Zoeken in deze blog

zondag 7 juli 2019

Barbecueën in Almere

Het was best een drukke week, geen dag zonder afspraken, maar gelukkig bijna allemaal leuke dingen, dus dat maakt veel goed....hoewel een betere verdeling fijner zou zijn.

Zaterdag beloofde een leuke dag te worden..... een RVS-bbq in Almere, altijd leuk!! RVS staat voor het radiopragramma "Roestvrij staal" van de lokale omroep in Hilversum ooit. Die omroep bestaat niet meer, het programma helaas ook niet meer, maar ons clubje wel.........  het clubje van vaste lusteraars, de presentatoren van dat programma en één van de luisteraars van toen presenteert nu een ander radioprogramma op dezelfde avond bij een internetradiozender (mooi scrabblewoord).
We hebben al vaker een bbq bij Bert in Almere gehad...... en feesten als iemand iets te vieren had...... bij mij staat nog een stamppotparty in de planning waar afgelopen winter om allerlei redenen even niks van kwam.....binnenkort gaan we naar een dubbele verjaardag in Hilversum en er staat voor later dit jaar een verjaardag in Almere in de planning. We gaan gewoonlijk niet naar elkaars verjaardag, maar soms is het een speciale verjaardag, soms wil iemand het een keer wat uitbundiger vieren....zo werd vorig jaar iemand 50 en dat werd een groot feest. Vorig jaar was voor ons RVS-clubje echt een feestjaar!!

De voorbereidingen als we weer ergens een feest hebben zijn ook altijd leuk..... want Petra en ik gaan met de trein en dat vereist enige planning met mailtjes en telefoontjes. We weten ondertussen wel dat er treinen genoeg gaan naar Almere en ook dat een bus ons dichtbij kan brengen, maar deze keer zouden we gaan lopen. Ik vond een route die mij niet moeilijk leek (slechts 1,2 km) en schreef het belangrijkste op een briefje, voor alle zekerheid. Printers en ik..... een slechte combinatie, ik heb altijd ruzie met die dingen, maar mijn huidige printer mag naar de schroothoop, ik verwacht niet dat ik hem nog aan de praat kan krijgen en sommige dingen zijn zelfs nooit gelukt met dit onding.....dus ik kon het niet uitprinten. Maar daar is ook wel een oplossing voor.......ik maakte foto's van de route....eentje van het geheel en daarna van ingezoomde delen......nou, als het nu niet meer lukt! Ik mailde dat we een stukje door een park moesten, waarna Petra haar bedenkingen had over de terugweg...... terug door een park.... 's avonds...... ze had natuurlijk gelijk, je moet de problemen niet opzoeken, maar we wilden om ongeveer 9 uur of iets later weer naar huis en pas na 10 uur begint het te schemeren.....het leek mij geen groot park, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen......maar dat zouden we op de heenweg wel zien..... als het vnl. grasveld is is het overzichtelijk, maar het donkerebomenbos is een heel ander verhaal.  Petra wilde bijtijds weg omdat ze de volgende dag alweer heel vroeg op stap ging....... een lange rit met de trein en ze zou om een uur of 4 al moeten opstaan. Na mijn drukke week en nog steeds niet in topconditie vond ik het prima.

