Zoeken in deze blog

woensdag 21 augustus 2024

Lekker bezig......


 Nadat ik zaterdagmiddag helemaal af was besloot ik het zondag ook rustig aan te doen. Wat kleine dingetjes, zoals wat plantjes in de bloembakken zetten, 






 alvast een opfrisbeurt voor twee tuinstoeltjes (de rest moet met een wonderspons) etc., maar het stoffen en zuigen liet ik even zitten hoe hard het ook nodig was. Alles is zand en stof...... de voordeur had een keer opengestaan toen er stenen gezaagd werden..... de rookmelder schrok er zelfs van. Het is dus duidelijk dat er binnen ook nog wel het één en ander ligt. 
Maandag maakte ik een beginnetje met stofzuigen.... rustig aan, want het was nog vroeg en dan moet ik niet overdrijven. 
Er kwam een koele wind via de achterdeur naar binnen.... mooi zo, frisse lucht. Eerst maar weer eens zand invegen.
 Later kwam toch de zon weer door, maar niet meteen heel fel en ik besloot even voor te gaan zitten zolang het nog uit te houden was. Kopje koffie erbij, krentenbolletje, boek.... het was prima uit te houden, maar na een tijdje toch weer te warm. Even de inmiddels geleegde gft-containers opgehaald (ik mocht ze zelf niet wegbrengen, de buren vonden ze te zwaar voor mij) en zette er eentje weer langs de zijkant van het buurhuis (ik hoop dat ik hem op de goede plaats gezet heb, want ik heb hem daar zelf niet weggehaald, dus weet het niet precies, maar dat zal geen probleem zijn) en de andere in mijn tuin. Daar gooide in de inhoud van een paar flinke tassen met tuinafval in..... alles kon erin en hij was zo goed als vol. Ik had eerder nog wel een derde container kunnen vragen aan andere buren, maar zo kan het ook.... ze worden in de zomer elke week geleegd en er komt nu niet zoveel meer bij, alleen takken..... maar die zijn niet zo erg om even te laten liggen. 


 Even later was ik aan het snoeien..... er staan struiken in mijn tuin die ik zelf nooit geplant heb....cadeautje van moeder natuur..... maar eigenlijk wil ik ze niet. Eerst maar eens wat flinke takken eraf, dat scheelt al. Er is ook een hulstboom aan komen waaien..... vanonder de hortensia gaat hij met een bocht naar opzij en daar naar boven, waar hij denkt de hele tuin te kunnen overnemen.


Nou vind ik hulst wel mooi, maar het prikt nogal, zelfs oude afgevallen blaadjes prikken nog door mijn tuinhandschoenen heen. Helemaal weg? Hij groeit wel een een rare bocht..... hm.... eerst maar snoeien, want dat is sowieso nodig.  O wat leuk.... er zitten besjes in..... nu nog groen, maar als ze met Kerst rood zijn vind ik het wel erg leuk.... alleen zullen de besjes die ik zag niet meer rood worden, die zaten op afgeknipte takken..... maar misschien zijn er wel meer.  Dan maar niet helemaal weg! Gelukkig heb ik een lange, uitschuifbare takkenschaar.... dus ik kon snoeien zonder mijzelf te prikken.... op afstand!

Er is nu een flink stuk af, net als van de andere aangewaaide struiken..... de rest komt een volgend keer.... niet overdrijven. Met wortel en al krijg ik ze er niet uit, maar ik kan ze wel kortwieken, steeds wat meer eraf en het hulstboompje laat ik toch maar staan...... ik moet het alleen wel fatsoeneren en hij moet niet te hoog worden.!


 Best veel gedaan...... het is bijna lunchtijd. 
De middag dan maar weer rustig aan..... alleen wat rustige klusjes, maar wel verder stofzuigen en dweilen....stoffen komt morgen wel. 
Ondertussen de laatste enveloppen en kaarten in orde gemaakt die ik nog rond moet brengen ..... overgeslagen verjaardagen en bedankjes..... die moeten eerdaags ook de deur uit.... ik vind het leuk om op deze manier wat terug te doen.. Ik had het meeste al klaar..... ik kocht de cadeaubonnen in etappes, want ik had zoveel nodig..... veel verschillende en om verschillende redenen,  ik zag anders door de bomen het bos niet meer zag en omdat ze het bij Primera altijd erg leuk inpakken lijkt het mij voor hen ook niet handig als ik met zo'n grote stapel aankom.... de rij wachtenden achter mij wordt dan gigantisch en zal buiten verder gaan 😂. Ik wilde ze pas wegbrengen als alles compleet was, al komen er ondertussen weer nieuwe bij, maar ja, dat zijn vnl. verjaardagen ... maar steeds vaker ga ik weer naar verjaardagen, dus die neem ik dan natuurlijk gewoon mee. 
Een paar zijn er deze maandag al weggegaan en de rest is ondertussen (het is hier nu woensdag 😁) ook weg..... er moet er nog eentje, maar die is er nieuw bijgekomen en daar moet ik nog voor naar de winkel. 


Het was 19 augustus maandag.... mijn trouwdag..... 46 jaar geleden is het al dat ik trouwde....een warme dag in een koele zomer. We gingen naar een flat in Purmerend en zo'n 2 jaar later kwamen we in het huis waar ik nu nog steeds woon. Mooie herinneringen en er is een geweldige zoon uit voortgekomen!











Het is er dan maar eentje, maar ik vind het best een geslaagd exemplaar!

 
Het blijft toch altijd een speciale dag..... ik kan niet mijn 46-jarige bruiloft gaan vieren (want het duurde geen 46 jaar), maar ik kan wel mijn mooie herinneringen ophalen en het zo toch een beetje vieren, de mooie tijd vieren die we hadden..... met wat lekkers erbij. Ook al is Ed er niet meer, vergeten zal ik hem nooit en dit is een mooie dag om aan hem te denken, om toch te vieren dat we het zo goed hadden..... tot het einde!
Zijn laatste woorden voor mij ontroeren mij steeds weer als ik er aan denk.... ja, we hadden het echt goed.
 








Later die middag kreeg ik toch weer zin om te snoeien, maar het leek mij niet slim.
Niet doen!!!!

Eens kijken in mijn agenda..... woensdag visite, vrijdag wil ik weer naar watergym, dat is vorige week weer begonnen (tijdelijk op een ander tijdstip), maar toen had ik wat anders. 
Woensdag over een week eindelijk naar de tandarts en die dag wordt grofvuil opgehaald, dan die vrijdag weer watergym (en daarna weer wekelijks op de normale tijd). De week erop de kapster en een dubbele verjaardag, de week daarna bloedprikken in Hoorn en een bbq in Almere, weer een week later telefonische afspraak MDL-arts en de monteur van de KPN.
Nou, dan schiet het al weer op naar oktober. Er komen  nog wel wat dingen bij.... en sowieso zijn er nog verjaardagskaarten te versturen tussendoor en de stratenmaker komt nog om de achtertuin op te hogen en een nieuw hek te plaatsen etc., dat is na de zomervakantie, een precieze datum hebben we nog niet afgesproken, dat komt wel, het steekt ook niet zo nauw. Ik kan nu voor lekker zitten en achter is het al behoorlijk opgeknapt, dus als hij het liever in het voorjaar doet mag het ook...of een deel nu een een deel later ..... het plan is na de vakantie en dat is prima (graag zelfs), maar wat anders is ook goed.... het belangrijkste is klaar. 

Als het goed is half oktober naar de gynaecologe.... die afspraak heb ik nog steeds niet binnen. 

