Zoeken in deze blog

zondag 16 februari 2020

Stampen in de pot

Jawel, zaterdag was het stamppot-dag in huize Dekker.

Ze kwamen allemaal vlak achter elkaar.......eerst kwam Petra ....ze was net binnen toen Larisse kwam met pup Lizzy.....haar vader zette nog even de auto weg, maar kwam natuurlijk snel daarna, die was net binnen toen de rest kwam, we waren compleet!

Ik had de koffie en thee al klaar staan in thermoskannen en een extra thermoskan met heet water voor een andere smaak thee, maar er stonden ook zakjes met allerlei koffiesmaken, cup a soup en chocolademelk. Er stond verse citroen op tafel en wie verse munt wilde mocht plukken van het plantje op de vensterbank.

Natuurlijk stond mijn snoepwinkeltje op tafel en een bak met chocola en noga..... en een schaal rauwkost! Leuk, overal werd goed van gegeten, zowel de zoetigheid als de rauwkost. Ik vergat steeds foto's te maken, dus deze zijn na afloop pas gemaakt, ze zaten veel voller. ๐Ÿ˜‚







Het werd een zeer geslaagde dag, heel gezellig, veel gelachen en lekker gegeten.
De puppy die mee was gedroeg zich perfect en is een schatje! Lekker speels en enthousiast.....iedereen kreeg aandacht van haar (en andersom).

Michel ontdekte mijn blikjes met kaarten (muziekquiz en een blik met vragen als "Weet je nog wat je van je eerste salaris kocht?" en dan nog een blikje met kaartjes met wijze uitspraken, dat was minder geschikt, maar de muziekvragen moesten natuurlijk meteen even doorgenomen worden.....veel vragen werden snel en goed beantwoord......niet door mij, maar we hadden een paar kenners in huis. Ik wist het vaak niet en ik was veel te traag....als ik nog over de ene vraag nadacht was die al door meerdere mensen beantwoord ๐Ÿ˜‚, dus zelfs als ik het wel wist was ik te laat . Vincent was vooral erg goed in gokken......maar wist weer juist de antwoorden die de anderen niet wisten. Het blikje met "weet je nog?"-vragen was ook leuk......al zijn er wel vragen bij die erg persoonlijk zijn.
Het zijn maar kleine blikjes, passen in elke jaszak of tas....leuk om mee te nemen. Ik heb ze al jaren, maar ik zie dergelijke blikjes zo nu en dan nog wel eens te koop, misschien maar eens kijken of er nog meer leuks is.

De hele week was ik aan het opruimen, want mijn huis is nog steeds een chaos en beneden wilde ik het toch op z'n minst een beetje ruim hebben.....perfect hoefde niet, maar er moest wel iets gebeuren, maar ja.....ik was steeds zo slaperig en moe....ik schoot niet echt op, dus zaterdagochtend heb ik heel veel gedaan, ik moest wel.....tong op m'n schoenen, maar het lukte! Ik heb zelfs mijn omgewaaide tuinkast weer overeind gezet en de deur er weer in gezet. Nu maar hopen dat hij niet weer omwaait.... hou je in Dennis! Die kast was ver na het hoogtepunt van de storm Ciara pas omgevallen.......ik had hem maar even laten liggen omdat het stevig bleef waaien.....en als hij al ligt kan hij niet meer vallen.

Vrijdag maakte ik al de nodige voorbereidingen voor het eten, sommige dingen hoefde ik zaterdag dan alleen maar op te warmen. Ik schilde ongeveer 4 kilo aardappelen.



Dingen die ik zaterdag nodig kon hebben stopte ik in plastic bakken, zodat ik niet hoefde te zoeken (nou ja, het zou niet hoeven, maar ja....... de laatste tijd ben ik alles kwijt zodra ik het ergens neerleg, dus ik zocht toch!) Toch werkte dat goed.....liever die bakken die eigenlijk wel een beetje in de weg stonden dan in de kasten niks kunnen vinden omdat daar teveel dingen staan die ik op dat moment niet nodig heb, dan is de rookworst natuurlijk niet te vinden of de witte bonen....nu keek ik er ook wel overheen, maar ik wist dat het er moest zijn!
Ik had ook de koelbox in de keuken gezet....om alvast wat drankjes te koelen die niet meer in de koelkast pasten met al dat extra eten erin.  Ik weet niet wat ze drinken willen, dus had ik veel dingen koel staan. Dat is nu niet meer nodig, koelbox kan terug naar de auto.
In de kamer zette ik een bak neer met hondenspullen, een hondenkussen en natuurlijk de waterbak, Lizzy kon komen.  


Zaterdagmiddag.....ik was klaar.....het was netjes genoeg, ik had voldoende ruimte voor iedereen, de klaptafel om de eettafel te verlengen stond klaar....... en ik zette de auto weg.
Weer binnen wilde ik de al kant en klare boerenkool, hutspot en alvast gekookte snijbonen pakken.....uhhhh......dat staat in de auto....dom dom dom.....dat had ik er uit moeten halen voor ik hem wegzette! Ik stopte bij de auto alles in een trolley-tas, want de bakken hutspot en boerenkool waren best zwaar (van de hutspot had ik 2 flinke bakken).

Dingen als spekjes, uitjes, saucijzen e.d. bakte ik zaterdag..... de zuurkooltaart werd vrijdag voorbereid, die hoefde zaterdag alleen maar de oven in. Het was warm in de keuken, maar ja, de verwarming stond al een paar graden hoger dan ik gewend ben (mijn temperatuur vinden de meeste mensen niet aangenaam, dus even 3 graden hoger gezet) en dan bij al die warme pannen en de oven.....tropisch.
Het lukte allemaal, het kwam warm op tafel en zo te zien vonden ze het lekker. De zuurkooltaart was te slap (ik denk dat ik het niet voldoende heb laten uitlekken), maar wel lekker.....dan maar geen punten snijden, maar opscheppen, wat maakt het uit. De hutspot met shoarma vond ik zelf weer geslaagd, ik had er ook wat gebakken ui en appel doorheen gedaan.
Er is flink van gegeten, dus ik neem aan dat de anderen het ook lekker vonden.
Ook van de blote billetjes in het gras werd gegeten en ik vond de vraag van Petra aan Michel wel leuk: "Heb jij ook blote billen?"



Het toetje was ook geslaagd......ik had 4 soorten ijs op tafel waarvan 2 wel heel erg lekker waren.....het mango-passievrucht-ijs smaakte alsof je zo in een koude mango hapte.....het citroen-ijs was net zo lekker....heerlijk! Ik had er allerlei wafels bij,



een flesje chocoladesaus, 2 soorten vla en zelfs geitenyoghurt. Een schaaltje blauwe bessen en er waren minicornetto's in 2 smaken (formaat van "geef maar een handje vol")......nou, keus genoeg, veel mogelijke combinaties! O ja, en slagroom had ik natuurlijk ook. Ik vind dat leuk, zo konden ze zelf nemen wat ze lekker vonden en zo veel of zo weinig als ze zelf wilden. Het is ook een leuk gezicht om ze daar mee bezig te zien..... uitzoeken wat lekker is, toch nog maar een beetje nemen, nog iets anders proberen, elkaar dingen aanwijzen die erg lekker gevonden werden en natuurlijk het doorgeven. Dat was de hele maaltijd al zo..... de รฉรฉn beheerde de hutspot en schepte voor anderen op, een ander was chef jus en zo ging het met alles. Ik vind dat gezellig!
Heerlijk om te zien dat ze zich duidelijk thuis voelden...... ze durfden alles te nemen waar ze trek in hadden, daar hou ik van.....gewoon lekker je gang gaan! 


Het verliep allemaal soepel, iedereen wilde helpen....... in de keuken had dat weinig zin omdat je elkaar in de weg loopt, maar het aanbod is aardig. Met afruimen gaf Vincent steeds alles aan en ik borg het op in de vriezer of koelast. Borden werden gestapeld of aangegeven..... zo werkt het snel en soepel.
Wat niet in de koel- of vrieskast hoefde staat op het aanrecht of in de gootsteen en ook op tafel staat nog wat.....dat komt zondagochtend wel.... het zal wel een afwas in etappes worden, prima, rustig aan. Het leuke van zo'n grote afwas is dat het zo lekker opruimt.....je ziet het steeds minder worden.  Zaterdag had ik er geen zin meer in......ik ging liever gezellig bij de anderen zitten....zette nog wel even koffie en thee en we zaten nog even gezellig na te praten.
Ik kreeg nog een mooie kaart met een geweldige tekst (geschreven door Petra en die is beroemd om haar teksten) en een kunstig eraan gemaakt envelopje eraan met inhoud...... veel te veel! Erg lief van ze!!! Hoewel het absoluut niet nodig was, ben ik er wel heel blij mee! BEDANKT!!!! Ik had ook al een mooie Paashaas en andere lekkere dingen gekregen..... geweldig.






Iedereen ging weg en ik bracht Petra naar de bushalte, nog even zwaaien en naar huis....auto weer voor de deur zetten.....en met pyjama aan op de bank.

De lampjes voor het raam haal ik ook morgen maar weg, anders denken ze misschien dat ik een stamppotrestaurant heb en willen ze steeds bestellen!

Nog even tv kijken en nagenieten van een leuke dag en al snel viel ik in slaap!

Halverwege de nacht werd ik wakker, ik was aardig uitgerust....even wat drinken en gelijk maar een beginnetje gemaakt met de afwas....net genoeg om het geheel wat overzichtelijker te maken. Wat klaar is is klaar. Zondag geen afspraken, dus alle tijd. Een wekker is niet nodig. ik sliep lekker door tot half 9. 

