Zoeken in deze blog

vrijdag 26 maart 2021

Het nieuws, vakantie en zoals zo vaak weer van de hak op de tak.

Kajsa Ollongren en Mona Keijzer zijn besmet met het coronavirus. Mark Rutte testte negatief.
Er kunnen er meer volgen maar ik hoop dat het hierbij blijft.

Ollongren was al op haar werk toen ze het hoorde...... vertrok snel met haar papieren onder haar arm..... en helaas.... een persfotograaf maakte een foto en die was scherp genoeg om haar aantekeningen te kunnen lezen. Kajsa Ollongren en Annemarie Jorritsma, onze spiksplinternieuwe verkenners voor een nieuw kabinet traden vanwege dit 'schandaal' af.
Het is natuurlijk niet goed, maar ze ging toch een beetje hals-over-kop naar huis.... ik denk dat ze zich geen tijd gunde om het netjes op te bergen... gewoon snel naar huis om de kans anderen aan te steken zo klein mogelijk te houden. Pech dat het net om gevoelige informatie ging die zichtbaar was, als ze even tussendoor een boodschappenlijstje had gemaakt was het minder erg geweest als dat zichtbaar was, hoewel er dan ook wel gezeur over geweest zou zijn, want dan had zij dat misschien wel onder werktijd gemaakt en dat is schande en waarom staat er chocola op, dat is ongezond, net als de chips....en zij moet het goede voorbeeld geven met gezond eten etc. dat soort dingen. Want het is toch nooit goed.
Maar goed, dat zou toch minder ernstig zijn geweest. Naar mijn idee is dit gewoon pech.... slordig, maar gezien de omstandigheden toch wel te begrijpen.
Kajsa Ollongren en Annemarie Jorritsma worden vervangen door Wouter Koolmees en Tamara van Ark.

Hema kwam meteen met een reclame op de social media met de afbeelding van een map..... om alle papieren in te doen... ook verkrijgbaar in Den Haag. Die vond ik leuk..... slim bedacht.

Er was ook nog een bommelding op het binnenhof, loos alarm, maar alles bij elkaar was het daar een heftig dagje.

Een testvakantiereis naar Rhodos, er waren veel aanmeldingen, zo'n 17.000 (misschien ondertussen wel meer), maar er kunnen er maar 189 geplaatst worden.
Leuk, maar het is geen gewone vakantie..... ik wil alleen meedoen als het gratis is (ik ben nog geen prijs tegengekomen, maar het zal vast niet gratis zijn.... denk ik). De regels...... eerst natuurlijk een negatieve test, logisch, dat vind ik geen probleem. Vervolgens 8 dagen naar een resort waar je niet weg mag..... verplicht daar blijven. Sorry, maar als ik met vakantie ga wil ik wat van de omgeving zien.... 8 dagen op het resort blijven is niet mijn idee van vakantie. Na afloop moet je dan ook nog 10 dagen in quarantaine met op de 5de dag weer een test.
8 dagen op 1 plek...... niet mijn idee van vakantie. Ik ben nog nooit naar Rhodos geweest en zou het best wel eens willen zien, maar op zo'n resort zie je het echte Rhodos niet. Voor de zon zal ik niet gaan, ik vind het snel te warm. Ik verbaas mij wel eens over mensen die een hele vakantie aan het strand doorbrengen......  dat is ook niks voor mij..... dan zie je strand en zee.... en je hotel. Maar als het een gratis reis is dan zou ik het wel eens willen meemaken, het is wel even wat anders, maar ik zou er geen geld voor over hebben.
Ooit was ik in Spanje en in het hotel was een groepje mensen dat altijd binnen zat te kaarten...... volgens mij hebben ze niks anders gedaan.... dan kan je zeggen dat je op vakantie bent geweest.... tsja, het is maar wat je leuk vindt.
Mijn verste (en laatste) reis was naar Portugal in 2007, daar heb ik veel van de omgeving gezien..... ik had ook nog wel wat meer van het plaatsje zelf willen zien, het deel dat niet toeristisch was, maar ja... als je met meer mensen bent dan moet je je wel eens aanpassen.

Maar het was daar heel mooi.... we hebben een prachtige jeepsafari gemaakt. Toevallig een chauffeur die een beetje Nederlands sprak, hij had een Nederlandse vriendin gehad. Ik schreef toen over hem op mijn weblog en heel toevallig las zijn Nederlandse dochter dat toen zij iets opzocht over Portugal.... zij herkende meteen haar vader in mijn verhaal en reageerde, erg leuk!
Verder ben ik in Spanje geweest, maar alleen in een toeristisch gebied.
Ik was in januari 1976 naar Oostenrijk, een wintersportvakantie.

Ik heb gekampeerd in Frankrijk met een nichtje van mij en haar gezin.... met een vouwwagen en een sheltertentje. We zijn op verschillende plekken een paar dagen gebleven en eindigden aan de kust. We hebben heel veel gezien, leuke tijd! Ik denk dat ik toen een jaar of 18 was.  Naar de Belgische Ardennen ging ik met ouders en broers toen ik 11 was. Ik was toen nog maar één keer eerder op vakantie geweest en dat was op de Veluwe toen ik een kleuter was.... en toen dus een buitenlandse reis. Ook weer veel gezien en doordat we daar in Wallonië waren werd er Frans gesproken en dat voelt dan ineens heel ver van huis.

Later ben ik met Edwin een midweek naar Disneyland Parijs geweest, dat heeft natuurlijk verder weinig met Frankrijk te maken, maar het was wel ontzettend leuk (cadeau van de familie voor onze verjaardagen).
Met mijn ouders ging ik een keer naar Luxemburg, dat zal in 1971 geweest zijn. Ik was daarvoor lang ziek geweest en daarom vonden ze dat dit een leuke afsluiting van een vervelende tijd was.

Met Ed ben ik een paar keer Duitsland doorgetrokken, steeds weer ergens anders.... heerlijke vakanties. Verder ben ik altijd in Nederland gebleven en nadat Ed overleed bleef ik meestal thuis. In mijn eentje met een klein kind vond ik het een hele onderneming en zat ik toch liever thuis.... van alle gemakken voorzien en een stuk goedkoper. In die tijd hadden de meeste vakantiehuisjes nog geen tv en zeker geen telefoon. Mijn moeder huurde een keer een huisje (daar was wel telefoon, tv weet ik niet zeker meer, ik dacht van wel) en daar zijn Edwin en ik toen ook geweest. Dat was anders, als Edwin op bed lag zaten mijn moeder en ik te kletsen. Als ik boodschappen ging doen bleef Edwin bij mijn moeder, als ik met Edwin ging zwemmen maakte zij ondertussen het eten klaar..... met 2 volwassenen waren er gewoon meer mogelijkheden. En prettig dat er telefoon was.... ik denk niet dat we er gebruik van gemaakt hebben, maar als er problemen zijn kan er een dokter of politie of brandweer gebeld worden en dat geeft toch een wat veiliger gevoel.
Toen Edwin ouder was zijn we eens in de caravan van mijn broer geweest, ook een leuke tijd. Toen reed Edwin al auto, dus dat was heel anders.
Met Ed ben ik ook een paar keer met de boot van mijn schoonouders op vakantie geweest en we waren een keer naar "de Lommerbergen" en in een hotel in Schaik.
Maar echt veel buitenlandse reizen heb ik dus niet gemaakt. Geen probleem, ik vermaak mij in deze omgeving prima en in vakantietijd maak ik er ook echt vakantie van.... fietstochten, treinritjes, wat vaker patat halen i.p.v. zelf te koken (dat vind ik echt vakantie), vooral niet te vaak op de klok kijken en vaak weggaan zonder horloge (sinds de mobiele telefoon maakt dat ook niet veel meer uit, dan heb je altijd de tijd bij je).  En vaak een weekje of zo naar Arnhem, naar Edwin. Ik ben daar best tevreden mee. Ik zou alles wel eens willen zien, maar het is niet heel belangrijk voor mij. Natuurlijk, als ik een grote prijs win (daar gaan we weer hahaha, als ik een prijs win 😂) dan zou ik wel een leuke reis maken. Het liefst zou ik dan naar Skandinavië gaan..... vooral Noorwegen lijkt mij  prachtig. Maar IJsland lijkt mij ook mooi om te zien. Voor mij geen zonvakantie...... ik wil wel landen zien waar het warmer is, maar dan ga ik niet vanwege de zon, dus bij voorkeur in een minder warm seizoen.  Ierland, zou ik ook wel eens willen zien.....  maar Zuid-Engeland ook.... dat is dan alweer warmer. Maar hier is het ook mooi! En thuis heb ik mijn tuintje, mijn uitzicht, tv, boeken etc. Een dagje fietsen als het lekker weer is, eten en drinken mee en een verrekijker en dan ergens een cappuccino drinken, meestal in een theetuin.... dat is voor mij ook vakantie!

Uitwaaien op de dijk als het warm is. Ik kan uren kijken naar het water van de Gouwzee..... toeristen vertellen over de omgeving en de weg wijzen..... dat gebeurt vaak als ik op de dijk ben. Een Italiaan in het Engels uitleggen dat het IJsselmeer niet zout is.... hij wilde het niet geloven.  Een Duitser die zich verontschuldigd dat hij geen Nederlands spreekt terwijl ik wel Duits spreek (niet zo heel goed hoor) en belooft toch wat woordjes te gaan leren, zodat hij het volgend jaar ook wat in het Nederlands kan zeggen. Dat zijn altijd leuke dingen. En voor mij is dat een vakantiegevoel! Eigenlijk heb ik de laatste jaren steeds meer afspraken gemaakt in vakantietijd.... leuke dingen (EHBO-en, spelen op de kaasmarkt, op dieren passen), maar het werd steeds meer, waardoor ik andere dingen soms niet kon doen ...... eigenlijk niet echt slim. Nou ja, afgelopen zomer was er niks en deze zomer zal het ook beperkt zijn, want ik vermoed dat nog niet alles gewoon doorgaat. 2019 was het eigenlijk teveel, ook omdat ik toen niet in orde was en ik ga er wat meer op letten niet teveel hooi op mijn vork te nemen. Het sluipt er zo geleidelijk in en als ik eenmaal iets beloofd heb zal ik het niet snel afzeggen en bovendien vond ik het allemaal wel erg leuk. Maar ik merkte wel dat ik dat jaar ook niet best speelde op de kaasmarkten, het lukte gewoon niet goed, het was nogal wisselend, er waren goede momenten, maar alles bij elkaar was het gewoon slecht.
Dat jaar ben ik ook geen enkele keer op de fiets er naartoe gegaan, daar was ik gewoon niet fit genoeg voor en als ik thuiskwam ging ik slapen.... uitgeput. Niet heel gek dus dat het spelen ook wat minder ging.
Nou ja.... kaasmarkten zitten er voorlopig toch niet meer in verwacht ik, ook als ze wel doorgaan dit jaar..... ik kan niet bij de repetities zijn omdat ik dan al repeteer met mijn eigen club en hun huidige dirigent wil dat invallers mee-repeteren... terecht natuurlijk, ik snap dat helemaal!
Eigenlijk kwam mij dat wel goed uit, want ik was al van plan om te zeggen dat ik niet elke week meer wilde meedoen omdat ik dan wat langer naar Edwin kon, ik plande het nu meestal tussen twee markten door, dat is dus nog geen week.
Maar toen kwam corona en ging niks door. Totale rust.
En ik kan alleen maar zeggen dat dat mij goed deed! Natuurlijk jammer dat niet alles mocht en kon, maar de rust was een bijkomend voordeel!

Eindelijk mocht ik bestellen bij Picnic...... ik stond al een tijd ingeschreven, een half jaar of zoiets.
Toen ze vorig jaar begonnen met bezorgen in Waterland liep het storm...... en toen ik mij opgaf kwam ik op een lange wachtlijst te staan. Af en toe gooiden ze tijdens het wachten alvast wat in mijn winkelmand, dat zou ik krijgen als ik binnen twee weken bestelde zodra het kon. Dat heb ik dus gedaan, dus ik krijg afbakbroodjes, wc-papier, een courgette, bananen, avocado, olijfolie en cherrytomaatjes gratis bij mijn bestelling. Dag en tijdstip kon ik uitkiezen en als ik nog wat bedenk kan ik dat tot de avond ervoor nog bijbestellen. Ik heb gekozen voor zaterdag tussen half 4 en half 5......  benieuwd of ze op tijd kunnen zijn.

Fijn weekend allemaal en vergeet de klok niet te verzetten!

1. Vakanties, altijd leuk om op te halen. Wij kwamen niet verder dan de Benelux, en door de emigratie van de zoon ook in Ierland en Zuid-Frankrijk. Mooie herinneringen, prachtige landstreken.
    In eigen land voornamelijk in Zeeuws-Vlaanderen en Drenthe, in beide plaatsen een paar aardige zomers gehad..
    En vlak Schoorl niet uit, Bakkum. 😏 Geen wereldsteden, toch aardig.

2. Er zijn prachtige plekken op de wereld, maar Nederland heeft ook veel mooie plekken en mijn eigen omgeving is ook mooi.
    Ik ben dan wel in meerdere landen geweest, maar alles bij elkaar is het niet heel veel en niet heel ver, maar dat is voor mij geen enkel probleem.... ik ben tevreden met wat ik heb!
    Schoorl en Bakkum, ja, de Noordzee..... altijd mooi! Ik hou niet van bakken op het strand, maar een strandwandeling, pootjebaden en evt. even zwemmen vind ik wel heerlijk. En gewoon naar de zee kijken......steeds weer anders, het geluid van de branding....heerlijk!