Zoeken in deze blog

zaterdag 11 september 2021

Winkels, mensen en afscheid.

 Het valt mij regelmatig op dat sommige mensen denken dat ze alleen zijn in een winkel..... ze blokkeren langdurig de paden. Ik snap best dat als je even met iemand staat te kletsen of iets zoekt niet altijd door hebt dat iemand anders erdoor wil, maar soms weet ik dat ze mij zien en ze blijven gewoon in de weg staan met hun winkelwagentje aan de meest lastige kant ernaast of ergens anders geparkeerd waar het ook in de weg staat. Zelf zet ik mijn wagentje nooit zomaar ergens neer..... bijna altijd heb ik hem vast, zodat ik hem opzij kan zetten als ik merk dat iemand er last van heeft. Wagentjes zonder 'bestuurder' die in de weg staan zet ik met liefde heel ergens anders neer 😂.  Soms kan het even niet anders en moet hij even geparkeerd worden, maar ik probeer dan snel terug te zijn. Natuurlijk sta ik ook wel eens in de weg..... ik ben dan aan het zoeken of met iemand aan het kletsen...... en ik ga opzij als ik merk dat iemand erbij wil. Als ze vragen of ze erbij mogen verontschuldig ik mij dat ik in de weg sta en ik zeg wel eens dat ze mij gewoon opzij mogen duwen als ik in de weg sta. 
Ik vind het niet erg als mensen het echt niet door hebben en een beetje normaal reageren, maar er zijn mensen....... 
Van de week was ik tot twee keer toe in een winkel waar steeds dezelfde persoon (in beide winkels wel een andere) in de weg stond op een manier die echt niet nodig was. Geen zin om wat te zeggen liep ik dan maar om nadat ik al even wachtte. In de eerste winkel keek de vrouw die in de weg stond mij een paar keer chagrijnig aan..... ik keek met een uitgestreken gezicht terug, ik wist dus dat zij mij wel gezien had. In de tweede winkel ging de andere vrouw zowaar een keer voor mij opzij nadat ik al even stond te wachten en ze keek nijdig..... ik bedankte haar en schonk haar mijn allervriendelijkste glimlach. Dit voelde goed...... ik moest er zelf om lachen en hopelijk kon zij er uiteindelijk ook om lachen. 
Gelukkig gaan de meeste mensen gewoon opzij of zeggen iets vriendelijks als ze doorhebben dat ze in de weg staan.
En zelf liet ik ook mijn kar een beetje in de weg staan bij de kassa, bij het inladen staat hij vaak een beetje schuin omdat die karren voor mij zo hoog zijn....en niet alles kan ik erin gooien, sommige dingen moet ik voorzichtiger mee omgaan..... en zo stond de kar dus in de weg, ik voelde dat iemand hem voorzichtig iets wilde opschuiven en ik deed het toen natuurlijk meteen zelf en riep nog even 'sorry'.  Hij keek mij vriendelijk aan.  

Ik heb in veel winkels regelmatig hulp nodig van personeel of klanten om iets voor mij te pakken, want ik kan er vaak niet bij. In mijn eigen supermarkt heb ik een voorkeur voor iemand die dat voor mij doet..... zij kan overal bij en doet het meteen..... en als zij ziet dat op die bovenste plank alles wat ver naar achteren staan schuift ze meteen alles even naar voren.... zij snapt hoe het werkt! Ze helpen allemaal als ik het vraag hoor, ik heb nooit problemen! Een keer wilde een klant zelfs al iets voor mij pakken zonder dat ik het vroeg.... maar ook zonder dat ik het nodig had 😂, ik keek alleen maar. Daar kwam nog een leuk gesprek uit voort. 

Een jaar of wat geleden liepen in de supermarkt een paar jongens van een jaar of 16 schat ik door het gangpad mij tegemoet..... één van de jongens zei een beetje overdreven vriendelijk en met een vrolijk gezicht "Dag mevrouw!" Ik wilde wat geks terugzeggen maar wist zo snel niks, ik kwam niet verder dan 'Dag uhhh uhhhh" Waarop de jongen mij vriendelijk aankeek en zei: "Wat dacht u van Adonis?" 
Dat vind ik nou leuk! Mijn dag kan dan niet meer stuk! 

Boodschappen doen hoeft niet vervelend te zijn..... er gebeuren vaak genoeg leuke dingen! Nou ga ik vrijwel nooit boodschappen doen als ik haast heb..... dat werkt niet, dan zijn er altijd lange rijen, dan sta ik net in de verkeerde rij.... daar wordt een haastig mens niet vrolijk van ..... het kan een keer voorkomen als ik iets vergeten ben wat ik echt nodig heb, maar dat is maar zelden. en als ik geen haast heb is een lange rij niet erg! Nou heb ik makkelijk praten..... ik heb de mogelijkheid om naar de winkel te gaan zonder haast te hebben..... dat is lastiger voor mensen die het drukker hebben natuurlijk, maar toch..... de winkels zijn niet meer alleen van 9 tot 6 open en niet meer tussen de middag gesloten.... ze zijn niet meer op zondag dicht (over het algemeen), dus voor de meeste mensen zou er wel een mogelijkheid moeten zijn om redelijk rustig boodschappen te kunnen doen. 
Het valt mij ook op dat sommige mensen altijd wat te mopperen hebben...... ze komen net aanlopen en roepen meteen al dat er een kassa bij moet (ik heb meegemaakt dat 2 minuten eerder er echt niemand bij de kassa stond en ineens stond er een rij, dat is niet te voorzien), ze mopperen bij alles wat uitverkocht is..... natuurlijk kan dat wel eens slecht uitkomen, maar het kan wel eens gebeuren dat iets op is en soms kunnen ze er niks aan doen (soms wel een beetje natuurlijk, maar dan nog...). Een keertje mopperen mag best, maar niet te erg en niet te vaak graag.... bedenk wel dat je van mopperen zelf ook niet vrolijk wordt. Bedenk een alternatief voor het artikel dat er niet is en wees trots op jezelf dat je zo creatief was een oplossing te bedenken.... echt, daar voel je je veel beter bij!  En als er iets verkeerd gaat mag dat best gezegd worden, maar graag een beetje normaal! 
Natuurlijk vind ik shoppen in andere winkels leuker dan gewoon boodschappen doen, maar ik vind het ook niet vervelend. 




Er is een tijd geweest dat er van alles mis ging als ik boodschappen ging doen..... dat was toen ik net getrouwd was en het was steeds bij de MIRO.  Ik keek een keer naar de bovenste plank met vruchtensappen en vroeg mij af wat ik zou nemen..... terwijl ik keek kwam de hele plank naar beneden (niet de plank zelf, maar wat er opstond.... het stond te dicht tegen elkaar aan en als er dan één gaat gaat alles), ik voelde van alles tegen mijn benen spatten..... terwijl ik een veilig heenkomen zocht zei iemand tegen mij: "Niks zeggen, snel doorlopen" waarop ik natuurlijk zei dat ik helemaal niks gedaan had. Een andere keer daar begaf mijn winkelwagentje het toen ik naar mijn auto liep. Ik had een volgeladen kar toen de klep (die naar binnen klapt als wagentjes in elkaar geschoven worden) naar buiten klapte. Alles lag op straat en een fles cola had een klein gaatje in de dop en stond te spuiten alsof ik een oliebron aangeboord had..... meteen wespen er omheen. Het is mij gelukt alles in de auto te krijgen, maar de spuitende fles liet ik staan. Ik bracht het wagentje naar binnen met de mededeling dat die rijp voor de schroothoop was en kreeg netjes vergoed wat onbruikbaar was geworden. 
Een andere keer zag ik in de diepvries een zakje met iets dat ik niet kende en pakte het om het beter te bekijken....... waarschijnlijk was ik niet de eerste die het niet kende, want het zakje was open..... en de diepvriespaprikastukjes lagen  ineens door de hele vriezer..... tsja..... in mijn familie werd al gezegd dat ze mij daar stonden op te wachten 'kom asjeblieft niet binnen'. 

Maar Deen (onze supermarkt) houdt op te bestaan en de dichtsbijzijnde wordt AH, ze sluiten 29 september (volgens de laatste berichten) en gaan geloof ik 12 oktober weer open. De boodschappen voor mijn verjaardag zal ik dus ergens anders moeten halen. Onze andere supermarkt is een kleintje (ook Deen) en dat wordt een Dekamarkt..... maar die is dan gelukkig nog wel open. Maar daar zal het dan wel druk zijn. Bovendien raakt er steeds meer uitverkocht, dat merk ik al in 'mijn eigen' Deen... er zijn hier natuurlijk artikelen die AH niet verkoopt..... en op is op. Ik neem aan dat er contracten met leveranciers aflopen (gok ik)..... het eigen merk zal niet meer ingekocht worden denk ik, ze zullen zo weinig mogelijk willen overhouden. Dit is de laatste 'normale' week..... vanaf maandag zullen de winkels omgebouwd worden en dat kan natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar de winkels die nog open zijn zullen steeds leger worden of misschien krijgen ze wel overgebleven spullen uit de  winkels die al 'omgebouwd' worden, ik weet het niet...... maar het zal vast anders zijn..... ik denk ook dat de sfeer een beetje anders zal zijn.... iedereen is zich ervan bewust dat het binnenkort helemaal over is. ik zal Deen missen, maar het zal wel weer wennen. 
Deen bestaat al 88 jaar....... hier nog niet, maar ik kende hem in  Purmerend, Ik weet niet wanneer de eerste Deen daar geopend werd, maar wel erg lang geleden, ik weet niet beter of hij zat daar altijd al in de Breedstraat. Die winkel is nu weg, maar er zijn er nu meerdere, waarvan één erg grote. In Volendam is ook al erg lang een Deen (en ook daar zijn er nu meerdere)...... toch jammer dat het stopt. 
Sommige mensen zeggen "Ik ga even naar DE Deen".... dat zeg ik nooit..... ik zeg gewoon Deen... zonder de ervoor. Deen is de naam van de oprichter......  dan vind ik dat er geen 'de' voor hoort. Ik zeg ook niet ik ga naar DE Dirk (v.d. Broek) of DE Zeeman ......  maar binnenkort zal ik nooit meer horen dat iemand naar Deen of DE Deen gaat. 




4 opmerkingen:

  1. Oef, dit is wel een heel lange winkelpartij. 😏
    Je kunt het inderdaad treffen met iemand die er te makkelijk over denkt. Ik vraag dan altijd: Mag ik er even langs? Half lachend om niet boos te lijken. Meestal is het 'o, sorry'. Soms draai ik me om en staat er iemand te wachten, dan vraag ik me af waarom ze het niet even zeggen. Kleine moeite.
    Chagrijnen tref je gelukkig niet vaak in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meestal is het geen probleem, nu toevallig een paar keer chagrijnen. Soms weet ik dat zij mij gezien hebben en blijven dan toch staan..... dat snap ik dus niet.
    Ik wacht meestal ook even omdat meestal de mensen wel snel doorlopen of het zelf doorhebben, dus meestal zeg ik niks. En verder hangt het van mijn bui af..... soms heb ik geen zin om iets te zeggen en loop ik wel om.
    Tsja.... lang verhaal..... ik kwam van het één in het ander hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je 🤣
    Maar ook als je niet goed vind blijf ik dat gewoon doen hoor..... wat je niet lezen wil lees je maar niet, zo ben ik dan ook wel weer. 😂🤣😉😜

    BeantwoordenVerwijderen