Zaterdag haalde ik wat lekkers voor bij de koffie, pakte mijn onafscheidelijke 'roltas' in en vertrok.
 Al bij de bushalte kwam ik bekenden tegen en tot Amsterdam-Noord hebben we gezellig even bijgepraat. We stapten wel allemaal in de metro, maar zaten niet meer bij elkaar.
Zodra ik het Centraal Station instapte wist ik het......... onze ontmoetingsplek is niet duidelijk!
Het leek goed toen Petra zei dat we beneden bij de roltrap op elkaar zouden wachten, de roltrap van perron 13 (a/b), maar........... er zijn 3 onderdoorgangen die allemaal trappen en roltrappen hebben naar de perrons........ oei. Ik was erg vroeg en stuurde een sms-je naar Petra, waarin ik voorstelde om dan maar op het perron te wachten..... dat is overzichtelijker. Natuurlijk zie je elkaar als het druk is ook niet altijd meteen, maar om steeds in een andere gang te kijken of de ander beneden staat....... dat is wel heel onhandig.  Ik had geen idee hoe lang zij moet fietsen om bij het CS te komen, maar hoopte dat ze nog niet onderweg was, dan was de kans groter dat ze het las. Na 10 minuten belde ik toch maar..... haar telefoon stond uit.......inspreken dan maar. ....ik drentelde heen en weer over het perron.... nam bij de middelste roltrap een retourtje (omlaag en weer omhoog) om die gang af te speuren..... niks te zien nog. Ineens hoorde ik mijn telefoon.... Petra....even snel, beltegoed was bijna op.....  ze snapte het niet van die gangen.... er is er toch maar 1? .  "Ga maar naar boven, we vinden elkaar wel". Ineens dacht ik haar te zien..... niet echt herkenbaar nog, maar houding, rugtas etc....... ik zwaaide voor alle zekerheid, maar ja, dan moet ze maar net de goede kans opkijken. Onze trein kwam er al aan, maar we hadden nog tijd...... die trein stroomde leeg en andere mensen stonden te wachten om in te kunnen stappen, dus ineens stond ik in de meute...... af en toe ving ik een glimp op van Petra, ze was het echt en ik zwaaide, maar ja, met mijn 1 meter 52 valt dat tussen die menigte niet echt op....... maar toen zag ik haar dichtbij...ik riep.... ze keek om zich heen maar zag mij niet...... ik worstelde mij door de menigte heen en stond naast haar.....gelukt. Instappen, daar praten we wel verder!
Na een korte rit stonden we in Almere..... laten we de lift pakken.....
Daar moet uitgecheckt worden voor je de lift in gaat, dus dat deed ik braaf........de deurtje gingen open, ik liep erdoor en ze sloten weer.......maar Petra zag dat er stond dat er iets fout was....... tsja....hij moet dan toch heel even nog goed geweest zijn toen ik uitcheckte, want anders waren de deuren van het poortje niet opengegaan. Maar er was duidelijk iets niet goed...... er kwam iemand van de NS bij..... die probeerde haar kaartje en toen stond er dat er geen doorgang meer mogelijk was (de juiste bewoordingen weet ik niet meer precies, maar daar kwam het op neer). Ik keek of ik wel terug kon, maar van 2 kanten bleek het niet mogelijk. De NS-mevrouw zei dat ik dan maar met de lift moest en Petra (die liever niet met de trap gaat) moest dan maar met de trap, we zouden elkaar dan beneden wel weer zien.  Maar ineens......Plop......het systeem werkte weer en snel ging Petra erdoor....toch samen in de lift.

We liepen het station uit....aan de goede kant, maar dat was voor mij niet moeilijk..... behalve de bezoekjes aan Berts bbq kom ik ook wel eens in Almere om te winkelen (heel af en toe), tot zover weet ik de weg.
Petra had al eerder verkondigd dat zij het richtingsgevoel heeft van een vrolijke aardbei op weg naar vanillevla....dus het moest van mij komen (ik sta niet bekend als een goed padvinder, maar dat geldt vooral voor de auto!). We liepen de goede kant op en kwamen al snel bij iets waarvan ik vermoedde dat dat dat park moest voorstellen....Petra geloofde het pas toen ze het bordje zag.........PARK? Het was een klein stukje grond... geen boom te zien, de overkant was zelfs voor iemand met slechte ogen goed te zien....... het was niet veel groter dan het grasveldje tegenover mijn huis.
Petra is het Vondelpark gewend......die lag gelijk al in een deuk..... dit was geen probleem voor de terugweg.

Ik voelde een regendruppel....maar daar bleef het bij. Petra voelde er ook eentje. ....maar we waren er al..... niet verdwaald dus en snel naar binnen.

Taart uitgepakt, Petra haalde de bakken fruitsalade uit haar tas..... die had 's morgens al vers fruit gekocht en er een heerlijk salade van gemaakt....2 bakken en een bak watermeloen en flesjes vers geperst sap waarin vele soorten fruit zaten....jammie.


Het ging echt regenen.... we gingen toch buiten zitten, onder het afdak!
En een bbq begint vaak met sleutelen:



 De andere 3 kwamen, we waren compleet....Vincent, Petra, Betty, Bert, Michel en ik...... het ging harder regenen en we gingen na iets gedronken te hebben toch maar naar binnen..... daar gingen we een film van Bruce Springsteen kijken, dat was afgesproken..... de meesten van ons clubje zijn daar echte fans van. Ik vind het ook goed, maar ik ben niet zo snel echt fan van iemand..... en ik vind veel muziek goed....ook die van hem! Leuke film....ik weet nu heel veel van hem..... echt de moeite waard!

Halverwege een pauze voor de bbq...... het was heerlijk!!!! Het regende weer en niet zo'n beetje ook..... maar we zaten lekker onder het afdak. Lekker vlees, salade, stokbrood......... ik hou ervan!
Natuurlijk werd er ook weer veel gelachen en gekletst.
De fruitsalade kon er even niet meer bij, eerst de rest van de film dan maar.....maar het flesje sap was heerlijk!!




Ik vond de hamburgers erg lekker.....nou ja, ik vond eigenlijk alles lekker! Ik ben ook gek op stokbrood en dan vooral bruin stokbrood, dus ik zat goed, er was genoeg! Salades lust ik ook in alle soorten en maten.......heeeeeerlijk!

We bekeken de rest van de film........ van de fruitsalade kwam niks meer...... jammer, maar dat loopt soms zo. Bert heeft nu in elk geval genoeg fruit in huis!!

We vertrokken allemaal gelijk en Bert bood aan om ons met de auto te brengen...... dan hadden we ook nog tijd om Vincents auto te bekijken. Niet te geloven, wat een geweldige auto...... echt mooi..... en allerlei handige dingen erin...... ik moest aan knightrider denken, aan Kitt..... super!!!  Ik ben niet zo'n autokenner, de ene auto vind ik mooier dan de andere, maar deze was wel heel bijzonder......een splinternieuwe waarvan er nog maar weinig rijden in Nederland. Ik werd er helemaal blij van, blij voor hem....... geweldig dat hij in zo'n auto kan rijden, van harte gegund!!! Zoals ik wel eens plaatsvervangende schaamte kan hebben, was ik nu plaatsvervangend blij.

De terugrit samen verliep zonder rare dingen en op het station namen we afscheid. Ik twijfelde of ik de bus of eerst de metro zou nemen. De bus is meer lopen, maar is nooit lang wachten (elk kwartier een bus)..... de metro en dan de bus in Noord is minder lopen......maar met pech langer wachten, want 's avonds maar 1x per half uur een bus.  Hm....ik neem de metro wel. Die kwam snel..... en in Noord zou ik met de lift naar beneden gaan. Ik zag dat die al aardig vol was...... dus haastte mij niet......ik neem te volgende wel. Hij kwam snel terug..... hij heeft ook niet veel mogelijkheden/etages...... je kan van 2 naar 1 of andersom.....meer niet. Ik moest van 2 naar 1.....er stond iemand in de lift die ik net naar beneden had zien staan.....ik had het idee dat hij daar werkte...... hij stapte niet uit en verbaasd zei ik: "Zag ik u net ook niet naar beneden gaan?" "Ja, dat klopt, maar mijn sleutel deed het niet....als hij het weer niet doet ga ik nog eens heen en weer!" Ondertussen stopte hij zijn sleutel in het knoppenpaneel en de lift ging naar beneden.......naar 0!!!! "O, sorry, jullie moeten natuurlijk op 1 zijn...hier kunnen jullie er niet uit, de bussen zijn op 1"..... hahaha, we waren op de begane grond, waar we normaal met de lift in elk geval niet kunnen komen.  Dus weer naar boven..... de anderen die in de lift stonden vonden het ook geen enkel probleem. Naar de bus......ai, nog 22 minuten..... nou ja, pech gehad. Lekker buiten wachten..... nee, niet mijn vest aan, het was niet koud en ik had het al warm genoeg gehad....liever de frisse lucht in.

Het laatste deel van de reis verliep helemaal probleemloos..... niks bijzonders. Snel thuis en languit op de bank.....het duurde niet lang voor ik daar in slaap viel. Vanmorgen werd ik wakker tijdens het Schönbrunn concert op tv........ heerlijke muziek om 's morgens bij wakker te worden.
Ja, ik hou van veel soorten muziek.....Klassiek, Soul, Pop, Jazz, Gospel, Country, Luisterliedjes en nog heel veel meer. In elk genre zijn nummers die ik geweldig vind en die ik minder geslaagd vind...... sommige muziek past bij een bepaalde stemming, maar er is niet veel dat ik niks vind! En zelfs muziek waar ik niet zo van hou kan bijv. op een feestje toch leuk zijn. Een duidelijk voorbeeld is 'de Vlieger' van André Hazes.....ik vind het een vreselijk lied.....maar ben ik op een feestje dan zing ik hem luidkeels mee. Toch raar eigenlijk!!!

Maar goed, ik had een heerlijke dag gisteren!!!!

2 opmerkingen:

  1. Nounou, je moet er veel voor over hebben om te BB-en. Gelukkig was het eten geslaagd en de film ook.
    Springsteen, bijna alles van hem is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihihi, het bleek eenvoudig te vinden te zijn lopend en niet ver. Maar de liften en poortjes deden wat moeilijk. Gewoon is ook veel te saai!
    Bruce is inderdaad goed en de film was van zijn Broadwayshow, waarin hij vertelde over zijn leven en natuurlijk met muziek tussendoor, ik vond hem erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen