Zoeken in deze blog

vrijdag 26 juli 2019

Toen moeder aan de was was

Kwam er een bij bij
die vloog onder de deur deur
en over de weg weg.

Mijn vader en ik zeiden dit versje vaak op, om beurten een regel. Meestal als mijn moeder inderdaad aan de was was, maar ook als er een bij bij kwam.
Vooral toen we nog in een klein huisje woonden, zonder tuin of achterom en we door de keuken moesten om in het kleine huiskamertje te komen. In die keuken stond de wasmachine, met wringer, op het blauw/wit geblokte zeil.  Het viel dus wel op als moeder aan de was was. Toen we later naar een nieuwbouwhuis gingen kwam de wasmachine (inmiddels zonder wringer) in de badkamer te staan, het viel toen minder op als moeder aan de was was. Er kwam een centrifuge bij om het ergste water uit het wasgoed te zwieren (in België schijnt zo'n ding een droogzwierder te heten, geweldige benaming). We hadden een deur naar buiten in de badkamer.....met een hekje ervoor. Mijn vader maakte daar naast die deur een waslijn met katrollen.........zo kon mijn moeder vanuit de badkamer meteen de was ophangen.....die bovendien snel droog was omdat het zo hoog hing te wapperen.
Die badkamer vonden we geweldig...... wij waren de koude kraan bij de gootsteen gewend.....vaak, als het koud was, werd er wat water warm gemaakt op het gasstel, zodat we ons konden wassen met een teiltje warm water. En natuurlijk de grote teil die ik als bad gebruikte.....heerlijk! Voor de kachel in bad.....geweldig.  Maar dat lavet was ook lekker....... broers en ik lagen daar (niet tegelijk hoor, we moesten op onze beurt wachten en dat duurde soms lang) met gemak een uur in te weken...... als het afkoelde lieten we wat water weglopen en vulden het bij met warm water.  Ideaal zo'n kraan waar warm water uitkomt en dan een douche.......zo lekker.
En dan ondertussen naar muziek luisteren.....broer Jan had een transistorradio, die stond dan op de wasmachine.... een lichtblauwe Sharp transistorradio...... de moderne tijd deed ook zijn intrede in huize Martis.

De wasmachines werden luxer en vaak handiger....... tot ik er één kreeg die zelf aangaf als er iets mis was. Wat een onding was dat....en hij was nog duur ook!
Toen hij aangesloten was liet ik hem draaien en het viel mij op dat hij een raar geluid maakte tijdens het centrifugeren.....alsof hij uit balans was. Ik belde en een monteur kwam. Zijn eerste vraag was hoeveel piepjes ik gehoord had, want dan wist hij wat er aan de hand was....1, 2 of 3 piepjes kon ik zelf repareren, de rest moest een monteur doen. Maar......ik had niet gewacht tot hij piepte..... hij maakte een raar geluid en toen heb ik hem uitgezet.
Dan kon hij niks doen..... eigenlijk zou ik zelfs voorrijkosten moeten betalen, maar dat vond die man ook te gek, dus hij vulde in dat hij toch iets gedaan had.
Een week later....piep piep piep....... ik was gelukkig boven, dus hoorde het meteen.....even tellen.... oké...stekker eruit en dan bellen, geheel volgens de instructies!  Er kwam een andere monteur...."O, bij zoveel piepjes heeft het met het centrifugeren te maken!" Zucht... dat had ik zonder piepjes ook al gehoord. Het onding is vaker stuk geweest en na een paar jaar hoorde ik een doffe dreun op zolder (waar mijn wasmachine stond/staat) ....ik rende naar boven, maar hij stond nog gewoon te draaien.  Ik vertrouwde het niet, rolde hem van zijn plaats en de onderdelen (schroefjes enzo) lagen op de grond.
Het contragewicht was naar beneden gelazerd!  Het heeft nog een tijdje geduurd voor het gerepareerd was en alle lof voor Expert die een prima service verleende (zoals zo vaak). De volgende keer dat hij stuk was kocht ik een nieuwe...... de goedkoopste die ik vinden kon en dat andere merk wil ik niet eens meer horen!!! Een voorlader....ik was bovenladers gewend en nog steeds vind ik dat prettiger, maar er zijn bijna geen bovenladers meer te koop en wat er te vinden is is duur!
Hij deed het prima, deze was zijn geld wel waard!


 Mijn oude cv-ketel maakte plaats voor een combiketel en het was handiger om mijn wasmachine een ander plekje te geven, anders moest ik hem steeds opzij schuiven als er een monteur voor de combiketel kwam (en deze machine had geen wielen).  Hij stond al lange tijd op zijn nieuwe plek toen ik eens op zolder was tijdens het centrifugeren...... ik zag dat er rook uitkwam....geen stoom, maar echt rook! Hij voelde kokend heet aan....snel uitzetten en leeg laten lopen.....maar niet meer gebruiken. De rest deed ik op de hand. Het apparaat was ondertussen al een jaar of 12 en begon een beetje te roesten, maar hals over kop een nieuwe kopen kwam even niet uit. Ik bleef wel even alles op de hand doen. Wonderlijk....ik vond het wel prima zo!  De grote dingen zoals de lakens waren natuurlijk minder handig, maar de rest beviel mij goed! De lakens e.d. gingen in mijn plastic zitbad, dus het lukte prima, maar het drogen was natuurlijk wat lastiger.



En nog steeds doe ik het zo. Ik heb een wasdroger, maar het wasgoed is nu natuurlijk veel natter, dus die gebruikt ik alleen als het even niet anders kan, zoals bij lakens, ze hoeven er niet helemaal droog uit te komen, verder droogt het op zolder prima aan de waslijn. . Ondertussen viel bij mij het kwartje...... waarschijnlijk mankeert de wasmachine niks, maar staat hij uit het lood nadat ik hem verplaatste! Dat is natuurlijk snel te controleren en te herstellen, maar ik deed het niet, het beviel mij prima zo. Bij mooi weer hangt de was buiten, bij slecht weer in de badkamer en een enkele keer gebruik ik dus de droger. Toen de afrekeningen kwamen van water en energie  werd ik heel blij..... vooral energie scheelde heel veel! Al jaren krijg ik bijna elke keer flink geld terug......één keer moest ik bijbetalen, maar dat was iets van een tientje of zo...... mijn termijnbedrag is laag, ondanks de gestegen energiekosten. 

Er liggen nooit grote bergen was meer te wachten.....bijna elke dag zet ik wat gebruikt is in een sopje en de volgende dag was ik het even goed en hang het op. Ik zorg dat ik vaak kleine handdoeken gebruik, een badlaken is niet altijd nodig....alleen als het erg koud is is het fijn om een badlaken om te slaan..... maar ik droog mij dan verder met een klein handdoekje af..... het badlaken hoeft niet in  de was dan.... dat kan drogen en hoeft pas na meerdere keren in de was....... dat scheelt een berg wasgoed!


Gisterochtend had ik ook was buiten hangen......een beetje het water er uitgeknepen, meer niet....... het was snel droog en omdat ik met dit warme weer vaker douche en iets anders aantrek besloot ik 's avonds nog het één en ander te wassen en op te hangen....om een uur of negen 's avonds. Ik hing het drijfnat op....geen zin om uit te wringen of te knijpen....'s nachts droogt het toch nooit zo goed, laat het maar lekker uitdruipen. Het was zo'n warme tropische nacht.....het was vanmorgen helemaal droog!!! Niet normaal.  Om half twee 's nachts was het nog 30 graden...... geen wonder dat het toch droogde. Vannacht was er ook officieel sprake van een hittegolf......meer een oververhittingsgolf volgens mij.

Op de hand wassen voor een gezin raad ik niet aan...... dat is teveel was (het moet wel leuk blijven natuurlijk)....maar voor mijn eenpersoons huishoudinkje werkt dat prima! Ik weet dat veel mensen het maar raar vinden, maar echt, ik vind het prima zo! Ik denk dat ik dit al 5 of 6 jaar zo doe..... heerlijk..... snel alles schoon, echt niet veel werk, vaak lekker buiten drogen en het bespaart heel wat geld!


Vandaag weer tropisch warm..... een dag om niet actief te zijn dus en zoveel mogelijk binnen te blijven!



5 opmerkingen:

  1. Zo heb ik een jaar geleden nog gewassen. Machine weer kapot, er moest een nieuwe komen maar ik vond dat overdreven. Voor één persoon.
    Na een paar weken viel het tegen, geen bad aanwezig en dekbedhoezen en lakens in emmers is lastig.
    Uiteindelijk heb ik toch een nieuwe wasmachine gekocht en ben vooral blij met dat ene programma: 2 à 4 kilo wasgoed op dertig graden, in 15-20 minuten klaar, zonder centrifugetijd maar drupdroog.Ideaal!
    Voor de meeste kleren is het voldoende, voor de rest zijn er eco-programma's. Zoiets moderns had ik niet eerder.☻

    Waar ik zin in heb is een bad zoals jij hebt. In welke winkel verkopen ze dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zitbad heb ik niet zelf gekocht, maar volgens mij komt hij bij een bouwmarkt vandaan. Mijn moeder had er vroeger ook eentje. Ik heb hem niet aangesloten op de afvoer....nadeel is dat ik hem niet te snel Jan laten leeglopen, anders staat de badkamer blank.....voordeel is dat ik hem zo even van zijn plaats kan halen om eronder en er achter schoon te maken.
    Met opgetrokken knieën is het voor mij een ligbad....voordeel van klein zijn.
    Ik zal eens opletten waar ze te koop zijn.
    En echt handig om lakens e.d. te wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je op Google zoekt naar zitbad plastic kom je veel soorten tegen.
    Dit is het model dat ik heb:
    https://www.douche-concurrent.nl/zitbad-marinella-wit-1050x650x520

    Over het algemeen zit er (nog) geen afvoerputje in, dat moet er los bijgekocht worden. Dat lijkt het handigste, maar zo'n ding steekt uit..... dus dan moet die lage kant ergens op staan. Dat is te regelen natuurlijk, ik heb er schuimrubber blokken onder.
    Een kraantje aan de zijkant kan ook..... dan blijft er wel een klein laagje water in, maar dan kan je het bad even omkieperen.
    Met de andere modellen heb ik geen ervaring, maar ik zag zelfs een opvouwbaar bad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Ans, hiermee kan ik verder.

    BeantwoordenVerwijderen