Zoeken in deze blog

zaterdag 28 oktober 2023

Joepie


Hoera, de wintertijd begint weer..... heerlijk een uurtje langer slapen en gezellig lange donkere avonden. 
De kaarsjes gaan weer aan. 
Elke dag wat eerder donker..... rond Kerst staat het even stil en dan worden de dagen weer langer, ook dat vind ik heerlijk. Donker is gezellig, maar het moet niet te lang duren.

En dan eind maart weer de zomertijd, dan vind ik juist de lange lichte avonden weer lekker. 's Avonds lang de achterdeur open, heerlijk. Ik moet er niet aan denken dat ze het willen afschaffen.... dan zou het midden in de nacht al licht licht worden, wat heb ik daaraan? Tijdens een hittegolf drijf ik dan extra vroeg mijn bed uit, bah.... nee, een uurtje later licht vind ik veel beter en dan 's avonds lang licht. 
Dan is het wel 1x een uurtje korter slapen, maar ach, daar ben ik snel aan gewend.  Het is altijd in het weekend,  veel mensen zijn vrij..... dus vaak is een uurtje later opstaan dan geen probleem. En een half uur later opstaan kan dienen als overgang.... de volgende dag weer een half uur en alles klopt weer. 
Ik denk dat de meeste mensen toch niet elke dag precies op dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan...eten en drinken etc..
Voor wie alles altijd stipt op tijd doet lijkt het mij lastiger. Ik ben zelf niet zo'n mens van de klok..... als het niet nodig is. Als ik niet op tijd hoef op te staan zet ik vaak wel de wekker, maar op een tijd dat ik waarschijnlijk zelf al wakker ben geworden..... maar zo niet dan zorgt die wekker er voor dat ik toch nog op een redelijke tijd wakker ben en toch heb kunnen uitslapen. Maar de tijd waarop ik die wekker zet is niet altijd hetzelfde.

Als het meer uren zouden zijn lijkt mij dat moeilijker.... zoals met verre reizen..... en dan na een paar weken weer huis! Dat is 2x in korte tijd en hoe meer uren verschil hoe moeilijker..... dat vind ik wel een probleem. Net als je gewend bent ga je weer terug (tenzij het een heel lange vakantie is..... 4 maanden of zo). 




Altijd zomertijd lijkt leuk, maar dan is het in de winter 's morgens wel erg lang donker, dan moeten de meeste mensen in het donker naar het werk en naar school. De fietslampen van de schoolkinderen zijn dan heel belangrijk. Ik herinner mij dat toen Edwin nog een schoolkind was dat dan rond de Kerstvakantie zijn fietslicht maar heel kort aan moest..... als de Kerstvakantie laat viel dan was het al bijna licht als hij naar school moest, dus een week later of zo was het al echt licht. Vond ik ook wel prettig, vooral toen hij alleen naar school ging! Als het zo laat licht wordt en het dan ook nog slecht weer is zijn ze toch minder goed zichtbaar. 

Nee, geef mij maar dat uurtje verschuiven elk jaar, ik ben er nog steeds blij mee. Ik weet nog dat het begon in 1977 .... ik vond het geweldig. 
Net zoals ik blij ben met de verschillende seizoenen, ben ik ook blij met het verzetten van de klok!

 






2 opmerkingen:

  1. Zoals met de meeste dingen: er zijn voordelen en nadelen.
    Bertie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies..... en bij mij tellen de voordelen altijd dubbel, de nadelen neem ik er gewoon bij (hoewel er in dit geval voor mij eigenlijk geen nadelen zijn)

    BeantwoordenVerwijderen