Zoeken in deze blog

dinsdag 2 mei 2023

Goed bezig!

 Maandag startte ik met de beruchte 'borstenbus'.  Ik vind het nooit zo erg, het is wel even vervelend, maar bij mij is het meestal voorbij als ik 'bevrijd' ben. In al die jaren is het één keer gebeurd dat ik er een paar dagen past van had en dan maar op één plekje.... dat heeft dan blijkbaar extra in de knel gezeten. 
En omdat ik het belangrijk vind vind ik dat geen enkel probleem..... als ik niet zou gaan kan er een veel groter probleem ontstaan waar ik te laat bij ben, dus kom maar op!
Het is tot 75 jaar, van mij mag het best langer.... maar de kans op problemen zal wel kleiner zijn dat ze die leeftijd aanhouden.



Vroeger kreeg je een afspraak toegestuurd (die je wel verzetten kon) en dat ging duidelijk per straat, want ik ontmoette daar veel buurvrouwen en elke keer namen we ons voor om de volgende keer koffie met wat lekkers mee te nemen.... wat natuurlijk nooit gebeurde. Nu kregen we een brief met de mededeling dat we een afspraak konden maken en daardoor was ik natuurlijk niet met buurvrouwen.... maar wel met iemand die ik erg goed ken.... zo wordt het toch nog gezellig 😂.

Ik wandelde er een keer door een dikke laag sneeuw naartoe, de verwachting was dat er nog veel meer kwam, zware sneeuwstormen stonden ons te wachten..... toen ik onder de douche stond had ik de telefoon gehoord..... laat maar, ik ga niet in mijn nakie en nat naar beneden! Ik kwam bij de bus en zag een briefje wapperen aan de deur..... ik ging de trap op en las dat ze vanwege de weersverwachting naar huis waren gegaan. Dat snapte ik best...... de meeste medewerkers zullen niet om de hoek wonen eniedereen wil veilig thuis kunnen komen. Dus ik wandelde terug en kwam een buurvrouw tegen: "Ben je op weg naar de bus? Dan kan je weer terug, ze zijn naar huis!" Ook zij had wel de telefoon gehoord en niet opgenomen. Van een andere buurvrouw hoorde ik dat er inderdaad gebeld was dat de bus zou sluiten (dat sluit als een bus dus).  

Een andere keer zat ik daar te wachten tot ik aan de beurt was en mijn buurvrouw was net klaar toen de telefoon ging...... ik hoorde aan het gesprek dat er iets niet goed was..... en ja hoor, ik kon weer gaan, de boel moest gekalibreerd worden ..... er kon iets fout zijn met de foto's..... of buurvrouw later opnieuw moest was nog niet bekend, maar zij werd al gewaarschuwd dat een slechte uitslag mogelijk door het apparaat zou komen..... een goed uitslag zou wel gewoon goed zijn. 
Maar alle andere keren ging het gewoon goed.

Gelijk maar even boodschappen halen, ik was nu toch in de buurt.




Thuis even gekletst met de buren en toen thuis aan de slag..... en na de lunch in slaap gevallen.... tsja, vroeg opgestaan.... dan heb ik dat. Niet gigantisch vroeg, maar vroeger dan ik gewend ben. 
Maar 's middags toch ook nog een flink stuk gewandeld...... het was mooi weer.... minder zon, maar toch lekker en een jas had ik niet nodig. Ja, ik doe goed mijn best..... het gaat wel even ten koste van andere werkzaamheden, maar uiteindelijk krijg ik er wel meer energie van, dus het komt goed! 
De 5 km red ik nog niet.... 10.000 stappen ook niet (hoeft ook niet), maar het gaat wel steeds beter en in een oplopend tempo. Soms hijg ik als een oud paard, maar als ik al een tijd in een flink tempo loop mag dat. Deze keer was dat  3602 stappen in 35minuten .... nou ja...stapjes..... met die korte pootjes van mij kan je niet teveel verwachten. De afstand weet ik niet, want dat telde mijn foon samen met het fietsen e.d. 's ochtends..... bij elkaar was dat ruim 2,5 km. Ooit liep ik 5 km in ruim 3 kwartier, maar dat zit er voorlopig niet in! Het gaat wel vooruit, maar niet heel snel.... hoeft ook niet, ik ben blij met elke verbetering.  Doordat ik mij fitter voel kan ik meer en doordat ik meer kan (en doe) wordt ik weer fitter... etc. 




Bericht van de Postcodeloterij...... eindelijk weer wat gewonnen, heel Monnickendam wint weer chocola!!! 

In het nieuws..... over een paar jaar moet elke cv-ketel die aan vervanging toe is vervangen worden door een warmtepomp of hybridepomp.... maar er zijn uitzonderingen.... bij een flat bijvoorbeeld hoeft het niet. Dat is omdat het teveel ruimte inneemt (hallo, ik wil ook niet dat ik minder ruimte krijg in mijn huis!) en omdat die over het algemeen minder gas verstoken omdat het een kleinere ruimte is en dus minder kunnen besparen....  (ja... maar ik gebruik dit jaar waarschijnlijk nog geen 400 kuub......  ik kan ook niet veel op gas besparen met zo'n pomp!) en het maakt teveel lawaai ... (o, dat mag in andere huizen wel... oké. Nou kan ik wel wat geluid hebben, maar ik weet niet hoe erg het is.... dat zal ondertussen ook wel verbeterd zijn, maar sommige mensen kunnen slecht tegen dergelijke geluiden.... leveren ze er oordopjes bij? Niet kunnen slapen is ook geen oplossing. 
En..... ik zou het logischer vinden als ze zouden zeggen dat er een alternatief moet komen voor de oude ketel..... er zullen vast wel meer mogelijkheden zijn.  Bij een huurwoning heb je zelf natuurlijk niet veel te kiezen, maar als ik een koopwoning had en ik zou een accumulatorkachel willen..... zou ik dan in overtreding zijn omdat het geen warmtepomp is? Ik heb toch het idee dat hier niet goed over is nagedacht (of ik weet nog niet alles, dat kan ook, ik heb het nog maar net gehoord en de eerste berichten zijn vaak niet compleet) en ik ga er vanuit dat er nieuwere en waarschijnlijk betere systemen zijn en/of komen...... Het lijkt mij dus dat elk systeem dat zonder gas werkt en niet vervuilend is zou moeten mogen. 
Een heel blok gezamenlijk verwarmen (met warmtepomp of een alternatief) lijkt mij ook een goede keuze..... ik weet niet of dat overal kan, die pomp of wat anders moet toch ergens een plek hebben, maar het lijkt mij wel een goed idee. 


Ik vond dat ik het wel wat lekkers verdiend had..... niet koken maar lasagne in de oven zetten... lasagne met zalm. Kant en klaar! Nog niet eerder geproefd, maar het smaakte naar meer!

En lekker luisteren naar de 'Maandagavond themashow' op radio Noordzij (o.a.). 
Daarna lekker tv kijken en 'computeren' op mijn ouwe laptoppie ...... die ook een goede verwarming is.... de ventilator is stuk en een straalkacheltje is er niks bij 😂. Hij is een reparatie niet meer waard, er moet een nieuwe komen.....ik heb er al voor gespaard, want ik wist dat deze niet het eeuwige leven had. Komt goed! 






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten