Zoeken in deze blog

dinsdag 21 december 2021

Vervolg

 Ik had maandag wel duidelijk meer last van mijn arm dan voorgaande keren, maar alles deed het nog, dus dat is geen probleem. 
Ik hoor dat meer mensen er overheen kijken dat ze een gezondheidsverklaring moeten uitprinten en invullen (en meenemen natuurlijk). In de RAI viel het mij ook al op dat veel mensen hem niet hadden. 
Bij de papieren uitnodiging zit hij gewoon, maar wie zich via internet opgeeft moet het zelf regelen. 
Er staat een link bij 'wat moet je meenemen' .
Sommige vragen kan je pas op de dag zelf invullen, want van tevoren weet je niet of je koorts hebt die dag of andere problemen. Ik vind de vraag "Bent u zwanger?" altijd wel leuk.....  hm.... op mijn 67ste en geen man (ik zou er eentje van de straat kunnen plukken, maar dat past niet zo bij mij). Nou is mijn tweede naam wel Maria, dus misschien red ik het zonder man, maar daar ga ik niet van uit. 
Die formulieren moeten natuurlijk voor iedereen zijn, dat snap ik ook wel, maar ik moet toch altijd weer lachen om die vraag. 
Mijn arm voelt alweer wat beter, dat is snel.... geen probleem dus. 

En nu maar hopen dat het aantal besmetting terug loopt..... en dan niet te snel versoepelen daarna, rustig aan, anders begint het weer opnieuw. 
Mijn plannen pas ik aan, ik was van plan een weekje naar Arnhem te gaan, maar ja....... alle leuke winkels dicht, de musea dicht, de dierentuin dicht...... dan valt er veel minder te beleven. Edwin naar zijn werk, met wat pech slecht weer....... dan duurt een week best lang! Normaal vermaak ik mij prima daar, er zijn veel leuke winkels, veel terrasjes..... musea (openluchtmuseum is ook altijd leuk) Burgers Zoo..... veel parken om lekker te wandelen..... de parken zijn open, maar met koud druilerig weer is de lol daar ook snel af. Nee, dan kan ik beter thuis zijn, daar heb ik alles bij de hand, mijn boeken, tv, laptop (ik mag daar wel altijd Edwin zijn laptop lenen, maar daar wil ik niks op opslaan), vaste telefoon, kleding en schoenen voor elk mogelijk weer, knutselmateriaal...... ik hoef mij niet te vervelen en ben van alle gemakken voorzien. En ik ga wel even naar ze toe, maar ga ook weer snel terug. We hebben al afgesproken hoe we het doen.... leuk, een andere keer blijf ik dan wel langer. 
Jammer.... een winkel waar ik erg graag kwam gaat sluiten en het is nog niet zeker of ze ergens anders in Arnhem terugkomen...... daar had ik nog wel even willen rondstruinen.... ze zitten nu nog op een voor mij prettige plek en daarna moet ik het maar afwachten. Hier in de buurt is die winkel niet. 
Jammer, maar het is niet anders.....  liever niet winkelen en hopen dat er minder mensen ziek worden en/of doodgaan dan lekker winkelen met als gevolg weer meer besmettingen met mogelijk nare gevolgen. Want het is natuurlijk logisch, hoe meer mensen er bij elkaar komen, hoe groter de kans op besmettingen, daar hoef je geen geneeskunde voor gestudeerd te hebben. En als al die mensen op veel plaatsen andere mensen ontmoeten kan het zich lekker verspreiden, vooral als ze geen afstand houden, geen mondkapjes dragen etc. Afstand houden en mondkapjes dragen zijn niet voldoende om verspreiding te voorkomen, maar alle beetjes helpen..... als er maar één persoon minder door besmet wordt kan die persoon weer geen anderen besmetten en die anderen ook weer niet etc.  
De anderhalve meter is voor mij goed in te schatten.... ik ben zelf 1.52, dus ik kijk of ik er languit tussen zou passen 😂.  
3 meter zou beter zijn, 10 meter nog beter..... maar dat is niet te doen natuurlijk.....  maar alles is beter dan geen afstand. Hetzelfde voor de mondkapjes..... dat is ook geen wondermiddel, maar toch..... het houd altijd iets tegen. Maar dan moet hij wel over mond en neus..... ik zie veel mensen die  hem ergens onder hun kin hebben hangen.... nou, doe dan niks, dat heeft geen enkele zin! Bij metingen bleek dat mensen met de gewone mondkapjes geen zuurstoftekort krijgen, maar ik vind het logisch dat mensen die het toch al benauwd hebben er moeite mee hebben..... en daar zijn de spatmaskers voor! Officieel niet goedgekeurd om in plaats van een ander mondkapje te dragen, maar beter dan niets en je toont je goede wil. Het zal misschien niet overal kunnen, maar ik neem aan dat er in winkels niet zo snel bezwaar gemaakt wordt. 
En dan zeggen mensen vaak: "Het helpt niet, dat hebben ze zelf gezegd!" ..... ja.... bijna 2 jaar geleden! Voortschrijdend inzicht bestaat ook nog.....en alle beetjes helpen. Wonderlijk toch dat mensen dit onthouden hebben.....  maar verder blijkbaar alles wat er daarna gezegd werd vergeten zijn. Ze hebben na die mededeling denk ik onder een steen geleefd......  hebben niet gehoord dat het toch wel wat helpt.... en ook niet gehoord hoe je hem dragen moet en waar..... alleen dat ene zinnetje wat ze goed uitkomt onthouden ze. 
Het kan zijn dat je het niet gelooft dat het helpt.... maar dat wil nog niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden. Neem het zekere voor het onzekere, laat anderen zich niet onveilig voelen omdat jij denkt te weten dat ze het fout hebben. Simpelweg op internet zoeken of het helpt is niet voldoende..... er zijn zoveel fakeberichten, dat het moeilijk is te onderscheiden wat wel en niet klopt. Veel mensen zien dan wat hun goed uitkomt als het enige dat klopt.... bewijs geleverd denken ze dan en melden dat aan iedereen die het maar horen of juist niet horen wil. Ach.... Staring zei het al: "De rijpe kennis hoort, de onrijpe neemt het woord!" en "De meester in zijn wijsheid gist, de leerling in zijn waan beslist!" Staring was een wijs man.


Bovenstaand citaat komt uit het gedicht 'Het kameleon'. 

Ik heb het op de lagere school moeten leren en vond het toen al heel goed!

Nog wat quotes van Staring zijn hier te vinden





6 opmerkingen:

  1. Mensen lezen vaak niet of maar half. Of zijn gemakzuchtig: een papiertje? Kan ik niet vinden, laat maar zitten vergeet het zogenaamd...
    Het mondkapje bezorgde me al een paar keer ademnood en hartkloppingen, nu ik een ander heb (FFP20) gaat het beter. COPD speelt een rol vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met COPD is het altijd lastiger..... dan voelt het sneller benauwd. Ook al laten ze voldoende zuurstof door, zo voelt het niet altijd en bij iemand die toch al iets aan de luchtwegen heeft voelt dat dan al snel niet goed. Bij sommigen komt er dan nog angst bij en dat verergert het dan. Het is voor iedereen anders, maar bij sommige mensen is het omdat ze het gewoon niet willen.
    FFP2 houd meer ellende tegen, het wordt beter gefilterd. Vaak hebben ze een betere pasvorm waardoor het beter voelt.
    Ik heb altijd last dat die dingen naar boven schuiven, een beetje voor mijn ogen..... omlaag kijken is dan moeilijk, als ik een trap af moet lopen moet ik echt dat masker een stuk naar beneden trekken.... ik ben al geen held op trappen die ik niet gewend ben, dus als ik de treden niet kan zien wordt het echt eng.
    Het is goed dat er verschillende soorten zijn. De spatmaskers zijn een goede oplossing voor mensen die teveel moeite hebben met de 'gewone' maskers..... officieel niet goed, maar beter dan niets. Er zijn ook dingen te koop voor onder het masker waardoor het op afstand van je mond gehouden wordt.... een soort rekje (ik vind het eruit zien als een muilkorf) Ik weet niet of het prettig zit, ik heb er een paar maar nog niet gebruikt. Het was een setje van 3, maar ik heb er natuurlijk geen 3 nodig. Gisteren gaf ik er één aan een vriendin die voor haar werk de hele dag een mondkapje op moet, zij gaat hem uitproberen. Ik kocht ze in China, maar misschien zijn ze hier ook te koop, ik zal eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dat heb ik snel gevonden:
    https://www.bol.com/nl/nl/p/mondmasker-beugel-5-stuks-plastic-mondkapje-bracket-lippenstift-bescherming-3d-beugel-ademruimte/9300000016310992/?Referrer=ADVNLGOO002049-G-124536862028-S-990221502633-9300000016310992&gclid=Cj0KCQiAk4aOBhCTARIsAFWFP9GRn23mdxKtMWgK9wXMMipyeqRUT22FjO0Afip_jbV95ryK37_JE3YaAiq0EALw_wcB

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als die man uit de film, een griezel .... ☻☻

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahahaha, ik heb de film niet gezien, maar weet precies welke je bedoelt!!!

    BeantwoordenVerwijderen