Zoeken in deze blog

dinsdag 26 maart 2024

Tuinieren

 Het is de week van de groene tuin!
Eigenlijk heb ik een supertuintje! Vorig jaar hoorde ik al dat paardenbloemen zo belangrijk waren en mijn tuin stond er vol mee.....dus is was heel goed bezig. 




Ik vind paardenbloemen best mooi!

Nu hadden ze het er op tv over dat een rommelige tuin erg goed is..... nou, dan heb ik dus een toptuin! Niks meer aan doen! 
Ik heb het nooit helemaal willen betegelen.... wel veel tegels, maar ja, het is een klein tuintje en ik wil ook ruimte om te zitten en dat is toch het handigste met tegels. Er staan een paar hortensia's die elk jaar uitbundig bloeien..... ik krijg steeds te horen dat ik de dode bloemen eruit moet halen want dan bloeit hij beter. Nog beter? Ik doe er nooit wat aan!


 Ik heb een hulstboompje..... die is aan komen waaien.... ineens zag ik hem. Leuk..... daar kan ik met Kerst wel wat mee. Verder heb ik soms prachtig onkruid..... ooit stond mijn tuin ineens vol met Robertskruid....prachtig! 

Dus mijn tuin is geweldig. Ondanks de sinkholes..... het vele gras tussen de tegels en de tuintafel die vanwege de vele stormen op zijn kop ligt  en de stoelen die ook op de grond liggen na diverse keren te zijn omgewaaid. 
Ik denk aan lang geleden, mijn vader was ook geen tuinier..... er waren kinderen in de tuin achter de schuur..... mijn vader ging er even naartoe: "Wat doen jullie jongens?" "Appeltjes pikken" ....."Huh, appeltjes? Waar?" Er bleek een dun appelboompje dwars door de heg te groeien..... met appels! Nooit eerder gezien 😂.
Ik heb geen groene vingers..... ik heb graag planten in huis die niet dagelijks dorst hebben. Maar ja, ik wil wel graag kruidenplantjes! Munt.... heerlijk in de thee en het ruikt zo lekker, bieslook vind ik heerlijk, basilicum.... ik gebruik het niet veel, maar die geur vind ik geweldig. Soms peterselie of wat anders..... ik hou ervan Maar ja.... dat zijn plantjes die veel water willen hebben.....en dat vergeet ik wel eens. Ik heb steeds meer waterdruppelaars die de planten langzaam van water voorzien, maar zelfs die vergeet ik wel eens bij te vullen. Bij bloeiende planten laat ik verdorde bloemen vaak zitten.... mijn moeder was die er altijd uit aan het plukken, dat deed ze ook bij mijn planten, maar dat wilde ik niet.... dat begreep ze niet 😁. Alleen als er erg veel dorre bloemen zijn wil ik ze wel eens weghalen. 

Maar supertuin of niet..... als het weer een beetje goed blijft wil ik toch weer beginnen met een dagelijkse onkruidverwijdertocht.  Elke dag wat..... ik deed het vorig jaar ook, totdat het steeds zo warm was dat zelfs 5 minuten mij nog te veel was. Maar ik heb dat best lang volgehouden. Soms groeide het sneller dan ik het kon weghalen, maar wat weg is is weg!
De tuintafel moet weer op zijn pootjes staan, tuinstoelen er omheen..... en natuurlijk heeft dat een stevig sopje nodig! 
Die tuintafel met stoelen en kussens kreeg ik jaren geleden van een buurvrouw die het op haar facebook aanbood. Ik ben er nog steeds blij mee! Tijdens hittegolven waag ik mij niet in mijn tuintje, maar in de lente hou ik wel van wat zon. 





Een perfecte tuin is voor mij niet perfect.....een beetje rommelig mag best (natuurlijk is het nu te erg, zelfs voor mij!)
Ik hou niet van perfect.... voor mij geen in vormen geknipte boompjes en alles keurig op een rijtje. Het is misschien mooi, maar ik vind het niet gezellig! Oké, ik ben doorgeslagen naar de andere kant.... het is gewoon een puinhoop, maar als het opgehoogd is is alles weer netjes en bij te houden. 

2 opmerkingen:

  1. Je hebt een mooi uitzicht vanuit je tuin Ans! Ik kan me wel voorstellen dat het in hoogzomer warm kan zijn als je daar in de zon zit, zeker als je zoveel hitte liever niet hebt. Maar twee parasols zullen hun werk wel doen. Ikzelf ben helemaal geen tuinier. Mijn tuintje is ook nog eens ommuurd en op het noorden, dus veel zon krijg ik niet. Er staat wel een soort boom in, geplant door de vorige bewoner, maar vraag me niet hoe dat ding heet. (Freek, geloof ik, of Frits, iets van die orde. Ik kan hem nooit zo goed verstaan.) Ik wel blij dat ik naar buiten kan. Maar ooit wil ik weer een tuintje met zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een kleine tuin op het noorden is te weinig zon, dat is ook niet lekker. Is het een grote tuin dan is er achterin wel zon en is het lekker om in de zomer ook voldoende schaduw te hebben.
    Een tuinier ben ik ook niet.... ik zou er meer aan moeten doen, maar ja..... als ik dan eens enthousiast begin en oog in oog met een grote spin sta ben ik alweer klaar. Ooit rolde er het geraamte van een vogel over mijn voeten.... werd ik ook niet vrolijk van.
    Mijn uitzicht is heerlijk......op het westen, dus ik kan de zon zien ondergaan. Ik heb in de zomer dus erg lang zon, daar helpen parasols dan niet meer tegen, want de zon staat dan laag, maar de rest van de dag houden die veel warmte tegen.
    Eerst de provinciale weg (eigenlijk eerst een slootje, dan een soort dijkje waar lang geleden de tram naar Amsterdam over reed, dan de vaart en dan pas de weg)......en dan de weilanden.
    Die weg heb ik geen last van, alleen als de motorclub voorbijkomt, maar ja...... ook geen ramp. En de weg zorgt er ook voor dat er nogal eens wat te zien is. Vroeger had ik een politiescanner (nadat het systeem veranderde had ik daar niks meer aan), dan hoorde ik bijvoorbeeld dat er een achtervolging was deze kant op......dan even kijken natuurlijk. Of ik hoorde een melding waarvan de locatie niet duidelijk was.... en dan zag ik dat het hier was, dus even bellen om duidelijkheid te geven.
    Als dat vanuit huis te zien is is dat vaak toch wel leuk. De ongelukken zijn minder natuurlijk, maar de laatste tijd valt dat wel mee.
    Ik woon hier heerlijk, aan de achterkant dat heerlijke uitzicht en voor een grasveld, waardoor de overburen niet dichtbij zijn. Ik zit hier dus behoorlijk vrij. Ik zeg altijd dat ik hier zonder goede reden niet vandaan ga!

    BeantwoordenVerwijderen