Zoeken in deze blog

woensdag 17 januari 2024

Kniertje Kneus had het weer

 


Zondag deed ik rustig aan nadat ik zaterdag duidelijk teveel gelopen had, maar deed wel wat klusjes en maandag was ik al een stuk actiever.
Het was een heerlijke dag zaterdag, maar ja..... het was gewoon teveel, maar dat had ik er wel voor over. 
Maandag dus wel weer wat meer gedaan, echt..... ik loop zelfs achter met lezen, die stapel wordt steeds hoger.

Elke klus is er eentje.... of het nou een grote klus of een kleine is.... of het tempo hoog of laag ligt maakt niet uit, als ik steeds maar wat doe en dat lukte maandag aardig.

Dinsdag kwam 's middags vriendin gezellig even langs...... verder alleen wat dagelijkse dingen, geen grote klussen, maar de stofzuiger had honger en moest gevoed worden en meer van dat soort normale dingen.  Ik ging vroeg eten omdat ik 's avonds muziek had en met een volle maag speelt het niet lekker.
Ik ga altijd vroeg heen om koffie te zetten e.d. en het opleidingsorkest komt ook vroeg en ik zet dan graag mijn eigen spullen al klaar voordat zij beginnen. 
Dan kan ik in de keuken aan de slag en zet ik kopjes e.d. klaar.... zolang ze nog niet aan het spelen zijn breng ik het één en ander naar de zaal! Ik wil niet steeds heen en weer lopen tussen zaal en keuken, dat kan storend zijn.... maar als ze nog niet spelen zet ik snel wat neer en de rest komt wel als ze klaar zijn.... even snel, want dan moet ik zelf spelen. Daarom is het fijn als mijn eigen spullen dan al klaar staan..... alleen mijn sax moet ik dan nog uitpakken. 

Ik was er helemaal klaar voor om naar de muziek te gaan, alles stond klaar, ik hoefde alleen schoenen en jas nog aan te trekken. Ik was nog wat te vroeg, het was nog geen 6 uur..... nog even wachten.... ineens kon ik mijn ogen niet meer open houden en werd ik misselijk..... gaat wel weer over.
Maar het lukte mij echt niet om mijn ogen open te houden....en de misselijkheid was ook niet zomaar over, ik voelde mij echt heel beroerd. Ik besloot dat ik beter even kon gaan liggen en meldde even dat ik die avond niet kwam.... de eerste in mijn contactenlijst was mijn broer.... prima, die geeft het wel door.... bericht gestuurd, ik ging liggen en was meteen vertrokken. De tv stond aan ..... ik heb niets gezien, ik moet meteen in slaap gevallen zijn. Om een uur of 8 was ik heel even wakker..... maar viel meteen weer in slaap tot een uur of half 10 ..... ik trok mijn pyjama aan..... en probeerde een beetje bij te komen. Ik voelde mij al veel beter..... keek even of er antwoord op mijn berichtje was..... ja dus, het was doorgekomen. Dat bleek ook wel uit de beterschapswens die een ander stuurde. 




Sinds ik griep heb gehad heb ik dit vaker......  meestal wat minder heftig (en het gaat steeds beter), maar als ik het maar even wat drukker heb gehad dan slaat het toe...... sneller dan voor ik griep had! Ik had het altijd wel, maar nu is het duidelijk erger ..... vooral dat slapen. Meestal is het nog wel even uit te stellen, maar deze keer ging het echt niet...... om te beginnen werkten mijn ogen niet mee..... ik kreeg ze gewoon niet goed open.... ze vielen dicht alsof iemand mij net wakker had gemaakt terwijl ik in diepe slaap was.... dan willen ze ook niet altijd meteen open.... zelfs koud water op mijn gezicht hielp niet.
Dit was echt niet te negeren, ik moest gaan liggen! 

Een troost is dat ik weet dat veel mensen die griep hadden deze keer lang blijven kwakkelen.... ik had dat altijd al, maar dan is dat nu natuurlijk dubbelop. Ik heb niet vaak griep meer sinds ik de griepprik krijg, maar dit seizoen lijkt de griep zich daar niks van aan te trekken, ik ken veel mensen die het kregen nadat ze de griepprik gehaald hadden. Ik vraag mij af of de griep die we nu hebben in het vaccin zat of dat dit een variant is die ze niet zagen aankomen. Ik hoorde ook al dat mensen griep kregen en meten daarna corona..... dan is het ook niet gek als je lang blijft kwakkelen. Ik heb mijzelf een paar keer getest toen ik ziek was (dat was negatief)..... voor alle zekerheid. Al lijkt het alsof corona niet belangrijk meer is, het is toch beter om te testen en te weten...... we hoeven niet meer thuis te blijven, maar ik wil het niet doorgeven, dus ik zou dan geen dingen doen waarbij ik met veel mensen dichtbij elkaar ben voor langere tijd..... als het min of meer belangrijk is zou ik het in elk geval melden en vragen of dat een probleem is! Mensen die zelden ziek zijn of zich nauwelijks ziek voelen als ze wat hebben begrijpen vaak niet dat het voor een ander wel een probleem kan zijn. Als ik griep heb ben ik niet eens in staat om ergens naartoe te gaan, maar als iemand langs wil komen zal ik het altijd melden als ik griep heb.... of flink verkouden ben (waar ik vaak koorts bij heb) of wat dan ook. (bij een flinke griep wil ik de eerste dagen helemaal niks, hoeft niemand langs te komen... blijf asjeblieft weg, ik wil slapen).
Dan is het aan de ander om te besluiten of ze nog steeds willen komen of het liever uitstellen. 

