Zoeken in deze blog

maandag 9 december 2019

Het kerstdiner



Langzaam aan versier ik het huis......het liefst doe ik het een dag voor Kerst, maar dat is nogal onhandig. Vroeger deed ik dat wel.....dan was met Kerst "ineens" het huis versierd.  Als de versiering er al zo vroeg is is het met Kerst al gewoon en ik vind het juist zo leuk als Kerst bijzonder is! Ik ken ook mensen die de boom heel vroeg neerzetten en dan hem op tweede kerstdag zo zat zijn dat hij weggaat.....ik zet hem liever dan wat later en dan tot nieuwjaar! Maar goed, we zijn allemaal anders en dat mag gelukkig! Ooit, toen ik in een flat woonde zag ik op tweede kerstdag een kerstboom langs komen.....over het balkon gegooid 😂

Lang geleden trouwde ik in augustus en met kerst nodigde ik van beide kanten de ouders uit. Ik woonde toen in een flat in Purmerend, in afwachting van een woning in Monnickendam.

Mijn moeder wilde mij altijd leren koken.....ik vond het niet nodig, iedereen kan koken, zeker met een goed kookboek erbij. Toen ik nog verkering had met Ed en mijn ouders een (Paas-)weekend weg gingen (wat zelden gebeurde) zou Ed dat weekend bij mij zijn en ik zou koken....... mijn moeder bekeek mijn inkopen kritisch.....veel te weinig gehakt....ze had er weinig vertrouwen in.
Het eerste dat zij vroeg toen zij terug was was hoe het eten was....ze was stomverbaasd dat het heerlijk was. "Ze had vogelnestjes gemaakt en prei met ham en kaas" vertelde Ed enthousiast terwijl zij steeds verbaasder keek......en ik legde uit:  De vogelnestjes (ook wel verstopte eieren genoemd) waren eieren in een gehaktbal en dan opengesneden.....dat ziet er heel leuk uit. Daarom had ik dus niet zoveel gehakt nodig. Prei aten wij nooit en juist daarom wilde ik prei eten...... eens iets anders!

Toch had mijn moeder nog niet echt veel vertrouwen in mijn mijn kookkunst.........ze was benieuwd wat ze voorgeschoteld kreeg die Kerst in ons flatje.
Mijn moeder gooide altijd suiker over de wortels en ook over doperwten, ze hield van zoet en was gek op doperwten.  Dus er kwamen doperwten op tafel.......uit de diepvries, die waren steviger (en lekkerder) dan uit blik.....verse doperwten had ik toen nog nooit gezien eigenlijk. Suiker er overheen ging mij te ver.....ik verzon iets anders om het zoet te maken.....vlak voor het op tafel kwam gooide ik er een blikje fruitcocktail doorheen en warmde dat nog even op. Ik moet zeggen dat dat er heel vrolijk uitzag en mijn moeder vond het heerlijk! Ik weet niet meer wat voor vlees wij hadden, ik denk kalkoen, maar het kan ook rollade geweest zijn of zoiets.....in elk geval had ik in de oven op het laatst wat halve perziken uit blik rondom het vlees gelegd....ook dat vrolijkte de boel even op en weer vond mijn moeder het heerlijk en mooi etc. ....woorden te kort....enthousiast! Ach, het hoeft niet ingewikkeld te zijn.....en het oog wil ook wat!  Wat we verder hadden weet ik niet meer, maar ik had wel gezorgd dat er voor iedereen wel iets bij zat wat hij of zij lekker vond. Ik vond koken best leuk, maar uren in de keuken was en is niks voor mij. Ik hou mij zelden aan recepten, ik wijk altijd af...voeg dingen toe...ik bedenk er van alles bij. Mijn kookboek waar zelfs in stond hoe je aardappelen moest koken was een goede hulp als basis.

Mijn moeder had het nu door, ik kon koken! Later vertelde ze het nog vaak, ze had er niet veel van verwacht, maar ze vond het geweldig!

Zeker met de kerstdagen vind ik het belangrijk om het leuk op te dienen.....een beetje feestelijk. Het warme fruit hielp daarbij...... dat zag er zo veel vrolijker uit dan alleen doperwten..... en het was zo klaar! Ik wist dat ze het lekker zou vinden, ik kende mijn moeder goed genoeg om dat zeker te weten.  Ook de anderen hadden het naar hun zin.

Een kerstdiner hoeft van mij niet ingewikkeld en duur te zijn.....zolang het geen spruitjes zijn vind ik alles goed! De aankleding kan het feestelijk maken en alles wat we lekker vinden is goed genoeg.
Ik hou van mooi met kerst....ook van feestelijke kleding. Een foute kersttrui vind ik ook leuk, maar zelf zou ik dat dan niet bij een spijkerbroek dragen. Een beetje chique vind ik wel leuk...... zo vaak kan dat niet aan.....ik zeg wel eens: "Ik ga niet in gala naar de supermarkt, maar ook niet in mijn  ouwe spijkerbroek naar een feestje!"  Er is ook een tussenweg..... zoals de foute kersttrui....niet chique, wel leuk! En met een nette broek eronder toch feestelijk.



Ik heb duidelijk zo mijn eigen ideeën over Kerst, maar pas mij wel aan als ik ergens ben waar ze andere ideeën hebben.....hoewel het nooit een ouwe spijkerbroek zal worden voor mij.

Weten jullie al wat de pot schaft met Kerst?

3 opmerkingen:

  1. Met een kookboek kun je alle kanten uit. Ik gebruikte het ook vaak, voor de aardigheidjes en feestelijke recepten. Trouwens, alle supermarkten bieden jaarlijks nieuwe recepten.
    Al doende leer je vanzelf een eigen toets aan te brengen en welke ingrediënten bij elkaar passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens! De basis kan je uit een boek halen, ideeën kom je overal tegen en die zijn meestal eenvoudig aan te passen. Ik gooi bijvoorbeeld door veel dingen appel, geeft overal een frisse smaak aan. Ik doe het door salades, ik kook of bak het mee.....ik vind het lekker. Ook ben ik royaal met gebakken ui. In de appeltaart (heb ik heel lang niet meer gedaan) ging ook veel meer dan in het recept stond. Allereerst meer appel, het werd een hoge taart, niet zo'n dun dingetje. Meer kaneel dan er stond en de rozijnen welde ik in cognac.....ook wel eens in andere drank, net wat ik in huis had (amaretto is dan ook erg lekker). En ik maakte hem een dag eerder al klaar.....dan ging hij de koelkast in, daar werd het deeg lekker stevig waardoor hij na het bakken er beter uitzag, ander voordeel was dat het huis op de dag dat ik het nodig had heerlijk naar appeltaart rook en hij helemaal vers was. Zo kom je steeds op andere ideeën. Voor mijn moeder was het fruit een goede ingeving... ze heeft gesmuld.
    Nu ik alleen ben gooi ik vaak alles in één pan.....maakt mij niet uit of dat er smakelijk uitziet, als het maar smaakt en ik minder afwas heb hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg van mijn moeder een kookboek, ik heb het nog steeds en haal er altijd wel iets uit. Ik hou me ook niet precies aan het recept,ook een beetje van me zelf.

    Grappig mijn moeder deed ook altijd een schepje suiker over de worteltjes.Ik heb dat ook een tijdje gedaan maar uiteindelijk vond ik het zonder suiker lekkerder.Een leuk idee dat fruit over de doppers.

    Wij gaan courmette met de Kerstdagen. Lekker en makkelijk, iedereen kan doen wat hij wil.

    BeantwoordenVerwijderen