Zoeken in deze blog

woensdag 29 juni 2022

Jawel..... het gaat weer over het poppenhuis..... weer wat moois gekregen!

Dinsdag: 

 Kijk nou toch eens wat ik nu weer kreeg voor mijn poppenhuis:




Allemaal leuke houten keukenspulletjes! De laatste tijd ben ik niet veel met mijn poppenhuis bezig, maar de ideeën gaan wel door. Ik heb nog meer dingen liggen waar ik nog een leuk plekje voor moet zoeken in het huis en andere dingen die ik nog moet doen. Aan de buitenkant heb ik het aardig  opgeknapt, maar de binnenkant is nog wat achtergebleven. Het komt wel weer, nu is mijn eigen huis eerst aan de beurt! 
Jawel, het gaat weer eens over het poppenhuis..... alweer.... maar scrol gerust door als je het niet leuk vindt!

Het blijft lastig om de juiste maat overal van te vinden..... mijn vader maakte het huis uit z'n hoofd, geen rekening houdend met verhoudingen..... het was ook om mee te spelen en niet om voor de show neer te zetten. Toen hij er later één voor mij wilde maken (deze was voor een nichtje) wilde hij het nog mooier en bijzonderder maken, maar het werd niet wat hij ervan verwachtte..... het viel tegen en hij maakte het niet af/ Ik heb er wel mee gespeeld...... het was een huis met twee kamers/ruimtes beneden en twee boven, een plat dak en een garage. Het idee was leuk, maar het was het net niet.... hij heeft het nooit geschilderd. Dat huis bestaat niet meer, maar het andere huis kreeg ik ooit van mijn nichtje.... ze had het altijd bewaard. 
Ik schilderde de buitenkant.... in  dezelfde kleuren als mijn vader bedacht had, maar wel andere tinten .... het rood van het dak werd donkerder, minder fel, de kozijnen een wat minder donkere kleur groen en ik maakte ze wat breder..... de muren bleven wit, maar meer gebroken wit en ik roerde wat zand door de verf om het wat minder glad te maken. Ik maakte plantenbakken voor de ramen en klimop langs de muur.... nou ja, een ander soort blad, maar ik was al blij dat ik een kunstplantje vond met een klein blad. Deze kreeg ik van één van mijn lezeressen.... zo lief..... ze had het plantje hangen in haar huis en stuurde het meteen naar mij op! Het huis kreeg een naam.... op een houten bord boven de voordeur en die naam heeft weer te maken met mijn nichtje.






 Het huisnummer werd 4 omdat mijn vader op nummer 4 woonde toen hij het maakte. Al heel lang ben ik van plan om straatnaambordjes aan de muur te maken die ook met de 'geschiedenis' van dit huis te maken hebben.... zoals mijn vaders naam en iets wat weer met mijn nichtje te maken heeft. Dat gaat ook ooit gebeuren. Omdat er ramen en deuren inzitten ben ik van die maat uitgegaan voor de spulletjes en poppen...... de deuropening is 18 cm.... ik vind dat dan de grote (volwassen) poppen maximaal ongeveer 18 cm. moeten zijn... de kindpoppetjes kunnen in elke maat zijn die kleiner is..... en heel pietepeuterig klein kan dienen als speelgoed voor de 'kinderen'. 
Poppen heb ik ondertussen veel..... ik vond ze op rommelmarkten en Geurtje vond vaak iets in kringloopwinkels. Ik zoek poppen niet echt meer, maar toch...... de mannenpoppen zijn ver in de minderheid..... en poppen met bewegende knieën e.d. zijn ook erg leuk. Ik heb er één daar kan alles van bewegen.... die kan mooi in een stoel zitten....kind op schoot! De meeste poppen zitten dan met hun benen recht vooruit..... dan kan bij de kindpoppetjes, maar als pa zo zit ziet dat er toch wat raar uit. Dus daar let ik wel op..... stiekem zoek ik dus nog wel..... en bijzondere poppetjes zijn nog altijd leuk..... de meeste zijn bijvoorbeeld blond....ik heb ook er ook een paar met donker haar..... maar Geurtje vond er twee keer één met rood haar.... die zie je niet zoveel. Ik kreeg ook een stoffen pop.... met geschilderd haar en bril..... ik maakte er opa van..... met wol maakte ik 'echt' haar, van metaaldraad een bril, van klei klompen en een wandelstok..... dat zijn leuke klusjes. 



De poppen die ik vind/krijg zijn niet altijd helemaal gekleed..... nou ben ik niet handig met naald en draad helaas, maar met wat fantasie weet ik ze toch te kleden, soms komt er geen naald aan te pas. Ach, het hoeft niet lekker te zitten, als het maar wat lijkt! En ik heb allerlei soorten poppen die eigenlijk niet altijd bij elkaar passen, maar dat maakt mij niet uit..... ik vind dat juist leuk!
Ik kreeg van iemand een heel leuke keuken..... die moet ik er nog steeds fatsoenlijk in maken..... alles moet op een verhoging staan omdat het wat te klein is, maar als het hoger staat valt dat minder op. Hij is te leuk om niet te gebruiken. Ik wil nog wat schotjes hier en daar maken..... ik kreeg van iemand stroken triplex. Ik kreeg kort geleden een bruidspaar..... te klein, maar ik ga (ooit) voor grotere poppen bruidskleding maken, dan zijn de kleintje bruidsmeisje en bruidsjonker. Ideeën genoeg dus. 
Van een hoogbejaarde buurvrouw mocht ik jaren geleden kleine spulletjes uitzoeken.... zij had van alles en wat ik gebruiken kon mocht ik hebben. De maat hoeft niet altijd perfect te zijn, maar het moet niet te gek worden natuurlijk. Het is leuk om dingen zelf te maken of dingen te gebruiken die er niet voor bedoeld zijn. Gummetjes bijvoorbeeld zijn er in leuke modellen die soms bruikbaar zijn. zo heb ik een hamburger en een beker cola gevonden .... tikkie aan de grote kant, maar ach.... een big mac is ook groot. Een oude sleutelhangerverzameling bleek veel 'boodschappen' te hebben zoals pakjes magarine, chocoladevlokken, pinda's, snoep, flessen wijn etc. Aan de wand hangt een telefoon die eigenlijk een aansteker is. Ik heb een koperen fonduestel dat uit een letterbak komt. Van een deksel van een salade maakte ik een klein vijvertje. 


Van een andere lezeres kreeg ik een tas vol knutselmateriaal..... geweldig, ook zij stuurde het op want ze woont niet in de buurt. Zo leuk dat mensen helpen en meedenken! Ooit kregen we bij de supermarkt goocheldingetjes cadeau bij de boodschappen..... daar zaten ook bruikbare dingen tussen. Sinds ik dat poppenhuis heb kijk  ik anders naar dingen om mij heen..... steeds vaker zie ik dingen die ik gebruiken kan. Ik heb ondertussen zoveel dat ik wel drie huizen kan vullen, maar dan kan ik afwisselen. 

Oeps, gluren in de slaapkamer

















Het echte klussen aan dat huis komt ook wel weer....... en ideeën maken blijft ook leuk! 
Vervelen????? Wat is dat???? 
Steeds als ik weer iets krijg komen er weer nieuwe ideeën!

's Avonds weer naar de muziek.... hoewel het warm was toch maar met de auto, dan kon ik gelijk mijn oud papier wegbrengen en een plastic stoeltje meenemen voor iemand..... weer meer ruimte in huis. Een klein stoeltje..... maar heel veel gebruikt en hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van. Dat ding heeft z'n geld wel opgebracht! 
Het was warm in het clubgebouw en in de pauze gingen veel mensen naar buiten..... frisse lucht happen. Nog 2 weken..... dan is de laatste repetitie van dit seizoen en bij mooi weer spelen we dan altijd ergens buiten. Dit jaar zal dat bij Strand Vier (UPDATE: HET IS BIJ SWAENSBORCH!!!!) zijn..... dus hopen dat het droog blijft dan! Muziek maken blijft leuk..... maar ik vind het ook lekker als we vakantie hebben..... even niks! Nergens rekening mee houden.... heerlijk en dan daarna weer met frisse moed verder. 
Komende zondag hebben we weer de jaarlijkse blubberrace..... daar spelen we met de kapel. Altijd leuk! Daarna meteen door naar een verjaardag. En op zaterdag heb ik ook een klus erbij gekregen.... waarschijnlijk (tenzij degene die het zou doen weer geheel herteld is). Best een leuke klus hoor, maar het is een beetje veel in één weekend en ik wil verder nog zoveel in huis doen. Dus hopelijk krijg ik niet de maandag daarna de glaszetters, want dan moet ik de laatste klussen al erg vroeg doen!

Woensdag: 



De dag begon met vrolijke wolkjes aan een blauwe hemel..... ik hou van wolken, ze kunnen zo mooi zijn! En ze kunnen op een warme dag voor verkoeling zorgen..... heerlijk..... ik kan nou eenmaal niet goed tegen warmte en kan heel blij worden als er een wolk voor de zon schuift op smoorhete dagen en tijdens hittegolven kan ik dolgelukkig worden van een dag regen!
Het is heerlijk dat in de zomer ramen en deuren vaak openstaan, maar geef mij de winter maar! Als het sneeuwt moet ik gewoon naar buiten en gedraag mij dan als een 7-jarige! 

Ik wens iedereen een fijne woensdag!




4 opmerkingen:

  1. Misschien kun je het poppenhuis uitbreiden met b.v. een extra verdieping of een uitbouw. Aan fantasie ontbreekt het je niet, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een verdieping wordt denk ik wat lastig, maar niet onmogelijk. Zelf heb ik al eens gedacht aan een dakkapel...... zal ook niet eenvoudig zijn denk ik. een vliering gaat ook nog wel lukken, de nok is er hoog genoeg voor. Plannen genoeg. Aan de zijkant iets uitbouwen zou ook kunnen, maar dan wordt het moeilijk omdat ik er omheen te weinig ruimte heb. Ik heb het op een plaat hout staan (zodat ik ook om het huis heen wat ruimte heb) en het geheel staat op een draaiplateau. De achterkant is helemaal open, dus als ik binnen wat veranderen wil moet ik hem draaien en dat is met dat draaiplateau heel handig. Ik ga eens nadenken over de mogelijkheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te bekijken en daarmee houdt het op.
    Het gepriegel met mini-onderdeeltjes is echt iets voor een liefhebber als jij, daar zou ik bloednerveus van worden.
    Ik heb genoeg aan je plaatjes. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, ik snap je helemaal! Maar ik maak het vaak niet moeilijker dan nodig is hoor, zoals de kleding is vaak een lapje stof wat ik om een pop wikkel, lintje erom en klaar! 😂.
    Ik kan wel priegelen, maar wil wel snel resultaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen