Zoeken in deze blog

zondag 8 december 2019

Tanken

Mijn autootje heeft af en toe wel trek in een slok benzine, maar de verwarring is groot bij de pomp sinds Euro 95 verdween. Het moest E5 worden.....oké, daar kon ik nog wel aan wennen, maar E5 is nu bijna nergens meer te koop, nu is het E10......dat is niet hetzelfde, het komt in plaats van E5.
Nier alle auto's verdragen E10.....mijn autootje kan er wel tegen, maar.......ik rij te weinig! Deze benzine blijft minder lang goed en is daarom niet geschikt voor zuinige rijders zoals ik.
Bederf E10

Als vervanging voor E5 kan ik een premium benzine tanken....die is duidelijk duurder. .....daar wordt ik niet blij van. Nu wordt ik dus gestraft omdat ik te weinig rij.......kan het nog gekker?
Een alternatief is gewoon E10 tanken en vaker de auto pakken! Dan ben ik ook meer geld kwijt, maar dan heb ik er nog wat voor! Door deze schonere benzine zal het voor het milieu niet veel uitmaken.......ten opzichte van E5 met minder kilometers........denk ik....hoop ik.
Echt geweldig dit milieu-idee, tel uit je winst! Dit nodigt dus niet uit om vaker de auto te laten staan!
E5 is nog wel te koop, maar lang niet overal.

Overigens...E10 is niet duurder lijkt het, maar.......is minder zuinig, dus vaker tanken......kan iedereen het nog een beetje volgen?

Een ander alternatief is elektrisch rijden, maar dan moet ik een andere auto hebben en dat zit er niet in. Dit is mijn laatste auto tenzij ik een erg grote prijs win of een rijke vent trouw, dus de kans op een elektrische auto is erg klein.
De auto die ik nu heb kocht ik vooral omdat hij zuinig was.....om die reden heel weinig wegenbelasting en.......kort nadat ik hem kocht zou hij zelfs wegenbelastingvrij worden! Dat was dus in veel opzichten een belangrijk voordeel! Dacht ik.  Je krijgt in Nederland niks voor niks...... na een paar jaar wegenbelastingvrij rijden werd de maatregel teruggedraaid...... zo werd het genoemd, maar volgens mij is terugdraaien terug gaan naar het oude en dat was dit niet helemaal. Sinds die tijd betaal ik bijna 6x zoveel wegenbelasting als voor die tijd....voordat het gratis was...... met andere woorden......in 1 jaar tijd had ik al het eerdere voordeel al meer dan terugbetaald!!!! Als ik gewoon aldoor het lagere bedrag was blijven betalen was ik goedkoper uit geweest!
Nee, ik geloof niet meer in dat soort beloftes...... het slaat echt nergens op, ze maken je eerst lekker en vervolgens grijpen ze het weer terug en nog vele beetjes meer!  In verhouding tot mijn gereden kilometers vind ik hem dus duur in de wegenbelasting.....ook om die reden voelt het beter om vaker de auto te pakken.....dan betaal ik die wegenbelasting niet voor niks!

Ooit (toen ik nog in mijn ouwe trouwe Opel reed) werd er gesproken over een slooppremie.....joepie, mijn auto werd oud (19 jaar) en ik wilde wel wat nieuws....met 1000 euro premie zou dat kunnen! Maar ze bleven er wat lang over praten en de datum dat mijn auto gekeurd moest worden kwam dichterbij...... ik volgde het nieuws op de voet......er werd maar geen besluit genomen. Mijn auto moest gekeurd worden en werd afgekeurd......een week later was de kogel door de kerk en meteen werd de slooppremie ingevoerd (een kleine half jaar nadat ze met dat plan kwamen).....maar mijn auto was net afgekeurd.....voor mij ging het niet door! Geen nieuwe auto met premie, maar een tweedehands zonder premie.

Ik weet niet hoelang deze nog meegaat......als er dure reparaties komen dan gaat hij weg, dan is het over en sluiten! Binnenkort moet hij gekeurd worden, ik ben benieuwd. Mijn rijbewijs is verlengd.....dus tot mijn 75ste mag ik rijden......maar dat zal dan de fiets worden in plaats van de auto, want ik kan mij niet voorstellen dat mijn auto nog 10 jaar meegaat (hij is bijna 13 jaar, ik rij er zelf al ruim 10 jaar in). Ook als ik geen auto meer heb denk ik dat ik mijn rijbewijs wel zal verlengen.....je weet nooit waar het goed voor is.


Overigens.....ik schreef dat er misschien een elektrische auto komt als ik een rijke vent trouw......jaaaaaren lang heb ik geroepen dat het niks voor mij is om op zoek te gaan naar een man.....(mij werd nogal eens gevraagd of ik geen advertentie wilde plaatsen of later via internet wilde zoeken) ik zei dan altijd: "Ik heb liever dat er bij V&D iemand tegen mij opbotst  die mij dan als troost een kop koffie aanbiedt..... als het dan klikt dan hebben we elkaar in elk geval leren kennen zoals we echt zijn! Beter dan via een advertentie of zoiets elkaar ergens ontmoeten en allebei eerst naar de kapper, onze beste kleren aan en goed humeur mee omdat we zo graag leuk gevonden willen worden! Bij V&
D hebben we misschien wel oude kleren aan, reageer ik chagrijnig, ben ik nodig aan een kappersbeurt toe etc. ....veel echter!!" V&D is niet meer....... daar zal ik die (rijke) vent dus niet meer ontmoeten 😂😁😂! Toen V&D failliet ging kreeg ik daar veel opmerkingen over...."Hoe moet dat nu met die man?" .....ik zal hem bij de Hema tegen moeten komen 😂. Maar ik ben best tevreden zonder hoor!

7 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Ans
    Een auto lease,is dat iets om over na te denken.Dat doet mijn zoon.Geen grote auto een kleintje. Geen onderhoud alleen af en toe laten drinken.

    Helemaal mee eens hoor iemand tegen komen moet spontaan gaan.
    Groetjes
    lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Lia.
    Edwin heeft dat ook, maar dat is mij toch te prijzig. Dat bedrag per maand kan ik niet missen. Maar is wel handig inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via een advertentie of zoiets vind ik zo gedwongen, niks voor mij. Maar ja, geen V&D meer hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, en wie weet is straks de hema ook weg net als de V&D.Haha. Eerlijk gezegd vind ik het zo prima.Ik heb mijn kennisjes en een goede vriendin.En niet te vergeten een schat van een hond.Heb ik mijn handen vol aan.Het lijkt wel of ik veel minder tijd over heb dan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met je eens......prima zo. Ik heb altijd tijd tekort, wonderlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou een elektrische auto zoeken en de vent op de koop toe nemen. 😁

    Of een rijke vent zoeken 'bij voorkeur in bezit van elektr. auto'.🙂

    Maar je hebt pech gehad, met belasting, slooppremie, nu weer met brandstof. Het lijkt zo oneerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihihi, gezocht: Electrische auto.....gratis, evt. in combinatie met een vent!

    Ja, het komt nogal oneerlijk over! Maar ja, het is niet anders!

    BeantwoordenVerwijderen