Zoeken in deze blog

vrijdag 15 april 2022

De Passion

 Ik vond hem weer goed..... ik heb hem wel wat later bekeken, want de eerste keer viel ik al snel in slaap en werd pas een paar uur later wakker. 
Veel mensen hadden kritiek op Ruud de Wild..... hij hakkelde soms en versprak zich wel eens ..... ik vond het niet storend. Bij de passion doen mensen vaak dingen die ze niet gewend zijn..... Ruud is wel gewend te praten, maar dan in zijn eigen woorden en volgens mij geen uit zijn hoofd geleerde teksten. 
Het hoeft van mij niet altijd perfect te zijn...... het is juist zo mooi om mensen eens heel anders te zien.... niet elke zanger is gewend te acteren en niet elke acteur is gewend te zingen..... presentatoren in een heel andere rol..... en in het geval van Ruud de Wild vond ik het ook mooi dat het thema zo goed bij hem paste (Alles komt goed?!).... want hij heeft ook wel wat meegemaakt. 
Of een presentator die zingt ...... en dat heel goed deed. 
Ook kritiek op elke onzuivere noot.... maar dat kan de beste overkomen, vooral als het buiten is. 
Ik herinner mij een paar jaar geleden kritiek op de trompettist die op de Dam de taptoe blies op 4 mei. Daar zaten een paar haperingen in. Het was die dag heel erg koud, niet gewoon koud, maar zo koud dat je je afvroeg of het ijs al sterk genoeg is. Een trompet is van metaal en snel koud.... lippen zijn gevoelig voor kou..... de toon vorm je met je lippen.... het is geen piano waarbij je de goede toets aan moet slaan om de juiste noot te krijgen....... waarmee ik niet wil zeggen dat goed pianospel simpel is (en in de kou speelt dat ook niet lekker, want koude vingers zijn niet soepel), maar dat alleen dat elk instrument zijn eigen beperking heeft, maar ook elke situatie. 
Bij de passion waren ook dingen  van tevoren opgenomen.... dan kan het over als het niet goed is. 
Maar live en buiten....  is toch lastiger, zeker als het koud is, wisselende temperaturen, koude wind. En hoe voelt iemand zich..... dat werkt allemaal mee. Ook dingen waar iemand goed in is mislukken wel eens en dan vind ik een onzuivere noot geen ramp. Als alles onzuiver is wordt het storend, maar dat was zeker niet het geval...... ik stoorde mij er totaal niet aan
Ik heb genoten van de Passion ...... ik vond het mooi! En ik vind het ook zo goed dat steeds meer mensen dit verhaal kennen. Het Christelijk geloof is toch wat bij Nederland hoort, we hebben vaak vrij op Christelijke feestdagen..... dan mag je best weten waarom dat gevierd wordt. Je hoeft het niet te geloven, geloof valt niet te dwingen..... het zit in je of niet. Het hangt er ook vanaf of je het van huis uit meekrijgt.... want als je er echt helemaal niks van weet zal je niet snel gelovig worden. 
Andersom kan je wel gelovig opgevoed worden maar het later laten vallen. Ouder kunnen proberen een zaadje te planten, maar als het niet wortelt wordt het nooit wat. Als kind kan je nog geloven dat alles wat je ouders zeggen de enige echte waarheid is en daarom geloven, maar bij het opgroeien veranderd dat soms. Naar mijn idee zorgt teveel dwang er juist voor dat mensen zich er vanaf keren. 
Maar gelovig of niet..... je mag er best wat vanaf weten. 
Er zijn tegenwoordig veel meer geloven in Nederland en ik denk dat het goed is als we daar ook iets van weten. Elkaars gewoontes en geloof kennen leidt tot meer begrip. 
Maar in de eerste plaats moet je naar mijn idee toch het geloof weten van je eigen land, wat zo bij het land hoort dat er vrije dagen zijn die met het geloof te maken hebben.
En Luthers, Doopsgezind, Nederlands Hervormd, Rooms-Katholiek, Gereformeerd...... en nog veel meer..... het is allemaal hetzelfde geloof, alleen de manier waarop men gelooft, de uitvoering ... dat is anders. Andere rituelen, gewoon anders, maar eigenlijk toch hetzelfde.  

Of je gelooft en wat of hoe je gelooft...... ik denk dat het niet belangrijk is. Geloof kan belangrijk zijn.... als mensen er steun aan hebben is het goed, als mensen daardoor op het rechte pad blijven is het ook goed. 
Het wordt pas moeilijker als het extremistisch wordt..... extremisten doen vaak rare dingen uit naam van het geloof..... keuren het ook af als je andersdenkend bent. 
Maar als je een goed mens bent dan denk ik dat dat het belangrijkste is en niet of en wat je gelooft. 
Als er een hemel is denk ik niet dat je geweigerd wordt omdat je het verkeerde geloof had..... je kan er meestal niks aan doen.... zeker niet als je bent opgegroeid met dat geloof..... nee, ik denk dat het belangrijker is hoe je als mens bent/was.

Ik zat vroeger op een openbare school..... en daar kregen we godsdienst! Van huis uit ben ik Nederlands Hervormd, dus ik kreeg er toch wel wat van mee.... maar mijn vader vond het onzin... al die verschillende scholen voor elke manier van geloven.... dus naar de openbare. 
Ik vond het wel goed dat we toch iets van godsdienst meekregen. Ik herinner mij dat we bijvoorbeeld de kerstliedjes leerden. Dat hoort er toch bij vind ik..... maar toen Edwin 30 jaar later op diezelfde school zat was dat niet meer zo..... geen kerstliedjes meer.... nou ja... alleen liedjes als 'tiereliere boom versieren' , maar niet de bekende liedjes ..... ik vond dat wonderlijk. Ook al hebben die liedjes met het geloof te maken, je hoort ze toch min of meer te kennen. Openbaar wil niet zeggen anti-kerk, maar het ging er wel een beetje op lijken. Leer de kinderen ook wat van andere geloven..... er zijn vaak kinderen met andere geloven op een openbare school..... misschien kunnen die kinderen een liedje van hun geloof zingen wat bij hun geloof hoort en dat de anderen leren.... ik zou het prima vinden. 
Zelf heb ik Edwin wel wat Bijbelse verhalen verteld en ik leerde hem zeker de kerstliedjes. Ik vertelde hem wat ik geloof en wat ik hoop dat ervan waar is..... ik vertelde dat er andere geloven zijn en dat er ook mensen zijn die helemaal niks geloven. En ik zei dat dat allemaal goed was! En dat geen enkel geloof (of niet-geloof) belachelijk gemaakt mag worden.  Ik vond het belangrijk dat hij wel iets van het Christelijk geloof meekreeg ..... maar zonder dwang om dat ook te gaan geloven. Mijn idee was dat er later weinig te 'kiezen' valt als je er niks van weet. Nou vind ik kiezen niet het juiste woord....het is nauwelijks kiezen, het is een gevoel..... je kan niet zeggen "Vanaf morgen ga ik maar eens geloven!" .... zo werkt het niet. Maar dwang werkt ook niet..... daarom denk ik dat het goed is om kinderen er wel iets van mee te geven, maar heel vrijblijvend, geen enkele dwang..... gewoon enige kennis, zoals je ook geschiedenis leert. 

Maar de Passion is een prima manier om het verhaal bij mensen die niet geloven binnen te laten komen. Ik denk niet dat iemand er gelovig van zal worden (dat hoeft ook niet), maar weten waarom je vrij hebt op sommige dagen lijkt mij toch heel normaal! Weten waarom sommige dingen voor anderen belangrijk is geeft meer begrip en begrip kunnen we allemaal gebruiken. 
Mijn geloof is er wel, maar soms weet ik zelf niet wat ik geloof..... ik weet alleen dat ik niet ongelovig ben, maar verder ben ik er niet veel mee bezig.....het speelt geen grote rol in mijn leven...... maar het is er wel. Of anderen geloven en wat zij geloven maakt mij niet uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten