Ze zijn weer lekker bezig, de hengelaars naar mijn bankgegevens.....het visseizoen is blijkbaar weer geopend! Het zijn niet meer de mails vol taalfouten en zonder logo van banken, ze worden steeds beter.... ik heb al van alles voorbij zien komen.
KPN-rekening, Postnl., allerlei banken, vrijdag had ik Woningnet en zaterdag het Justitieel incassobureau.
Steeds vaker zien ze er echt uit, compleet met logo en geen of minder opvallende taalfouten. Maar meestal is er wel iets raars in het e-mailadres. Het begin kan wel kloppen, maar het eindigt vaak op iets wat onlogisch lijkt. De mail van 'Woningnet' had dat niet, het e-mailadres leek logisch waardoor hij veel echter leek.. Het was alleen dat ik mij niet herinnerde dat ik ingeschreven stond bij woningnet. Vroeger wel bij de woningbouwvereniging, daar betaalde ik eenmalig aan en dat was dat.... maar ja, die woningbouwvereniging bestaat niet meer en huurhuizen gaan tegenwoordig via woningnet. Ik zit hier goed, heb geen verhuisplannen, dus ik ga daar verder niet voor betalen.
Ik dacht nog even 'zou ik automatisch en gratis overgegaan zijn naar woningnet wat misschien na een bepaald aantal jaren verloopt?' Maar ik las dat ik dit jaar nog niet betaald had en dat ik maar voor één jaar betaalde..... en dat leek mij vreemd! Dus even een bezoek aan de site van Woningnet gebracht en daar zag ik dat er phishingmails met hun naam verstuurd werden.
Zaterdag het Justitieel incassobureau, ik had te hard gereden op de snelweg. Welke snelweg stond er niet bij, maar ik had 13 km. te hard gereden. In november zou dat geweest zijn. Nou kom ik niet zo vaak op snelwegen, want de wat verdere ritten maak ik meestal met de trein (maar het laatste jaar helemaal niet) en om naar Purmerend, Edam of Volendam te rijden zou ik flink moeten omrijden om via een snelweg te gaan, erg onlogisch. Ik reis sowieso al weinig en in coronatijd nog minder, dus over deze mail twijfelde ik geen moment. In het mailadres stond ook iets over bitcoins..... dat leek mij ook vreemd.... dus ook deze was duidelijk onzin. Het geld moest ik overmaken via bitcoindetoekomst@tuta.io. 😂😃😄
Het was ook de laatste waarschuwing...... ik had de eerdere niet gehad. Zegt ook niet alles, ik kreeg van de week post van een verzekering dat ik een formulier nog niet ingevuld had..... ik had het niet eerder gekregen maar dit was niet nep! En lang geleden (een jaar of 40) ging er met een bekeuring ook iets mis, waardoor de aanmaning kwam zonder dat ik eerder een rekening had gehad. De extra kosten hoefde ik toen niet te betalen nadat ik dat meldde!
Maar deze bekeuring was duidelijk nep, er klopte te veel niet!
De meeste verdwijnen al automatisch in mijn spambak, maar omdat daar ook wel eens iets inzit dat er ten onrechte inzit controleer en leeg ik die regelmatig en dan kom ik dit soort onzin toch tegen. Maar soms vind ik ze toch gewoon in mijn inbox.
En dan zondag had ik dan eindelijk de Whats app: 'Hoi mam, dit is mijn nieuwe nummer, sla je het even op?'
Nee dus, ik sla het niet op. Dit is Edwin niet..... het zijn niet zijn bewoordingen en ik weet dat dit vaker gebeurt, daarna is er dan ineens geld nodig. Toevallig zei ik laatst tegen Edwin dat als ik zo'n verzoek namens hem zou krijgen dat ik terug kon sms-en: 'Als je echt mijn kind was zou je weten dat ik dat niet heb!'. Edwin zou mij nooit om geld vragen. Nou ja, misschien als wij samen in een winkel zijn en ik bij de kassa er iets bij krijg wat ik even afreken..... meer dat krijg ik dan daarna zo weer terug. En als er echt een geldprobleem is dan laat hij mij dat niet via Whatsapp weten.
Over het algemeen komen dit soort berichten als ze echt zijn niet per mail (en van Edwin niet per sms), maar ze proberen het ook wel eens per post, ook dat is dus opletten!!. Ze maken het steeds moeilijker en hoewel de mensen er vaak voor gewaarschuwd worden snap ik soms wel dat mensen erin trappen. Het hangt er soms ook vanaf wanneer je dit soort dingen leest en hoe geloofwaardig het is. Als ik het lees als ik net wakker ben zal ik er sneller intrappen, dat had ik ooit met een KPN-rekening, jaren geleden..... die was zo hoog dat ik nijdig werd en ik klikte door... meteen begreep ik dat ik dat niet had moeten doen en klikte het meteen weer weg, veranderde wat wachtwoorden en gooide de virusscanner erover..... meer wist ik op dat moment ook niet, het zal niet allemaal zinvol geweest zijn, maar niks doen helpt ook niet. Ik had niks ingevuld, niet verder doorgeklikt en de site was nog niet eens geladen toen ik hem al wegklikte, maar ik was toch wel geschrokken. Zo dom!
Als iemand druk bezig is met andere dingen en even snel in de mail kijkt en zoiets tegenkomt dat zal er misschien ook te snel geklikt worden..... maar een bankrekeningnummer invullen is al een stap verder en betalen ook!
Al die mails van banken waar ik geen rekening bij had en die er in het begin ook wel erg nep uitzagen waren niet iets waarover ik twijfelde. Ook zo vol met taalfouten, duidelijk een slechte vertaling via de computer.
Ja, ik ben natuurlijk hier toch in het voordeel omdat ik vrij goed Nederlands schrijf en veel fouten snel herken...... het is dus wel degelijk belangrijk om de taal goed te beheersen! Ook in echte mails/brieven staan regelmatig fouten, maar in die nepmails van lang geleden stonden er wel erg veel.
Er zijn mensen die fouten niet belangrijk vinden, zo jammer.... het is vervelend als je dyslectisch bent, Nederlands niet je moedertaal is of het om een andere reden gewoon niet kan, maar ik vind het erg als mensen hun schouders ophalen: "Wat maakt het uit? Je snapt het toch?" Dat laatste is niet altijd waar, door de fouten verandert de betekenis soms en moet ik puzzelen om er achter te komen wat bedoeld wordt. Ik doe dat graag als het afkomstig is van iemand die het echt niet beter kan, bij anderen begrijp ik het liever verkeerd.... dan hadden ze het maar beter moeten doen! (Ik maak zelf ook fouten hoor, maar niet zo heel veel!)
Maar goed, de phishingmails zijn vaak dus ook te herkennen aan taalfouten!
En vaak aan het e-mailadres.
Maar het blijft dus opletten! BLIJ dat ik het doorhad!
Je wordt haast doodgegooid met die dievenberichten. Voorheen herkende je ze meteen, nu zijn het net-echte bankberichten.
BeantwoordenVerwijderenIk snap best dat mensen er in lopen, éven niet nagedacht en je hebt al geantwoord en op linken geklikt!
Precies! En omdat het eerst vooral banken waren en vaak van een bank waar ik geen klant bij was ben ik er bij banken wel op bedacht, maar ze verzinnen steeds andere dingen, dingen die wel zouden kunnen en vaak niet om gigantische bedragen.... daar trap je sneller in. Juist op die momenten dat je even minder scherp bent!
BeantwoordenVerwijderenMaar een gewaarschuwd mens telt voor twee...... dus hoe vaker ik er over hoor, over weer nieuwe methodes, hoe eerder ik eraan denk alles te controleren.