Zoeken in deze blog

zondag 6 februari 2022

Hierbinnen is 't heerlijk

 Zowel aan de voor- als de achterkant klettert de regen tegen het raam..... ik hoor de wind bulderen en de regen kletteren. Weer om binnen te blijven! Ik kan wel tegen een spatje regen, maar dit is echt geen wandelweer. De regen is nu ook zo koud (er zitten wat ijs/hagelsteentjes tussen zie ik op het raam) en met die wind voelt dat niet prettig. De regenmeter is vol.
Een dag om lekker bij de tv te zitten of een goed boek te lezen...... kaarsjes aan..... warme koffie en thee.... verder niks!
Binnen voelt het warm en knus.....  ik zou naar zolder moeten om daar op te ruimen, maar ik heb geen zin, met dit weer wil ik naar buiten staren terwijl ik onder een dekentje warme koffie drink..... moet kunnen! 
Vanmiddag schijnt het weer op te knappen.... we zien wel...... nu even luieren en genieten. Genieten van de warmte terwijl het buiten koud en guur is. 

Ik moet denken aan het boek "14 dagen op een ijsschots" van Simon Abramsz. dat begint met:

Hierbinnen is 't heerlijk;
Daarbuiten is 't guur.
Wij schuiven vertrouw'lijk
Bij 't knappende vuur.

J.J.L. TEN KATE.

Ik kreeg het (pocket-)boek als kind en heb het heel vaak gelezen.... zo mooi, zo indrukwekkend..... en echt gebeurd! 

Ik vond het boek online..... KLIK als PDF ..... dus wie nieuwsgierig is kan het lezen!


3 opmerkingen:

  1. Dat is kort en goed. :-) De naam Ten Kate zit ergens in mijn hoofd, weet niet waar en waarvan.
    Het boek ken ik niet, zo te zien moet een mooi verhaal zijn geweest. Oude taal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was nog niet klaar. ☺
    Oude taal, ik weet niet hoe dat leest. Het went misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt mee hoor, het is nog steeds goed te lezen en dat gedichtje aan het begin is niet van de schrijver van het boek, dat is een extraatje.
    Via de link is het hele boek te lezen.
    Als kind heel vaak gelezen, maar later ook nog. Het is een waargebeurd verhaal en dat maakt toch meer indruk dan een verzonnen verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen