Zoeken in deze blog

maandag 9 mei 2022

Kaarten

Mijn vader spaarde vroeger oude ansichtkaarten en foto's van Monnickendam. Hij begon daar al jong mee. Hij wilde er altijd graag wat bij hebben, maar ging niet op jacht..... niet dat hij bijvoorbeeld bij iemand langsging die net kaarten had geërfd om erom te vragen.... dat vond hij niet netjes (ben ik met hem eens), dus hij hoopte dat mensen aan hem dachten als ze wat weg te geven hadden. Soms zei iemand wel eens..... "Ga maar naar ..... haar man is net overleden, dan krijg je ze vast wel!" Hij deed het niet.... dat begrijp ik zo goed, dat zou ook niks voor mij zijn. 
De laatste jaren van zijn leven wist hij het niet meer zo goed en hij had de verzameling aardig door elkaar gegooid.... later probeerde mijn moeder er weer orde in te scheppen... en toen kwamen er mensen die de kaarten wilden zien en die leenden soms kaarten. Die werden naar ik aanneem wel netjes teruggebracht, maar dan moesten ze wel weer op de goede plek terug.... zij had daar dus een hoop werk van uiteindelijk., want zoek het maar uit.... zoveel kaarten, voor een groot deel op volgorde, maar niet alles..... kaarten die losgeraakt waren en er tussenuit vielen.... en dan de goede plek zoeken, want liefst ook chronologisch.  
Het waren albums waar je de kaarten in kon steken, in gleuven in het karton. 
De albums zijn naar mij gegaan en ook bij mij zijn ze al diverse keren uitgeleend (doe ik niet meer!!!).... ik moet ze een keer goed uitzoeken en overgaan op een ander systeem, want dit neem erg veel ruimte in en kaarten raken snel los en glijden er dan uit. 
Zaterdag bood iemand oude kaarten aan van Monnickendam .... ik reageerde als eerste ..... en dan hopen dat ik ze ook krijg natuurlijk, want eerste zijn zegt niet alles. Maar het is gelukt, nog voor er anderen op reageerden werden ze mij beloofd....ik heb ze nog niet, maar dat komt wel goed verwacht ik.
Een extra reden om op een nieuw systeem over te gaan, want bij het oude systeem moet je steeds door zien te schuiven als er iets tussen moet.... dat is niet handig. Ik wil dus op losbladig overgaan en dan in showhoezen. Er zijn hoezen met vakjes..... daar passen kaarten in. Andere hoezen zijn voor grotere foto's en daar kan ik evt. tekst in bijvoegen. Misschien wat info over Monnickendam of oude verhalen. 
Misschien ook verhalen die ik ken maar die ik niet openbaar wil maken i.v.m. de bijnamen.... oude verhalen, ik ken de echte namen niet eens.... ik weet ook niet of er nabestaanden zijn. Maar wel bijnamen waar ik het ontstaan van weet en ik kan mij voorstellen dat dat voor sommige mensen niet leuk is. Als je bijnaam 'bakker' is omdat je toevallig bakker bent zal niemand... (ook de nabestaanden niet) dat vervelend vinden, maar 'oplichter' of 'zuipschuit' zijn geen namen om trots op te zijn (om maar wat voorbeelden te noemen).... ik ben er dus voorzichtig mee. Maar in mijn eigen boeken kan het en het is toch zonde als die verhalen verloren gaan. Misschien wat plattegronden erbij.... wat foto's van nieuwe wijken.... toch wat aanvulling, al zijn het dan geen ansichtkaarten. Mijn vader ging het vooral om de veranderingen te kunnen zien.... een kopie mocht dus ook, al had hij liever het origineel en de ansichtkaarten had hij het liefst, maar hij maakte zelf ook wel foto's van plekken die veranderd zouden worden. Ik denk er zelf net zo over, dus gekopieerde aanvullingen zijn welkom, zelfgemaakte foto's ook, maar originele oude kaarten zijn meer dan welkom. 