Mijn griep is al lang voorbij, het zijn nu de naweeën die wat lang doorgaan..... wel steeds minder gelukkig, ik heb weer wat energie, heb weer zin om dingen te doen, maar het heeft blijkbaar tijd nodig om helemaal te verdwijnen. Ik vermoed dat de vele regen er ook geen goed aan gedaan heeft. Normaal wandelde ik elke dag, door de griep kwam dat tot stilstand en daarna.... tsja, geen  energie .... en dat in combinatie met de ene regenbui na de andere maakte dat ik niet meer op gang kwam..... maar ook daar ben ik weer mee begonnen....nog wat rustig aan, maar ik vind het weer lekker en steeds wat verder en/of sneller. Dus graag wat mooi weer..... dat mag mooi vriesweer zijn of voorjaarsweer, als er maar een zonnetje bij is! 




Maar goed, dit hebben we ook weer gehad, het kwam even  op een verkeerd moment.  Ik twijfelde of ik toen iik wakker werd nog even moest wandelen.... dat doe ik vaak 's avonds laat, dat vind ik lekker en dan loop ik vaak het beste. Misschien was een frisse neus wel even goed. 
Maar ja..... het was glad buiten, want ik zag dat er nog sneeuw lag dat natuurlijk platgetrapt en vastgevroren zat. Hier was niet heel veel gevallen, maar genoeg om dinsdagochtend wakker te worden in een prachtige witte wereld en om gladheid te veroorzaken. 
Ik loop graag in de sneeuw, maar dan bedoel ik sneeuw die net gevallen is.... een dikke laag zachte sneeuw, die kraakt onder je schoenen..... waar je een beetje in wegzakt en waar je voetsporen in blijven staan.... die sneeuw! 
Nee, blijf maar even binnen.... verder slapen en morgen fit weer op, dat leek mij een beter plan. 
Woensdag een nieuwe dag met nieuwe kansen! 
En het ging de volgende dag beter, maar ben mij wel de hele dag duf blijven voelen..... dus toch  wat rustig aan gedaan.  
Ach je, ik zeg wel vaker dat ik een kneusje ben......  een fabricagefout. Er is prima mee te leven, maar ik moet er wel rekening mee houden..... meestal lukt dat wel na zoveel jaar ervaring.
Er zijn erger dingen. 




Donderdag gaat een betere dag worden, dat weet ik zeker..... dan ga ik weer lekker aan de slag (zonder te overdrijven natuurlijk)!  

6 opmerkingen:

  1. Wat vervelend voor je Ans, zomaar tot niets meer in staat. Je hebt geen corona gehad, schrijf je, dus long covid zal het niet zijn. Een erg lang aanhoudende verkoudheid of de naweeën van griep - het kan, je hoort het vaker en ik ben zelf soms ook lang verkouden. En mijn ogen vallen soms ook wel eens dicht, onherroepelijk, je kan je er niet tegen verzetten, maar dat is meestal 's avonds na het eten en niet zomaar aan het eind van de middag. In de gaten houden, zou ik zeggen. Maar je bent optimistisch en dat is goed. Ik begrijp dat je niet veel buiten geweest bent de afgelopen tijd, ik heb ook de neiging binnen te blijven als het slecht weer is. Maar misschien is het toch goed om wanneer het even kan een ommetje te maken. Een frisse neus kan nooit kwaad, en als het weer nog wat meer meezit kan een ommetje zomaar een om worden. Ik neem aan de kade bij jullie weer watervrij is dus de weg naar de haven is ook weer begaanbaar. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het als kind al, maar met de jaren is dat er niet beter op geworden...... als ik ziek geweest ben duurt het meestal lang voor ik opgeknapt ben, daarom ben ik zo blij met de griepprik.... nu heb ik nog maar zelden griep. Dit keer wel.... en goed ook. Ik hoor dat veel mensen erg lang moe blijven en steeds denken dat ze opknappen maar dan toch weer terugvallen, dus heel gek is het niet.... dat heb ik dan een beetje meer 😁. En na of tijdens een drukke periode heb ik het vaker, ik plan dan ook geen 2 dagen achter elkaar iets (voor zover dat kan, soms kan het niet anders). Soms kan ik wel meer, maar dat merk ik dan vanzelf wel, dan kan ik altijd nog wat afspreken, maar niet verder van tevoren!
    Dinsdag was het wel heel plotseling, meestal voel ik het wel aankomen en als ik dan nog weg moet ga ik bijtijds even liggen, dat is meestal voldoende.
    Normaal wandel ik altijd, weer of geen weer, maar na die griep was er al geen fut en als dan de regen tegen de ramen kletterde zag ik het niet zo zitten. Nu ben ik weer begonnen (na Kerst kwam het weer op gang).... en hoewel ik dinsdag even oversloeg (maar wel even buiten geweest) heb ik woensdag wel weer gewandeld..... dus maar 1 dagje overgeslagen ('s morgens wel veel in beweging geweest).
    Hihihi, ik heb niet meer bij de haven gekeken, maar in elk geval is het beter dan het was, maar het was er wel glad toen het begon te vriezen voor het water weg was.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hoe voel je je nu? Griepgevoel een beetje kwijt of speelt het nog op de achtergrond?
    Bertie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen griepgevoel meer, alleen nog sneller moe dan normaal..... maar dat hebben veel mensen die dit seizoen griep hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen