Zoeken in deze blog

maandag 23 mei 2022

Puzzelen

 Ik hou van puzzelen.... bijna alle soorten. Legppuzzels vind ik ook leuk, maar dan wel met een leuke voorstelling, zoals bijvoorbeeld  "Jan van Haasteren" ...... een berglandschap of zoiets.... ach, het is leuk, maar bij zo'n Jan van Haasterenpuzzel kom je steeds verrassende dingen tegen. Ook legpuzzels van plekken die ik goed ken zijn leuk, ik heb er één van Monnickendam. 
En de Wasgij-puzzels...... geweldig, wat een vondst om legpuzzels extra moeilijk te maken! 

Maar ook cryptogrammen vind ik leuk..... en filipinepuzzels, logikwis (ik meen dat die nu anders genoemd worden, maar alle puzzels waarbij je logisch na moet denken vind ik leuk!), sudoku is ook leuk. En de kruiswoordpuzzels die al ingevuld zijn maar waarbij er cijfers staan i.p.v. letters ... geheimschrift dus..... en dan maar zien uit te vinden wat het moet zijn. Vaak staan een paar letters al aangegeven, maar dat wil ik liever niet. 
Doorlopers doe ik ook wel tussendoor. De gewone kruiswoordraadsels vind ik wat minder, zo af en toe is het wel leuk, maar niet te vaak en Zweedse kruiswoordraadsels (eigenlijk hetzelfde) ben ik ook niet zo weg van, net als die doorstreeppuzzels (ik ben de naam even kwijt). Bij puzzelboekjes maakt het wel verschil welk 'merk' het is. Ik vind die van Denksport het best, vooral als het om cryptogrammen gaat. 
Ik ben niet echt goed in cryptogrammen, maar vind het wel leuk om te doen! 
Misschien niet zo gek dat ik dus ook van quizzen hou..... niet dat ik ze allemaal bekijk op tv en de ene quiz is de andere niet, maar ik hou ervan en daarom vind ik Triviant ook een leuk spel. Ik speel het niet vaak, want zonder tegenspelers is er niet veel aan en je moet het wel met mensen spelen die het ook echt leuk vinden. Ik speelde het eens met iemand die steeds verbaasd vroeg hoe ik dat kon weten en het duidelijk niet leuk vond..... dan is de lol er snel af. 



Ik heb ook allerlei doosjes en blikjes met vragen..... vroeger deed ik dat vaak met Edwin.... zonder spelregels te volgen, gewoon om en om vragen stellen en antwoord geven. Kan ook met meer mensen, het hoeft niet altijd een competitie te zijn. Wesley komt altijd met quizvragen, die haalt ze van internet..... ik hou er wel van (hoewel hij vaak niet meer te stoppen is hahaha). 




Ik heb ook hele kleine blikjes met vragen, die passen in elke broekzak of tas.... zowel quizvragen als vragen over bijvoorbeeld herinneringen e. d.(wat voor kleur had je eerste fiets, hoe heette je eerste vriendinnetje, weet je nog.... dat soort vragen, zoiets als ook op de theezakjes van Pickwick staat). Kan heel leuk zijn. Ik had een keer wat van die blikjes op tafel liggen (waaronder eentje met muziekvragen) toen ik een groepje eters kreeg die allemaal iets met muziek te maken hadden.....  het blikje muziekvragen werd snel ontdekt en die moesten natuurlijk allemaal beantwoord worden..... een ander blikje volgde, maar vooral de muziekvragen waren toen heel leuk en toepasselijk. 




Ik heb ook een bak met geduldspelletjes, van alles wat! Van die dingen waarbij je een balletje in een gaatje moet rollen en lastiger varianten erop tot bijv. kaarten met vissenkoppen en -staarten in verschillende kleuren die zo neergelegd moeten worden dat alle vissen kloppen. Of van die legpuzzels in 1 kleur die weer in het doosje moeten passen en die meestal goedgaan..... totdat de laatste niet blijkt te passen. Ik heb er eentje.... een zeshoek waarbij de stukjes schuine kanten hebben .... die is zo moeilijk, dat is nog niemand gelukt! Verschillende mensen hebben hem al mee naar huis genomen.... ik heb het zelf al vaak geprobeerd.... nooit gelukt. 
Ik had hem mee op vakantie en op het vliegveld probeerde iemand het... ... echt niemand is het gelukt!  
En ik heb hem al lang..... die vakantie was in 1976, dus toen had ik hem al. Geen idee hoe die puzzels toen heetten.... die bak staat op een plek waar ik nu lastig bij kan, dus ik kan er geen foto van maken. 

Met een verjaardag ontdekte iemand een keer die bak met geduldspellen en even later was iedereen daar mee bezig..... was ook heel leuk. Sommige mensen hebben het geduld niet, die kozen voor de simpeler varianten, anderen gingen voor moeilijk..... uitroepen als "Jaaaa..... bijna .... het lukt.... o nee, toch niet!" waren regelmatig te horen. Er is heel veel gelachen toen. 
Het leuke van dat soort spellen is dat er toch gepraat kan worden en niet iedereen hoeft mee te doen..... het is niet zo dat iedereen stil moet zijn, wat met quizvragen natuurlijk toch anders is.... niet dat er doodse stilte moet zijn, maar iedereen moet wel de vragen kunnen horen..... dus dat is niet altijd voor iedereen leuk als dat lang duurt. 

Toen mijn broers klein waren maakte mijn vader zelf legpuzzels ...... in die tijd stond er op de achterkant van de Panorama altijd een leuke plaat..... die plakte mijn vader op hout en dan maar zagen.... in de meest wonderlijke vormen (niet de gebruikelijke vormen).  Eerst grote stukken, toen ze ouder werden kleinere stukjes. Ik weet niet hoeveel hij er gemaakt heeft, maar ik herinner er mij 2 ..... eentje met vissende apen en één van een jongetje dat niet naar de kapper wilde....  vooral die laatste vond ik erg leuk. 
Van die beruchte 6-hoekige puzzel die niemand kan maken raakte een keer een stukje weg..... door hem volgens voorbeeld in het doosje te leggen werd duidelijk welke dat was..... en mijn vader maakte het van hout na..... van 1 stukje weet iedereen dus waar hij moet (er schijnen meer mogelijkheden te zijn, dat is bij die rechte puzzels van dat soort ook, maar als dat stukje op die plek ligt is er in elk geval een mogelijkheid!)



2 opmerkingen:

  1. Een echte liefhebber dus. Je zou mee kunnen doen met een tv- of pubquizz.
    Je moet er van houden. Vraagspelletjes waren wel leuk maar verder reikte mijn interesse niet, met de kinderen speelde ik mee. Dat was alles.
    Wel meekijken naar quizzen op tv maar niet te vaak of te lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leukste van quizzen op tv is als ik antwoorden weet die de kandidaten niet weten 🤣. Ik kijk niet naar elke quiz, vroeger wel. Er zijn er nu zoveel, dat is niet bij te houden...... en er zijn nog zoveel andere dingen die ik leuk vind om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen