Zoeken in deze blog

maandag 6 december 2021

't Heerlijk avondje...

 .... is weer voorbij!




Ik gaf mijzelf wat lekkers cadeau, want de Sint bracht niets
Dus haalde ik zelf wat.... op de fiets!

Wie zoet is krijgt lekkers en zelf vond ik dat ik zoet geweest was.

Het was teveel, ik kreeg het niet eens op.... des te beter, want het is natuurlijk niet goed voor mij, maar ja, op Sinterklaasavond... alleen thuis....geen cadeaus.... geen rijmen en ook geen lekkers, dat kan natuurlijk niet, dus ik kocht van alles wat..... nam waar ik trek in had en bewaarde de rest...... tot Kerst voor mij geen zoetigheid meer! 

En natuurlijk hoort op 5 december de leuke Sintmusical "Een huis in een schoen" er altijd bij.
Zo leuk.... elke keer weer! De musical  is 50 jaar oud, maar nog steeds leuk!
Ik weet nog dat hij opgenomen werd, in Monnickendam. Allemaal bekende plekjes en Annabel woont in een huis dat ik heel goed ken..... want daar woonde buurvrouw.....daar kon ik als kind zo naar binnen lopen en dan "VOLLUK"  roepen. Mijn geboortehuis is duidelijk te zien in de film.
De route is voor mensen die hier bekend zijn wat wonderlijk, maar dat valt voor anderen niet op.... dit was waarschijnlijk mooier voor de film, maar zelf denk ik regelmatig "Hé, hij hoort van de andere kant te komen.
Het engeltje in de toren is eigenlijk geen engel maar een faam (gevleugeld vrouwenfiguur). Ik noemde het vroeger ook een engel. Het was mijn uitzicht vanuit mijn geboortehuis..... de speeltoren met het 'engeltje' dat na elke slag op de hele uren op haar bazuin blaast (boing... pwèèèh).en de ruitertjes die ronddraaien. Vaak stonden er toeristen bij ons in de steeg om de speeltoren te fotograferen. 
Het melodietje van het carillon dat elk kwartier klonk, steeds een stukje langer en op het hele uur de hele melodie. In bed kon ik zo altijd horen hoe laat het was. De klokken zijn niet zuiver van toon.... zeg maar vals. Ze zijn gegoten in een tijd dat ze nog niet gestemd werden. Het is het oudste nog te bespelen  klokkenspel van Nederland..... daar hoort een beetje vals dus gewoon bij. 
Ook leuk dat je een muziekvereniging ziet in de film en het geluid van een andere muziekvereniging hoort..... dat was herkenbaar voor mij, het geluid was van mijn club. 
Nu zijn beide verenigingen 1 club, maar toen nog niet. 
Maar ook als hij ergens anders opgenomen zou zijn zou ik het een leuke film hebben gevonden..... maar dit zorgt natuurlijk voor extra herinneringen. 
Ik weet dat mijn vader het boek ook had.... geen idee waar dat gebleven is, ik zou het graag willen hebben. 
WIKI

Ik hou ervan..... ik hou van alles wat met Sinterklaas te maken heeft! Bij mij dan ook geen kerstversiering voordat Sint vertrokken is. Sinterklaas vond ik altijd het leukste feest van het jaar..... Kerst was het mooist, Sint het leukst. De rijmen en surprises met Sinterklaas, elkaar een beetje plagen... heerlijk! Of het Sinterklaasspel wat we de laatste paar keer deden, altijd lachen! En een Sintfilm.
Het leukst is het feest natuurlijk met gelovige kinderen. 
Die spanning, het plezier, de geheimzinnigheid..... heerlijk! 



Kerst is voor mij geen vervanging van het Sintfeest, het is zo'n totaal ander feest, het is voor mij niet in plaats van de Sint. 
Ik verbaas mij altijd over mensen die zeggen: "Ze geloven niet meer, dus nu doen we het met Kerst". Ik vraag mij dan altijd af of ze wel in de Kerstman geloven..... en of ze dan ook rijmen en surprises maken..... nee dus. 

Het is weer voorbij.... nu op naar de Kerst! Kerst is het feest van de lichtjes en glitters. Glanzende pakjes en 'sjieke' kleiding. Mooi gedekte tafel, lekker eten en mooi opgediend. Het feest van het kerstverhaal en kerststallen. Al jaren hebben we hier een kerststallenroute  

De Sinterklaasliedjes maken plaats voor Kerstliedjes, maar af en toe betrap ik mij op het zingen over de Sint.... dat zit nog in mijn hoofd. En ik moet nu zingen.... echt, opdracht van mijn tandarts 🤣. 
Ik praatte wat moeilijk met dat plaatje en vooral het slissen klonk raar.... dus ze zei dat ik maar lekker veel moest praten en zingen! Dus niet mopperen als je het niet mooi vindt of als ik teveel praat.....  ik kan het ook niet helpen, maar ik vind het een heerlijk voorschrift!

 Langzaam aan begin ik vast met versieren.... ik ben te lang bezig om om het een dag van tevoren te doen, maar dat vind ik eigenlijk het leukst. Ik wil dat het met Kerst pas Kerst is en niet eerder. O, wat kerstdingetjes hier en daar is prima, maar die echt kerstsfeer wil ik eigenlijk pas op kerstavond. Dan pas mogen de lichtjes aan, dan is het pas kerst. Als ik het eerder al volop kerst heb dan is er geen verschil meer met Kerst.....  dan is het met Kerst al gewoon. 


 
Ik versier niet altijd even uitgebreid.... ik ben ook niet altijd steeds thuis in die periode. De ene keer heb ik ook meer zin in versieren dan de andere keer.... dat hangt er ook vanaf hoe ik mij voel.  Maar ik sla het nooit over. Een kerstboom heb ik ook niet altijd, maar als ik het doe wil ik wel een echte. Hij hoeft niet groot te zijn. Een alternatieve boom van hout of zo mag ook...... dat is geen boom die doet alsof hij echt is, die is gewoon anders. 
Mijn echte boompje van vorig jaar heeft de zomer overleefd en staat buiten. Daar zal ik hem een beetje gaan versieren. 
Maar rustig aan, ik heb nog bijna 3 weken! Zo kom ik heel langzaam in kerststemming en bewaar het mooiste voor het laatst..... dan is het Kerst. 











3 opmerkingen:

  1. Sinterklaas zegt ons al heel lang niets meer, mede door onze kinderen die, eenmaal volwassen geworden, alleen de surprise leuk vonden en ook dat ging er uit.
    Alleen de letters tellen mee.
    Kerstmis houd ik wel aan, voor de sfeer. Nu het zo grijzig en grauw is heb ik zin om ook een begin te maken.
    Morgen de eerste doos uit de schuur galen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nu 2 bakken beneden, ik ben nog niet echt begonnen, maar elke dag iets. Het is wel erg donker.
    In mijn eentje doe ik toch aan Sinterklaas.... het is anders, maar maar ik sla het niet over.

    BeantwoordenVerwijderen