Het is nu zeker, ik vier mijn verjaardag niet gewoon thuis, maar in zeer kleine kring in Arnhem. Ik wil rust en geen huis vol..... daar heb ik nog moeite mee.... het gaat wel steeds beter, maar als ik zelf de gastvrouw ben is het al snel teveel van het goede. Bij een ander is dat toch anders en daar ben ik vaak ook maar korter en kan ik weggaan als het mij teveel wordt. Ik verwachtte maanden geleden al dat dat teveel zou zijn en dat heb ik dus goed ingeschat.... want ook al ga ik goed vooruit en kan ik steeds meer.... ik verwacht niet dat ik over een week of 6 dat dan aankan..... en een keer een andere verjaardag is ook wel leuk. Sowieso wil ik de komende tijd eens wat ongewone dingen doen.... het hoeft niet heel bijzonder te zijn, maar voor mij wat minder gebruikelijk. Het mag wel iets zijn wat ik eerder gedaan heb, maar dan niet heel vaak..... zoals gewoon een dagje treinen en wel zien waar ik uitkom. Dat kan ik al snel..... het hoeft niet vermoeiend te zijn, het hangt er maar vanaf waar ik uitstap en wat ik daar ga doen. Ik heb dat wel vaker gedaan, maar dat is heel lang geleden, nog samen met Edwin..... dan samen ergens uitstappen, om ons heen kijken en weer instappen omdat het ons daar niet leuk genoeg leek 😂.


Ik wil gek doen, even mij nergens wat van aantrekken.... gewoon doen wat in mijn hoofd komt en als dat raar is dan maakt mij dat niks uit. Ik werd vanmorgen al ouwe gek genoemd hahaha, maar dat was goed bedoeld!!! Tsja, dat ben ik al jaren en zal wel nooit meer overgaan. 
Even heel wat anders doen, dat wil ik.... geen gedoe, geen gezeur, gewoon doen wat ik zelf wil.  En ik wil over het water staren.... vind ik altijd heerlijk. Het liefst over veel water, zoals de Noordzee, de Gouwzee/IJsselmeer of een grote rivier.... maar zelfs een kikkerslootje vind ik al leuk, maar dan is het meer vanwege alles wat daar in het water leeft en niet vanwege het kabbelende of golvende water. 


Ik ben geen strandmens.... niet in de zomer in elk geval en al helemaal niet om te bakken in de zon! Een strandwandeling als het kouder is en er weinig mensen zijn is wel heerlijk.... en dan 'de zon in de zee zien zakken'. Maar ik denk dat een strandwandeling nog wat te hoog gegrepen is.... ik heb het heel lang niet gedaan, maar wil dat wel weer eens doen en daar kan ik met de trein ook naartoe..... als de zomer voorbij is. Het staat op mijn verlanglijstje..... lekker uitwaaien aan het strand als het wat kouder is!



Het was even afwachten of er rond mijn verjaardag nog medische afspraken zouden komen die ik liever niet wil uitstellen, maar alleen de gynaecologe kan ongunstig uitkomen, maar dat is niet zo heel belangrijk, die kan ik verzetten als dat nodig is. Afspraken met MDL en neurologie verzet ik liever niet..... maar bij gynaecologie moet alleen de cyste weer opgemeten worden om te kijken of hij groeit..... nou, dat kan geen probleem zijn als het een week later is. Als er andere afspraken zouden zijn zou ik wel thuis blijven en dan was het twijfelen wat ik zou doen met mijn verjaardag... niet volop vieren, maar wat dan?. 
Bij MDL vind ik alles belangrijk..... en neurologie is 'hoe eerder hoe beter', want ik wil van die rotmedicijnen af en als alles goed gaat mag ik afbouwen na mijn volgende afspraak, maar ja..... die verwacht ik in december pas en als ik pech heb schuiven ze hem vanwege de feestdagen door naar januari. En als hij eerst nog wat onderzoeken wil laten doen voor hij er van overtuigd is dat het goed gaat dan zijn we zo weer een maand verder! Ik verwacht dat het op meerdere punten beter gaat als die medicijnen afgebouwd en uitgewerkt zijn.... ik kan het mis hebben, maar volgens mij werkt dit medicijn mij tegen en dat de haaruitval daarvan komt is vrijwel zeker.... het is een bijwerking die wel vaker voorkomt en ik heb zoiets nooit eerder gehad! Andere bijwerkingen die ik mogelijk heb zijn vager.... minder duidelijk want die kunnen door zoveel dingen komen.... ook al zijn het wel bekende bijwerkingen van dat spul en is het vaak pas begonnen nadat ik die medicijnen kreeg. Onzeker lopen is een moeilijke..... ik kon nauwelijks lopen toen ik ziek was..... dat gaat nu veel beter, maar toch loop ik anders.... het voelt onzeker, evenwicht is niet echt slecht, maar ook niet top. Kan ook van die medicijnen komen, maar ja..... het kan ook zijn dat dat nog niet goed genoeg is opgeknapt, al zou het dan wel erg lang duren. Dagelijks lichte hoofdpijn is voor mij ook ongewoon.... het stelt niet veel voor, het is nauwelijks pijn te noemen, maar mijn hoofd voel anders.... en dat kan er ook van komen.
 De naam van het medicijn begint met 'leve' .... nou, dat laat ik er liever af, dat vind ik te jubelend klinken 😂
 Liever ga ik eerder naar neurologie, maar ja..... afwachten.  Als het mij bij gynaecologie al niet lukte om een afspraak te maken in oktober (" die afspraak komt nog, oktober staat nog niet open") dan hoef ik het bij neurologie voor december ook niet te proberen.

En wat heerlijk dat ik weer kan autorijden, ook al vind ik autorijden helemaal niet leuk, een auto maakt sommige dingen wel eenvoudiger. Zoals binnenkort een verjaardag in Purmerend.....  's avonds een bijzonder slechte busverbinding, niet te doen, overstappen in the middle of nowhere. Ik heb al afgesproken dat ik voor donker wegga, maar ik kom bijtijds en dan met het autootje. 




Naar de kapster in Purmerend..... kan prima met de bus, maar met de auto is handiger. Naar de gynaecologe in Purmerend is ook praktischer met de auto ook al is het met de bus wel prima te doen, bus stopt aan de overkant van het ziekenhuis. Even boodschappen doen in Purmerend kan dan ook weer, met de bus kan ik minder meenemen  en als ik fit genoeg ben om het te combineren is dat met de bus niks.... dan is het wel ver lopen (naar de winkels), maar om nou met mijn boodschappentrolley naar de gynaecoloog te gaan zie ik ook niet zo zitten.
Ik haal het meeste wel hier, maar af en toe is een andere winkel ook wel fijn. Nee, ik zal nog steeds niet veel kilometers maken en nog steeds zo nu en dan met de bus gaan als ik dat prettiger vindt of als het donker is..... maar zo af en toe is een autootje toch wel erg handig. 
Eigenlijk had ik hem maandag willen ophalen maar dat kwam er niet van....ineens ging de bel.... dat lijkt mijn broer wel. Ik zag door de deur iets roods achter hem.....jawel, autootje stond weer op z'n plek..... lekker...ook weer normaal. En broer kon weer lopend naar huis! Ik hoefde hem dus niet zelf op te halen, top! 


2 opmerkingen:

  1. Een supergoed idee, je verjaardag in Arnhem te vieren. Rustiger en vooral: eigen! ga gerust lekker gek doen, je bent eigen baas. 😉
    ik zie dat je al heel wat gedaan hebt al ben je nog niet de oude. Op je gemakkie, lekker toch.
    De foto's zijn me bekend, toch leuk ze weer te zien. 46, jaar alweer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het plan was er al een tijdje.....eerst wilde ik mijn verjaardag niet vieren en toen zei Edwin meteen dat ik er een logeerweek van kon maken en dat vond ik een goed idee. Maar even afwachten wat voor afspraken er nog kwamen. Zo vier ik het toch, maar wel veel rustiger en gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen