Zoeken in deze blog

dinsdag 7 juni 2022

Troep?

 


Veel mensen denken dat ik alle ouwe troep op zolder bewaar, maar het ligt toch net iets anders.
Er verdween wel eens iets 'zo lang'  naar zolder omdat ik het niet naar Purmerend wilde brengen, maar het meeste is/was goed toen het naar zolder ging. Als ik eens iets nieuws aanschaf of krijg terwijl het oude nog goed is dat gaat dat naar zolder als reserve, want als de nieuwere stuk gaat komt het niet altijd uit om een nieuwe te kopen..... zo heb ik al heel wat dingen na verloop van tijd weer  'van stal' gehaald en opnieuw in gebruik genomen. 



Soms is iets zo verouderd dat ik het toch niet meer gebruiken ga...... dat is bijvoorbeeld het geval met een oude tv ..... met beeldbuis. Ik kreeg toen een platte tv van Edwin en de oude die nog prima was bracht hij voor mij naar boven..... de nieuwere ging stuk en ik kocht een soortgelijke maar dan veel kleiner en goedkoper er voor terug. De beeldbuis-tv was gewoon minder scherp en ik kon hem zelf niet naar beneden brengen (te zwaar en te groot), dus dat is dan ook niet handig als ik hem tijdelijk nodig heb. Ondertussen stond hij boven behoorlijk in de weg.....en niemand wil er zo eentje nog hebben, dus nu mocht hij weg...... want ik ging hem toch niet gebruiken, dat was mij ondertussen wel duidelijk. Hetzelfde met een monitor.... computer stuk, overgegaan op laptop, maar ja, die monitor was nog goed, toch nog maar even bewaren..... maar ook nog met beeldbuis en er is nooit meer een andere computer gekomen, ik hou het bij laptops...... dat leek dus toen een goed idee, maar nu niet meer, de tijden zijn veranderd. Soms gaat iets stuk op zolder, dan is het heel naar boven gebracht, maar is er blijkbaar iets tegenaan gevallen  of zo en dan mag het alsnog weg als ik dat door heb. Maar heel veel dingen zijn gewoon opnieuw weer in gebruik genomen..... dat scheelt echt veel geld als er nog een reserve-apparaat op zolder is. 




Babyspullen heb ik ook lang bewaard...... dat was ook niet zonder reden. Ik heb altijd meer kinderen gewild en dat bleek niet zo simpel te zijn, toen Edwin er eindelijk was wilden we ook niet te lang wachten met de volgende, maar toen werd Ed ziek en stierf....... die kinderen kwamen er dus niet.... maar ik wist toen niet hoe mijn leven verder zou verlopen, misschien kwam er wel een nieuwe liefde waarmee ik kinderen kreeg..... ik was er nooit naar op zoek, maar stond er wel voor open. 
Ik kon geen afstand doen van de babyspullen. Toen kwam Edwin op een leeftijd dat het best zou kunnen dat er kleinkinderen zouden komen, dan is het handig om de spullen in huis te hebben.... maar dat zit er ook niet in, hij heeft al een jaar of 7 een 'bonuszoon' die nu 18 is. 
Zo ondertussen ben ik al wat babyspullen kwijt, maar het heeft lang geduurd voor ik daar afstand van kon doen..... en nog wil ik niet alles meteen kwijt. Maar er zijn vooral al wat grote dingen weg. Ik kom vast nog wel wat tegen dat weg kan/mag...... en dat gaat dan ook weg! 
Het is ook altijd handig om speelgoed in huis te hebben..... al voordat Edwin op komst was hadden we al speelgoed (ja, met een man die in een speelgoedwinkel werkt is dat niet zo gek). We hadden een stad met van alles erbij...... kwam er iemand met kinderen dan lagen de moeders op de grond te spelen en de kinderen zaten op de bank tv te kijken of zoiets. Er is nu al wat speelgoed weg en er gaat vast nog wel meer weg, maar niet alles, ik wil gewoon toch nog wat bewaren. Lego en Playmobil gaan bijv. niet weg. Dat blijft op zolder maar zou ik zeker geen troep willen noemen. 
Edwin woont in een heel klein huis, maar als hij een groter huis zou hebben dan zou hij misschien wel wat speelgoed in zijn huis willen hebben.... ik weet het niet. Lego is ook voor volwassenen leuk ,,,, en al heeft hij zelf geen kleintjes, als er iemand met kinderen komt is het best handig om wat te hebben . 
Ed had treinen, die heb ik lang bewaard, maar die zijn al lang geleden naar een ander gegaan.... maar dat was ook iets dat ik niet zomaar weg wilde doen, dat heeft tijd nodig om afstand van te kunnen doen. 
Gereedschap e.d..... ik gebruik veel dingen maar zelden.... en soms weet ik niet eens goed wat het is, maar ik gooi niet zomaar wat weg. En ook al heb ik de oude boormachine al jaren niet gebruikt, die gaat niet weg, want ik zal hem echt wel weer eens nodig hebben..... het is een prima apparaat en ik kan er mee omgaan. Wel heb ik een lichte boormachine die oplaadbaar is erbij, die werkt wat prettiger, maar voor het zwaardere werk is die oude beter.
Ik vind dus dat het geen troep was, maar enkele dingen zijn in de loop der tijd min of meer troep geworden. 
Er staat nog veel achter rekken onder het schuine dak.... voor een groot deel weet ik wat er staat, maar ook daar staan ongetwijfeld dingen die weg kunnen. Maar dat staat niet in de weg, dus dat komt later wel. De kerstspullen staan daar ook voor een deel..... ik heb erg veel, zoveel dat ik niet altijd alles gebruik. Dat moet ik ook eens goed uitzoeken, er zullen vast wel dingen stuk zijn gegaan of lelijk geworden. Maar ook dat is van later zorg......  dat staat allemaal achter die rekken, daar hoeft niemand bij. 
Genoeg te doen dus!
Het poppenhuis heb ik ook al een tijd niks aan gedaan..... daar gunde ik mij weinig tijd voor en dat was met meer dingen zo. 

Beneden bij mij is het nu ook net een opslagplaats..... er staan bakken en dozen voor de rommelmarkt(en).....  ik ga eind van de maand weer proberen wat te verkopen. Zo'n tafel is niet groot, dus niet alles gaat mee. Wat ik niet verkoop zal waarschijnlijk allemaal naar de rommelmarkt van de kerk gaan, als die weer doorgaat wordt dat eind augustus opgehaald, dus dat schiet ook al op. 
Daar is het altijd druk, daar is erg veel en daarom komen er ook veel mensen, dus kans dat het daar verkocht wordt is altijd groter..... en zo niet.... dan is het waarschijnlijk echt rommel en kan het weg! 
Dat is altijd een leuke rommelmarkt waar veel leuke koopjes te vinden zijn. Zelf sta ik steeds op rommelmarkten waar het niet echt druk is.... dus ik verkoop niet veel. De laatste keer gaf ik meer weg dan dat ik verkocht. Ik heb vaak ook een bak staan met gratis dingetjes waar ik naar mijn idee niks voor vragen kan, maar waar mensen soms toch blij mee zijn. Weggooien kan altijd nog! 
Ook in de kamer alvast wat spullen uit de keuken die ik niet meteen nodig heb...... hoe meer ik daar weghaal hoe sneller ik daar de laatste dingen kan doen als het zover is.
Dan staat er nog wat te wachten dat opgehaald gaat worden.... daar komt af en toe weer iets bij. Iets kleins breng ik meestal zelf wel weg. Zondag had ik nog een kwartetspel voor iemand die kwartetspellen spaart. Een heel oud spel, ik kreeg het op de kleuterschool van Sinterklaas. 
Ik heb ook speciale kwartetspellen, die geef ik niet weg ...... maar de kinderkwartetten kunnen weg. Ik was er al een paar kwijt op de vorige rommelmarkt..... dat was voordat ik wist dat ik er iemand heel blij mee kon maken..... maar nu heb ik dus een adres voor elk kwartetspel dat weg mag..... misschien kom ik nog wel meer tegen! Die doosjes zijn maar klein, die staan niet snel in de weg, maar ach...... als ik er iemand blij mee kan maken dan ben ik zelf ook weer blij.  En ook die spellen zou ik geen rommel willen noemen! 
Ik heb een hekel aan weggooien, als een ander er nog iets aan heeft dat geef ik het liever weg of ik verkoop het (hangt er vanaf wat het is en voor wie het is).
Maar ik zet dus niet zomaar oude troep op zolder.... alleen wordt het na verloop van tijd soms troep. 

Mijn kliko is weer bijna vol en ik  moet er nog 2 weken mee...... er staat al wat zakken afval te wachten tot hij geleegd is...... nu sorteer ik het afval op viezigheid (of wat dat kan worden) en 'schoon' en droog afval. Dat laatste kan ik bewaren tot er ruimte is, al duurt het misschien wel een paar maanden voor ik alles kwijt ben. 

3 opmerkingen:

  1. Een zwager had als stelregel: wat je een jaar niet gebruikt, kan weg.
    Dat vind ik te kort door de bocht maar ik heb wel geleerd eerder wat weg te geven/gooien/verkopen of toch maar gebruiken.
    Van verkopen komt in de regel niets.😥
    Er is gewoon geen plaats om alles op te slaan, dan wordt het stapelen.
    We hebben geleerd van de erfenissen van onze ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu gaat er echt veel weg, maar de regel een jaar niet gebruikt hoor ik vaker...... maar daar doe ik niet aan mee, dan zou ik steeds nieuw moeten kopen of lenen.... want sommige dingen gebruik ik niet zo vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elisabeth van der Ark
    Herkenbaar. Ik heb ook een hekel aan weggooien.

    Ans Dekker-Martis
    Elisabeth van der Ark Ja, weggooien kan altijd nog, maar meestal is er wel iemand te vinden die het wil hebben en anders zijn er ook nog kringloopwinkels.

    Elisabeth van der Ark
    Ans Dekker-Martis De meeste kringloopwinkels zitten bommetje vol met spullen. Vaak willen ze het niet eens meer hebben.

    Ans Dekker-Martis
    dat is waar


    Irma Meijer
    Wij zijn aan het leeghozen, alles verzamelden wij.. WIj hebben hier een weggeefkelder en mensen die het erg moeilijk hebben met financiën kunnen daar spullen gratis ophalen. Daar geven wij onze spullen aan.. Van de caravan nog, een robot stofzuiger, dubbele schalen, schoenen en kleding die wij niet ,eer dragen en toch nog goed zijn.. Het moet wel heel en schoon en in goede staat zijn. Ze hebben al een bus opgehaald en voor de 2e bus staat ook al weer klaar..

    Ans Dekker-Martis
    Dat ruimt lekker op.....en een ander is er blij mee

    Irma Meijer
    Ans Dekker-Martis zo is dat!

    Geja Staal
    Een hele organisatie zo….. maar het lukt zo dus wel om spullen kwijt te raken.

    Ans Dekker-Martis
    Ja precies..... na jaren op zolder zijn de spullen vaak niet meer zo mooi of goed meer als ze waren toen ik ze er neerzette..... en kan het weg. Er blijft nog zat over wat gewoon blijft staan, maar het ruimt al flink!

    Geja Staal
    Ans Dekker-Martis succes ermee!

    Ans Dekker-Martis
    Geja Staal Bedankt
    Ronald Stolk
    Ans Dekker-Martis .je kan het.het ruimt ook lekker op zo

    Ans Dekker-Martis
    Ronald Stolk ja, er is al veel weg!


    BeantwoordenVerwijderen