Zoeken in deze blog

woensdag 16 november 2022

Sax




 Dinsdag dan toch eindelijk mijn sax naar de reparateur gebracht..... die eerste week kwam het er niet van doordat ik meerdere andere dingen had, vorige week lag ik op apegapen na een druk maar gezellig lang weekend en nu werd het wel eens tijd. 
Ik heb eerlijk gezegd dat ik geprobeerd heb hem zelf te repareren..... tsja... dat was duidelijk niet gelukt. 
Hij denkt dat de kosten meevallen, maar een dure reparatie is het instrument niet waard. Het is een heerlijk instrument dat lekker blaast (dat hebben mensen die er meer verstand van hebben mij ook gezegd), maar ik had al eerder gehoord dat het geen goede kwaliteit was. Ik weet dat sommige goedkope instrumenten heel moeilijk te repareren zijn en daar is dit er één van. Daar was ik al bang voor, maar goed, hij kan dit repareren en hij verwacht dat dat niet duur zal zijn en gaat er vanuit dat hij zaterdag klaar is.... als het eerder is dan belt hij. 




De vereniging betaalt, ook al is het mijn eigen instrument....ik gebruik hem voor de vereniging. Er was mij wel gezegd dat ik moest vragen wat het ging kosten, maar nu hij zei dat hij dacht dat het meeviel vond ik dat wel genoeg. Ik zei tegen hem: "Mijn eigen instrument, maar de vereniging betaald..... maar dan moet het niet te duur worden, want ze zijn ook niet gek, als ik er volgende week mee stop hebben zij net de kosten gehad!" Dat waren mijn gedachten hoor, dat werd mij niet gezegd, maar het is niet onlogisch. Ik ga er vanuit dat de kosten dus geen probleem zijn en anders leg ik er zelf wel wat bij. 
Ik heb hem al jaren...... nooit wat mee geweest.... alleen een keer een kurkje dat  los was  enze ter plekke weer vastlijmden. Ik weet niet hoe lang ik hem al heb, maar zeker meer dan 10 jaar..... het kan ook 15 zijn of langer, ik weer het echt niet. Ik heb er toen niet veel voor betaald vind ik.... hij is tweedehands, via Marktplaats gekocht en ik heb toen gezegd dat ik hem zelf kwam halen, eerst goed wilde bekijken en er op spelen en dan pas zou beslissen of ik hem kocht. Hij speelde zo lekker en ik zag geen mankementen..... ik weet wat veel voorkomende problemen zijn en daar lette ik extra op..... verder heb ik er ook niet veel verstand van, het ding zit te ingewikkeld in elkaar om alles te kunnen beoordelen. De polsters (leren bekleding van de kleppen... als die gaan uitdrogen sluiten ze niet goed af en bij zo'n reparatie moet het hele instrument uit elkaar.... een dure reparatie dus), de kleppen liepen soepel, hij speelde lekker en op het oog was er niks raars te zien...... ik vond hem zijn geld waard! Of iemand die saxen repareert er ook zo over denkt weet ik niet, die kijkt natuurlijk mee naar de toekomst, maar ik vind dat hij nu al zijn geld heeft opgebracht. Bij een dure reparatie wordt het dus een decoratieve sax..... want dan wordt hij niet meer gerepareerd. 




Er was een tijd dat ik van (een deel van) mijn vakantiegeld altijd iets kocht dat met muziek te maken had. Dan kon het even.....meestal. Het vakantiegeld was niet heel veel, niet genoeg om van op vakantie te gaan, maar een welkome aanvulling.... vaak kon ik daar wat dingen van betalen die anders een probleem waren. Had ik veel andere onkosten dan werd mijn muziekaanschaf alleen een muziekboek of zoiets of magneetjes voor op mijn lessenaar om de muziek niet weg te laten glijden...... als ik minder onkosten had mocht het soms wat groter zijn en mijn eerste grotere aankoop was deze sax. Later kocht ik nog een sopraansax..... onder dezelfde voorwaarden, eerst erop spelen en bekijken. Meestal is een sopraansax recht, maar ik kocht een 'kromme'. 



 Was ongeveer dezelfde prijs. En later een rugtas voor de altsax .... verder waren het gewoonlijk kleine dingen en de laatste jaren heb ik niks gekocht.... er ging teveel stuk of werd slecht...... dan ga ik mijn geld niet aan minder belangrijke dingen uitgeven. Er staan mij nu nog wat onkosten te wachten waar ik wel al voor gespaard heb maar waarvan ik niet weet of het genoeg is, dus ik ben voorlopig nog even zuinig.....  maar ik heb het wel iets royaler, dus er is wat meer ruimte. Het wordt wel voor een groot deel teniet gedaan door de hogere prijzen van  de energie en de boodschappen, maar toch ..... elk tientje meer is er één! Daardoor heb ik wat opzij kunnen leggen voor de dingen die nog komen..... het ophogen van de tuin, nieuwe laptop, tuin ophogen en als het kan misschien ook een nieuw hek en er moet ook nog 1 stoel komen. Koelkast van 24 jaar die zijn beste tijd gehad heeft, ik wil nog schilderen boven dus moet er verf komen ......   er komen nog onkosten genoeg en van het meeste weet ik niet wat het gaat kosten. Maar over een half jaar komt er weer vakantiegeld..... dus dat kan dan ook voor noodzakelijke of nuttige dingen gebruikt worden als dat nodig is..... of om het noodgevallenpotje weer aan te vullen (zo'n potje moet er altijd zijn!). Misschien toch iets voor muziek, maar geen grote dingen, ik heb de laatste tijd al veel uitgegeven en er komt dus nog meer aan, dus even rustig aan met dingen die alleen voor de leuk zijn. Maar wel heerlijk dat er nu even wat kon .... zo blij met mijn nieuwe stoeltjes en kleden! 




Dinsdagavond speelde ik net als vrijdag en zondag op een andere sax...... die had lang stilgelegen in zijn koffertje...... en speelde niet echt lekker. Het kostte wat meer moeite en vooral zacht blazen ging bij sommige noten moeilijk. Nou ja, ik heb mij er doorheen geworsteld..... en doordat er veel aandacht ging naar het spelen zelf om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen miste ik concentratie bij de juiste noten e.d., ik maakte dus fouten die echt niet nodig waren, maar ja...... tijdens een worsteling is het lastig om mijn hoofd er bij te houden. Één keer speelde ik zo verschrikkelijk, niet om aan te horen..... verkeerde noten en bij een stukje waar maar weinig mensen speelden...... dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt..... het klonk zo vals dat de dirigent in de lach schoot! Hij wist wel dat ik het zelf ook echt wel door had..... maar bij een repetitie laat hij niet altijd meteen elke foute noot overnieuw doen, het is lekkerder om gewoon door te spelen en pas als het te gek wordt, teveel fouten of steeds dezelfde fout dan moeten we stoppen en opnieuw. De ene fout is de andere niet..... sommige fouten sluipen er ongemerkt in, dan blijf je steeds diezelfde fout maken en denk je het goed te doen (want zo doe je het altijd)..... als dat te lang duurt is het er bijna niet meer uit te krijgen,  dergelijke fouten (die vaak dus logisch lijken te klinken) moeten er dus wel meteen uitgehaald worden. Bij een fout die op dat moment even een vergissing is  hoeft dat niet altijd.... tenzij de anderen er natuurlijk van in de war raken. Het is gewoon vervelend als je steeds moet stoppen als er wat fout gaat...... dat moet wel eens, maar als er voor elk klein foutje gestopt wordt is dat niet lekker vind ik..... dan wordt een nummer 'doodgerepeteerd'  voor mijn gevoel.  Ik ben geen beroepsmuzikant en ik maak fouten ..... sommigen maken zelden fouten, ik maak ze wat vaker..... ik ben echt geen superspeler, ik heb tijd nodig om een nieuw nummer goed te spelen en enkele stukjes lukken nooit goed, dan zijn het meestal erg veel snelle nootjes waarbij mijn vingers in de knoop raken. Soms is het even oefenen, soms lukt het na oefenen ook niet..... het hangt ook van de combinatie van noten af.... sommige noten zijn lastig snel na elkaar te spelen. Zo had ik eens een 'triller' waarbij ik heel snel alle vingers tegelijk moest gebruiken... alles dicht alles open...... nou..... dat lukt niet echt.... zeker niet als het lang moet duren. Nou bestaan er hulpgrepen, maar die ken ik niet allemaal, ik heb nooit echt les gehad..... en sommige hulpgrepen zijn niet gangbaar..... dan moet er soms iets aangepast worden.... een andere noot die goed erbij past of een verkeerde noot die niet opvalt. Ik kan mij er ook wel eens doorheen bluffen. Vooral als ik een nummer voor het eerst zie..... dan heb ik bijvoorbeeld ineens een snel riedeltje omhoog.... dat kan ik zo snel niet lezen, dus zie ik de eerste en de laatste noot en dat ertussen gaat op goed geluk..... dat kan niet met alles, maar vaak wel..... en soms is het nog goed ook. Bij zo'n snel 'loopje' valt het vaak niet eens op als het niet is wat er staat..... soms moet ik flink oefenen om het er goed in te krijgen, maar vaak is het niet eens nodig..... dan klinkt het goed en kan ik het maar beter zo laten, ander haal ik de snelheid eruit omdat ik het TE goed wil doen en te veel nadenk..


Het blijft een leuke hobby, maar soms valt het niet mee 😂. Maar ik zal blij zijn als ik mijn eigen sax weer heb! Het ging de laatste tijd juist wat beter, ik heb een tijdje niet lekker gespeeld..... doordat ik lang niet gespeeld had (lockdowns), maar vooral door gebitsproblemen en mijn gezondheid was ook niet echt top (daardoor speelde ik al eerder niet goed, het kostte teveel moeite)...... dat had allemaal invloed. Gaat het eindelijk lekkerder gaat mijn sax stuk.... niet leuk! Maar volgende week..... als alles goed is heb ik dan mijn eigen gerepareerde sax weer terug! Nou.... dan zou ik de sterren van de hemel moeten spelen ✨✨✨😂. 

5 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je saxofoon weer gerepareerd wordt en je weer fijn kunt spelen.
    De vereniging "betaalt"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel gelezen, maar het was niet bij mij doorgedrongen! Domme fout, ik heb het nu verbeterd, bedankt!

      Verwijderen
  2. Precies...... er is gezegd dat het waarschijnlijk gaat lukken. Ik zei nog dat een een uitdaging ook wel eens leuk voor hem was, maar hij vond dat hij genoeg uitdagingen had hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt veel over voor muziek, daarom is het fijn dat de vereniging betaalt. Ik help je hopen dat het in orde komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het ook! Ik ga er van uit dat het lukt... en anders een sax van de vereniging weer.

      Verwijderen