Zoeken in deze blog

zondag 3 oktober 2021

Een geweldig weekend!

 Wat een leuk weekend! Het begon al vrijdagavond met een gezellige kapelrepetitie...... lekker gespeeld in de pauze heerlijk gesmuld van de prachtige en heerlijke visschotel die iemand meenam. 
We repeteerden wat nummers die mogelijk gespeeld zouden worden op een feestje van één van onze leden die niet mocht weten dat wij langs zouden komen....... maar hij speelde de repetitie wel mee, dus we moesten erg op onze woorden letten. De kans dat hij iets doorkreeg was natuurlijk aanwezig, we speelden veel nummers die hij leuk vindt en hij kan iets horen dat niet voor zijn oren bestemd was, maar als dat zo was heeft hij niks laten merken. 😂

Zaterdag stond er een familie-etentje op het programma..... neven en nichten. Ik had er zin in! De rest van de dag maar een beetje rustig aan, ik wilde 's avonds wel fit genoeg zijn. Ik was vroeg, maar niet de eerste, er stond in de hal al wat familie te wachten.

Ik ben gearriveerd.... zo dichtbij dat ik niet eens verdwaalde!
Maar het was geen fietsweer, dus toch met de auto.


Ik had op internet al even de menukaart opgezocht om op mijn gemak alvast te bekijken, ik wist al wat ik wilde bestellen: Gegrilde zalm met vergeten groente en witte wijnsaus.... lekker.



Niks vooraf en geen toetje, dat wordt mij allemaal teveel! 
Nou ja, als toetje nam ik een kop thee, ook lekker.
We zaten aan een tafel met (als ik goed geteld heb) 21 personen. Neven en nichten met partners, 1 zoon en schoondochter van een stel en dan nog 2 'verstekelingen'..... familie van een (aangetrouwde) neef..... dus geen familie van de andere neven en nichten. Prima, hoe meer zielen hoe meer vreugd, wij zitten daar niet mee! Wij praten met iedereen! 
Ik zat tussen een Zeeuw en een Fries.... die laatste was de oudste van ons en wordt vrijdag 91. Heerlijk om op deze manier zo oud te worden...... behoorlijk vitaal, nog goed helder en hij kan zo heerlijk genieten..... een tevreden man! Hij werd gebracht door zijn zoon en schoondochter (dus die heb ik ook weer heel even gezien) en blijft een nachtje bij een Zeeuws nichtje (die dit elk jaar organiseert en dan een weekje in Volendam een huis huurt) en haar man en daar komt de volgende dag één van zijn dochters hem halen..... prima geregeld. 
Heel toevallig ging een dochter van een ander nichtje  deze avond ook in dat restaurant eten...... en kwam ook even langs onze tafel. Er was familie uit Middelburg, Arnemuiden, Wommels, Volendam, Edam en Monnickendam. 
Heel veel familie dus gezien....... ook familie die ik niet verwacht had, maar dat is alleen maar extra leuk.
Weer veel herinneringen opgehaald, dat komt vanzelf als je elkaar weer ziet..... 'weet je nog dat wij bruidsmeisje en bruidsjonker waren?' 


en "Jij gaat steeds meer op je moeder lijken" en meer van die dingen.....  niet alleen gezamenlijke herinneringen, er zijn ook genoeg leuke verhalen die anderen niet kennen. 

Het was in het restaurant erg druk.... niet een beetje druk, maar verschrikkelijk druk..... die mensen daar werkten moeten 's avonds bekaf zijn geweest. Er ging ook wel eens iets mis...... maar dat kan gebeuren en het kwam allemaal weer goed. Aan zo'n lange tafel is het altijd even zoeken wie wat bestelde en als het dan verder ook zo druk is dan is het eigenlijk niet te doen. 

Maar het was een geslaagde avond, veel gelachen, veel herinneringen opgehaald en blij weer iedereen gezien te hebben. En thuis nog een hele pot thee gezet..... maar ik sliep al voor ik het eerste kopje op had. 😁

Zondag naar het restaurant waar onze jarige muzikant zijn 80-jarige verjaardag vierde...... en zijn vrouw is bijna gelijk jarig, dus het is altijd een dubbele verjaardag daar. 
Fietsen mochten in de tuin van een andere muzikant die daar dichtbij woont, dan viel het allemaal wat minder snel op. Wel handig, want ik vind het niet fijn om mijn saxofoonrugtas in mijn fietstas onbewaakt achter te laten..... in een tuin is dat anders (bovendien een tuin die goed afgesloten is). Die tas is groot en steekt dus boven de fietstas uit..... opvallend voor iedere voorbijganger. Niemand heeft er iets aan (tenzij ze een altsax hebben), maar er hoeft er maar één te zijn die het beter wil bekijken en de tas daarna in het water gooit of zoiets en ik ben dan mijn tas kwijt. 
Nee, mijn vertrouwen in mijn medemens is in de loop der jaren op verschillende punten flink gekelderd! Niet dat ik iedereen wantrouw, maar ik ben voorzichtig..... ik laat ook de achterdeur niet openstaan als ik even naar boven moet en zelfs de schuurdeur gaat altijd op slot...... de tijden zijn veranderd..... vroeger was dat normaal. Wij hadden vroeger een raampje in de deur, dat stond altijd open en dan kon je je arm erdoor steken en de deur openmaken..... wij hadden geen touwtje door de brievenbus nodig.  

