Zoeken in deze blog

donderdag 26 september 2019

En nu ben ik aan de beurt!

Natuurlijk vind ik het prima dat er met allerlei mensen rekening wordt gehouden, maar soms slaat het naar mijn idee door.
Nu moet er weer genderneutraal speelgoed komen...... sterker nog, het moet afgelopen zijn met stereotiep speelgoed. Ik vind genderneutraal prima, maar niet alleen dat..... een kind moet kunnen spelen met wat het leuk vindt..... maar dat moet dan ook meisjesspeelgoed of jongensspeelgoed kunnen zijn.....alleen moet je het niet meer zo noemen.
Een kind moet niet een bepaalde richting in geduwd worden, maar gewoon zelf kiezen en als een meisje graag met poppen speelt en zegt dat ze later moeder wil worden moet dat kunnen! Maar als een jongen dat wil moet dat ook kunnen! Als een jongen wil timmeren is daar niks mis mee.....als een meisje dat wil moet ze dat kunnen doen..... allemaal prima. Maar alleen genderneutraal speelgoed? Of kinderen daar nou gelukkig van worden heb ik ook mijn twijfels over en ik denk niet dat dat gaat gebeuren!
Geen aparte jongens- en meisjeafdelingen in winkels vind ik prima..... en bij de kleding zou ik graag voor iedereen de knopen aan dezelfde kant zien! Geen reclame meer waarin gesteld wordt dat iets speciaal voor jongens of meisjes is vind ik ook geen probleem (hoewel ik een verbod wat ver vind gaan). 

Mijn broers hadden vroeger ook een pop....dat vonden ze een tijdje leuk....mijn ouders vonden het prima (zo'n kleine 70 jaar geleden)....ik was een echt poppenmoedertje, maar had ook auto's.....maar ik speelde daar wel anders mee dan jongens over het algemeen doen.....bij mij hoorden de auto's bij de poppen, die gingen wel eens met de auto weg. Er is nu eenmaal verschil tussen jongens en meisjes, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn..... die horen er net zo goed bij, allemaal prima, maar daar hoeft toch niet alles op aangepast te worden? Leg de nadruk op dat iedereen mag zijn hoe hij of zij wil, zorg dat er voor iedereen iets is om mee te spelen...daar mag ook genderneutraal speelgoed bij zijn. Ze hadden mij vroeger mijn poppen echt niet moeten afpakken.

Ik las over een echtpaar dat een kind kreeg (al een tijdje geleden), maar niemand weet of het een jongen of een meisje is.....de ouders willen dat niet zeggen want het kind moet later zelf kunnen kiezen.....dat vind ik dan ook weer te ver gaan. Volgens mij is dat ook niet goed voor een kind. "Mama? Ben ik een jongen of een meisje?" "Dat zeggen we niet, je mag zelf kiezen?" Als ze dat tegen mij gezegd hadden was ik helemaal van slag geweest denk ik. Er komt natuurlijk een tijd dat het kind het zelf door heeft. Ik vraag mij af wat voor naam ze dat kind hebben gegeven......in Nederland zijn namen die voor beiden kunnen, maar of dat in elk land zo is weet ik niet (ik weet niet meer waar dat gezin woont).

Maar goed.....ik heb niks tegen genderneutraal speelgoed, Alleen niet in plaats van het andere speelgoed. Ik vind het super dat er bij de Barbiefamilie een genderneutrale pop is gekomen, maar dan mogen de andere poppen toch  man of vrouw zijn/blijven?  

Gelukkig wordt het allemaal steeds normaler gevonden als mensen anders blijken te zijn dan wat we gewend zijn ......soms is het even wennen, maar dat komt vaak echt wel (helaas niet bij iedereen, maar ja, daar valt niet aan te ontkomen).  

Roze voor meisjes zal dan ook niet meer kunnen en lichtblauw voor jongens. Ik vind: doe wat je leuk vind, als de kinderen wat ouder worden laten ze zelf wel weten wat ze willen. Je kan wel je babymeisje geen roze kamer en kleding willen geven alles groen doen (maar stiekem roze mooier vinden), maar misschien vind dat kind later roze wel veel mooier.... heb je al die tijd naar dat groen zitten kijken terwijl dat niet nodig was. Dwing het alleen niet om roze kleding te dragen als ze dat niet wil. 
Zelf had ik veel in zachtgeel.....de kamer van Edwin en ook kleding.....dat vond ik neutraal (het woord genderneutraal bestond denk ik nog niet)

Maar er zijn al veel dingen aangepast voor allerlei groepen.......sommige dingen vind ik logisch, ander dingen vind ik wel eens wat overdreven, je kan nu eenmaal niet met alles en iedereen rekening houden. Ik vind rolstoeltoegankelijk bijvoorbeeld logisch, maar ik snap ook dat niet elk (oud) gebouw daar volledig op aangepast kan worden. Niet leuk voor mensen die dan niet naar binnen kunnen, maar als het niet te vaak voorkomt is het gewoon even pech hebben. We hebben allemaal onze beperkingen. Nieuwe gebouwen moeten altijd aangepast worden!


Maar eigenlijk vind ik dat er te weinig rekening met mij gehouden wordt! Dus nu ben ik aan de beurt.....ik wil dat in alle openbare gebouwen een wc voor kleine mensen komt! De verhoogde wc's kunnen helemaal niet meer....die zijn voor mij een drama, ik moet klimmen!
Ook wil ik lagere stoelen met een kortere zitting..... zodat ik bij de grond kan en ook tegen de leuning kan zitten! Maar de tafel moet dan ook lager, want mijn bord op ooghoogte is niet handig.
Verder moet alles ingericht zijn voor linkshandigen..... ik wil ook wel eens gewoon mijn ov-chipkaart in mijn linkerhand houden als ik een station in ga......dat is voor mij zo'n gewoonte.....meestal denk ik er op het laatste moment pas aan en wissel dan snel van hand......ook wel eens niet en dan gaat het poortje ernaast open. 😂.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten