Zoeken in deze blog

zaterdag 25 december 2021

Kerst

 


Het is bekend, ik vind een echte kerstboom het mooist.....  waarschijnlijk is het vooral een gevoel, want sommige neppers lijken net echt. Maar bij mij moet een nepper juist niet echt lijken.... het liefst heb ik dan een boom niet niet op een echte lijkt, zoals dit boompje: 






Deze is maar klein, zoiets mag van mij ook groter zijn en ik heb heel andere leuke bomen gezien van hout...... deze doen in elk geval niet alsof ze echt zijn! 

Vroeger hadden we ook echte kaarsjes in de boom..... wel erg leuk, maar het is goed dat die vervangen zijn door lampjes. Ik hou niet van gekleurde lampjes in de boom, vooral niet van de blauwe lampjes of van alle kleuren door elkaar. Alleen rood vind ik dan nog wel kunnen, maar het liefst 'warmwit'. 
De echte kaarsjes waren natuurlijk te gevaarlijk...... er moest altijd een emmer water klaarstaan. De boom stond ook al in een bak water. 
Dat weet ik uit ervaring...... toen ik kleuter was stond de echte boom met echte kaarsjes in een bak water op het dressoir. Mijn ledikantje stond ernaast.... ik lag erin.... ik was ziek.
De kaarsjes gingen toen gelukkig alleen aan als het donker werd, want de boom bleek niet zo stevig te staan dat jaar en kieperde met bak water en al in mijn ledikantje..... ik was drijfnat met een versierde boom bovenop mij...... ik was niet blij! Met brandende kaarsen had dat beroerder af kunnen lopen.....(hoewel..... elektra en water is ook geen goede combi)  Misschien zouden de meeste kaarsjes door de val uitgegaan zijn, maar één kaarsje kan al veel narigheid aanrichten. Wij gingen al vroeg over op lampjes.... en die leken op kaarsjes. Later hadden we soortgelijke lampjes, maar met een doorzichtig plastic ster om de lampjes, wat een heel leuk effect gaf. Maar één lampje stuk of los en het hele snoer 
deed het niet meer. 



Vroeger had ik ook kerstfeest van de zondagschool.... dan kregen we een boek en een sinaasappel.... en volgens mij ook een koekkerstkrans. In mijn herinnering was dit elk jaar zo.... in elk geval was het altijd een boek. Ik herinner mij de grote boom met echte kaarsen.... en de natte spons aan een stok om de vlammen/kaarsen te doven als dat nodig was. 




Ik herinner mij een Kerst toen wij eens heel anders zouden gaan eten..... we zouden fonduen! Dat was toen nog vrij nieuw.
Maar..... het vroor flink, er lag een dik pak ijs en er stond wind..... ideaal om te ijszeilen! Mijn vader was de hele dag op het ijs.... mijn moeder vond het prima, want niet zo vaak waren de omstandigheden zo goed dat hij kon ijszeilen. Natuurlijk had ze het leuker gevonden als hij thuis was met Kerst, maar ach..... ze was blij dat hij het naar zijn zin had. Hij kwam thuis, koud en hongerig. Het fonduestel stond op tafel, hij mocht een stukje vlees aan een vork prikken en het laten garen in de fonduepan.....  het duurde hem veel te lang voor zo'n stukje vlees gaar was.... en dan weer wachten op het volgende stukje.... dat duurt te lang als je honger hebt en hij vond het duidelijk geen succes. We hadden er toen ook eigenlijk niks anders bij volgens mij..... geen stokbrood, frietjes, salades of wat dan ook. De fonduepan is niet vaak meer gebruikt. 
\


Toen ik getrouwd was wilde ik geen of weinig glas in de boom.... ik vond veel kleuren glas lelijk (vooral blauw en groen en veel verschillende kleuren door elkaar), maar een boom met alleen zilver of goud vond ik dan weer te saai. De ballen waren toen meestal glanzend, als ze dof waren vond ik de kleuren beter.
Ik koos voor vnl. riet en hout, het hout mocht geschilderd zijn.... de kleur maakte niet uit, geschilderd hout was minder schreeuwerig dan gekleurde glazen glanzende ballen. Verder rode, witte en zilveren slingers en/of lint.... hij werd dus wel fleurig, maar in mijn ogen minder schreeuwerig. 
Één van mijn favorieten in de boom was een heel klein houten kerststalletje, heel eenvoudig, maar ik vond hem prachtig!  
Alles in één kleur vind ik wel mooi, maar niet gezellig...... dat is mij te perfect (en dan ook nog in een perfecte kunstboom, volledig symmetrisch). Ik hou van herinneringen in een boom.... versieringen met herinneringen (kijk, die hebben we toen gekregen van die tante en dat heb jij op school gemaakt en die mocht ik al kind altijd ophangen, dat soort dingen). Ik heb dat niet alleen met de boom, maar ook met de inrichting van een huis.... te perfect ziet er vaak uit als een huis zonder herinneringen. Als ik een stoeltje heb dat van mijn oma geweest is dan moet dat gewoon in de kamer kunnen staan, ook als het niet kleurt of op een andere manier er niet bij past..... juist dat soort dingen maken het warm en gezellig voor mij. 

 

We trouwden in augustus 1978..... die eerste Kerst viel dus in de winter van 1978/79. Volgens mij viel het met Kerst nog mee, maar in het nieuwe jaar werd het al snel echt winter. Bussen reden niet, we konden allebei niet naar ons werk. Dat was winter.... met veel sneeuw! 




De eerste keer kerst toen ik getrouwd was werden de wederzijdse ouders uitgenodigd voor het kerstdiner. Ik had nooit willen leren koken van mijn moeder, ik zei dat ik dat wel kon..... maar mijn moeder geloofde dat niet zo erg. Toch bleek het met behulp van een goed kookboek helemaal niet moeilijk te zijn, zoals ik al verwachtte. Het kerstdiner overtrof dan ook mijn moeders verwachtingen....het was niet alleen lekker en uitgebreid, maar het zag er ook leuk uit! Ik herinner mij dat ik soep gemaakt had en we hadden een kalkoen. 
Later heeft zij mij het vaak gezegd: "Ik dacht... nou, dat zal niet geweldig worden, maar ik wist niet wat ik zag..... je kon echt koken, het was geweldig!" Voor haar was natuurlijk wel een pluspunt dat ik doperwten had.... daar was zij gek op, maar zij deed er altijd suiker overheen in de pan en daar begon ik niet aan. Ik had een andere oplossing om het zoet te maken, ik gooide er een blik fruitcocktail (was zij ook gek op) doorheen en warmde dat even op. Behalve dat het zoet was zag het er ook heel fleurig uit....  ze vond het heerlijk. Ach.... koken hoeft niet moeilijk te zijn en fantasie kan helpen! Ik hou mij zelden precies aan recepten, geef er altijd mijn eigen draai aan en vind het leuk om het een beetje mooi op te dienen, zeker met de feestdagen, dan mag het van mij extra chique zijn.  
En verder maak ik het niet te ingewikkeld, ik wil met dergelijke dagen niet de hele dag in de keuken staan! Als ik gasten heb.... met Kerst of op andere dagen zorg ik er altijd voor dat ik iets op tafel zet wat eenvoudig tussendoor te maken is of iets dat ik een dag eerder maakte en alleen opgewarmd hoeft te worden. Soms kan het niet anders...... zoals die keer dat ik een stamppotparty gaf.... vier soorten stamppot met van alles erbij..... ik kon wel dingen voorbereiden, maar niet alles van tevoren klaarmaken..... een flinke bak stamppot opwarmen is niet zo eenvoudig, maar ik had ook niet genoeg pitten om alles tegelijk te doen..... daardoor stond ik wat langer dan gebruikelijk in de keuken, maar ik had 6 gasten en een gasthondje..... ze vermaakten elkaar wel terwijl ik in de keuken was. En ik heb in de keuken nog wel contact met de mensen in de kamer. Het is toen allemaal gelukt en volgens mij geslaagd. 15 februari 2020..... het plan was er al lang en net voor de eerste lock down was het eindelijk zover.... net op tijd dus! Wanneer we het weer doen is niet te voorspellen...... ik spreek voorlopig nog niks af. 



Ik vind pakjes onder de boom leuk staan...... mooie glanzende pakjes! Maar cadeautjes met Kerst hoeft van mij niet zo...... het is voor mij geen vervanging van Sinterklaas. Ik doe mee als anderen het wel willen, maar uit mijzelf kies ik er niet voor. Toch had ik vroeger voor Edwin cadeautjes onder de boom..... mooi ingepakt..... met een datum en tijd erop tot nieuwjaarsochtend. Allemaal kleine cadeautjes, schriften, potloodjes..... simpele cadeautjes. 
Het eerste mocht meestal uitgepakt worden op 1ste kerstdag voor het zingen (jaaaarenlang zongen wij 's morgens kerstliedjes op straat, we begonnen om 7 uur) en de tweede als we weer thuis waren. 
Natuurlijk had hij al ver van tevoren uitgezocht wat het volgende cadeau was en wanneer hij dat mocht openmaken. Dat was leuk, hij had steeds iets om naar uit te kijken en ik hield lang mooie glanzende pakjes onder de boom. 




Van mijn moeder kreeg ik een engeltje voor boven in de boom.... wat was ik daar blij mee.... leuker dan een piek. Het witte engeltje hield in elke hand een kaarsje en een slinger lampjes hing onder haar rok (dat was dan wel weer een vreemde plek 😂). Als de lampjes aangingen bewoog het engeltje rustig en zwaaide een beetje met haar verlichte kaarsjes. Mijn moeder wist wel wat ik mooi vond!


Ooit had ik buitenlampjes in een hoge conifeer bij mijn keukenraam.... ook die waren nog zo dat ze uitgingen als er met één lampje iets was. 
Ik was weggeweest en kwam in het donker thuis...... en de boom was ook donker. De volgende dag op onderzoek en het was duidelijk dat iemand een lampje losgedraaid had. 
Ik ben er ook nog achter gekomen wie het gedaan had...... ze had er flink lol om, ze kon het niet laten zei ze.... tsja, dan kan ik alleen maar meelachen..... ik had het juiste lampje niet snel gevonden, de dader was nogal lang en ik duidelijk niet.... dus de trap moest erbij 😂 

 



Een echte boom..... maar een keer had ik er eentje die niet wilde blijven staan......  ik sloeg een spijker in de muur en bond hem daar met een touwtje aan vast.... opgelost. Later kocht ik boompjes in een pot, met kluit. Niet zo groot, ik schat een meter, maar op een klein tafeltje voor mij precies de goede hoogte, zo was hij ook nog te versieren. Ik liet hem altijd in de pot staan, maar dan buiten... ze bleven lang groen, maar haalden de volgende kerst niet.... één keertje net niet. Deze keer lijkt het te lukken.... hij is nog fris groen, alleen hangen zijn takken een beetje slapjes, maar hij haalt Kerst wel.... ik versier hem buiten! Hij staat daar blijkbaar op een goede plek en mag daar blijven!



De boom is voor mij minder belangrijk geworden.... ik ben niet altijd thuis met Kerst en had daardoor steeds vaker geen boom......  een nepboom wilde ik ook niet, dus dan maar niks.... ik heb verder versiering genoeg. Een klein nepboompje..... 30 cm. of zo vind ik prima, zo klein noem ik geen boom.
Als ik een betaalbare grotere houten boom zie dan koop ik die misschien.... ik heb een leuke gezien, maar kwam niet in de buurt van die winkel en online was hij al uitverkocht......  ik vond dat een leuke en een goed alternatief. Voorlopig is het soms een echt boompje maar vaker geen boom. Het houten boompje dat ik heb vind ik leuk, maar is echt te klein om een echte boom te vervangen.... ik ga uit van minimaal 1 meter als het een echte boom moet vervangen.



Een paar jaar heb ik bij Edwin het Sinterklaasspel gespeeld, ik had de speciale dobbelstenen..... natuurlijk kan zoiets ook zelf gemaakt worden of een lijstje maken en met een gewone dobbelsteen gooien...1 =cadeautje ruilen, 2 = cadeautje afpakken.....etc. , maar ik vond die speciale dobbelstenen leuk! Het was leuk om te doen dat spel en ik heb zo'n dobbelsteen ook al gezien speciaal voor kerstcadeautjes. Je moet het niet spelen met mensen die niet tegen hun verlies kunnen of mensen die bang zijn tekort te krijgen...... dan werkt het niet. Maar ik heb het gespeeld met mensen die het alleen maar leuk vinden. En toen ik eens eindigde met helemaal niks en iemand dat doorhad kreeg ik van iedereen cadeaus..... toen had ik juist veel. Dat hoefde niet natuurlijk..... maar het was wel erg lief. 
En het is leuk als er een cadeautje is wat meer mensen graag willen hebben! 



Vroeger ging ik nog wel eens naar de nachtmis in de Katholieke kerk. Ik ben niet Katholiek, ik ben Hervormd, maar wij hadden dat niet. En een RK-kerk vind ik toch altijd mooi met al die beelden.... dat hebben wij ook niet. Daarom met Kerst naar de nachtmis, het was dan wel altijd druk, maar ik vond het zo'n mooi begin van Kerst..... vooral die keer toen het na afloop sneeuwde...... toen was het echt Kerst! 
Maar ik was mij wel altijd bewust dat het niet mijn kerk was...... in die zin dat ik mij wilde aanpassen.... als er evt. iets zou zijn dat ik raar vond zou ik dat zeker niet laten merken.... en ik was stil.... ook voordat het begon.... schreeuwen en roepen.... in een kerk die niet eens mijn kerk is vond en vind ik onfatsoenlijk. Mensen die niet geloven en dat ook uitstralen en uitroepen terwijl zij eens een leuk uitje hebben naar de kerk heb ik moeite mee. Als ze zich gedragen prima..... maar pas je aan! Natuurlijk mag je best van tevoren wel eens iemand roepen.... zo van 'kom je bij ons zitten?' of zoiets, maar meer niet! 
Ja, ik heb daar moeite mee..... ik vind dat je je zoveel mogelijk aan moet passen aan de plek waar je bent en dat geldt niet alleen voor kerken. Dat wil niet zeggen dat je altijd overal moet meedoen.... het moet geen huichelen worden, maar val niet teveel op.... schud nee of zeg rustig dat je iets niet doet, dat vind ik beter dan meedoen met iets waar je de bedoeling en ernst niet van begrijpt en daardoor de slappe lach krijgt of zoiets. 

Vrolijke Kerst!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten