Zoeken in deze blog

woensdag 2 november 2022

En nu is het alweer woensdag 2 november

 


De tijd vliegt, het is al november en de blaadjes vliegen van de bomen. November begon met flinke wind, dus de bomen zijn duidelijk kaler, al zijn er nog bomen die volop hun blaadjes nog hebben en nog vnl. groen zijn. De temperaturen zijn gekelderd, maar echt koud is het nog steeds niet, dus de verwarming is nog niet aan, het is warm genoeg in huis. Een paar dagen was het 19 graden, nu 18,5 .... dat vind ik warm genoeg!


 

November, de maand dat sint weer voet aan vaste wal zet. Gisteren werden de Sintliedjes gerepeteerd. Ik deed niet mee, ik heb besloten niet bij aankomst en vertrek aanwezig te zijn. 
Het wordt mij teveel, ik red het niet! Ik was maandag ook nog aan het bijkomen van het concert van zaterdag. Niet dat ik dan maandag nergens toe ik staat ben, maar ik  merk dat het duidelijk teveel inspanning is geweest. En op straat is toch lastiger..... we spelen over het algemeen niet lopend meer, we staan hier en daar te spelen.... dat scheelt al, maar ik moet er toch naartoe lopen met die sax om mijn nek en staan met die sax..... zittend spelen gaat beter! Daarbij komt nog dat het buiten gewoonlijk tussen publiek is en die houden vaak geen afstand! Sterker nog, als je niet uitkijkt lopen ze dwars door de spelende rijen heen..... met gevaar voor schade aan instrumenten, lippen en gebit. En mijn gebit is kwetsbaar, die nieuwe tand moet ik ontzien en daarom heb ik een iets andere manier van spelen aangeleerd, maar als er iemand tegen mij op botst tijdens het spelen ben ik bang dat het misgaat en dan wordt het prijzig (en de tijd die er in gaat zitten en het ongemak en de kans dat er meer beschadigd raakt!). Ik ben dus steeds heel voorzichtig en dat wil ik niet door een ander laten verpesten..... dus in combinatie met de vermoeidheid daarna leek het mij niet verstandig om mee te doen. Ik doe nog wel mee met bijvoorbeeld remembranceday en dodenherdenking ..... dat is maar kort staan en in een plantsoen waar geen publiek staat, dat staat er omheen en bovendien zijn daar normaal gesproken geen rennende kinderen en niemand hoeft erdoor.... dat red ik nog wel. Buiten spelen kost mij bijna altijd een riet helaas.





Sinterklaas.... ik vind het een heerlijke tijd! Warme chocolademelk ... liefst zelfgemaakt zoals ik het als kind deed.... ik mocht de cacao, suiker en koffieroom tot een glad papje roeren en mijn moeder goor er kokend water of warme melk over. Meestal melk, want de 'waterchocola' vond ik niet zo lekker. Het voordeel ik dat je zelf kan beslissen hoe zoet je het wil, of misschien met wat meer cacao. Heerlijk (ik neem het niet vaak, maar als de Sint in het land is dan mag het wel eens). En pepernoten.... de echt bedoel ik.... niet die uit een zag strooigoed, die zijn vaak keihard, maar zachte van een goede bakker, liefst met veel anijs. Niet de kruidnoten, die lust ik ook wel, maar ik heb liever de pepernoten.
Bovendien zie ik door de bomen het kruidnotenbos niet meer met al die smaken die er nu zijn...... wel lekker, maar eigenlijk vind ik het niet leuk meer, het wordt teveel! 
Het is altijd moeilijk om pepernoten te kopen...... sinds kruidnoten/speculaasmoppies worden uitgescholden voor pepernoten krijg ik meestal kruidnoten als ik om pepernoten vraag en dan moet ik steeds weer uitleggen: 


Ik weet ook niet waar het vandaan komt, ineens was het er..... net als veel taalfouten die ik vroeger nooit hoorde en die nu normaal lijken te zijn. 


De rest van de repetitie deed ik wel mee natuurlijk, maar mijn sax werkte niet mee...... eerst kwam er geen normale noot uit.... ineens leek het beter te gaan, maar toen was er 1 noot die het niet deed en die noot had ik wel nodig, ik sloeg hem maar even over, maar dat klonk raar en ik raakte er ook wel wat van in de war. Ik kwam achter het mankement en misschien kan ik dat zelf repareren, dat zal ik vanmiddag even op mijn gemak bekijken. Maar nu snap ik ook waarom ik zaterdag zoveel problemen had met spelen...... ik dacht dat het mijn riet was. Later lukte het wel.... blijkbaar was het losse onderdeel op zijn plek gevallen en bleef het daar... en dan speelt het goed. Gisteravond ging het soms ook goed, als ik het steeds weer op zijn plaats drukte. Uiteindelijk dus nog redelijk mee kunnen doen. Het is een kwetsbaar instrument..... als één klep niet goed sluit kan je stoppen met spelen.... en het hoeft maar heel weinig te zijn, niet eens zichtbaar. Het riet kan helemaal niks hebben en dat moet regelmatig vervangen worden, maar zelf speel ik niet graag op een nieuw riet, dat is mij te stug..... maar een heel oud riet is juist te slap. Waait er een haar tegenaan dan kan het al stuk gaan......  lastig! 

Maar eerst hebben we nog Sint Maarten, ook leuk. De laatste jaren zet ik het buiten neer, ze pakken zelf wel.  Eerst was het vanwege corona, maar ook als ik niet thuis ben vind ik dat handig. Dat deed ik al jaren als ik weg moest en het is altijd goed gegaan, er waren altijd nog dingen over. Vaak heb ik snoep en wat andere kleine cadeautjes, ze mogen kiezen. Ik zal eens kijken waar ik de doos met kleine dingetje verstopt heb, want met al dat gerommel in huis staat nog steeds niet alles op een normale plek.... en dat is iets dat ik maar 1 keer per jaar nodig heb, dus als ik dat op een rare plek gezet heb dan weet ik dat nu echt niet meer. We zien wel.

De verjaardagen van Edwin en Wesley komen er ook weer aan......  dus ook weer gezellig! 

Ik moest nog wat betalen, bijna vergeten, dus even snel ..... maar ING weigert...... er blijken meer mensen te zijn met dat probleem. Lastig zo'n storing! 

Afgelopen week heb ik het boek van Israel van Dorsten (Ruinerwold) gelezen (gekocht van verjaardagsgeld)......  het is toch wonderlijk dat hij na zo'n jeugd nog zo normaal eruit is gekomen. Het boek leest prettig. 
Het is nu uitgeleend en ik heb al een wachtlijstje, meer mensen willen het lezen! 



Zo, en nu ga ik eens wat doen, ik moet nog van alles doen, maar had een rustige ochtend nodig.... dus ik ga eerst boodschappen doen...... wat noodzakelijke dingen halen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten