Zoeken in deze blog

dinsdag 26 oktober 2021

Onder een deken

 Maandag kreeg ik een berichtje van Edwin......hij voelde zich flink ziek, keelpijn, heftig hoesten, benauwd, spierpijn, hoofdpijn..... gewoon goed beroerd dus! 
Hij had al een thuistest gedaan en die was negatief maar liet zich toch nog even beter testen voor alle zekerheid, de thuistesten zijn nou eenmaal minder betrouwbaar...... beter dan niks, maar de PCR-test is beter en dat wordt dan ook aangeraden als je zien bent.  
Er kwam een berichtje van iemand anders binnen...."Het gaat niet lekker bij Edwin hè?" "Huh? Hoe weet jij dat nou?" 
Het bleek ondertussen al op facebook te staan. Wel slim, want zo zien mensen bij wie hij kort geleden dichtbij was dat ze even moeten opletten! Het kan natuurlijk toch corona zijn en hoe eerder mensen die hij ontmoette dat weten hoe beter.
De uitslag kwam al snel....ook negatief! Gelukkig, dat scheelt een hoop gedoe! 
's Middags ging hij toch maar even langs de dokter...... zuurstofgehalte wat te laag, ontstekingswaarden te hoog, amandelen opgezet..... hij heeft meteen een antibioticakuur gekregen. 

En vanmorgen begon ik ineens.... zo was ik lekker bezig.... stofzuigen, vloer dweilen.... niks aan de hand en ineens begon ik te rillen..... koud.....brrrrrr! Er kwam hoofdpijn opzetten en ik begon wat te hoesten....misselijk.
Het was inderdaad niet warm in huis, maar ik had 5 minuten eerder nog nergens last van. Nou heb ik dat soort dingen wel vaker..... even 1 of 2 dagen griepachtige verschijnselen en het is weer over...meestal. Een flinke langdurige griep heb ik sinds ik de griepprik krijg niet meer gehad (zaterdag mag ik de griepprik halen) Nu ik weer meer mensen ontmoet is de kans weer groter op griep en verkoudheid e.d. Geen ramp als het niet al te heftig is, maar in deze tijd moet je gelijk voorzichtig zijn. Dus vriendin afgezegd en de muziek....... de verwarming wat hoger gezet en onder een deken gekropen. Pot thee binnen en fles water handbereik en verder niks. Geen trek in eten..... maar ik mag niet overslaan..... hm.... een appeltje dan maar. Ik verwacht snel opgeknapt te zijn..... even teveel gedaan denk ik.... dat kan deze kneus niet aan. Het zou slecht uitkomen als ik echt ziek blijk te zijn..... afwachten.... maar voorlopig ga ik er vanuit dat het niks is! 

Net een paar uur geslapen...... ik voel mij nog hetzelfde, maar dat betekent dat het ook niet beroerder is geworden en dat vind ik positief! Zo snel als het kwam zou het naar mijn idee snel erger moeten worden als ik bijvoorbeeld een flinke griep heb.....  dus...... ik denk dat ik morgen of overmorgen weer fit ben (en hoop doet leven) en zo niet...... dan heb ik pech! Maar ik ben minder ziek dan Edwin hoor, dus het valt mee!!! 
En zodra ik mij goed voel ga ik in elk geval even wandelen...... niet te ver, maar beweging en buitenlucht zijn ook goed! Veel slapen, veel drinken (waar ik even totaal geen zin in heb), gezond eten, wandelen..... meer kan ik er niet aan doen!

Tsja, vroeger kon je gewoon ziek zijn..... nu moet je meteen voorzorgsmaatregelen nemen. Dat is natuurlijk prima..... je wilt een ander nooit aansteken, maar zeker niet met een evt. corona! Er zal vast een tijd komen dat dat niet meer zo speelt omdat de meeste mensen dan echt voldoende beschermd zijn. Er is nu ook wel bescherming bij veel mensen maar bij een uitbraak is dat nog niet voldoende voor iedereen. De onbeschermden maken de meeste kans op een besmetting en het verspreiden, de beschermden kunnen besmet raken en dan besmettelijk zijn maar de kans is kleiner..... ze kunnen ook ziek worden, maar over het algemeen minder ernstig. Garanties zijn er niet. Maar ja, aan de griep kunnen we ook dood gaan..... maar er is wel een groot verschil...... mensen met een flinke griep zijn minder lang ziek en knappen als ze eenmaal genezen zijn gewoonlijk sneller op....... de mensen die eraan overlijden zijn al niet sterk meer, daar is de griep net te veel voor. Aan corona zijn ook mensen overleden die voor die tijd nog behoorlijk gezond waren. Er zijn nu met covid/corona steeds veel mensen tegelijk ziek en komen in de ziekenhuizen terecht..... en een deel op de ic. Ze liggen daar langer dan grieppatiënten over het algemeen! En het gaat maar door...... in de zomer wel veel minder, maar het is niet weggeweest, nu al bijna 2 jaar! Griep is toch sterker seizoensgebonden...... dat raast niet door...... dit wel! 

Lang geleden gingen er veel meer mensen dood aan de griep, ooit was het een nog onbekende ziekte en was het vreselijk als er een epidemie of een pandemie was.  De Spaanse griep was extra heftig, toen zijn heel veel mensen overleden. Er werd steeds meer van bekend, maar een echt geneesmiddel is er nog niet.... alleen is het minder bedreigend geworden omdat we daar al meer antistoffen tegen hebben.... ook niet allemaal en niet tegen elke vorm, maar er is toch wel iets dat wat beschermd. De griepprik zorgt voor meer bescherming, vooral belangrijk voor mensen die er vatbaar voor zijn en altijd flink ziek van worden  en daarom ook belangrijk voor alle mensen die kwetsbaarder zijn om wat voor reden dan ook. Er zijn steeds meer middelen om de symptomen te bestrijden en dat is ook goed, dan voelen mensen zich al wat beter en raakt het lichaam minder uitgeput. 

Coronabesmettingen lopen weer op..... er zijn mogelijk weer extra maatregelen nodig. Altijd moeilijk te voorspellen wat de beste oplossing is om in te voeren. Het belangrijkste is in elk geval dat mensen zich er aan houden! En niet zeuren.... want daar wordt ik ziek van! Natuurlijk is het niet leuk als er een lockdown komt of veel dingen niet doorgaan of andere maatregelen..... maar het is een stuk minder vervelend als je het gewoon accepteert en kijkt of er ook voordelen aan zitten. Voor veel mensen zijn die voordelen er bijvoorbeeld wel bij een lockdown.... tot rust komen is een belangrijke....  eindelijk die boeken kunnen lezen die al zo lang klaarliggen, eindelijk die klussen in huis doen.... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel klussen zijn vorig jaar al gedaan maar misschien liggen er weer nieuwe klussen te wachten. 
En natuurlijk is het voor de één beroerder dan voor de ander...... ik vind het bijvoorbeeld beroerder voor de kapper als die moet sluiten dan voor de klanten!  Voor iemand die driehoog achter woont zonder balkon en met 6 kinderen is het moeilijker dan voor iemand die op een landgoed woont met 8 kinderen. 
Zo heb ik het geluk een knap uitzicht te hebben en dat is als ik veel thuis ben erg prettig. 
Vrijwel iedereen heeft telefoon, een tv en/of computer, we zijn dus niet van de buitenwereld afgesloten.....  we kunnen de boodschappen laten bezorgen en hoeven dus ook niet te verhongeren. 

Er wordt teveel gezeurd over onbelangrijke dingen...... veel mensen zijn teveel verwend..... kunnen er niet tegen als niet alles gaat zoals ze willen. Er werd veel te vaak gezegd hoe erg het allemaal wel voor ons was..... ook tegen de kinderen. Gelukkig waren er ook mensen die overal het beste van wisten te maken..... dat is ook beter voor de kinderen, die leren dan dat het niet altijd allemaal gaat zoals je wil, maar dat het dan toch nog leuk kan zijn! Een beetje fantasie mensen..... maak er wat van! Als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat we zielig zijn dan gaan de meeste mensen zich ook zielig vinden, dus stop daar eens mee. En als er misschien weer een lockdown aangekondigd wordt (of andere maatregelen) tijdens de volgende (vervroegde) persconferentie...... accepteer het dan en hou je eraan! Ook als je het er niet mee eens bent. Bedenk dat het moeilijk is om iedereen te beschermen met maatregelen waar iedereen het mee eens is of die voor iedereen even even zwaar en eerlijk zijn. 
Bedenk dat er altijd mensen zijn die het beroerder hebben en geniet van wat wel kan. Probeer niet elke maatregel in het belachelijke te trekken...... ik denk dat je zelf ook vaak dingen bedenkt waar wel wat geks in kan worden gevonden, want bijna elk plan is wel iets in te vinden dat niet voor iedereen eerlijk is, of onlogisch of wat dan ook. Natuurlijk denk ik ook wel eens 'dat zou ik anders gedaan hebben', maar het is altijd eenvoudiger als je aan de kant staat en de beslissing niet hoeft te nemen. 
 
En wie zich niet wil laten inenten...... dat is je goed recht, maar hou dan wel rekening met anderen! 
Ik veroordeel je niet, ik hoop alleen dat je er een goede reden voor hebt..... maar dat is aan jou om te beoordelen. Maar hou je wel aan de regels (gelukkig doen velen dat wel, maar helaas zijn er ook anderen).
Zelfs als je niet in het virus gelooft dan is het gewoon niet meer dan fatsoenlijk om afstand te houden van mensen die dat wel willen, die er wel in geloven.... die misschien ook nog kwetsbaar zijn. 
Zeker als mensen bang zijn het te krijgen hou je afstand! Als iemand claustrofobie heeft sluit je hem ook niet op in de lift! Kwestie van fatsoen! Het maakt niet uit of iemand een reden heeft om bang te zijn of niet!

En nu ga ik weer slapen!

3 opmerkingen:

  1. Yvonne Willen
    Zo, goed ziek en toch nog een behoorlijke blog! Ben het met hevelend, daar niet van. Maar nu eerst en vooral aan jezelf denken!!!!

    Ans Dekker-Martis
    Yvonne Willen Het viel wel mee, ik was duidelijk niet in orde en sliep veel, maar tussendoor wat schrijven is wel te doen. Bovendien had ik het meeste al de avond ervoor geschreven, het moest alleen nog aangevuld worden met de uitslag van Edwin bij de dokter..... en toen ik zelf ineens mij niet goed voelde kon dat er ook nog wel tussen.
    Ik schrijf vaak dingen al van tevoren.....dat pas ik dan later aan.

    Susanne Bout
    Beterschap 🍀

    Ans Dekker-Martis
    Susanne Bout Dank je, gaat wel lukken hoor.

    Elisabeth van der Ark
    Beterschap.

    Ans Dekker-Martis
    Elisabeth van der Ark Dank je wel.... het gaat al beter hoor, ik denk dat ik het even te druk had, dan heb ik dat vaker. Vandaag nog even rustig aan en dan zal het morgen vast weer helemaal goed gaan!

    Corrie Blok
    Feel Better Soon

    Ans Dekker-Martis
    Dank je wel.... ik knap al weer op hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig is elke griepachtige aanval extra verdacht. Lastig maar ja.
    Gelukkig dat Edwin negatief testte, en hopelijk jij ook.
    Beterschap, hopelijk kun je van het aankomende mooie weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je..... ja, ik knap alweer op, vandaag nog wat duf en rustig aan, morgen verwacht ik weer normaal te zijn. Het is niet nieuw voor mij om ineens zoiets te hebben.
    Als ik ergens naartoe ga doe ik voor alle zekerheid wel een sneltest, maar ik kan mij niet voorstellen dat er meer aan de hand is.

    BeantwoordenVerwijderen