Hij hield duidelijk van taal en stoorde zich aan rare fouten. Verbeterde het altijd als hij iets raars hoorde en was dan soms wat sarcastisch (en daar kon niet iedereen tegen).
Ik had hem in de vierde en vijfde klas, Edwin in groep 7 en 8.
Het woord onmiddellijk kan ik door hem niet fout schrijven....als hij dat woord zei klopte hij altijd ergens op....op tafel, raam, deur of wat dan ook.... 2x2 kloppen....dat stond voor 2xD, 2xL. Ik hoor het nog steeds zodra ik het woord zie of hoor.....tiktik, tiktik.
Als hij een briefje kreeg van een collega haalde hij daar ook de fouten uit..... hij vertelde ons niet van wie het briefje was, maar wel dat er teveel fouten in stonden. Pleonasmes en contaminaties, hij hamerde het erin. "Nee, het is niet 'het klopt als een bus! Het is 'het sluit als en bus' of 'het klopt als een zwerende vinger'...... ik ben het nooit meer vergeten. We mochten echt niet zeggen "Het kost duur"..... dan kregen we een heel verhaal dat er geen duur in je portemonnee zat, je kon niet met duur betalen.... dus 'het is duur' of 'het kost veel geld'.
De jaren dat ik in zijn klas zat heb ik heel veel geleerd...... en niet alleen Nederlands. Hij wist alles goed uit te leggen, met een verhaal erbij dat veel duidelijk maakt..... de verhalen herinner ik mij vooral van Edwin..... hoe hij met een gek verhaal dingen helder maakte.....zorgde dat er nagedacht werd, dat de interesse kwam. Het zal natuurlijk niet bij elk kind gelukt zijn, maar bij mij werkte het en bij Edwin ook. Nog altijd zijn er dingen waarvan ik weet dat ik het van hem geleerd heb. Hij heeft ons geleerd hoe en waarom je een waterleiding in de winter moet aftappen...... stond niet in onze boeken, maar hij vond het belangrijk.
Hij kon goed voorlezen, wist een verhaal echt spannend te maken....... en hij las een boek op z'n kop net zo snel als gewoon recht........ ik herinner mij dat hij bij het voorlezen eens op zijn bureau zat en voorlas uit zijn boek dat op mijn tafel lag..... ik draaide mijn hoofd en wilde meelezen, waarop hij het naar mij toe draaide en gewoon verder las. Favoriet waren de boeken van 'Pim Pandoer, de schrik van de Imbosch.'
Toen Edwin in zijn klas zat waren er regelmatig projecten waar de kinderen van alles over mee naar school mochten nemen. Zijn standpunt was: "Als jullie er niks aan doe doe ik het ook niet"
Edwin zorgde er wel voor dat hij ook aan de slag moest, hij sleepte kratten vol spullen mee naar school, veel boeken, maar ook veel andere spullen...... ging het over dieren dan had hij wel beeldjes en dierenknuffels en dat had hij ook bij een sprookjesproject of wat dan ook. Boeken over elk onderwerp. Bij een project over zintuigen werd door een andere klas een boek van Edwin geleend om iets na te maken, bij een project over sprookjes leende meester Bakker een stapel boeken met buitenlandse sprookjes van hem omdat dat zijn interesse had.
Edwin hield van projecten, werkstukken en spreekbeurten en kreeg er ook altijd hoge cijfers voor (vaak een 9 of een 10, zelden lager)...... volgens mij vinden de meeste kinderen spreekbeurten vreselijk en zijn ze ook vaak niet gek op werkstukken, maar ja....Edwin vond het geweldig!
Hij moest in een klas 4 werkstukken maken dat jaar. ..... het enige probleem met werkstukken was dat Edwin zo moeilijk schreef, dus hij had veel tijd nodig. Ik geloof dat ze 3 pagina;s minimaal moesten schrijven en dan mochten er nog plaatjes bij. Toen Edwin zijn eerste werkstuk inleverde was het jaar al bijna om, maar.......zijn schrift was helemaal vol! Dat was meer dan 4 werkstukken samen en daarom werd het hem niet kwalijk genomen dat hij het niet redde om er 4 te maken.
Zo maakte Edwin zijn werkstukken toen hij 10 was en nog zonder computer door het leven ging:
De kennis van de Nederlandse taal hoor ik om mij heen verslechteren, zo jammer! Fouten werden er altijd gemaakt en soms hebben fouten ook met een dialect te maken...... maar ik hoor nu heel vaak fouten die vroeger echt niet gemaakt werden en die ik nu nog maar zelden goed hoor.... het wordt steeds erger.
Meester Bakker leeft helaas niet meer, hij is te jong overleden, heeft niet lang van zijn pensioen kunnen genieten, maar regelmatig denk ik: 'Ik zou wel eens willen weten wat hij hiervan vindt" ....ik zou wel hem wel eens om advies willen vragen en zijn mening willen horen over veelgemaakte fouten, zijn sarcastische opmerkingen.
Ik heb veel van hem geleerd....natuurlijk heb ik in de andere jaren ook veel geleerd, maar bij hem was het uitgebreider. In mijn herinnering heb ik in de 6de klas niet veel geleerd, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. In de eerste jaren leerden we vooral lezen, schrijven en rekenen..... en dat is gelukt. Een belangrijke basis!
Quote van de dag:
Een goede of geliefde leerkracht was goud waard, is het nog steeds. Onwillekeurig doen leerlingen beter hun best.
BeantwoordenVerwijderenWij kregen pas in de zesde klas spreekbeurten maar wisten niet hoe het aan te pakken, we waren het niet gewend. Werkstukken ook nog niet. Dat kwam later.
Onze kinderen hadden er een hekel aan, veel schrijfwerk en geknutsel, zoals je ook op de foto's ziet.
De ene juf/meester was veeleisender dan de andere.
In mijn tijd was dat allemaal ook nog niet.
BeantwoordenVerwijderenDe meeste kinderen houden er niet van, maar Edwin vond het geweldig, verdiepte zich helemaal in het onderwerp.
Zijn eerste boekverslag was minder geslaagd, ze moesten wat dingen invullen en natuurlijk schrijven waar het boek over ging...Edwin schreef zoiets als: 'Het gaat over Pim en Wim, die gingen naar de kermis en de rest moet je zelf maar lezen' grijns, dat vond juf toch niet genoeg hahaha.
Het is heel belangrijk om een goede leerkracht te hebben.... al zal het vaak gebeuren dat de meningen verschillen..... maar Edwin en ik hebben op de middelbare school een leraar gehad waar volgens mij iedereen gek op was. Ja, we hadden weer allebei dezelfde leraar. Die man denk ik nog altijd met plezier aan terug...... ik denk iedereen.