Zoeken in deze blog

woensdag 5 mei 2021

In mei.....

leggen alle vogels een ei..... maar dan hebben ze eerst een nest nodig.  

Vanmorgen om 6 uur was ik al buiten om de plantjes weer met hun worteltjes in de modder te zetten..... het regende niet (even later wel), dus een goed moment om dat meteen even te doen. Mijn 'weggevlogen' vlinder kreeg weer een plaatsje en de windmolen kon ik niet repareren, want zijn kop was spoorloos. Er zijn hier koppensnellers in de tuin geweest, want ik merkte eerder al dat mijn slak zijn kop miste en mijn zonnebloempje had bij zijn val ook al zijn kop verloren..... gelukkig zitten er nog zat knoppen in!

Later die ochtend kreeg ik hulp in de tuin..... een vogel zocht takjes en vond er zat in mijn tuin.... ook verdorde restanten van haagwinde leek hij/zij te waarderen. De lichtval was niet lekker, ik zag zijn kleuren niet goed, maar het was duidelijk een kraaiachtige..... en toen ik toch een lichte vlek ontdekte wist ik het eigenlijk wel zeker.... een Vlaamse gaai! Vroeger hadden we die hier niet, maar vroeger hadden we hier ook geen halsbandparkieten...... dingen veranderen. Toch zie ik in mijn tuin nooit Vlaamse gaaien..... een jaar of 30 geleden een keer, maar verder niet. Deze vloog af en aan....... later had ik door dat het er twee waren, ik zag ze heel even samen. 
Ik probeerde foto's te maken in de hoop dat ik het dan beter zag...... ik weet dat ik bij tegenlicht altijd slecht zicht heb..... dan zie ik alleen schimmen.  Ik had nu niet echt tegenlicht, maar de lucht was scherp en dat is voor mij hetzelfde. Maar ook op de foto werd hij niet kleurrijker. Toch was er een moment dat ik hem echt goed zag..... maar toen was hij te snel weg voor een foto. Toch heb ik nog een paar redelijke foto's weten te maken.
Er staat nog steeds veel wind..... het was ook duidelijk te zien aan de veren van de gaaien , leuk gezicht. 





Ze waren druk aan het werk in en om mijn tuin......  zij hoefden niet jaren op de wachtlijst te staan voor een huis, ze bouwden er gewoon zelf één! Geen vergunning voor nodig, een leuk plekje uitzoeken en samen een liefdesnestje bouwen..... prachtig!
Juist op bevrijdingsdag vond ik dat erg mooi..... de vrijheid van die vogels......  echt zo vrij als een vogel. 
Ik heb niet gezien waar hun nest in aanbouw is, maar het zal in de buurt zijn......  dus over een tijdje zien we hier misschien jonge Vlaamse gaaien.
Ze zijn wat laat, vanaf half april (t/m mei.... dus ze zijn nog op tijd) leggen ze hun eieren.... 5 tot 7 eieren die na 16 dagen uitkomen en 15 a 17 dagen later vliegen ze uit. 


van 2020, maar nog steeds actueel.

De beperkingen die we nu hebben zijn natuurlijk niet te vergelijken met de onvrijheid in oorlogstijd. 
De mensen die de overeenkomst zien kunnen zich blijkbaar niet voorstellen hoe het in de oorlog is geweest...... daar valt dit echt helemaal bij in het niet.  Bovendien zijn nu onze beperkingen om een andere reden, ik vind dat verschil heel belangrijk.... nu vind ik het logisch, in oorlogstijd zie ik het als het nutteloos, gemeen, schandalig! 
We komen deze tijd ook weer door, ik heb hem niet als onvrij ervaren.  Als veel mensen gevaccineerd zijn zal het aantal besmettingen afnemen en kan er geleidelijk aan weer meer. De mensen die het nu opeisen vergeten dat hun vrijheid de onvrijheid van anderen betekent! 
Zij zijn het grootste gevaar, zij zorgen voor een belangrijk deel voor verspreiding van het virus..... verspreiding die voorkomen had kunnen worden. Mensen die weigeren mee te werken aan alle maatregelen zijn bij  mij niet welkom... het is mijn vrijheid om dit te besluiten!




Ik wens iedereen een fijne bevrijdingsdag, helaas nog niet zoals we het graag zouden willen, maar ook thuis kan je vieren dat we vrij zijn..... ik voel mij vrij en ben daar blij om. 
Naar mijn idee zou het weer een jaarlijkse feestdag moeten worden zoals vroeger..... een vrije dag.....  zoiets belangrijks is echt wel een vrije dag waard vind ik. 




1 opmerking:

  1. Giusy Scarfo
    Ik vind het stuitend dat sommigen de beperkingen van nu gaan vergelijken met de Tweede Wereldoorlog. Die hebben inderdaad zo'n oorlog niet meegemaakt, denk ik dan. Ik ben ook van ver na de oorlog, maar mijn ouders vertelden me altijd hoe erg dat was.
    · Beantwoorden · 4 u
    Ans Dekker-Martis
    Helemaal met je eens!!!
    Mijn ouders hebben heel wat meegemaakt in de oorlog en in vergelijking met veel mensen viel dat uiteindelijk ook wel weer mee, maar die tijd was echt veel heftiger.
    Dat iemand wel eens terloops een vergelijking maakt vind ik niet zo erg (afhankelijk van de manier waarop het gezegd wordt) want er zijn wat vage overeenkomsten, maar zoals de vergelijking nu gemaakt wordt gaat echt veel te ver!
    We kunnen en mogen nog heel veel, de straffen op overtredingen zijn niet dramatisch...... een flinke bekeuring mag dan niet leuk zijn, maar meer niet.
    De straffen tijdens de oorlog waren vaak wel dramatisch! De angst van veel mensen.... angst die ze aangedaan werd door andere mensen! Nu kan je angst voor het virus hebben, maar daar kan niemand wat aan doen.... behalve dan dat je sommige mensen kan verwijten dat ze het mogelijk verspreid hebben door niet voorzichtig genoeg te zijn. Alle maatregelen die er nu zijn zijn enkel en alleen om ons te beschermen.... je kan het er niet mee eens zijn, maar het uitgangspunt is toch echt bescherming! Of ze het goed doen is nooit met zekerheid te zeggen, zelfs achteraf weet je niet alles, maar ze doen hun best, die overtuiging heb ik wel.
    We zijn onze vrijheid niet kwijt, er zijn wat beperkingen om ons te beschermen!

    BeantwoordenVerwijderen