Zoeken in deze blog

zaterdag 5 oktober 2019

Een speciale tuin....


Als ik een grote tuin had dan wist ik het wel...... ik zou allemaal leuke hoekjes maken met bij elkaar passende planten en beschutte plekken voor planten die meestal binnen staan.....een tuinhuisje voor de plantje die het buiten echt niet redden en heel kleine vijvertjes voor de waterplanten, die horen er ook bij. Overal wat zitjes zodat ik op veel plekken kan genieten van al dat moois en kan kiezen voor zon of schaduw, beschut en in de wind.

Ik zou beginnen met een kostbaar perkje met munt, penningkruid, goudsbloem, zilverschoon, ereprijs, watermunt, goudknopje, gulden boterbloem, duizenguldenkruid, parelzaad, goudhaver, strandduizendguldenkruid en guldenroede met een zilverspar in het midden,  als de oogst goed is kan ik daar de overige planten van bekostigen.

Aan het begin wil ik natuurlijk ongewenste bezoekers graag tegenhouden, dus langs het pad komen ridderspoor, soldaatjes en ridderzuring, afgewisseld met pijlkruid en speerdistel......vervolgens valkruid en beenbreek..... zo afgericht dat het alleen ongewenste bezoekers aanvalt. Helemaal achteraan komt aan beide kanten van het pad een schietwilg. Hier en daar een Spaanse ruiter

De parapluplantjes wil ik dicht bij de voordeur plaatsen, altijd handig.

In het zicht van de kerk plaats ik monnikskap,  kardinaalsmuts, mariadistel, engelwortel, hemelsleutel, christusoog, dominee op de preekstoel, godsheil, roomse kervel, christusdoorn en jacobsladder, met in het midden een judaspalm, geflankeerd door rozenkransjes en enkele vleugeltjesbloemen (reservevleugels voor de engelwortel), verder nog wat Sint Janskruid en herdertasjes.

Daarnaast een hoekje met brave hendrik en blauwe knoop.... de kale jonker mag er ook wel bij.

Hoewel brave Hendrik het niet zal waarderen ga ik verder met tripmadam en jacobskruiskruid , wilde Bertram, wilde Marjolein, bosliefje, juffertje in het groen, wildemanskruid, adonis, mannetjesorchis, passiebloem en wat bedstro....Hendrik moet maar even de ander kant op kijken.

Daarnaast komt de sprookjeshoek.... ik begin met heksenkruid en heksenmelk met bezemkruiskruid en bezemstruik,  natuurlijk wat paddenstoelen en daarbij wil ik het elfenbankje niet vergeten en uiteraard komen er ook elfenbloemen en kikkerbeet.  Baardmos, baardgentiaan en baardgras komen bij de kaboutermutsjes en dwerggras.
Het rapunzelklokje hoort er ook bij, koninginnekruid en koningskaars met een paar prachtige keizerskronen. Uiteraard een toverhazelaar, een sprookjesboom en een treurwilg. Een reuzenbereklauw mag rechts van dat alles staan. Klein duimpje mag er onder staan.


Dan ga ik verder met het volgende perkje..... eerst heel veel violen in allerlei kleuren, dan wat hoornbloemen, sneeuwklokjes, klokjesbloem en fluitenkruid. Vleugelnoot, grote ratelaar met een trompetboom en natuurlijk een notenboom en een ratelpopulier....daarnaast een dovenetel, die heeft geen last van het geluid.

Vervolgens moederkruid en kindje op moedersschoot, babyoogjes, vlijtig Liesje, Robertskruid, zwarte Els, Barbarakruid, papaver, Aalbes, Margrieten en in het midden een grasveld met Madelief.
Marjolein en Iris, Erica en Rozemarijn, Sofiekruid, Riet en natuurlijk een Roos....en laat ik Suzanna met de mooie ogen niet vergeten en Teunisbloem. Leuk, zo'n familiereünie.

Daarachter wil ik een maagdenpalm met bruidsluier

Dan een hoekje met vrouwenschoentje, vrouwenmantel, oma's oorbel, klein tasjeskruid, bermudakruid, brilkruid, pruikenboom (met kappertjesplant), borstelkrans en zonnehoed

Even verderop plaats ik blaaskruid, muurnavel, longkruid, tandjesgras, tongvaren, dodemansvingers, ogentroost, gebroken hartjes, handjesgras, prikneus, vijfvingerkruid, zwart tandzaad, knikkend nagelkruid, hartblad,  meisjesogen, vrouwentongen, bijvoet en mansoor.

Daarna wil ik een moestuin met steeds wisselende groente en een kruidentuintje, maar ernaast horen natuurlijk het hongerbloempje met honingklaver, aardbeispinazie, dropplant, theeboompje, melkkruid en kaasjeskruid.

In een volière wil ik havikskruid, adelaarsvaren, vogelmelk, koekoeksbloem, fazantenbes, kraaiheide, vogellijm, zwanenbloem, kievitsbloem, bleek bosvogeltje, vinkenzaad, ganzenbloem en papegaaienkruid.

Daarachter komen bevertjes, bevernel, wolfskers, egelboterbloem,  hertshooi, eendenkroos, hazensla, adderwortel, koekruid, krabbenscheer, mottenkruid, muggenorchis, vlinderstruik, wespenorchis, watertorkruid, bijenblad, paardenbloem, aapjesorchis, paardenkastanje, varkenskers en schildpadbloem omringd door grote muur.

Gevolgd door berenklauw, berenoor, geitenbaard, geitenoor, hondstong, hazenstaartje, hazenpootje, , hanepoot, koeienoog,  leeuwentand, egelskop, vogelpootklaver, lamsoor, zwaluwtong, vlooienpoot, vossenstaart, kattensnor, vleugelkomkommer en paardenhoefklaver.

In een plantenbak aan mijn slaapkamerraam komen slaapbol en slaapmutsje. Er mag ook wat morgenster en zonnedauw bij, dat is vrolijk wakker worden en wat zeepkruid om mij meteen op te frissen. Met uitzicht op zonnebloemen zal ik de dag goed beginnen.

Bij de achterdeur maak ik een vrolijk hoekje met harlekijn en natuurlijk klaprozen voor het nodige applaus

Een schoenlappersplant is ook altijd handig en duivelsnaaigaren met vingerhoedskruid,

Behalve diverse kleine vijvertjes wil ik ook een grotere vijver, daar plaats ik hengel bij en fontijnkruid mag natuurlijk in de vijver.

Ik wil ook een seizoenenhoekje met pinksterbloemen, eenzijdig wintergroen, winterakoniet  (metvuurdoorn en  kooltje vuur tegen de kou), sneeuwbal, sneeuwbes en sneeuwklokje, kerstroos, herfsttijloos, lenteklokje, voorjaarszonnebloem en zomerklokje.

Lampionplant, stalkaars, lantaarnplantjes. fakkelgras en kandelaartjes komen om de hele tuin heen, dan is het altijd mooi verlicht.

Als dit klaar is ben ik natuurlijk bekaf,, maar heb ik wel een prachtige tuin, waar wat over te vertellen valt. De plannen zijn er......nu de tuin nog.

Ik weet nog wel meer mooie planten, maar genoeg is genoeg!

Nog èèn plantje...... dat hoort er echt nog bij.......ik plaats het zo dat iedereen die bij mij weggaat het ziet: Vergeet mij niet!





1 opmerking:

  1. Het is te hopen dat je later een ruime plek krijgt in de hemel. 🤗

    BeantwoordenVerwijderen