Een rare gewoonte van mij, maar als ik zoiets zie als de ongewaaide spullen in mijn tuin dan denk ik niet normaal 'wat een bende', maar in gedachten hoor ik dan 'quelle ravage'.
Geen idee hoe ik daar aan kom.... ik zal het ongetwijfeld ooit eens gehoord hebben en dat is blijven hangen, maar waar ik dat dan gehoord heb.... ik weet het niet.
Misschien nog van school, soms hoor ik de Duitse leraar nog zeggen: "Wass sind dat für Strapatsen?" Ook zo'n zin die zomaar in mijn hoofd blijft.
Hij had wel meer van dat soort dingen..... hij noemde ons ook wel eens doerakken, een woord dat niet veel mensen gebruikten. Soms een Duitse zin met één Nederlands woord.
Als iemand hem iets vroeg dat niet direct met de les te maken had begreep hij het niet. "Meneer mag het raam dicht, want het tocht hier" was dus iets dat je na 6 keer herhalen maar liet zitten, dan maar koud!
Ik herinner mij een keer dat wij iets van het bord moesten overschrijven en een klasgenootje vroeg netjes of hij even opzij wilde gaan, want hij stond ervoor. Hij begreep het niet.... nog eens dan.... en nog eens, toen ging hij in haar boek bladeren, hij begreep het nog steeds niet. Na nog een paar keer keek hij in haar schrift en was kwaad dat zij het nog niet overgeschreven had. ..... toen ontplofte het klasgenootje ook.
Als iemand zegt dat hij even in bad gaat denk ik vaak: "Archie, doe nou niet teveel water in dat bad!"
Die komt van mijn fysicaleraar die de wet van Archimedes uitlegde.
Zijn verhaal vergaat ik nooit meer: "Archie wilde in bad en zijn vrouw zei: "Archie. doe nou niet teveel water in dat bad, ik moet elke keer dweilen". Archie liet het bad vollopen en ging erin zitten en meteen klotste het water over de rand..... ineens riep hij: 'Eureka, eureka!' Nee, dat was niet zijn vrouw" Dat laatste kwam er heel droog achteraan. Zijn uitleg erbij maakte dat ik het helemaal begreep en nog steeds aan anderen kan uitleggen. De woorden van de wet kende ik al lang..... mijn vader had er een gewoonte van gemaakt om als wij laat thuiskwamen te controleren of wij (te veel) alcohol gedronken hadden en hij vond dat als je de wet van Archimedes kon opzeggen dat het dan wel goed zat. Hoewel ik het zelf nooit heb hoeven doen wist ik wel dat mijn oudere broers dat moesten doen en ook al kwam het volgens mij niet vaak voor, we wisten allemaal dat dat gevraagd kon worden, dus het was zaak die wet te kunnen dromen. Nog steeds kunnen mijn jongste broer en ik hem zo snel opzeggen dat niemand het kan volgen. Maar dankzij meneer Rebel ken ik dus ook de betekenis ervan.
In de eerste klas MULO kreeg ik dierkunde van meneer van Ravenzwaaij (en Nederlands en Engels en Aardrijkskunde). Een man waar ik de eerste week een hekel aan had omdat hij zo verschrikkelijk streng was, maar al snel kon ik hem beter waarderen. Hij bleef streng, maar we wisten precies waar we aan toe waren met hem.... hij was eerlijk en hield niet van gezeur of smoezen! Hij had ook veel leuke dingen, zo ging hij op zondag altijd naar de Engelse kerk in Amsterdam en zolang hij plaats had in zijn auto mochten wij mee. Zijn auto werd regelmatig door ons gewassen, we kregen daar dan iets voor, maar we vonden het ook leuk. Toen hij ging verhuizen verlootte hij boeken aan de liefhebbers, ook heel leuk!
Voor dierkunde hadden wij geen boeken en hij had bedacht dat wij (na wat algemene dierkunde) het onderwerp voor de rest van het jaar mochten kiezen. De meesten kozen voor vogels en ik herinner mij dat die les begon met de definitie van een vogel. Ik dacht 'dat vraagt hij vast bij een repetitie' en leerde dat uit mijn hoofd.....
"Vogels zijn met veren bedekte , warmbloedige gewervelde dieren, waarbij de ademhaling geschiedt door longen en de vermenigvuldiging door middel dan eieren. " Hij vroeg het niet, maar nog steeds weet ik het, ik dreun het zo op.... hoewel ik toch het idee heb dat het iets langer was.... maar ik kan niet bedenken wat er nog meer bij hoorde.
Het waren leuke lessen!
Van een andere leraar herinner ik mij dat ik hem in het begin erg aardig vond, maar later minder.... hij kon niet zo heel goed orde houden, zijn vriendelijkheid vond ik steeds minder leuk. Hij vertelde vaak een verhaal over Blauwbaard, de vrouwen van Blauwbaard hadden namen van meisjes uit de klas en ik was ook één van die slachtoffers. Een keertje is leuk, maar ik hoorde elke keer dingen als: "En Ansje deed met haar kleine handjes de deur open.... en ze had kleine handjes" ..... nee, dat vond ik niet zo leuk meer na een tijdje. Hij sprak alles heel langzaam uit..... daar kon ik ook niet erg aan wennen.
Een keer was hij even de klas uit en dat is natuurlijk het moment om te keten. Toen hij weer de klas in kwam was hij witheet en riep tergend traag: " A-pro-pos zeg........ wat een lawaai!"
Dat heb ik ook altijd onthouden, zo kwaad als hij was en dan toch zo ontzettend traag praten.
Op de lagere school had ik meneer Bakker en daar heb ik heel veel van geleerd. Hij leerde ons zelfs hoe je de waterleiding moet afsluiten.... het stond niet in onze boeken, maar hij vond dat belangrijk.
Hij was vaak sarcastisch, dat kon niet iedereen waarderen, maar ik had daar geen enkele moeite mee!
Hij heeft er voor gezorgd dat ik steeds meer van de Nederlandse taal ging houden, hij legde van veel spreekwoorden niet alleen de betekenis, maar ook de oorsprong uit. Hij zorgde ervoor dat ik het woord onmiddellijk niet fout kan schrijven. ... ik hoor hem nog altijd kloppen als ik dat opschrijf.... 2x 2 klopjes.... dubbel d en dubbel l. Bij een dictee moesten we ook zelf de punten en komma's plaatsen, later merkte ik dat dat niet gebruikelijk was. Ik ben blij dat wij dat zo goed geleerd hebben.....ik zie vaak berichtjes zonder punten en komma's en ik vind dat nauwelijks leesbaar!
Ik had hem in de vierde en vijfde klas..... 30 jaar later had Edwin hem ook 2 jaar..... zo ongeveer op dezelfde leeftijd. Ook hij leerde veel van hem en ook hij kon goed met hem opschieten.
En wat had die man altijd veel door, niks ontging hem, hij hoorde alles. Een keer was hij kwaad en brulde "ik ben wel goed, maar niet gek" ...heel zacht zei ik (tegen mijzelf 😂) "o, ik dacht andersom" en hij ging verder.. "andersom kan ook natuurlijk, wel gek, maar niet goed!" en hij liet verder niet merken dat hij dat van mij gehoord had..... hij keek niet kwaad naar mij of zoiets..... maar het was mij wel duidelijk. Hij had dat toen Edwin les van hem had nog steeds..... hij stuurde de klas een keer een kwartier te vroeg naar buiten en liep zelf ook meteen de klas uit. Edwin keek op de klok en zei tegen een klasgenoot "We moeten maar snel weg zijn, voor hij doorheeft dat hij een kwartier te vroeg was" en vlak achter hem klonk de stem van meester Bakker: "Ja, Edwin, ik zou maar afmaken als ik jou was" volgens mij vraagt Edwin zich nog steeds af waar die man zo snel vandaan kwam.
Er was op de MULO ook een leraar waarvan ik mij één voorval heel goed herinner..... het was een ouderwetse leraar, keurig in het pak, in alle opzichten heel netjes. Zeker niet onaardig, maar zo'n man waar je in die tijd toch niet alles tegen durfde te zeggen. Op een dag hadden we een repetitie van hem en hij deelde de blaadjes uit, bij elke tafel legde hij een blaadje neer waarbij hij dan voorover boog..... helaas stond zijn gulp open en bij elke 'buiging' ging hij even wijd open... en weer terug. Wat heb ik het benauwd gehad toen.... ik zag de verbaasde blikken van klasgenoten..... ik hoorde af en toen een ingehouden lach..... niemand durfde iets te zeggen.
Wat kan een omgewaaide tuinkast zorgen voor veel herinneringen! Van het één komt het ander.
Mijn lagere school heb ik vrijwel allen maar goede herinneringen aan, maar de MULO zorgde voor veel nare herinneringen, veroorzaakt door 1 leraar. Zijn naam noem ik niet, die wil ik niet horen, schrijven of uitspreken, maar die man heeft mijn schooltijd echt verpest! Natuurlijk is de ene leraar leuker dan de andere..... de één ligt je ook beter dan de ander, maar deze man heb ik alleen maar slechte herinneringen aan, hij treiterde echt!.... Het enige leuke vind ik die keer dat een andere leraar hem voor schut zette voor de klas! Daar was ook alle reden voor, hij kwam de les verstoren om tekeer te gaan tegen mij..... en toen hij een fout maakte werd hij daar door die andere leraar even op gewezen...... daar kan ik nog steeds met plezier aan terugdenken. Als ik het over kon doen zou ik over hem klagen, iets wat ik toen niet deed omdat ik dacht dat hij de dingen die hij zei mocht zeggen...... maar er is een verschil tussen een keer iets zeggen en dagelijks herhalen..... dat is pure treiterij! ik heb hem lang niet meer gezien, maar voorheen kwam ik hem nog wel eens tegen..... dan kreeg ik nog kippenvel op mijn armen en voelde ik mij weer als toen..... niet prettig! Meestal wist ik ook niks te zeggen, groette ik hem niet.... ik klapte dan gewoon dicht. Ik hoop hem nooit meer te zien!
Sommige dingen blijven je je hele leven bij, ook die van school. Ik herken in je verhalen de goede leraren die de leerlingen veel kennis meegaven, wij hadden er ook een paar. Van de lagere school ook een non die geweldig onderwijs gaf en bovendien haar tijd ver vooruit was.
BeantwoordenVerwijderenEen flinke ravage in je tuin, en effet.😏 Had je niets vastgezet of stormde het té hard?
Leraar is een vak dat maar voor een deel te leren is..... de rest is aangeboren.
BeantwoordenVerwijderenNiet alles was vast te zetten, ik had wel wat dingen veiliger neergezet en voor de rest was het afwachten.