Zoeken in deze blog

dinsdag 7 september 2021

Creatief

 Creativiteit werd en wordt niet altijd gewaardeerd. Ik las er kort geleden iets over bij iemand...... vooral vroeger kwam het nogal eens voor dat het niet nuttig gevonden werd. Handwerken was vaak nuttig, sokken stoppen, sjaals breien..... maar wat had je nou aan tekenen, bloemschikken, kleien etc.?
Zelf vind ik creativiteit heel nuttig en over het algemeen zijn de ideeën hierover wel zover veranderd dat een kind gewoon mag tekenen of knutselen. Toch zijn er nog altijd mensen die de knutselwerkjes afkraken of meteen weggooien, zo jammer! 
Vroeger werden veel dingen nutteloos gevonden. Mijn moeder las veel als kind en kreeg van haar moeder te horen: "Je verleest nog eens je verstand!"
Mijn kind was geen knutselaar. Zijn motoriek was niet zo goed waardoor het niet lukte, maar hij was ook bang voor vieze vingers. Toch probeerde ik hem wel wat met zijn handen te laten doen. Allereerst betrok ik hem bij creativiteiten van mijzelf zodat hij kon zien hoe leuk het kon zijn en ik probeerde hem te laten tekenen en kleuren. Helaas zag hij zelf dat het niet goed was..... ik kon het nog zo prachtig vinden,  hij kraakte het zelf wel af..... soms ook wel lachend omdat hij er dan iets anders in zag (en dat vind ik dan weer een creatieve gedachte). 
Ik liet hem tekenen in een schetsboek en schreef zijn opmerkingen erbij, zoals "Dit is een hobbelpaardhuis" bij een huis waarvan de vloer rond liep. De datum kwam er ook bij. Hij mocht er ook andere dingen in doen zoals stempelen of stickers plakken.... maar vooral tekenen. Ik kon hem daardoor laten zien dat het echt wel beter werd, zo hoopte ik hem te stimuleren. 
Eigenlijk werd het pas echt beter toen hij een boek over cartoontekenen van mij kreeg...... hij zag hoe je gezichtsuitdrukkingen kon maken...... en dat het dan niet uitmaakte of het hoofd een rare vorm had.... die gezichtsuitdrukking was belangrijker! 
Ik wilde hem ook graag laten kleuren en als er een prijs aan verbonden was wilde hij het wel proberen. Hij zou er geen prijs mee winnen, want hij kon het echt niet, maar mijn plan was om hem een klein prijsje te laten winnen, gewoon zelf iets in de brievenbus gooien..... maar dan moest hij die kleurplaat wel af hebben zodat hij ingestuurd kon worden en dat is nooit gebeurd. 
Hij was gek op Lego en de bouwplaten die bij de kleine doosjes zaten begreep hij goed..... alleen lukte het vaak niet en kwam hij bij mij met de vraag of ik even dat steentje daar wilde doen. Hij speelde ook veel met playmobiel, hele steden en circussen werden er neergezet, soms aangevuld met Lego. Hij kon daar uren mee spelen en ook dat vind ik creatief...... fantasie heeft alles met creativiteit te maken. 
Als hij mocht uitdelen met zijn verjaardag probeerde ik zelf creatief te zijn en betrok hem daarbij. 
Één keer was het wel erg goed gelukt en dat was echt helemaal mijn eigen idee, niet afgekeken of zoiets.... een piratenschip met piraatjes.... nog een paar in een roeibootje erbij, ze zaten in het ruim, op het dek en hingen in de mast. 

Toen hij bijna 5 was kreeg ik van hem voor mijn verjaardag een schilderij wat hij op school gemaakt had...... dat was de gewoonte. Oei, verf en Edwin.... geen goede combinatie, hij zou in staat zijn om zijn handen aan juf haar kleding af te vegen als er verf aanzat.  
Het was een groot vel papier met in verhouding een klein... uhhhh.... iets in het midden. Wat kleuren door elkaar geroerd en een haakje onderaan, zoiets.  Ik prees hem natuurlijk de hemel in!
Voorzichtig vroeg ik toch wat het eigenlijk voorstelde. Ik zag hem denken.... hij keek eens en nog eens en ineens wist hij het: "Een hinkelende slak!" Dat was een creatieve gedachte..... en echt, het leek erop, al zou niemand dat bedacht hebben. 
De verdere dag liet hij het aan alle visite zien: "Kijk, heb ik voor mama gemaakt, een hinkelende slak". 
De visite stond verbaasd te kijken..... "Wat knap, ik zie het.... hoe kom je erop!" Mijn zoon was ineens een kunstenaar! Dat is natuurlijk ook een idee.... zomaar wat doen en dan kijken waar het op lijkt. 
Door therapie werd vooral zijn grove motoriek beter (hij viel niet meer steeds op zijn gezicht, hij leerde hoe hij vallen moest), de fijne motoriek verbeterde ook wel wat, maar vooral het schrijven bleef achter. 
Maar fantasie was er altijd genoeg. Hij was ook creatief met taal en bleek al jong muzikaal te zijn. 
Hij kon nauwelijks staan toen hij al keurig in de maat meeklapte met muziek, hij kon nog niet praten toen hij wel al zingen kon..... duidelijk hoorbaar welk liedje hij bedoelde. Muziek kan ook creatief zijn. 
Hij is nooit een echte knutselaar geworden, maar hij is wel handig/technisch. Ooit maakte hij van een pallet een leuk wandrek en hij weet wel vaker dingen te gebruiken voor iets waar het niet voor gemaakt is..... dat is ook creatief.  
Zijn ideeën zijn vaak creatief, dat wel. 

















6 opmerkingen:

  1. Susanne Bout
    Creatief kan op 100 verschillende manieren. En tegenwoordig weten "we" dat ook wel.
    Zo ben ik heel technisch: ik heb inzicht, ik snap de techniek, ik zie oplossingen, etc. Ik kan het alleen nooit zelf uitvoeren, want dat heb ik niet zoveel verstand van. Maar zo hebben wij ons hele huis verbouwd: ik bedenk het, Ard voert het uit. Wat een geluk dat hij graag klust.
    Ik ben heel muzikaal: zingen, dansen elke dag. Maar ik bespeel nul instrumenten. Mijn moeder kon muziekles niet betalen van haar uitkering. En ik kan geen noten lezen. Maar dansen kan ik prima en karaoke ook. 😅

    Ans Dekker-Martis
    Niet iedereen die muzikaal is bespeelt een instrument en niet iedereen die een instrument bespeelt is muzikaal.
    Je kan nog steeds een instrument leren bespelen en muziek lezen is niet moeilijk..... als je het eenmaal snapt moet je alleen nog routine krijgen, anders moet je steeds bij elke noot nadenken. Met sommige instrumenten kan je beter jong beginnen, maar bij het meeste instrumenten is het geen enkel probleem om later te beginnen.
    Mijn moeder kon heel leuke dingen bedenken, maar mijn vader moest het maken, die was handig! Met Sinterklaas bedacht zij altijd heel leuke dingen, maar zelf maken.... zij kon het echt niet.
    Jullie vullen elkaar zo ook heel goed aan!
    Ik ben/was wel een beetje technisch, maar het wordt steeds slechter...... ik was meer van het mechanische, dat snapte ik vaak wel, maar nu is heel veel computergestuurd en dat snap ik minder. Ik kan redelijk met de computer overweg, maar dat gaat dan om gewone dingen, er moeten geen problemen zijn, dan roep ik Edwin en die weet vaak raad. En ik heb nog iemand achter de hand die dichterbij woont en er handig mee is.... en het al aangeboden heeft!
    Ik hou wel van knutselen, maar liefst 'uit de losse hand'. Ik hou er niet van om eerst uren bezig te zijn met meten en tekenen..... ik ben meer van 'de schaar erin en ik zie wel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Creativiteit is een fijne eigenschap, juist voor een kind. Het kan er veel in kwijt en lukt het niet op de ene manier dan wel op een andere.
    Ook goed heel goed dat je Edwin stimuleerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel belangrijk.... het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar ergens mee bezig zijn is altijd goed, dingen bedenken.
    Ik vind wel dat ze gestimuleerd moeten worden, maar ook dat ze niet altijd bezig gehouden moeten worden..... ze kunnen zelf meestal ook wel wat bedenken om te gaan doen.... dus als ze klein zijn vind ik het ook goed om ze af en toe bewust geen aandacht te schenken..... zoek het maar even zelf uit.
    Vroeger moest alles vaak nuttig zijn.... direct nuttig.... dus ga sokken stoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat weet ik nog. Luierbroekjes breien...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ook heel nuttig! Op school kregen we ook 'nuttige handwerken!'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yvonne Willen
    Creatief is meer dan datgene wat uit je handen komt: fijn dat hij toch zoveel verschillende vormen van creativiteit heeft gekleed en gebruikt.

    Ans Dekker-Martis
    Yvonne Willen Precies..... je hoeft geen beeldend kunstenaar te zijn om creatief te zijn.
    Hij kan bijvoorbeeld heel goed dingen uitleggen met voorbeelden erbij..... dat vind ik ook creatief.

    BeantwoordenVerwijderen