Zoeken in deze blog

vrijdag 10 december 2021

Ingrediënten

 


Ze zijn er achter, kruidenmixen bevatten teveel zout, suiker en/of paneermeel. 
Om die reden koop ik al heel lang geen kruidenmixen.... ik bepaal liever zelf wat ik in mijn eten gooi, mijn eigen combinatie van kruiden en altijd zonder suiker of zout! 
Ik gooi zelf helemaal nergens suiker of zout door, want niet wil zeggen dat ik dat nooit binnenkrijg.... ik eet ook wel een soep uit blik en daar zit echt wel zout in, ik eet kaas waar zout in zit, ik eet hamburgers of ander bereid vlees, kroketten en ik neem ook wel eens chips. Ik snoep wel eens iets en dat is echt niet altijd suikervrij en ook in allerlei kant en klare artikelen zit vaak suiker. Frisdrank drink ik niet/zelden, dus daar krijg ik geen suiker mee binnen... ik drink vooral water en thee en af en toe koffie met warme melk of een cappuccino. 
 Ik beperk het wel, maar zo af en toe is het wel eens handig om iets alleen maar in de pan te gooien en op te warmen, maar daar zit dan vaak wel suiker en/of zout in. 
Ik gebruik nooit pakjes om soep te maken en een heel enkel keertje een zakje om saus te maken.... dat is dan als ik 'mee-eters' heb en dan wil ik zoiets wel eens doen. Ik koop eerder iets dat al helemaal klaar is dan iets dat ik nog wel zelf moet mengen en roeren.  
En kruidenmengsels koop ik dus alleen als ik heel zeker weet dat er geen zout in zit. Ze zijn er wel, maar het is even zoeken. Zelfs over mijn vlees gaat geen zout, het is heel goed te kruiden zonder zout.  Zout is te overheersend en verpest een beetje de smaak bij veel dingen.... soms is wat zout wel lekker, maar niet teveel. Ik gebruik wel veel peper.... en gemberpoeder, kurkuma en/of kerrie en nog veel meer.




Ik krijg al genoeg zout en suiker binnen met de dingen die ik niet zelf klaarmaak.
Ooit moest ik 8 maanden lang suikervrij, zoutloos en verarm eten met afgewogen porties op vast tijden. Het went, hoewel ik suiker en zout meteen erna alweer meteen erg lekker vond. Maar ja, dat dieet was ook wel erg streng, ik was wel weer toe aan zout en suiker. Ik hield mij er goed aan, maar ik moet bekennen dat ik met de hoeveelheden wel een beetje sjoemelde..... ik had lijstjes met zoveel eetlepels ongekookte rijst is zoveel eetlepels gekookte rijst.... nou, dat geloofde ik wel.... gewoon niet teveel nemen. maar niet al te letterlijk. Macaroni was goed klaar te maken zonder de dingen die ik niet mocht en dan nam ik echt wel eens een hapje extra..... maar verder hield ik mij er heel goed aan en dat was ook wel te zien aan de uitslagen van mijn bloed.... het werd vaak gecontroleerd, ik moest vaak een hele dag naar het ziekenhuis om de hele dag door steeds geprikt te worden en bij de laatste prik ('s avonds om 9 uur) kreeg ik dan de uitslagen van eerder die dag en het is altijd goed gegaan..... één keer zat ik net op de grens, maar dat was op het eind van mijn zwangerschap, dus toen hoefde ik niet lang meer. (doordat mijn suiker al voor mijn zwangerschap gestoord was (toen ik nog jong en slank was) werd er van uitgegaan dat ik zwangerschapssuiker zou krijgen.... en ouderdomsdiabetes (heet nu type 2) vanaf mijn 40ste (dat kwam pas toen ik 50 was), dus vandaar het dieet zodra bekend was dat ik zwanger was). 
Het lastige was dat er wel suikervrije producten te koop waren (maar dan met zoetstoffen waar ik ook niet teveel van wilde binnenkrijgen) en zoutloze producten (sommige van die dingen zijn de naam voedsel niet waard), maar zoutloos en suikervrij lukte niet. Er waren zoutloze augurken met suiker en suikervrije augurken met zout.... en dat gold voor veel dingen....  er was niet veel dat wel mocht. 
Daarbij vergeleken krijg ik nu dus nog best veel suiker en zout binnen.... ik gebruik augurken en zilveruitjes, mosterd, ketchup....... ik hoef zelf echt geen zout of suiker meer toe te voegen. 
Het verbaast mij dat er nu ineens zo'n probleem van gemaakt wordt terwijl het al zo lang bekend is. 
Kijk op de ingrediëntenlijst en meestal begint dat bij de kruidenmixen met zout..... ook als er geen percentages bij staan..... ze beginnen altijd met het ingrediënt waar het meeste van aanwezig is! 


1 opmerking:

  1. Susanne Bout
    Dit is inderdaad al heel lang bekend. Ook ik weet dit toch minstens 20 jaar.
    En ook ik doe zelden ergens suiker op of zout in. Als je alles bij elkaar optelt krijg je toch al veel suiker en zout binnen. Ik zeker, want ik ben een snoeper.

    Ans Dekker-Martis
    Nou precies..... er komt genoeg binnen. Ik mag natuurlijk niet veel suiker, maar er komt toch nog zat binnen.

    BeantwoordenVerwijderen