Maar goed, terug naar het feestje..... ik was vroeg, de poort was nog op slot dus ik wachtte even, er kwamen meer mensen en eentje ging even naar de voordeur om te vragen of hij open kon. Al snel kwam de rest ook. De fietsen stonden daar perfect, tassen konden naar binnen, goed geregeld.
Een heel klein stukje lopen naar het restaurant, waar een zoon de deur voor ons open hield zodat we zo naar binnen konden.......  dat is wel handig met al die instrumenten.... een deur met een dranger is dan nooit zo fijn. 
Het was een verrassing, hij wist het echt niet. We zochten een plekje, meestal zitten we, maar dit was maar voor even en er was niet veel ruimte. Ik stond daardoor wat dicht op mijn muziek.... dat keek niet lekker, maar ach, voor even kan alles. We speelden ook "Spanish eyes", daar heb ik heel lange noten in....te lang, ik probeerde het, maar de ademnood maakte mij duizelig.... dus even rustig aan en alleen de lange noten spelen die min of meer belangrijk zijn. Het was natuurlijk zo weer over, geen probleem. 
Belangrijker was dat het heel erg leuk was..... heel gezellig en de jarige was ontroerd, hij had het niet verwacht en moest nog meespelen ook, de familie had stiekem zijn instrument meegenomen. 
Als mensen er blij van worden is een optreden altijd geslaagd....... al is het nog zo kort!
Nog even wat drinken daar en heel toevallig kwam er net een schaal met zoute haring langs (2x) en daar ben ik gek op! Heerlijk! 
Buiten wachtte ik even op de anderen..... in het zonnetje.... oké, een beetje waterig zonnetje, maar er was zon! Heerlijk na al die regen. Ik smelt niet van regen, maar een beetje zon is toch wel lekker en in elk geval vrolijker. Met autorijden in het donker vind ik regen wat irritant, dan zie ik de strepen op de weg vaak slecht.... ik zie dan veel meer strepen..... dat kan lastig zijn! Maar verder vind ik het niet snel een probleem als het regent..... ik regen liever niet nat natuurlijk, maar dan vind ik dat ook minder erg als ik op weg naar huis ben dan andersom.... thuis kan ik meteen iets droogs aantrekken. En als ik regen verwacht zijn er regenjassen en paraplu's. 

Thuis hoefde ik niet meer te koken, alleen even in de magnetron zetten..... ik voorzag al dat ik geen zin in koken meer zou hebben dus had ik gezorgd dat er al iets klaarstond.  


Het is nu zondagavond.... ik kijk terug op een mooi weekend...... moe maar tevreden.  

5 opmerkingen:

  1. Hilde de Jongh-Meulbroek
    Fijn om er zo toch een beetje bij te zijn. Top dat hij zo verrast was.

    Ans Dekker-Martis
    Ja was geweldig..... dat is het leukst, dat hij het niet verwachtte.
    En er was ook een cadeau van de oudpapierploeg, dat vond hij ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij heerlijk zo elkaar weer te treffen !
    zeker "met verassingen " .
    Wanneer de volgende Ans , ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De volgende is 1 oktober volgend jaar. Het is leuk als er veel zijn, maar dat is wisselend, niet iedereen kan natuurlijk en er zullen ook mensen zijn die elk jaar niet nodig vinden.
    We zijn ooit begonnen met een gewone reünie..... in een zaaltje, 's middags en dan eindigen met eten, dat hebben we 2 keer gedaan in Zeeland en 2 keer hier. Daarna is het alleen nog samen eten, ook heel leuk. We hebben ook een keer een lunch gedaan, vind ik ook erg leuk.... en is misschien voor de mensen die wat verder weg wonen handiger.... maar dat is mijn idee, iedereen zal daar weer anders over denken. Maakt niet uit, het was weer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een erg leuk verjaardagsidee dit. En goed georganiseerd.
    Dan nog de familiebijeenkomst met een alle-leeftijden-groep, ik kan me de gesprekken levendig indenken.
    Inderdaad een fantastisch weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We doen dit vaker bij bijzondere verjaardagen van leden, maar een 80-er hadden we niet eerder.
    We doen het altijd bij 50 jaar en dan om 12 uur 's nachts..... arme buren 😜. Nooit problemen mee gehad, Vaak worden de buren van tevoren ingelicht, maar bij mij was dat vergeten. We gaan er nog altijd vanuit dat de Sara of Abraham het niet verwacht hahaha. Met trouwen doen we het ook..... maar de familie was mijn saxofoon vergeten...... dus ik heb niet meegespeeld, alleen geluisterd.
    En zo'n familie-etentje is altijd leuk! Natuurlijk zijn ze er nooit allemaal, niet iedereen wil dat of ze kunnen niet, maar de meesten waren er. Er blijven wel steeds minder neven en nichten over, niet zo gek, want ik ben één van de jongsten.
    Vermoeiend, maar ontzettend leuk!

    BeantwoordenVerwijderen