Zoeken in deze blog

woensdag 17 juni 2020

Winkels....er verdwenen er veel....

..... lang geleden kwam ik graag bij winkels als Turkenburg en Brons.... ze zijn verdwenen, nu ga ik naar Zeeman en Wibra.
Vinke kledingwinkel is ook verdwenen (overgenomen door Zeeman, net als Turkenburg en Brons)
Gerzon .... ik herinner mij dat ik daar als kind eens een mooie jas kocht (nou ja, mijn moeder kocht hem voor mij) ....en daarna hebben we ergens wat gegeten, volgens mij was dat ook bij Gerzon, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Meestal aten of dronken we iets bij Harkema, die ook verdwenen is of bij de HEMA op de Nieuwendijk, maar volgens mij kon dat dus ook bij Gerzon.
V&D vond ik lang geleden een leuke winkel.... de laatste jaren was het mijn winkel niet meer.....jammer dat hij weg is (er is wel een V&D  webwinkel, geen idee of dat van hetzelfde bedrijf komt of dat de naam alleen gebruikt/misbruikt wordt), maar echt missen doe ik hem niet zo erg. Toch ging ik wel altijd even naar binnen als ik in de buurt was. Gelukkig is La Place er nog wel, maar niet overal, op sommige plekken mis ik die wel.
Bart Smit mis ik natuurlijk ook....ik vond er mijn man 😂.....ik kwam er vaak.
De Maxis ..... ik kwam er niet vaak, net even te ver weg om er steeds naartoe te gaan, maar wat vond ik het leuk! Nu is het een winkelcentrum, maar daar ben ik één keer geweest...... leuk, maar geen reden om speciaal naartoe te rijden voor mij.
De Miro, ook een winkel die alles had...... heerlijk. In Purmerend was er één en dat was voor mij dichtbij. Ik noem het nog steeds de Miro, maar nu zitten er meerdere  winkels in..... en omdat er nu een Action (waar eerst C&A zat en eerder een Marca) zit ga ik er regelmatig naartoe (nu even niet in coronatijd, misschien een keer als ik om een andere reden in de buurt ben.....dan even kijken of het druk is en zo niet even naar binnen!).
Ook een grote AH en een Blokker en nog een paar winkels. Groot parkeerterrein, dus makkelijk bereikbaar.
Marca verdween ook, ik vond het een prettige winkel, maar ja..... voor mij blijven ze niet open!
Megapool.... ach ja, ik ben er eens kwaad de winkel uitgelopen..... natuurlijk is het jammer dat hij er niet meer is, maar voor mijzelf geen groot gemis.
Hans Textiel vond ik ook wel leuk, ook verdwenen.
De Kijkshop mis ik ook en Piet Kerkhof!
De Marskramer, daar liep ik ook altijd even binnen, kan ook niet meer.
De Gruyter....die kwam bij ons aan de deur....... met het snoepje van de week.....bestaat  niet meer.
Ook aan de deur kwam Ter Meulen post, wat heb ik die lang gemist en eigenlijk nog steeds een beetje. Leuke dingen, weinig geld.... dat is waar ik van hou!
Er kwam vroeger veel aan de deur.... er kwamen hier ook twee stomerijen aan de deur, dan moest je een kaart voor het raam zetten, de één was Kerner en volgens mij heette die andere Krom....best handig.

De Slegte miste ik heel erg...... ik wist hem in veel steden te vinden: Amsterdam, Eindhoven Rotterdam en Arnhem weet ik zo even uit mijn hoofd. In Arnhem kom ik  nog steeds in dat pand, want daar zit nu So Low. Gelukkig is de Slegte weer terug. o.a. in Amsterdam.....ik ben er nog niet geweest, maar het gaat zeker weer gebeuren!

In Purmerend hadden we Tromm en (van) Hensbergen..... 2 winkels waar ik graag rondstruinde, maar ze zijn er al lang niet meer.

Blokker is er nog, maar sinds het de nieuwe Blokker is vind ik die winkel minder leuk....ik kom er nog steeds en de ene nieuwe Blokker is de andere niet, maar het is mijn winkel niet meer.
Hema is er gelukkig nog.... ik kom er graag....ook in het restaurant.

Er zijn nog veel meer winkels verdwenen, veel winkels waar ik zelf nooit geweest ben en die ik daarom niet mis.
Natuurlijk zijn er ook heel veel kleine winkeltjes verdwenen...... van de winkels uit mijn jeugd is hier denk ik niks meer over, ik denk dat dat overal zo is..o ja, er is nog één bakker uit mijn jeugd....Bakker Gutter.....niet meer op dezelfde plek, maar toch..... o ja...en de Nimo.....een heel andere winkel nu, iets andere plek, maar dichtbij.... maar nog steeds de Nimo.
Om een paar verdwenen winkels van Monnickendam te noemen: Bakker Klein, Bakker Verbeek, Bakker Out, De Spar (daar hadden we er meer van), Ploeger, Peetoom, Groenewoud, Slager Zwenne, Slager Veltrop (daar zat tot voor kort nog wel een slagerij....andere naam, maar wel een slager), De Bock, Van 't Hof, Voogel, Meijssen, Manu, De Sperwer/Ma Roos, Bakker van Wengerden...... en nog veel meer.....ook kwamen er nieuwe winkels bij die vaak alweer verdwenen zijn.
Nu zijn er nog steeds leuke winkels, maar er zijn te weinig winkels om eens lekker te winkelen..... weinig winkels om lekker rond te struinen.....dat doe ik zelf vnl. bij de Nimo hier (boeken e.d.).
Een winkeltje met leuke dingen, cadeaus etc.... erg leuk, aardige mensen, maar ik kom er zelden (toch maar weer eens doen, het is te lang geleden en er zijn vaak verrassende dingen te vinden).... en dat komt ook omdat er verder te weinig winkels voor mij zijn......  anders loop ik van de één naar de ander, ook als ik niks nodig heb maar gewoon even wil rondneuzen.  En ook niet alles is hier te koop. Als ik het centrum in ga voor een winkel heb ik iets nodig en ga ik gericht naar die winkel, op de fiets. Als ik naar een andere plaats ga loop ik winkel in, winkel uit. Dat rondneuzen is toch echt meer voor de wat grotere winkels en die zijn er hier niet echt. Het hoeven geen gigantische winkels te zijn, de Nimo is ook niet echt groot, maar wel winkels waar veel in te zien is en waar je op je gemak kan rondkijken, al loop ik er 3 uur..... niemand die het vreemd lijkt te vinden. We hebben overigens ook een leuke handwerkwinkel, maar ja..... ik handwerk niet ze vaak. Het is wel een winkel waar je altijd voor advies terecht kan. Zo zijn er dus echt wel meer prima winkels, maar toch zijn de mogelijkheden beperkt. Er is wel voldoende horeca/terrasjes, dat is heel gezellig en prettig als ik even wat wil drinken of zo.
 Hier verderop, in de volgende wijk is een klein winkelcentrum....... best leuk, maar ook niet voldoende voor mij om echt te winkelen, al ben ik er wel heel blij mee..... de supermarkt ben ik blij mee, de bloemenwinkel, Etos en Primera ook...... een slager en een groenteboer..... een viswinkel, allemaal prettige winkels..... een wijnhandel heb ik zelf niks mee, maar het is een leuke aanvulling waar anderen weer wel blij mee zijn, een snackbar is ook fijn en er is een kapper/ beautysalon met nagelstylist, massage en pedicure (en misschien nog wel meer)...... best leuk dus.... jammer dat het parkeerterrein te klein is en er ook te weinig ruimte is voor fietsen. Wel fijn dat  er ook een brievenbus is (die in mijn wijk is weggehaald en ook bij de winkels is er één minder, waardoor in drukke tijden (Kerst) die ene bus veel te kort is. En er is een kledingcontainer, glas- en plastic kan ik er kwijt, evt. papier en en frituurvet..... dat is dus wel goed geregeld.
Voor de dagelijkse boodschappen is er voldoende, maar zo af en toe wil ik wel eens iets anders.
Banken zijn hier verdwenen, een postkantoor hebben we, maar dat is wat we vroeger een agentschap noemden, ik vind het geen postkantoor. Blij dat het er is, dat wel, maar een echt postkantoor zoals vroeger was toch anders. Ook geen politiebureau meer, jammer! Ik vind dat dat er wel zou moeten zijn, maar helaas..... verdwenen!

Quote van de dag:


Woensdag 17 juni 2020:

Wereld Krokodillen Dag
Apfelstrudel Dag (jammie)
Werelddag tegen Woestijnvorming
Europese Dag tegen Woninginbraken



3 opmerkingen:

  1. Van sommige winkels is het jammer maar begrijpelijk is het ook. De duren panden van vroegere modezaken zijn niet meer van deze tijd, huren worden per vierkante meter berekend ook in de kleinere steden, er kwamen er veel te veel met hetzelfde aanbod, en als klap op de vuurpijl verscheen Internet.
    Niets aan te doen, er zullen er wel meer gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er gaan er zeker nog meer. De huren zijn niet te betalen als je op een fatsoenlijke plek wil zitten. In Amesterdam-Noord vertrokken er een stel vanwege de huren, een hele rij.....erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb van 1974 tm 1991 bij de miro gewerkt ( rond 84 veranderd in Ah en opgedeeld) Nog steeds denk ik regelmatig terug aan die tijd ..Collegas die vrienden waren/ zijn.Een bedrijfsleider waar we speciaal om 6 uur sochtends voor naar ons werk gingen, om met hem een uur te kunnen koffie drinken..sommige hoefde pas om half 9 te beginnen maar zaten er ook.Een geweldige vent die aan iedereen liet merken dat hij of zij gewaardeerd werd..
    En waar we zonder bij na te denken door het vuur gingen..
    Het was een echte leider met een natuurlijk gevoel voor ieder mens.
    Personeel en klanten

    Toen hij 40 jaar in dienst was werd dit uiteraard gevierd
    De winkel was afgeladen met klanten die voor hem kwamen..
    Tijdens de rit met koets en paard door de stad stonden ook vele klanten langs de route hem toe te zwaaien
    Ben nu 70 en tijdens dit schrijven krijg ik nog steeds die terug blikken en een klein traantje van gemis aan de mooie tijd...
    Kan dagen schrijven aan mooie gebeurtenissen ..Uiteraard waren er ook minder mooie momenten , maar die vielen veelal samen met collega's en leiding die al snel weer vertrokken
    Hetzij door diefstal of puur niet functioneerde
    Die excollegas draag ik dan ook niet met warmte in mijn geheugen
    Wel de vele collegas waarmee ik na het werk naar de kroeg ging, of voetbal tournooien of kermis in midden-beemster of ....
    Miro was een unieke winkel met veel unieke klanten ( 15 tot 30000 pweek)en zorgzaam voor elkaar personeel ( die veelal als vrienden met elkaar omgingen)
    En ook vele stelletjes uit voort gekomen

    BeantwoordenVerwijderen