Zoeken in deze blog

zaterdag 26 november 2022

Kerstboom


Nee..... ik ben nog niet met de kerstversiering bezig..... daar begin ik pas half december langzaam aan mee en zeker voor de oude Nicolaas het land verlaten heeft begin ik er niet aan. Ik wil wel al wat kopen eventueel, maar versieren komt later pas!
Maar ik was eens aan het nadenken....... ja, dat kan ik! Het kraakte wel. Maar goed, ik dacht dus na over een kerstboom.
 Een kunstkerstboom was niks voor mij..... zo'n nepding zonder geur... nou ja, misschien een plasticgeur, maar dat is toch heel anders dan een echte. Dus kocht ik altijd een echte..... later werd het een klein boompje met kluit..... en de laatste jaren heb ik meestal geen boom. Ik ben niet altijd thuis met alle feestdagen en dan vind ik het zonde om daar een boom voor te kopen. Toch wel jammer.
Wat ik ook jammer van een kunstboom vind is dat ze te perfect zijn.... niet dat ze altijd zo mooi zijn, maar het model is duidelijk geen echte boom.... te symmetrisch! Met een echte boom moet je wel eens creatief zijn omdat er een 'gat' in blijkt te zitten..... dat moet dan maar aan de achtkant en wat slingers er overheen om het minder te laten opvallen. Dat maakt het eigenlijk wel leuk..... het is gewoon wat rommeliger en dat past beter bij mij. 
Toch denk ik de laatste tijd wel eens dat een nepboompje misschien wel iets voor mij zou zijn. Maar dan niet te groot en niet te klein (miniboompjes heb ik.... voor op tafel of op de vensterbank, dat mocht altijd al nep zijn) in elk geval groot genoeg om te kunnen versieren .... zo ongeveer 1 meter tot 1 meter 40 denk ik...... hoger hoeft niet. En niet met de lichtjes er al in..... niet nodig, die doe ik er zelf wel in. Ook handiger als de verlichting stuk is..... ik weet niet of het er eenvoudig uit te halen is als er (kapotte) vaste verlichting inzit. En dat is natuurlijk ook perfect over de boom verdeeld.... nee, hoeft niet, ik doe het zelf wel. 
Ik ben nog niet op zoek, maar ik denk er over na. Opoe wordt tenslotte een daggie ouder en dan is dat toch wat eenvoudiger.  
Ik heb nog zat versiering voor de boom.... ik doe niet aan modes voor kerstbomen mee. Het kan mij niet schelen welke kleur in de mode is..... ik wil het niet eens in één kleur! Misschien dat daarom mensen steeds wat anders willen.... alles in één kleur is misschien wel mooi, maar best saai! Elk jaar hetzelfde!
Nee, geef mij maar van alles wat.... niet veel glazen ballen, wel hout en riet, maar ook plastic dingen.... gewoon van alles wat! Ik heb een engeltje voor bovenin de boom die met twee lichtjes zwaait (die is erg mooi, heb ik ooit van mijn moeder gekregen)..... ik heb een piepklein houten kerststalletje voor in de boom.....muziekinstrumentjes, rode appeltjes, allerlei slingers..... en zoveel dat niet eens alles erin paste, dus elk jaar was de boon weer anders. Ik heb geen versiering van vroeger toen ik kind was.... wel jammer.... niet dat ik alles zo mooi vond, maar ik had toch wel graag het vogeltje gehad dat ik altijd in de boom mocht doen. Juist met een kerstboom vind ik herinneringen zo leuk. De dingen die we samen kochten toen we net getrouwd waren, de dingen die Edwin als kind leuk vond... sommige dingen hebben een verhaal. Een kerstboom met alleen maar roze ballen heeft dat niet en na een paar jaar wordt het tijd om die nieuwste modekleur te kiezen.... groene ballen en de oude worden weggedaan en dan weer blauw. Ik vind dat zonde .... maar ook niet leuk. Een kerstboom hoeft niet alleen maar mooi te zijn, een kerstboom moet gezellig zijn. Een kerstboom met van alles wat valt van alles in te ontdekken...... alleen maar roze ballen daar ben je snel mee klaar.... ja mooi, maar meer ook niet. Natuurlijk denken veel mensen er anders over, anders had je die hypes niet...... maar voor mij is het niks. Bovendien kies ik nooit voor iets dat iedereen al heeft..... als ik het al heb gebruik ik het gewoon, maar als ik het wilde kopen en ik zie het overal al.... dan koop ik het niet! Ik hoef niet per se anders te zijn dan anderen, maar ik sluit mij niet aan bij de massa. Dat heb ik ook met andere dingen. 
En misschien..... komt er bij mij dus toch wel een keer een kunstboompje..... en omdat het dan toch nep is hoeft hij niet eens echt te lijken..... hij hoeft zelf niet groen te zijn. Een houten boom lijkt mij ook leuk.... maar die zijn vaak prijzig en dat heb ik er (nog) niet voor over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten