Zoeken in deze blog

donderdag 23 november 2023

Geef hem een kans.... het is niet anders

 Even was ik weggedommeld en toen ik even over half 10 wakker werd woensdagavond hoorde ik Wilders en zijn aanhang juichen...... ik vroeg mij af of ik 24 uur geslapen had, want als het woensdag was kon de uitslag toch nog niet binnen zijn. 


 
Het duurde even voor ik er achter kwam dat het om de exitpoll ging. Die komt gewoonlijk aardig overeen met de werkelijkheid, maar zekerheid is er natuurlijk pas als de stemmen geteld zijn. Als partijen dicht bij elkaar liggen is te vroeg juichen geen goed idee, maar toen ik de verschillen zag snapte ik Wilders wel..... een paar zetels meer of minder zou niet meer uitmaken.... hij is de winnaar. 
Niet dat ik daar blij mee ben..... maar de kiezer heeft gekozen. Ik koos wat anders en daar ben ik blij om.... maar ja, velen kozen hem. 



Het zal nog moeilijk worden om een regering samen te stellen, ik hoop dat het geen gebed zonder eind wordt! Ik snap dat niet iedereen staat te juichen om met hem samen te werken, maar je bereikt meer met samenwerking dan vanaf de zijlijn werkloos toekijken, dus ik hoop dat er van alle kanten wat toegegeven wordt en dat er snel een nieuwe regering is.  Liever nu snel regelen en evt. later een val dan eindeloos gedoe. Hij is nu eenmaal de grootste geworden en hoewel ik daar niet blij mee ben zullen ze dat niet kunnen negeren en zal er op z'n minst geprobeerd moeten worden om samen te werken. 




En misschien valt het allemaal mee.... ik ga graag van het beste uit! Hij was milder..... misschien blijft hij dat wel..... misschien wordt hij nog milder! Je weet het niet. Zijn oude streken kunnen ook weer bovenkomen, maar hij weet echt wel dat hij dan niet veel steun krijgt. 
Als hij minister-president wordt zal het nog een toestand worden met die beveiliging.... dan zal hij ook wel eens naar andere landen moeten..... en gaat er dan een heel leger mee om hem te bewaken? 
Dat weet hij zelf ook wel en hij snapt echt wel dat van zijn gedrag afhangt hoe groot de dreiging is. Dreiging is niet zomaar weg natuurlijk..... het zal altijd doorsudderen, het vuurtje zal nooit helemaal doven, maar door het niet verder aan te wakkeren zal het toch wat temperen. 
Milder zijn moet hem zelf toch ook rust geven lijkt mij. 




Voorheen had ik ronduit een hekel aan hem... zijn onbeschofte en vaak haatzaaiende opmerkingen gingen mij veel te ver. Langzaam aan zag ik ook zijn betere kanten..... nee, ik zou nooit op hem stemmen, maar hij kan gewoon goed debatteren en als hij daar niet onbeschoft in werd had ik daar wel bewondering voor. En af en toe vond het het best een aardige man..... zijn ideeën niet, maar de persoon zelf liet zich steeds vaker van een goede kant zien. Na de komst van Baudet was er dus iemand die ik veel erger vond.... dat maakte ook dat ik wat anders tegen hem aankeek. Maar.... met zijn ideeën was ik het over het algemeen nog steeds niet eens! Soms vond ik wel dat hij een beetje gelijk had, maar hij ging dan weer veel te ver.... er was geen tussenweg. 
Misschien wordt hij nu redelijker..... hij gaat het volgens mij niet redden als hij weer wordt zoals hij was. 
We zullen het moeten afwachten.




Maar geef hem een kans.... misschien valt het mee. Hij kan het niet alleen, hij kan veel willen, maar hij heeft het niet alleen voor het zeggen. Als hij er te hard in gaat zijn er snel nieuwe verkiezingen, maar geef hem wel de kans. Als hij geen kans krijgt zal er ook veel protest komen van zijn aanhang.... en dat kan uit de hand lopen. Ik begrijp protest als hij geen kans krijgt ..... hij is tenslotte het grootst, maar ik hoop dat het dan geen nieuwe problemen oplevert. Geef hem een kans..... als hij die verprutst dan weten we wat we aan hem hebben.... doet hij het goed, dan moeten we ook eerlijk zijn en dat toegeven. 





Ik moet denken aan een opmerking van hem jaren geleden. Hij was in het programma van Jinek die een programma over katten maakte en Wilders is een kattenliefhebber. 
Jinek vroeg hem hoe moeilijk hij het vond toen hij een kat moest laten inslapen en het antwoord wat hij gaf moest ik zo om lachen.... maar niemand scheen te horen wat hij eigenlijk zei. Hij zei: "Ja, het was heel moeilijk om haar te laten inslapen samen met mijn vrouw" (of woorden van gelijke strekking 😂).
Natuurlijk is het triest om een huisdier te verliezen....  maar een kat laten inslapen samen met zijn vrouw? Dat gaat erg ver. 

Maar in dat programma liet hij wel een andere kant van zichzelf zien..... en steeds vaker zie ik die kant.... nee, ik ben nog steeds geen fan van hem, maar zijn partij is nu de grootste en hij heeft het nu voor het zeggen, ze zullen hem toch een kans moeten geven vind ik .... en ik kan alleen maar hopen op betere tijden! 
 Ik verwacht niet dat hij de Nexit door kan zetten..... ik hoop het niet. Niet dat ik altijd zo blij ben met hoe het nu gaat, maar eruit stappen werkt ook niet. Net als terug naar de gulden..... ik zou willen dat we hem nog hadden, maar we hebben al jaren de euro en terug naar de gulden werkt niet.... dat levert problemen op en kost ook weer veel geld. Laat het maar zoals het is dan..... niet alles valt simpel terug te draaien. 
Wat ik een gek idee vind is dat gezien het aantal stemmen dat Wilders kreeg er veel mensen die ik ken op hem gestemd moeten hebben..... ook mensen waarvan ik dat niet verwachtte. Hun goed recht natuurlijk (net zoals het mijn goed recht is om op wat anders te stemmen), maar het verbaasd mij wel. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten