens op een bankje....hij gaf aan tussen welke gebouwen, maar ja...... die zag ik niet toen ik naar buiten liep.....ik liep naar links en naar rechts en weer terug..... (de namen van die gebouwen/winkels waren niet vanaf mijn plek te zien, daar moest ik veel verder voor zijn en zo ver verwachtte ik hem niet)....dat werd dus even over en weer berichtjes versturen.....oooo, het gebouw dat ik wel zag hoorde bij wat hij noemde, ja, weet ik veel...... maar nu wist ik welke kant ik op moest.
Hij was nog veel vroeger gearriveerd dan ik en vond het zonde om binnen te wachten....dat snap ik wel, maar ja....dichterbij was handiger geweest om hem te kunnen vinden.....of een betere omschrijving
Hij had een heerlijk plekje in de zon gevonden....maar hij was vanaf het station niet te zien.
Maar het lukte, daar zat hij!
We bleven nog even lekker zitten daar om vervolgens naar het terrein te lopen........en kwamen al meteen bekenden tegen.... voor mij bekend dan, niet voor Edwin. Met zijn vijven op zoek naar de ingang...... nergens een pijl te zien..... nergens een bord ingang.... we gingen de hoek om en nog een hoek.....en na een tijdje: Hoera....een pijl!!!!! (het kon nu echt niet ver meer zijn) Even verderop nog ééntje..... nadat we ongeveer 3/4 rond gelopen hadden waren we bij de ingang..... handig om alleen pijlen te zetten als je er al bijna bent! Er was een veel kortere route.....naar als je niet weet waar je moet zijn kan je verkeerd kiezen en dat hadden wij dus gedaan!
Daar stonden al rijen, maar het schoot niet echt op....het was al begonnen, het was daar goed te horen.....voor ons in de rij waren mensen die niet naar binnen mochten..... er klopte iets niet met hun kaarten....ineens ging iedereen op telefoon het betalingsbewijs zoeken...... ze mochten naar binnen en Edwin hield dat bewijs ook alvast paraat.....het was niet nodig. Ik kreeg een munt voor een beker......steeds als je een glas, blikje of flesje besteld moet je de oude of zo'n munt inleveren....dat is vaak zo en is om zwerfafval tegen te gaan. Ben je munt of blikje/flesje/glas kwijt dan kost je dat een extra consumptiebon a 3 euro (alleen per 5 of een veelvoud daarvan te koop en overgebleven bonnen konden niet worden ingeleverd).

We moesten eerst nog door een volgend poortje.....daar wordt gekeken of je iets bij je hebt wat niet mag, zoals drinken! Ik weet dat.....ooit, zo'n 25 jaar geleden wist ik dat niet en was ik flink nijdig toen mijn dure miniblikjes drinken in een grote container werden gegooid...... het was weggooien of ter plekke alles opdrinken. Er waren toen ook mensen met een koelbox vol drinken..... dat drink je niet even snel op. Mij  werd toen verteld dat dat was vanwege de veiligheid...ik zou er mee kunnen gooien.....ja hoor.....achter mij liepen toen mensen met een parasol met een punt onderaan..... als je daarmee gaat speerwerpen lijkt mij dat veel gevaarlijker. Later werden er voetballen weggeven aan het publiek.....fijn in de drukte...... Dat het vanwege de veiligheid was was dus onzin.....we moesten gewoon duur drinken daar kopen!  Dat is nog steeds zo bij festivals.
Toch had ik een klein flesje water mee...33cl....en niet vol...... op een duidelijk zichtbare plek.
Hij zag het snel, dat mocht niet, hij pakte het meteen...."Weet ik, maar het was eigenlijk voor mijn medicijnen, maar dan koop ik wel wat anders!" Dit was echt waar! Meteen kreeg ik mijn flesje terug, dan mocht het.  Ik weet dat mopperen en zeuren geen zin heeft, zij zijn de baas..... gewoon melden hoe het zit zonder moeilijk te doen werkt beter.
Op het terrein waren kluisjes...... zou best handig zijn als ze die ook vóór die poortjes hadden...... dan kan je o.a. drinken wat je mee hebt (bijv. voor de terugweg met het ov) meteen daarin doen, voor de controle en kan je er pas weer bij als je weggaat.
.
De wc kostte 3,50.....mocht je dan de hele dag gebruik van maken.......laat maar...... misschien hoef ik niet. Ik ben niet van plan meer te drinken dan nodig is met die prijzen hier!

Het was nog rustig, maar al snel stroomde het vol.  Wij stonden aan de kant bij het hek en redelijk vooraan......niet helemaal vooraan....dat hoeft van mij niet. Aan de kant was wel fijn....... zo lang staan red ik niet......ik kreeg "stalpoten" ....en moest echt af en toe zitten......in het gras dan maar.....nou ja, het moest gras voorstellen, maar er was niet veel gras te vinden. Leunend tegen het hek.... zo was het goed te doen. Dan na een tijdje even een steuntje van Edwin om weer overeind te komen....ging prima, hoewel ik natuurlijk niet echt lekker zat, vooral niet toen het erg druk werd..... want ik moest erg uitkijken dat niemand over mijn benen struikelde..... toch hielp dat zitten wel...... anders had ik er veel sneller genoeg van gehad.  Voor mij had een vrouw een plekje bij een steen..... dat was zo'n ding met gaten waar de hekken in stonden...ik schat zo'n 15 a 20 cm. hoog...... soms stond zij erop....lekker even hoger, af en toe ging zij er ook op zitten....op zo'n steen zit het toch al beter.....en soms zette zij er 1 been op....dat is ook fijn....even een andere houding......maar ja..... zij had die steen al en ging daar niet weg..... soms wel heel even, maar dan zette zij iemand die bij haar hoorde op die steen.....jammer.
Geleidelijk aan gingen er wel vaker mensen even zitten....ik was niet de enige. Ik zag ineens een groepje mensen om beurten naar mij kijken en lachen.... ze hadden het duidelijk over mij.....dat mag!
Het zag er waarschijnlijk ook wel gek uit.
Ik schoot in de lach, omdat Peter Beense net begon te zingen "Laat ze maar lullen"

Ze mogen van me zeggen wat ze willen
Ik trek me daar toch lekker niks van aan
Want wat ze kletsen is soms om te gillen
Ik blijf m'n eigen gang toch gaan
Ze moeten maar eens naar zichzelf kijken
Ik ben die praatjes nu echt meer dan zat
Ik laat ze lekker lullen, er is overal wel wat


Maar goed, we genoten van de sfeer, lekker meezingen en juichen en bewegen.
Ik zat op de grond toen er iemand naar mij toe kwam....ik moest dansen...ondertussen klaagde de vrouw voor mij dat hij op haar tenen stond....hij bood zijn excuses aan....volgens mij was ze toch nog nijdig, maar ach...even daarvoor stond zij op mijn tenen (ik trok ze snel terug, dus het was maar even), maar dat leek zij niet eens door te hebben.  De man ging door....als ik niet ging dansen dan kreeg hij het op zijn heupen.....  jammer voor hem, maar ik zat goed daar. Hij vond snel een ander slachtoffer...... zij danste wel....ik mocht op zijn jas passen, waar hij mij hartelijk voor bedankte. Ik kreeg een paar keer een high five....... hij had duidelijk meer op dan theewater....... maar hij had een vrolijke dronk over zich! Ik kan daar wel om lachen.
Toen het stevig ging regenen gingen er mensen weg....ook de vrouw bij de steen! Ik was er snel bij.....nu is het mijn steen!!!!

Wat mij opviel was dat bijna alle verkrijgbare dranken met alcohol waren......... een paar frisdranken (ik dacht 3 en volgens mij zat daar niks bij zonder suiker) en Sourcy.......een halve liter water voor anderhalve consumptiebon!!!! (5 consumptiebonnen waren 10 halve bonnen, dus ze hoefden niet te scheuren) Dat is dus 4,50 voor een flesje water.......dat vind ik wel erg veel geld!!! Een broodje kroket bleek hetzelfde te kosten....ook duur, maar daar heb ik het dan toch eerder voor over.
Maar ik vind dat er best wat meer keuze uit niet-alcoholische dranken mag zijn..... en meer zonder suiker. Cola wordt waarschijnlijk het meest gekocht als frisdrank, maar ik ken toch echt wel mensen die geen cola lusten..... een beetje keuze is toch niet teveel gevraagd? Er zijn honderden mensen....dan zijn er echt wel mensen die wat anders willen.  Volgens mij hadden ze alleen "plat" water, geen bubbeltjes. Ik drink vaak water, dus voor mij geen probleem, maar weinig keus voor mensen die alcoholvrij drinken willen (de Bob bijvoorbeeld, dan is het noodzakelijk zelfs) en als ze dan ook nog suikervrij willen wordt het wel erg saai.
Het watertappunt was buiten het terrein......jammer!
Ik nam één fles water...... de dop kreeg je niet mee.....kan natuurlijk ook zwerfafval worden, maar ja....ik drink geen halve liter in één keer op.......en dan is het lastig als je er tussendoor er geen dop op kan draaien. Gelukkig had Edwin onderweg een flesje water gedronken en omdat hij dit al verwachtte de bidondop eraf gehaald voor hij het weggooide.....de dop van het flesje dat ik mee had bleek niet te passen, die van hem wel! Handig.....af en toe een paar slokken vind ik prettiger!

Het begon met dj Coenio....... en even later kwam Danny Froger.





De volgende artiest was Django Wagner.... die na afloop alle tijd nam om met publiek op de foto te gaan.






Heb ik weer.....een reus die vlak voor mij gaat staan....echt recht voor mij.....hij ging naast een collega staan, maar ja, lette niet op mij, voor zo'n reus ben ik natuurlijk onzichtbaar. Hij had er volgens mij echt geen erg in, want hij kwam wel heel vriendelijk op mij over (de GVR?)
Zijn collega was minder lang

Tino Martin was de volgende artiest:



                    Ik ging er weer even bij zitten.....dan krijg je meteen heel andere foto's



Veel foto's zijn door Edwin gemaakt met mijn cameraatje..... hij is langer, dat scheelt, ik probeerde het vaak op goed geluk boven mijn hoofd. Ik fotografeer niet met vaste hand......die knoppen zitten altijd recht en ik ben links! Vooral bij inzoomen is te zien dat ik rechts sneller beweeg.
Ik mocht dan even zijn biertje vasthouden













En Henk Dissel, Wesley Bronkhorst en Kafke (die laatste kende ik nog niet)..... allemaal met lekkere meezingers......soms zongen ze dezelfde nummers en ook de dj die tussendoor draaide viel wel eens in herhaling....maakt niet uit, als het maar gezellig is!











De muziek was best hard, maar toch viel het mee...... in een zaal is dat toch anders dan buiten.......veel geluid doet al snel pijn aan mijn oren en dat had ik nu niet, dan was het dus niet al te erg. Natuurlijk moet het wel hard zijn als het buiten is voor honderden mensen die mee willen zingen.







Het weer was heerlijk...niet te warm....soms een paar spatjes, stelde weinig voor..... later iets meer spatjes.... jassen werden aangetrokken.... was niet echt nodig.....al snel was het over.....tot er een flinke bui viel.... geen gigabui, maar het werd echt nat, grote druppels en het ging een tijdje door.....ik had een regencape mee..... voor Edwin had ik een vest.  Mijn regencape was knalroze....ik viel wel op zo....het zag er natuurlijk niet uit, ik had ook mijn tassen onder die cape (schoudertas en tas waar cape en vest e.d. inzaten).

Edwin heeft daar nog een foto van gemaakt......een roze olifant! (foto plaats ik later wel eens)
Overal verschenen wegwerp regenjassen, ik denk dat ze daar te koop waren....... helaas werden ze ook echt weggeworpen.  Dus toch veel zwerfafval..... ook werden er toch blikjes e.d. op de grond gegooid....waarschijnlijk minder door het statiegeldsysteem, maar er lag toch aardig wat troep en toen die jassen er allemaal lagen denk ik dat het mensen niet meer kon schelen, het was toch al een troep! En hoe meer drank, hoe onnadenkender. Bovendien gooiden mensen die weggingen het laatste glas vaak op de grond. Nou konden wij ook geen vuilnisbakken ontdekken..... dat maakt het wel moeilijker om te troep op te ruimen, je moet de mensen natuurlijk wel de kans geven om dingen netjes weg te gooien.. ,,,,,,als er al afvalbakken waren dan waren ze niet eenvoudig te vinden!






 Peter Beense kwam ook:







Om een uur of 7 gaf ik aan dat ik het niet zou redden tot 10 uur....... ik hoefde niet meteen weg, maar nog 3 uur zou echt teveel zijn.
Edwin begreep dat heel goed en zelf vond hij het denk ik ook wel genoeg..... erg leuk, maar we stonden er al vanaf 1 uur.
Hij kocht van zijn laatste bonnen een broodje kroket en wilde dat eerlijk delen...... niet nodig....eet maar lekker op!  We gingen toch weg, dan ga je geen nieuwe bonnen kopen voor 15 euro! Als ik wat wilde eten kon dat ook op het station.....of thuis!

We liepen achter een scootmobiel aan richting uitgang....ideaal, iedereen ging er voor opzij en wij profiteerden daarvan. Er waren blijkbaar meer mensen die de wc erg duur vonden, want ergens in een hoekje leegden een heel stel mannen hun blaas, gatsie.... het was te ruiken ook!
Ik ging zelf op het station voor 50 cent.....ik moest een hoge trap op......de 'pislucht' kwam mij al tegemoet......het was er niet vies, maar ook niet echt fris......maar goed, schoon genoeg als je nodig moet!
Toen ik op de metro stond te wachten zag ik op een ander perron Edwin op zijn trein zitten wachten......met zijn rug naar mij toe.....even een berichtje sturen: "Ik sta achter je" ......grijnend keek hij om....nog even zwaaien....goeie reis! En een berichtje terug: "Ik sta ook achter jou!"

Mijn metro kwam snel, er zaten veel festivalgangers in......ik bleef maar staan, zag zo snel geen zitplaats. Ik werd geroepen, er ging iemand voor mij staan...... wat aardig..... hij kwam ook van het festival en had dus ook veel gestaan. Steeds begon er weer iemand te zingen....."Laat de zon in je hart...."..... gezellig. Twee haltes verder was er plaats zat, zodat iedereen weer kon zitten. De volgende metro kwam ook snel..... alleen in Noord moest ik 19 minuten op mijn bus wachten.  Er kwam iemand bij mij staan die ook vaker tegenkom.....ik ken hem niet echt, maar ik kom hem op zeer uiteenlopende plekken elke keer weer tegen en altijd praten we alsof we elkaar al heel lang kennen....in de bus kwam hij naast mij zitten en we kletsten verder tot Monnickendam aan toe.

Het laatste stukje op de fiets...... dat was even lekker! Toen ik mijn fiets van het slot haalde hoorde ik mijzelf zingen...."Laat de zon in je hart"..... het bleef in mijn hoofd zitten!

Ondertussen was Edwin al bijna in Arnhem...... die had een rechtstreekse verbinding.

Het was een erg leuke dag.......heel gezellig.......maar een evt, volgende keer neem ik mijn rollator mee.....kan ik lekker zitten.
Voor de normale prijs zou ik zelf geen kaart kopen, maar dat heb ik met meer dingen...... dan zou zo'n dag veel te duur worden. Nu kreeg ik het van Edwin en ik weet dat hij er voordelig aan kon komen..... dat is beter! Dit was voor de normale prijs voor veel mensen nog wel betaalbaar hoor, 35,75 in de voorverkoop, maar ik kan daar toch met gemak 2 a 3 weken van eten! En dan in combinatie met de prijzen daar en reiskosten (valt voor mij mee omdat het niet ver weg is) dan loopt het al snel flink op! Voor sommige mensen geen probleem, maar voor mij een te grote aanslag op mijn portemonnee..... dus zoiets doe ik bij hoge uitzondering. Met zo'n festival buiten ben je ook erg afhankelijk van het weer....... bij erg slecht weer is de volle prijs niet leuk en blijven veel mensen niet lang, dus een extra reden om minder snel een kaartje te kopen.
Maar ik heb deze zondag genoten...... heerlijke sfeer....en meezingen, ik hou ervan. Ik mag nooit zingen en ik doe het zo graag!!!! Het gaat vaak vanzelf, maar krijg dan vaak meteen het verzoek te stoppen..... daar heb ik moeite mee, het voelt niet goed, ik begin spontaan en moet dan stoppen!
Met zo'n festival mag het......niemand die er wat van zegt........heerlijk! Ik kende de meeste liedjes wel, een enkele was nieuw voor mij, een paar kende ik de tekst niet goed van, maar het meeste kon ik lekker mee-blèren ...uit volle borst!

BEDANKT EDWIN!!!!

En vandaag doe ik niks....het was een drukke week met veel lopen en staan....vandaag mogen mijn benen rusten!





3 opmerkingen:

  1. Wat een dag. Fijn dat je er van genoot.
    Zou niets voor mij zijn, teveel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De reis was simpel en Edwin wist hoe het zat met die munten/statiegeld. .....dat was voor mij nieuw. Wist achteraf wel dat er tegenwoordig vaak een statiegeldsysteem was, maar zo'n munt kende ik nog niet. Weer wat geleerd dus. Het weer werkte lange tijd mee....niet zo warm, gewoon lekker...... en met een paar honderd man meezingen is gewoon heel gezellig. Daarom was het in de metro terug ook nog gezellig......de mensen waren nog steeds vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen