Zoeken in deze blog

maandag 24 juni 2024

Van herinneringen tot het hier en nu.... vakanties en andere dingen.

Ik ben weer verwend zondag.... ik kreeg een prachtig boeket....zulke mooie kleuren! Heel blij mee! Gezellige visite en mooie bloemen, mijn dag was weer goed!

Het is  zomer geworden, ik durf het haast niet te zeggen, maar van mij had het wel wat minder gemogen.
Ik weet dat veel mensen er juist bij mee zijn, maar het is mij te warm. Ja, ik ben vervelend wat dat betreft.... ik ben duidelijk niet gemaakt voor de tropen maar meer voor de Noordpool of zo. Ik kan gewoon echt niet tegen hitte en doordat alles mij nu toch al wat meer moeite kost lijk ik de hitte extra te voelen..... en het is nu nog niet eens boven de 30 graden geweest. Gelukkig koelt het 's avonds wel voldoende af, dat maakt het weer goed.
 Maar ik begrijp best dat anderen wel blij zijn  met deze temperaturen, want zo extreem is het nog niet.

Als ik aan vakantie denk, ik bedoel dan een vakantiereis, dan zie ik Noorwegen meer zitten dan Spanje. Ik wil alles wel eens zien..... maar Noorwegen is prachtig en de temperatuur daar is over het algemeen prettiger voor mij dan Spanje of wat voor gangbaar vakantieland naar de zon dan ook. Als ik de kans zou krijgen de hele wereld af te reizen zou ik de warmere landen niet in de zomer bezoeken..... in de tropen wordt dat lastiger, daar is het altijd warm...... maar als er periodes zijn dat het toch wat minder is zou ik dan gaan. Ik heb  nog niet veel van de wereld gezien..... wel in boeken en op tv, maar niet in het echt met eigen ogen. Maar als ik ga zou mijn eerste keuze een niet warm land zijn. Liever regen dan hitte! Een strandvakantie is ook niks voor mij. Natuurlijk vanwege de warmte en het snelle verbranden van mij..... maar ook omdat ik meer wil zien! Als ik met vakantie ga dan wil ik mooie natuur zien, mooie gebouwen, musea, leuke winkeltjes, de mensen zoals ze daar leven en niet alleen de toeristische dingen. Aan het strand liggen is leuk voor een uurtje als het niet te warm is. Een strandwandeling is leuk buiten het seizoen om, lekker even uitwaaien. In het zonnetje zitten is lekker in een mild voorjaarszonnetje en dan geen uren. Maar even lezen, wat drinken..... dat is wel lekker, maar uren bakken in de hitte.... nee!
Ik was eens in Spanje.... jawel, daar ben ik ooit geweest.... en het weer was zo slecht dat de strandtenten weggehaald werden, dat waren ze in dat seizoen niet gewend (het was nog voor de zomer). Maar daar waren mensen in het hotel die altijd binnen zaten te kaarten..... altijd op dezelfde plek. Ik heb ze alleen daar gezien... tsja, dan ben je in Spanje geweest, maar had je net zo goed thuis kunnen zitten naar mijn idee..... zet desnoods een bandje (toen had je nog cassettebandjes) op met zee-geluiden en zoek nog wat dingen die een vakantiegevoel kunnen geven.... leg wat schelpen op tafel..... bestel eten... dan is het toch nog goedkoper dan een vakantiereis.
Ik ben ook in Portugal geweest.... toen was het wel warm. Ik heb geen kans gezien toen naar de achteraf straatjes te gaan, waar de mensen woonden en waar het anders was dan direct bij de kust waar de hotels stonden, maar dat had ik graag gewild, maar ja.... soms moet je je aanpassen als je de enige bent die dat wil.
Ik ben toen ook wel even aan het strand geweest, maar daar was het erg warm. Op het dak van ons hotel was een zwembad, daar zouden we een keer naartoe gaan.... we waren er al eens geweest en dat water was heerlijk koud. Maar die keer kwam ik daar, keek naar het water en zei dat ik er niet inging.... het werd niet meteen begrepen, maar ik zei dat ik lang genoeg in een zwembad had gewerkt om niet dit water in te gaan. De anderen zagen niks raars en als ik het mij goed herinner zijn ze er wel even in geweest. De volgende dag gingen we weer.... we kwamen boven...... zwembad afgesloten.... het water was nu groen en niet zo'n beetje ook. Ik vermoed dat ik toch wel wat triomfantelijk gekeken heb.... ik had gelijk gehad, ik was niet gek!

Maar hoewel ik best meer van de wereld wil zien vind ik het geen enkel probleem als ik geen stap meer buiten Nederland zet.... echt niet. Ik vind een vakantie thuis ook heerlijk..... een stuk fietsen ...broodjes, een appeltje en drinken  mee en een boekje en nog zo het één en ander..... niet op de klok letten, gewoon lekker fietsen, af en toe een leuk plekje opzoeken om te zitten, wat drinken in een leuke theetuin of ander terrasje ... heerlijk. Toen Edwin klein was deden we dat ook vaak en dan moest de verrekijker mee en een natuurboekje en meestal ook een balspelletje. Nog steeds neem ik op dergelijke dagen regelmatig een verrekijker mee en een natuurboekje. Edwin wilde altijd naar de vogelkijkhut, prachtig vond hij dat.

Dat waren leuke dagen en die voelden echt als vakantie en nog steeds voelt dat zo, ook als ik  het alleen doe. Een dagje met de trein.... leuk naar een museum, maar ook gewoon rondkijken in een andere plaats en winkelen en terrasjes opzoeken is nog steeds leuk. Dat deden we vroeger ook en dan gingen we vaak wel iets extra's doen wat Edwin erg leuk vond (maar die vond winkelen ook leuk), we gingen naar het Land van Ooit en naar het Archeon (wat toen groter was dan nu en dat vond Edwin prachtig.... we hebben daar zelfs een rondvaart gedaan), sprookjeswonderland, met de boot naar Pampus en naar verschillende musea en dierentuinen.... ik weet niet eens meer waar we allemaal geweest zijn. Dat was ook vakantie.... vooral omdat er niks hoefde, we hoefden niet op de tijd te letten, wat we hoefden alleen maar naar huis te gaan en we aten als we trek kregen, maar niet steeds  op die klok kijken.

Nog altijd vind ik dat leuke dingen.... ook gewoon in een trein stappen en wel zien waar we naartoe gaan. Ergens uitstappen, wat rondkijken en weer in een andere trein stappen.

De laatste jaren is er van sommige dingen wat minder gekomen, het was wat drukker dan anders, er waren klussen die af moesten, er waren weer eens werkzaamheden van de woningbouwvereniging of ik was wat minder fit, maar ik zorgde toch wel voor dat vakantiegevoel! Vaak ga ik in de zomer een weekje naar Edwin.... Arnhem is een mooie stad..... veel prachtige parken om te wandelen, veel musea (het openluchtmuseum blijft prachtig), een geweldige dierentuin, leuke winkels, veel terrasjes...... heerlijk! Edwin nam mij wel eens mee om in Duitsland te winkelen, soms met z'n allen, soms wij tweeën en ging een keer als verrassing naar een plaats waar ik wel eens van vertelde dat ik daar eens op de boulevard gelopen had..... en ja, hij had niks gezegd, maar ineens waren we in die plaats en toen ik zei dat het tijd werd voor een lunch wilde hij eerst nog even verderop de hoek om.... en daar was die boulevard (hij wist dat)...... zo leuk om weer te zien. Ook al was het erg veranderd en naar mijn idee een beetje vergane glorie, het was een erg leuke verrassing. Dat is ook vakantie! In het centrum van Arnhem weet ik al aardig de weg, maar er zijn plekken waar ik minder bekend ben..... ik ben wel eens een dag op zoek geweest naar dergelijk plekken, heel leuk en verrassend en dan blijken er leuke plekken te zijn vlakbij straten waar ik altijd al kom.

Edwin weet veel over Arnhem, hij interesseert  zich (net als ik) voor veel dingen en wil zeker veel weten van de plaats waar hij woont. Zoekt veel op, kent mensen die er veel vanaf weten.... en hij vertelt dat dan weer aan mij. Maar toch had ik een keer tijdens zo'n zwerftocht foto's gemaakt van een kerkje dat hij niet kende..... vlakbij plekken die hij wel kende.... dat vind ik dan leuk! Toen hij de honden nog had lieten we die 's avonds laat altijd samen uit en ook dan wees hij van alles aan en vertelde erover. Als alles goed gaat ga ik er een weekje naartoe als ik jarig ben.... en ik ben al blij als ik gewoon in het centrum kan winkelen en terrasjes bezoeken..... als het terrasjesweer is, het seizoen is dan eigenlijk voorbij, maar een cappuccino bij de Hema vind ik ook prima. En als het winkelen nog teveel is voor mij, dan hou ik dat beperkt en ga lekker zitten lezen in zijn huis, lekker rustig..... dat lijkt mij dan ook heerlijk. Even bijkomen, even een weekje 'niks moet en alles mag' voor zover dat mogelijk is. En stiekem toch een klein beetje mijn verjaardag vieren, maar dan heel beperkt. Anders dan ik gewend ben, maar dit jaar wil ik dat..... even mijzelf zijn zonder dat er dingen moeten. Vakantie..... even bijkomen van deze rare tijd! O, ik kom deze tijd best door hoor, wat mot dat mot en ik maak er geen probleem van, maar ik ben even mijn eigen baas niet meer en daar heb ik het meeste moeite mee. Zolang ik mijn eigen gang kan gaan ook al gaat niet alles goed en moet ik regelmatig naar ziekenhuizen e.d. dan gaat het allemaal wel, maar ik moet wel zelf dingen kunnen beslissen en daarom wil ik even een weekje helemaal niks..... gewoon doen waar ik zelf zin in heb..... bij Edwin kan dat! Natuurlijk is hij het ook niet altijd met mij eens en dan zegt hij dat ook wel, maar daar blijft het dan bij..... hij zegt het en dan kan ik er over nadenken of hij gelijk heeft! Als het al beslist wordt kan ik er niet eens over nadenken en dat werkt benauwend. Ik ben al sinds 1986 weduwe en ben gewend alles zelf te doen en te beslissen.... en ongetwijfeld zal ik wel eens niet de beste beslissing hebben genomen, maar het was dan wel MIJN beslissing. Natuurlijk vroeg ik ook wel eens advies, maar uiteindelijk moest ik toch zelf beslissen. Toen Edwin was ouder was had ik veel aan hem, hij was rustig, dacht logisch na en we hadden vaak lange gesprekken (en zoals het hoort met een opgroeiend kind hadden we natuurlijk ook wel eens ruzie), dat was een heerlijke tijd.

Ik heb helemaal niks te mopperen, ik word aan alle kanten geholpen (maar dat kan ook wel eens teveel zijn) en ik had het heel goed in de beide ziekenhuizen..... de verpleging was super, de dokters zijn aardig en geven mij het gevoel dat alles goedkomt (dat hoeven ze niet te zeggen, ze zijn niet helderziend tenslotte, dus ze zullen dat ook niet snel zeggen, maar ze geven mij wel het gevoel dat ze er alles aan zullen doen!)..... er is veel gelachen.... echt, ik had het goed! Maar toch..... even een weekje naar Arnhem.... even geen anderen (behalve Edwin, Geurtje en Wesley natuurlijk, maar die laten mij mijn gang wel gaan), even niks..... daar kijk ik naar uit. Dat wordt mijn vakantie van dit jaar. Of ik nog aan treinritjes toekom of aan fietstochtjes, ik weet het niet.... maakt niet uit, ik doe wat kan en wat niet kan.... volgend jaar beter. Een treinritje kan ik natuurlijk zo vermoeiend maken als ik zelf wil..... gewoon van de ene trein naar de andere trein (waar zitplaatsen genoeg zijn) en tussendoor lekker ergens wat eten of drinken hoeft niet heel vermoeiend te zijn, maar zou nu nog net even teveel zijn.
 Als het met mij goed gaat dan ben ik al lang al blij..... de leuke dingen komen wel weer en eigenlijk zijn er nu ook zat leuke dingen..... vaak kleine dingen... maar daar geniet ik wel van..... gekke situaties, ik hou ervan. Praten met wildvreemden en dan een heel leuk gesprek hebben.... heerlijk (en dat gebeurt in ziekenhuizen nog wel eens met medepatiënten). Bijna niks is alleen maar naar..... overal zitten wel betere kanten aan en als ik weinig kan doen kan ik nog wel genieten en blij zijn. Maar soms..... is wat anders ook wel erg leuk! Dus ik kijk er naar uit en hoop dat het door kan gaan (de meeste medische dingen hebben voorrang vind ik) en anders stellen we het logeren nog even uit! Maar mijn verjaardag vier ik in elk geval niet..... niet gewoon thuis! Even wat anders.

Mijn gekregen zonnebloemplantjes waren uitgebloeid, maar er zaten al veel nieuwe knoppen waarvan er een paar nu opengaan.

Zelfs mijn orchideeën bloeien volop......  ik zal toch geen groene vingers krijgen?

1. Ik hoop voor je dat het lukt Ans, naar Arnhem straks. Even helemaal niks, ik denk dat ik dat begrijp. Als je altijd eigen baas bent dan is het na een poosje moeilijk dat iedereen zich overal mee bemoeit, ook al is het goed bedoeld en misschien ook gewoon nodig. In Arnhem is genoeg te doen om je niet te hoeven vervelen en ook als je het rustig aan wilt doen zijn er mogelijkheden genoeg. Ik ben jaloers op mensen die planten in leven kunnen houden, of zelfs kunnen laten bloeien. Ik slaag er in sanseveria's dood te krijgen. Deskundigen hebben me uitgelegd dat dat bijna onmogelijk is, maar dan kennen ze mij nog niet. Ik heb geen groene vingers, die van mij bestaan uit puur arsenicum. Zelfs, en hier sta ik zélf verbaasd over, kan ik kunstplanten vermoorden! Maar die, heb ik begrepen, moet je juist géén water geven. Het blijft lastig. maar die van jou staan er mooi bij. Zomer in huis, al is het buiten voor je misschien te warm.

2. Als het niet in die week kan dan doen we het een andere keer. Medische afspraken gaan meestal voor, want ik wil hier wel graag een eind aan breien! We zien wel!
    Nou.....ik heb het geluk dat orchideeën het vaak beter doen als ze worden verwaarloosd! Het is niet mijn favoriete plant, ik heb ze gekregen en natuurlijk wil ik ze wel in leven houden, maar ik heb ze al jaren en steeds bloeien ze weer, niet te geloven. Kunstplantjes kan je altijd weer oplappen met een spuitbusje verf hahaha.
    Ja, het is mij te warm nu, maar ja..... er zijn mensen die het heerlijk vinden.