En dan in ordners..... ik heb er nog wat liggen, daar kom ik al ver mee..... geen idee hoeveel ik er nodig heb, zover ben ik nog niet. En dan straat voor straat van oud naar nieuw. Dat is een flinke klus, dus als ik boven een hobbykamer gecreëerd heb is dat de plek om er mee bezig te zijn, want daar kan ik het laten liggen als ik er een tijdje niet mee bezig ben. Als het lukt zal het minder ruimte innemen en iets toevoegen is dan geen probleem omdat het losbladig is. Omdat ik er meer dingen aan toevoeg zal ik weer iets meer ruimte nodig hebben, maar er kan veel in ordners en de plastic hoezen zijn dun, dus ik verwacht echt wel minder ruimte nodig te hebben.  Die oude boeken hadden kartonnen bladen en een erg dikke omslag/kaft .... veel dikker dan van een ordner.... en er kunnen zeker meer albums in 1 ordner.... dat scheelt al veel ruimte. En dan niet al die verschillende maten albums meer..... gewoon alles even hoog..... netjes en overzichtelijk. Het is in die hoezen met vakjes wel allemaal rechttoe rechtaan, maar ik kan er best af en toe een ander hoes tussen doen waarin ik wat foto's scheef plaats...... ik zie wel. Ik wilde het toch even proberen en bestelde wat van die hoezen..... de goedkoopste die ik kon vinden, als die goed zijn is het goed genoeg (er was een enorm prijsverschil). De volgende dag in huis.... ik had ook een album gevonden met maar weinig foto's..... dat stond tussen 'gewone' foto-albums. Dat was zo'n zelfklevend album..... wat na een jaar of wat niet meer kleeft.... en met van die dikke bladen! Dat was mooi om even over te zetten. Pogingen om toch op te ruimen mislukten omdat ik al snel stond te trillen op mijn benen, dus dan maar een zittend klusje, ben ik toch bezig. 
Ik had ook nog wat eerder gekregen foto's..... die er ook bij.... prima! De hoezen zijn mij goed genoeg, dus daar kan ik er t.z.t. meer van bestellen. Missie geslaagd! 
Naast dat album stond een soortgelijk album..... met wat kleine vierkante trouwfoto's van mij..... kleefden ook niet meer, dus ook die eruit gehaald en bij elkaar gedaan. 
Kunnen er 2 foto-albums weg ..... dat ruimt! 





Verder ben ik er voorlopig ben ik er nog niet aan toe..... nog lang niet. Ik haal de albums ook voor niemand meer tevoorschijn.... ze blijven staan waar ze staan, asjeblieft niet nog meer door elkaar.... of dat ik er aan wil beginnen maar dat ze dan net uitgeleend zijn of zoiets! Ooit..... ga ik verder! 
 De rest kan ertussen gevoegd worden. Evt. tabbladen ertussen als er meerde straten in 1 ordner zitten..... ik zie het helemaal zitten! 

4 opmerkingen:

  1. Ooit.... 😏
    Mooie hobby, in een blad als https://seniorplaza.nl/ worden dergelijke dingen wel eens genoemd. Daarin kun je ook advertenties zetten, om te ruilen bijvoorbeeld.
    Het vergde veel werk om de verzameling opnieuw in te richten, je moet het echt willen.
    En er tijd voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja precies, het kost veel tijd! Eenmaal op volgorde valt het wel mee, vooral als ik het losbladig heb...... maar nu zal het nog een hele klus worden. Maar goed, het hoeft
    niet snel..... en het kan boek voor boek.... wat klaar is is klaar. Ik weet nu in elk geval dat die hoezen goed zijn en dat het werkt.

    Mijn eigen oude foto-albums zijn ook vaak die zelfklevende dingen die niet meer kleven, dus dat moet ook opnieuw. Dat wil ik ook losbladig, maar dan wel inplakken.... een beetje speelser en met teksten erbij. Ik moet dus nog zeker 20 jaar blijven leven 🤣😂

    BeantwoordenVerwijderen