Nadat ik via WhatsApp als een keer of 8 las dat Edwin een nieuwe telefoon had (Hoi Mam, dit is mijn nieuwe nummer), een keer zelfs 3x in één week..... (Edwin, je moet beter op je spullen letten!)
Maar nu had ik een nepper via sms:
[Belastingdienst] Uw openstaande schuld van EUR €510,00 is na meerdere herinneringen niet voldaan. Op 6 Juli 2021 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag. U kunt de beslagprocedure voorkomen door direct het gehele bedrag te voldoen via iDeal: https: (de rest van de link is niet belangrijk!)
Via de mail krijg ik regelmatig te lezen dat ik Woningnet moet betalen en sinds een paar weken International Cardservice gegevens van mij weten.
Er liggen al een paar jaar steeds postpakketjes voor mij klaar waar ik eerst voor betalen moet en zo gaat het maar door, ze proberen van alles om mij (en vele anderen) geld afhandig te maken.
Er zijn dingen die bedrieglijk echt lijken en vooral als het iets is waar je mee te maken hebt kan je er in een moment dat je even niet scherp bent intrappen!
In het begin waren de nepmails van de banken overduidelijk nep.... geen logo's en heel veel taalfouten, kromme zinnen etc. ....daar trap je niet zo snel in. Maar ze werden steeds beter en zijn nu nauwelijks meer van echt te onderscheiden. Het is duidelijk als ik zo'n mail krijg van een bank waar ik geen rekening bij heb, maar van mijn eigen bank..... dan kan ik een keer per ongeluk ergens op klikken.
Ik kreeg een keer een aanmaning van KPN, zag er heel echt uit en ik moest doorklikken.... en mijn mijn slaperige kop (het was heel vroeg) nijdig deed ik dat (ik kon niet zo'n hoge rekening hebben!), maar klikte het gelijk weer weg, voor het geladen was.... ik was ineens wakker. Ik keek naar het e-mail-adres...... dat begon netjes met KPN, maar daarna volgde iets raars, iets dat onlogisch is..... en ja, het was dus nep.
Die van Woningnet twijfelde ik over..... nee, ik klikte niet door en maakte geen geld over, maar ik twijfelde even. Ik had daar nooit eerder aan betaald, maar hier zoeken we huurwoningen via woningnet..... vroeger rechtstreeks via de woningbouwvereniging........ misschien was ik toen dat veranderde wel automatisch lid van Woningnet geworden en de eerste tijd gratis omdat ik al bij de woningbouwvereniging ingeschreven stond..... dat kan toch?
Ik ging naar de site van woningnet en las daar dat er foute mails in omloop waren.
Ik ga nu vaak naar de site van het betreffende bedrijf als ik twijfel. Of ik zoek op Google: 'Nepbericht KPN' .... of van welk bedrijf dan ook.
Vaak is er iets raars in het e-mail-adres waardoor ik het meteen zie (ik let daar tegenwoordig op) en die van de belastingdienst was onlogisch..... ik heb geen openstaande schuld en geen eerdere berichten daarvan gehad en ze versturen zoiets echt niet via SMS of WhatsApp en dan met een Ideal-link. Bovendien weet ik zeker dat ik mijn 06-nummer nooit doorgegeven heb, ik geef altijd mijn vaste nummer.
Ik wilde eens ergens iets bestellen en dat kon alleen als ik mijn 06-nummer invulde..... mijn vaste nummer werd niet geaccepteerd. Ik heb de bestelling geannuleerd! Ik wil niet overal door allerlei bedrijven en instanties gebeld kunnen worden..... mijn 06-nummer geef ik alleen aan bekenden en als er een goede reden voor is. Ik wil niet in de trein of op een terras of waar dan ook lastig gevallen worden! Daarom neem ik onbekende nummers ook niet op met mijn smartphone..... er zijn een paar nummers die regelmatig bellen.... zij hangen ook al snel weer op en meestal bellen zij 2x snel achter elkaar. Als ik er op Google zie ik dat meer mensen erdoor gebeld worden, vaak is bekend uit welke plaats gebeld wordt en soms is bekend dat het om bijv. een energiemaatschappij gaat. Maar als meer mensen erdoor gebeld worden weet ik genoeg. Bij mijn vaste telefoon let ik daar minder op. Veel callcenters reageren niet meteen als ik opneem..... dan hoor ik wel geluiden, maar nog geen reactie.... dan weet ik genoeg.....ik hang meteen op. Of ze beginnen in het Engels...... daar begin ik ook niet aan..... ik kan best een gesprek in het Engels voeren, maar in Nederland wil ik geen Engelse telefoontjes..... als er niemand in mijn familie of vriendenkring in het buitenland is (die bijv. een ongeluk gekregen zouden kunnen hebben of zoiets) kan het nooit belangrijk zijn en willen ze mij iets aansmeren en/of geld afhandig maken. Een fatsoenlijk bedrijf spreekt zijn klanten aan in de taal van het land waar ze in/naar bellen! Ik zeg dan altijd: "Stop maar, ik spreek geen Engels.... doeiiiii" en hang op.
Ze mogen niet meer ongevraagd bellen, ik ben benieuwd of dat gaat werken! Het bel-me-niet-register is stopgezet..... niet meer nodig (maar het werkte toch niet!).
Als ik iets nodig heb kan ik zelf wel bellen/mailen....... dat opdringerig gedoe via de telefoon kap ik af.... ik doe niet mee! Reclame sturen ze maar per post of per mail, dat kan ik op mijn gemak bekijken.
De meeste mensen weten het zo ondertussen wel met die nepberichten, maar toch..... één moment van onoplettendheid en het is gebeurd!
Als dergelijke berichten in mijn spam komen dan is dat al reden genoeg om aan de echtheid te twijfelen. Zelf geef ik bij dat soort berichten altijd aan dat het ongewenste mail is en phishing (bij hotmail/outlook gaat dat heel simpel, maar ik denk dat dat overal eenvoudig is!)..... hij komt dan bij anderen ook in de spam, zeker als meer mensen dit doen.
Vaak veranderen zijn er verschillende e-mail-adressen waarmee ze werken...... dus ineens kan er toch weer eentje gewoon in mijn mail komen en geef ik weer aan dat het phishing is.
Soms komen de nepberichten per post...... daar zou je nog sneller intrappen! Ik heb het zelf nog niet gehad, maar weet dat dat ook gebeurt.
Het is opletten, we moeten scherp zijn. Vroeger dacht ik dat iedereen mijn banknummer mocht weten..... (volgens mij was dat toen ook echt zo), ik ging er vanuit dat ze er niks af konden halen en storten op mijn rekening mag altijd. Ondertussen weet ik dat ze wel degelijk geld van mijn rekening kunnen halen als ze mijn nummer hebben, ik geef mijn nummer ook nooit meer zomaar door.
Ik werd eens gebeld door één of andere vage firma..... ik kon bij online aankopen veel geld terugkrijgen en allerlei andere mooie verhalen...... ze zou mij wel even inschrijven.... een paar gegevens mocht zij van mij weten en toen kwam de vraag die ik al verwachtte..... mijn banknummer! "Die geef ik niet" "Ja, maar dan kunnen we geen geld op uw rekening storten" "Dan maar niet" "Maar dan loopt u veel geld mis" "Pech gehad" "Maar u kunt toch gewoon uw nummer doorgeven?" "Kan wel, maar ik doe het niet!" en dat ging nog een tijdje zo door. Één troost..... sinds het I-ban is geworden moet ik altijd wat langer nadenken.....welk nummer komt er ook alweer na NL? En hoeveel nullen voor mijn oude nummer begint? ..... dat kan ik dus niet per ongeluk
Via WhatApp is minder oud...... ze zullen steeds weer andere manieren proberen om ons te belazeren, alles lijkt steeds echter. Het blijft opletten!
Ik kreeg ook een keer een mail van iemand die beweerde mijn wachtwoorden te weten en inderdaad, er stond een wachtwoord in dat ik ooit had! Ik moest natuurlijk geld betalen.... maar dat was ik niet van plan..... ik heb twee van die mails gehad (bijna hetzelfde, andere bedragen en andere namen erin). Ik veranderde toch maar een paar belangrijke wachtwoorden en wachtwoorden die een beetje leken op dat oude wachtwoord...... en verder niks mee gedaan. Waarschijnlijk is er ooit een hack geweest bij een bedrijf waar ik dat wachtwoord had en werd op deze manier geprobeerd mij geld afhandig te maken.
Ik heb het zelf nog niet gehad, maar er worden ook wel eens pakjes bezorgd met een andere naam..... goede adres. Nietsvermoedend pak je dat dan aan en even later staat er iemand voor de deur die dat komt ophalen..... 'sorry, verkeerde adres, schijnt hier bezorgd te zijn'....... nooit afgeven, want de rekening staat wel op jouw naam.
Als ik niks verwacht kijk ik bij het aanpakken wel of het klopt, maar als ik wel wat verwachten kan denk ik daar niet aan. Als ik het dan zie en er komt iemand heb ik mijn verhaal al klaar. Ik heb het niet aangepakt of ik zeg dat het al retour afzender is, dat ik het betreffende bedrijf al gebeld heb.... dat soort dingen. Er komt wel eens een pakje dat ik niet verwacht..... ik heb al een paar keer op 5 december een onverwacht cadeautje van iemand gehad (van verschillende mensen), dus zonder meer niet aanpakken doe ik niet!
Het is erg, maar je kan niets en niemand meer vertrouwen! Berichten worden verzonden uit naam van een ander......heel gemeen, want daar kan je intrappen.
Ook op straat moet je steeds voorzichtiger zijn..... veel mensen snappen het niet dat ik 's avonds laat wel eens wandel... dat zou gevaarlijk zijn.
Ik snap die reacties wel, maar overdag is het ook niet altijd veilig. Ik let wel op waar ik wandel...... niet door donkere parken bijvoorbeeld. Ik ben niet bang, als de enige weg naar huis door een donker park zou zijn dan durf ik dat wel, maar als het niet nodig is kies ik een andere route.
Als ik niet in de kamer ben gaat de achterdeur op de knip! Mijn schuurdeur gaat altijd meteen op slot, mijn voordeur altijd op het nachtslot. Mijn verstand zegt mij dat dat beter is.
Ik vertrouw steeds sneller iets niet..... ik vind het niet leuk, maar we leven in een tijd dat we steeds moeten opletten, steeds scherp moeten zijn! Ik hield een keer mijn handen op mijn rug toen er iemand mij een fles wijn wilde overhandigen (bleek van een bedrijf te zijn i.v.m. overlast, als troost)..... er ging door mijn hoofd: "Als ik het wil aanpakken laat hij het vallen en krijg ik de schuld en moet ik betalen en dan is het natuurlijk zogenaamd een heel dure wijn"........ pas toen hij zijn verhaal gedaan had en het logisch was pakte ik het aan. Niet leuk om zo argwanend te zijn, maar het moet soms echt!
En er kan niet genoeg gewaarschuwd worden! Vooral nieuwe methodes.... altijd goed om te melden!
Op Facebook staan ook wonderlijke meldingen, maar dat zijn vaak hoaxes...... beter om even te controleren of het verhaal klopt (Google, de Hoaxwijzer, de datum (soms is een bericht 10 jaar oud), wie het oorspronkelijk plaatste etc.) voor je het deelt..... als het een hoax is hou je de leugen in stand door het te delen en maak je nodeloos mensen bang. Soms gaat het om berichten die niks met oplichting te maken hebben, maar bijv. over iemand die vermist is lang geleden en die al lang aangegeven heeft niet gevonden te willen worden.... dat moet je ook niet delen.... en zo zijn er wel meer berichten, kijk eerst of het wel klopt (ik trap er ook wel eens in... steeds minder vaak, maar toch....).
Zoeken in deze blog
dinsdag 6 juli 2021
Nep
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Pat Ricia
BeantwoordenVerwijderenVanwege die bankrekeningnummers zet ik dus nu ook al een paar jaar mijn vraagtekens bij de verkoop van Kinderpostzegels. Je wordt geacht je gegevens plus een handtekening in te vullen en daar lopen de kids dan gewoon mee op straat. Het is niet leuk om … Meer weergeven
Ans Dekker-Martis
Ja, dat vind ik dus ook moeilijk. Ik vind het trouwens ook prijzig worden omdat je 2 velletjes moet nemen.
Pat Ricia
Ans Dekker-Martis ja het is behoorlijk prijzig maar aangezien er ook steeds minder verstuurd wordt per post, is er ook minder reden om eraan mee te doen.
Ans Dekker-Martis
En de kaarten vind ik ook duur en vaak niet eens mooi.
Pat Ricia
VerwijderenNee, vaak zijn ze zelfs een beetje oubollig.
Yvonne Willen
Ja, je weet het, onlangs nog zo'n whatsappje gehad, en in de haast etc. niet echt waakzaam...bijna erin getrapt.
Ans Dekker-Martis
Yvonne Willen Ja, het kan zomaar gebeuren. Die ik nu had vond ik te doorzichtig..... de belastingdienst via sms..... dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk en dan ook nog Ideal. .....neuh..... dat geloof ik niet. Ook geen eerdere aanmaningen gehad, geen schulden daar en zij hebben mijn 06-nummer niet....... dus daar zal ik niet intrappen, maar andere dingen zijn geloofwaardiger en even niet scherp zijn kan dan veel geld kosten!
Tegenwoordig gaat dat gerukt anders met de kinderpostzegels. Veel gaat online, ook daar. En dan via een link bij een bekend kind doe ik het wel. Maar alleen bij een bekend kind.
VerwijderenJe wordt vaak geappt zo te zien. Echt gevaarlijk, het is zo echt dat je er zonder nadenken zou instinken.
BeantwoordenVerwijderenIk heb er ook wel eens last van, vooral op de oude telefoon. Meestal hang ik meteen op, soms roep ik I call the police, soms vloek ik zo hard dat ik er zelf bang van word.
Ik denk dat het een blijvend fenomeen is.
Via de app had ik vooral vaak de melding "Hoi mam, ik heb een nieuw nummer" ..... de belasting via sms, dat vind ik heel wonderlijk.
BeantwoordenVerwijderenZelf gebruik ik mijn smartphone niet veel, bellen doe ik met mijn vaste telefoon (tenzij ik niet thuis ben natuurlijk), internet via de laptop en de meldingen op mijn telefoon kan ik ook op mijn laptop ontvangen. Dan staan wel WathsApp, Messinger en mail door elkaar, maar het is toch handig vind ik. Ik kan ook via de laptop antwoorden, maar als ik dat met Whatsapp doe is daarna het bericht van mijn laptop verdwenen.... totdat er weer een antwoord komt.
De foto's van mijn smartphone kan ik meteen zien op mijn laptop, daar ben ik heel blij mee.
Dat bellen is vaak irritant. Ik denk dat de buitenlandse telefoontjes blijven en ook de telefoontjes van minder betrouwbare bedrijven, ik denk dat bekende bedrijven zich er minder snel aan wagen nu het niet meer mag. Er zullen wel uitzonderingen zijn om het toch te mogen doen, maar als het goed is zou het in elk geval minder moeten worden.