Zoeken in deze blog

dinsdag 4 mei 2021

Even bijpraten


 Mijn tuinkast had ik gisteren maar een beetje gebarricadeerd voordat het harder ging waaien...... hij staat pas sinds kort  weer overeind nadat ik hem weer in elkaar had gezet en het lijkt traditie te zijn dat hij snel daarna weer omwaait, maar deze keer hoopte ik het te kunnen voorkomen. 
Ik zette er een emmer zand in en een halve 20-literzak potgrond..... dat moest al helpen.... nog een volle zak potgrond er tegenaan en een bankje schuin tegen de deuren en aan de andere kant tegen de muur. Aan de zijkant een tafel met planten.... ook mijn kerstboompje van afgelopen jaar staat erop, die brengt gewicht in de strijd..... en het is tot nu toe goed gegaan! Wel ligt er aan de andere kant van de tuin een bloempot op de grond met alle plantjes ernaast en mijn windmolentje ligt uit elkaar..... mijn lichtgevende vlinder is ook weggevlogen en ter aarde gestort......  maar de ravage valt mee. Ik wacht wel even tot het buiten wat bedaard is en dan ga ik weer herstellen. 

Ik moest vanmorgen naar de diabetesverpleegkundige.... niet ver weg en met de auto moet ik flink omrijden, dat vind ik ook onzin voor zo'n klein stukje.... met de fiets vond ik geen goed idee met die windstoten...... gewoon stevige wind is minder erg, dat is constant. Dan maar lopend, doe ik wel vaker. Geen paraplu mee, want hoewel ik een stormparaplu heb is dat ook met windstoten vervelend en het regende niet toen ik vertrok, dus dan maar zonder. 
De DVK was niet ontevreden, bloeddruk was goed, HbA1c was slechter dan de vorige keer, maar veel beter dan voor die tijd..... en het was wel een beetje te verklaren. Goed genoeg in elk geval. 
Afspraken gemaakt voor volgende keer de dokter en over een half jaar weer naar de DVK toe.....  tussendoor moet ik dan zelf een afspraak maken voor bloedprikken.....klaar. 

Voor mijn medicijnen die ik al langer gebruik krijg ik een langwerkende variant, die schijnt minder darmproblemen te veroorzaken en dat zou heel fijn zijn.... ik moet gewoon af en toe stoppen met dat spul omdat het even niet gaat. Mijn dosering was al eerder verlaagd naar een aanvaardbare dosis, daardoor had ik niet aldoor last, maar zo af en toe begon het toch weer. Hopelijk nu beter..... dan ben ik nog tevredener!  Mogelijk was daardoor mijn HbA1c hoger, want ik had weer even een periode dat het minder ging. Voordeel van de nieuwe pil is dat ik hem bij het avondeten moet innemen (is voor mij prettiger).... nadeel is dat hij gigantisch schijnt te zijn. 😂.

Op de terugweg kreeg ik echt de volle laag........ koud, nat en akelig!  
Ik vergat gewoon mijn mondkapje af te doen buiten..... nou ja, wel lekker warm 😂 en het was een leuke. 

Van het vaccin heb ik totaal geen last gehad, de licht gevoelige plek op mijn arm tel ik niet mee..... dat was vnl de eerste avond en gisteren nog wat, maar niet erg...... en nu is het al vrijwel weg. De vorige keer had ik van de griepprik meer en langer 'last' (was ook niet erg, het was geen enkel probleem!).  

Met dit weer heb ik nooit veel zin om wat te doen, ik wil dan naar buiten staren.  En tv kijken..... dat doet het ook altijd goed met dit weer. Ik kijk graag tv, er is bijna altijd wel iets wat ik leuk vind. Vorige week heb ik mij tranen in de ogen gelachen bij "De beentjes van Sint Hildegard" van Herman Finkers. Geweldig!!! 

Ik merk al een paar weken dat mijn 'fut' aan het terugkomen is.... mijn conditie nog niet, maar ik begin wat enthousiaster aan klussen...... veel minder tegenzin en dat is ook al prettig! Ik begin weer 'automatisch' aan dingen en niet steeds....'pfffff.... dat moet eigenlijk ook nog'. (Soms nog wel hoor, sommige klussen zijn echt vervelend 😂)
Nog steeds niet te lang achter elkaar, als ik begin te hijgen als een oud paard ga ik niet lang door..... maar alles bij elkaar is er een duidelijke vooruitgang. 

Na de regenbuien van van de week ontdekte ik dat de klei waar ik mijn bloempotversiering van had gemaakt niet zo goed tegen regen kan.... een vlinder met dunne vleugels verschrompelde en de slak is onthoofd..... trieste bedoening. Uitkijken dat ik de dierenbescherming niet op mijn dak krijg. 

Gisteren kon ik voor Edwin een flinke tas met cd's ophalen.... helemaal gratis. Edwin kan als dj eigenlijk vrijwel alle soorten  muziek gebruiken.....  hij draait op allerlei soorten feestjes.... voor jong en oud. Dit waren meer dan 100 cd's en het is van alles wat.......  er zit ongetwijfeld veel tussen waar hij wat aan heeft. De rest kan hij dan evt. weer een ander blij mee maken.  
Omdat het in Monnickendam was heb ik ze natuurlijk voor hem opgehaald.... uit Arnhem vandaan zou dat niet handig zijn. Altijd leuk die weggeefsites. Toevallig hetzelfde adres als waar ik kortgeleden wat DVD's mocht halen. 


Vanavond dodenherdenking..... de tweede die anders is dan we gewend zijn. Normaal ben ik met de muziek aanwezig bij de herdenkingsdienst en aansluitend bij het monument.  Dat gaat nu natuurlijk niet door. Maar ik herdenk wel..... ik blijf 2 minuten stil en omdat ik gewend ben om daarbij te staan doe ik dat thuis ook.... in de houding! Onderuitgezakt op de bank voelt voor mij niet goed..... dat is te afwijkend van een normale 4 mei voor mij. 






 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten