Zoeken in deze blog

zondag 9 januari 2022

Apparaten... ze moeten het wel doen.

Natuurlijk is het prettig dat de techniek zover is dat veel dingen simpel lijken, maar de techniek is wel verder dan ik soms aankan. Vroeger kon ik nog wel wat repareren........ maar sinds steeds meer dingen kleine computers zijn geworden snap ik het niet meer. Van sommige dingen die er mee stoppen raak ik meteen enigszins in de stress. 

Van de week moest ik op mijn smartphone een code invullen..... ik dacht dat hij opnieuw stond op te starten en vulde de simcode in.... en nog eens toen hij aangaf dat het fout was. Oei..... ik wist zeker dat hij goed was.... of bedoelde hij de ontgrendelingscode? (de ontgendelingscode heb ik er nog maar sinds kort instaan) Die dan maar...... weer kon ik een code invullen.... hm.... het kan toch maar drie keer?  Nu stond er dat ik sim 1 moest invullen..... uhhhhh is sim 1 iets anders dan gewoon de simcode? Ik vroeg raad aan Edwin..... gewoon de sim. 
Er leek iets te gebeuren, maar weer moest ik cijfers invullen..... ik twijfelde..... en toetste de ontgrendelingscode in..... pfffffff..... bingo, hij deed het. Ik vermoed dat ik zelf iets fout gedaan heb in het begin.... dat lijkt mij het meest logische...... ik was er nog niet zo aan gewend dat ik steeds die ontgrendelingscode moest invullen en ik wilde even snel iets doen..... dus daar kan het fout gegaan zijn. Maar goed, hij deed het weer. Verschillende codes op 1 foon..... daar raak ik van in de war!

Vandaag..... zondagmorgen...... langzaam werd ik wakker..... keek op mijn foon en zag dat ik hem moest opladen.... 10% is niet veel.  
Ik liep naar de lader..... het is een snellader, die zat erbij en bevalt goed, lekker snel vol! 
Tegen de tijd dat de stekker erin zat stond hij al op 9%......  maar toen hoorde hij aan te geven dat hij aan het opladen was en dat deed hij niet! Hij geeft ook altijd aan dat hij aan het 'snelladen' is, maar dat was niet zichtbaar deze keer. Nee! Het zal mij toch niet gebeuren dat deze fijne foon stuk is? 
Ik rommelde met het snoer, voelde of de stekkertjes goed zaten.... ging ermee naar een ander stopcontact ..... hij gaf niets aan. 
Omdat het een snellader is verwachtte ik dat ik al snel moest zien dat het percentage omhoog ging, maar ja....ik was zo ongeduldig dat ik steeds keek en dat zal niet werken.... dat vraagt ook stroom. Oude laders waren spoorloos, die heb ik ook al lang niet gebruikt, niet sinds ik deze foon heb. Ik heb alles van mijn foon bij elkaar, maar daar zitten dus geen oude laders bij! (past ook niet in dat doosje).
Ik keek op mijn laptop want daar kan ik het ook op zien..... ik heb 'Jouw telefoon" .... maar dat gaat dan om mijn telefoon. Lekker verwarrend altijd als ik zeg 'ik heb jouw telefoon op mijn laptop"..... dan wordt ik altijd raar aangekeken, maar goed.... het is wel handig, zeker voor mensen als ik die handiger met de laptop zijn dan met de smartphone.  Die gaf aan dat hij geen verbinding kon maken.... ook dat nog. 
Maar gelukkig..... na een tijdje lukte het ..... er stond dat ik hem moest opladen..... nog steeds 9 % .... en ineens werd het 10..... het lijkt erop dat hij het doet! 
Het ging mij veel te langzaam, maar dit was een goed teken. In elk geval hoefde ik hem nu niet meer steeds aan te doen om te kijken of het percentage al omhoog ging.... dat kon ik op "Jouw telefoon" zien..... oké, dat zal ook stroom vragen, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat veel is. 
Nu pas ging ik nadenken..... beetje laat, ik geef het toe, maar ja, net wakker en in lichte stress..... het is maar een apparaat, maar toch.... ik ben er zo aan gewend ondertussen, deze is veel beter dan mijn eerdere foons..... maakt betere foto's...... en met de tandartsrekeningen die nog komen kan ik beter wachten met het aanschaffen van dure dingen (deze was niet heel duur.... maar wel veel geld!).... maar goed, ik ging dus nadenken en probeerde technisch te denken..... ik dacht ergens gezien te hebben dat hij in de batterijbesparing ging.... dat drong niet erg door, maar volgens mij stond dat er...... misschien gaf hij het daarom niet aan. Misschien slaat het nergens op, maar zelf vond ik het wel een logische gedachte. Mijn gevoel was wel dat hij niet aan het snelladen was, maar liever langzaam dan helemaal niet! Misschien had ik vorige week bij Edwin niet zo moeten opscheppen over dat snelladen, dat krijg je ervan! 
Toch maar even gekeken wat een nieuwe oplader kost.... ongeveer 25 euro (de originele) ..... hm.... minder dan een nieuwe foon, maar ja.... als het niet aan mijn oplader ligt is het toch wel zonde van het geld. 

Steeds was ik bang dat hij toch weer terug naar 9% ging...ik wist dat ik pas rust zou krijgen als hij 11% aangaf.... en dat duurde lang... veel te lang!

Toch maar mijn hulplijn ingeschakeld...... Edwin dus.... die moet zo ondertussen ook gestoord van mij worden. Die raadde aan hem helemaal uit te zetten. Dat deed ik en meteen schoot hij door naar 11% ...... hoera..... dat is beter. Edwin denkt dat een app misschien teveel stroom vroeg. Zou kunnen, maar ik heb niks veranderd......  misschien een storing? Nou ja, voorlopig laadt hij op.....hij is nu al voor 57% opgeladen, dat gaat goed. Ik zet hem maar weer aan
Verder afwachten wat hij daarna doet. Dit had ik nog niet eerder gehad. 



Apparaten moeten het doen! Ik ben er niet handig mee! Gelukkig is hulplijn Edwin altijd  bereid te helpen en ik heb als het nodig is nog een andere hulplijn (en waarschijnlijk zijn er wel meer die willen en kunnen helpen). Mijn reservehulplijn weet er echt veel van en woont in Monnickendam....  ze heeft het al eens aangeboden, dus ik ben blij dat ik haar achter de hand heb! Edwin weet mij meestal wel te helpen op afstand, maar als dat niet kan heb ik gelukkig nog iemand. Ik wil dat niet te vaak of te snel doen.... het moet wel leuk blijven! Ik vind het al vervelend om Edwin steeds te vragen, maar dat ligt toch anders......  een zoon die zijn moeder helpt vind ik anders dan iemand die verder eigenlijk niks met mij te maken heeft ook al ken ik haar goed! Je zal maar ergens handig mee zijn en iedereen die je kent komt steeds met problemen bij je.... met soms onbenullige dingen.....  nee, ik probeer dat te beperken, maar ik ben nou eenmaal niet handig met die dingen! 


2 opmerkingen:

  1. Een hulp bij de hand is het handigste maar zo niet dan wordt het lastig. Afwachten of iemand anders bereikbaar is en/of tijd heeft.
    Dat hadden we zelf moeten leren maar het internet ontwikkelde zich zo snel. En nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat mij inderdaad te snel..... ik kan het niet bijbenen. Gelukkig heb ik Edwin, dat is wel op afstand, maar meestal kan hij mij op die manier wel helpen. En dan nog een ander die veel van telefoons en computers weet..... die vraag ik minder snel, maar goed om te weten dat ik haar te hulp kan vragen!

    BeantwoordenVerwijderen