Zoeken in deze blog

zaterdag 6 juni 2020

Leef tijd



Het is 6 juni 2020, Edwin is vandaag op 1 dag na 35 jaar en 7 maanden...... dat is 1 dag ouder dan zijn vader geworden is. Raar idee!

Ik blij het ook een raar idee vinden dat ik al ruim 34 jaar weduwe ben....... dat is meer dan mijn halve leven.
Voor mijn gevoel zijn wij heel lang samen geweest, zoveel herinneringen..... in werkelijkheid is het niet zo heel lang.......ruim 7 1/2 getrouwd en daarvoor kenden we elkaar ruim 2 jaar. .....alles bij elkaar net 10 jaar.



Zo jammer dat Edwin geen eigen herinneringen aan hem heeft...... dat is precies de reden dat Ed er alles aan wilde toen om het te rekken...... maar dat is niet gelukt.


Het alleen zijn hoort zo ondertussen bij mij..... ik ben het gewend. Meestal vind ik het prima zo..... al zijn er natuurlijk wel momenten dat ik er anders over denk, maar over het algemeen ben ik best tevreden met alles..... het is zoals het is...... het is geen keuze, het overkwam mij en ik heb nooit de behoefte gevoeld om 'op zoek' te gaan naar een nieuwe partner. Ik denk ook niet dat ik snel tevreden was.....ik had de hoofdprijs, voor minder ga ik niet 😀. Natuurlijk kan het met een ander ook weer goed zijn, maar 2x de hoofdprijs is een kleine kans. Hoe dan ook..... ik laat het allemaal aan het toeval over.

Dat  'op zoek' gaan staat mij al tegen....in gedachten zie ik mij dan met een dubbelloops jachtgeweer op mannenjacht gaan..... nee, dank je wel.  Een advertentie of iets dergelijks heb ik ook nooit zien zitten.... dat is ook 'op zoek'....en ik zoek niet. Bovendien zie ik dan altijd voor mij hoe 2 mensen elkaar voor het eerst ontmoeten na zoiets..... allebei naar de kapper geweest, mooiste kleren aan..... beste humeur mee, want je wil natuurlijk wel leuk gevonden worden...... en je wil de ander ook graag leuk vinden.  Dan ben je dus niet kritisch meer! Je leert elkaar pas echt kennen als je elkaar op een normale manier ontmoet is mijn idee en dan nog weet je niet alles.  Er zullen best mensen zijn bij wie het wel werkt, maar ik zie het niet zitten!



En echt, aan het alleen zijn zitten ook voordelen! En ik zie altijd liever de voordelen dan de nadelen!
Ik hoef met niemand rekening te houden, kan weg gaan wanneer ik wil, ik hoef met eten alleen met mijzelf rekening te houden en als ik alles in de koekenpan knikker zodat het er niet uitziet, maar wel goed smaakt dan is dat prima. Als ik op de bank in slaap val zal niemand er wat van zeggen..... als ik niet opgeruimd heb of de hele dag in pyjama wil lopen.... allemaal prima. Dat zijn dingen die je veel minder vaak doet als je niet alleen bent....Ed was niet moeilijk hoor, ik kon gewoon mijn gang gaan, maar sommige dingen doe je niet zo snel als je met z'n tweeën bent!
 Daar staan weer andere dingen tegenover, maar hé, ik wil het alleen over de voordelen hebben!

Edwin is dus ouder dan Ed werd..... dat is een soort magische grens! Ik ben zelf ouder dan mijn oudste broer werd (ruim een jaar al).  Mijn andere broer is al ouder dan mijn vader geworden is, ik nog niet. Om ouder dan mijn moeder te worden moet ik het nog ruim 16 jaar volhouden.


Quote van de dag:



Zaterdag 6 juni 2020:
Internationale Beatles Fan Dag | VN Russische Taaldag | Wereld Plaagdieren dag | Bunkerdag | Dag van de Muziek | Dag van de Binnenvaart | Graskaasdag | Week van de Amateurkunst | Week van de Korte Keten

3 opmerkingen:

  1. Reacties op facebook:

    Susanne Bout Wauw, wat een mooi stuk. Ja, bijzonder dat Edwin nu ouder is dan zijn vader werd.
    Nu moet jij je moeder nog 'inhalen'. 😘

    Ans Dekker-Martis Ja, gek is dat .....zo'n datum waarop je weet dat hij of zij ouder is dan. Het heeft iets triests, maar tegelijk iets geruststellends.....hij is in elk geval ouder!

    Irma Meijer
    Irma Meijer Wat een mooi verhaal, in dit geval echt gebeurd dan. Je bent de verwerkingen die je allemaal bent tegen gekomen van je af gaan schrijven. Vind het wel heel knap dat je in je eentje Edwin hebt opgevoed. Ik heb zelf geen kinderen, maar je hoort toch verhalen om je heen. Ik moet nog 18 maanden, dan heb ik mijn vader overleefd, om mijn moeder te overleven heb ik nog 10 jaar te gaan. We hebben het niet voor het zeggen, maar ik wil toch wel 90 worden in een goede gezondheid...😉

    Ans Dekker-Martis Dank je. Eigenlijk ging het allemaal min of meer vanzelf, Edwin was niet moeilijk op te voeden....natuurlijk had hij ook zijn moeilijke kanten, zoals elk kind, maar hij begreep zelf vaak wat wel of niet kon..... dat maakt het een stuk eenvoudiger.
    Jij weet dus ook precies hoe lang het nog duurt voordat je ouder bent dan.... het is echt een magische grens.
    90 is een mooie leeftijd, maar inderdaad dan wel graag in een goede/redelijke gezondheid. Maar ook andere omstandigheden tellen mee...... als er geen familie meer leeft, vrienden niet meer.... als ik dan met niemand herinneringen van lang geleden kan ophalen....ik weet niet of ik dan nog wel verder wil.
    Het schrijven doet mij automatisch meer over de dingen nadenken. Ik heb altijd graag geschreven.

    Yvonne Willen oh Ans, dit is zo herkenbaar...kijk al ertegen op dat ik over ruim vier maanden ouder ben dan mijn vader geworden is...ben ook altijd zo met dit soort dingen bezig. Tja, en weduwe en op zoek gaan....ik ging niet op zoek, maar ontmoette wel een heel fijn iemand, met wie ik nu al jaren gelukkig ben. Daarmee wordt nooit Hub vergeten, ook Heins overleden vrouw niet: ze spelen nog altijd een rol in ons leven, in onze gesprekken en in onze gedachtes. Wij hebben geluk gehad, realiseren we ons. Maar in jouw gedachten kan ik me zo goed verplaatsen..

    Het zit in ons hoofd....nog zo lang en dan zijn wij ouder dan...
    Maar ouder zijn dan heeft wel iets positiefs in veel gevallen..... vind ik.
    Het is geweldig als je zo iemand ontmoet..... perfect!
    Natuurlijk vergeet je Hub niet, maar het verlies is wat minder nadrukkelijk aanwezig denk ik.
    Ik zie vooral bij mannen vaak dat ze echt op zoek zijn en als ze dan een 'nieuwe vrouw' hebben moet elke herinnering aan de eerste de deur uit..... en ze doen dat dan vaak ook nog! Ik vind dat zo respectloos. Gelukkig gaat het bij jullie anders....... heerlijk om zo samen verder te kunnen, met respect voor elkaars herinneringen...... ook al is het met een lekkend dak :D . (hoop dat jullie al een oplossing gevonden hebben!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het niet wil moet je niet op mannenjacht gaan, ook niet met een geweer. Wat moet je met aangeschoten wild?
    idd een mooi stukje.

    BeantwoordenVerwijderen