Het was even doorwerken deze week, maar het was het waard, wat een leuke dag!
Nou ja, er was veel extra werk doordat ik veel moest opruimen (min of meer eigen schuld dus)...... het afgelopen jaar was duidelijk niet mijn fitste jaar (dus vaak futloos), door de badkamerrenovatie vorig jaar stonden veel dingen op een andere plek en daar stonden ze vooral in de weg en daardoor kon ik niet bij andere dingen..... dat zorgt dan weer voor meer chaos. Op de overloop wil ik nog steeds schilderen en andere vloerbedekking leggen maar dan ga ik geen kasten terugzetten en vullen voordat ik dat gedaan heb.. Ondertussen wel op zolder aan het opruimen en sorteren, maar als ik daar bezig ben doe ik op andere plekken in huis minder. En zo wordt op sommige plekken de chaos tijdelijk groter. Als ik het dan ruim wil hebben is dat dus even een flinke klus, vooral als ik dan toevallig net een week heb waarop ik de hele dag wel slapen kan.  Maar acht, het moet toch gebeuren en als er zo'n leuke dag op volgt verdwijnt de vermoeidheid voor even.

Petra, Bert, Betty, Larisse, Vincent en Michel: Bedankt voor de leuke dag!!! En een knuffel voor Lizzy, de lieve boerenfoxpup.


16 februari:

Nationale pizzadag
Wereld walvisdag


De quote van de dag: 




4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er allemaal heel lekker uit hoor. En je toetjes hebben mij mooi op een idee gebracht voor volgende week zondag. Leuk die lampjes voor je raam.
    groetjes lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel handig zo'n toetje! En er kunnen nog versiersels ook bij om te strooien.
    Het mango/passievrucht-ijs en citroenijs is sorbetijs van G'woon (o.a. bij Deen). Die bekers ijs vind ik echt een aanrader.
    Bij mij was het toetje een succes! Eentje nam niet want die eet nooit toetjes.....maar ze had fruit kunnen nemen. Ik was eerst nog van plan om er een blik fruitcocktail bij te zetten op tafel, maar het werden blauwe bessen.
    Veel plezier zondag!
    Die lampjes had ik in een heel krat kerstspullen voor 2,50......zaten heel veel letters bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via Facebook:
    Henriette Hartman-Kompanje Wat een werk heb je eraan gehad en zo te lezen een geslaagde dag , vandaag afwassen ......
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 4 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Het was zonder meer een geslaagde dag. Allemaal vrolijke, blije en gezellige mensen....lekker eten (al zeg ik het zelf ๐Ÿ˜‚) en genoeg te snoepen voor de liefhebbers. Een vrolijke puppy erbij....het was perfect! Het eten klaarmaken viel nog wel mee, nou…Meer bekijken
    1
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 4 d · Bewerkt
    Hilda van Nieulande
    Hilda van Nieulande Fijn dat het een geslaagde leuke dag was x
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 4 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Het was top....maar met gezellige mensen is het snel geslaagd!
    2
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 4 d
    Ans Dekker-Martis
    Schrijf een antwoord...

    Michel van der Roest
    Michel van der Roest Het was een gigantische klus voor Ans Dekker-Martis, maar wat hรฉbben wij genoten! Letterlijk van van alles! Van de gastvrijheid, de gezelligheid, al het lekkers, vรณรณr, tijdens en na de "Stampotterij", en wat hebben we gelachen en een lol gehad met zijn allen!
    Heeeel veeel dank, Ans, voor al je goede organisatie, en iedereen, Vincent Vaessen, Bert Bollebakker, Larisse, Petra Rvs, Ans en mijn lief Betty Roest, reuze bedankt voor deze geweldige stamppotparty!
    En ook Lizzy natuurlijk, wat een schatje!
    We gaan er nog lang van nagenieten!
    En maandag om 18.00uur weer een nieuwe themashow op vandaagradio.nl!
    Allemaal reuze bedankt!

    Ans Dekker-Martis Dank je wel Michel.....jullie hebben er lang genoeg op moeten wachten hahaha, ik was het vorig jaar al van plan. Ik vond het heel gezellig, ongedwongen.....super! Jij als quizmaster..... ook weer eens wat anders! Maar eens denken wat het de volgende keer wordt...... weer stamppot of wat anders....... maar dat duurt nog even en als ik meer ideeรซn heb laat ik dat wel weten, dan valt er weer wat te kiezen!

    Susanne Bout
    Susanne Bout Een dag om in te lijsten ๐Ÿ’–๐Ÿคฉ

    Ans Dekker-Martis Ja precies!

    Patty Knip Dat was een geslaagde missie Ans, leuk!

    Ans Dekker-Martis Ja, het was zeker geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Facebookreacies op de aankondiging van stamppotparty:
    Geurtje Hendrika Witte ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    Ans Dekker-Martis Lampjes had ik ook in het krat van Prijsmepper

    Mieke Lavrijsen Veel plezier en smakelijk!! ๐Ÿฒ๐Ÿœ๐Ÿฅ—๐Ÿฅ˜

    Ans Dekker-Martis Dank je wel!

    Anuschka Smits Heel veel plezier gezellig stampot eten

    Larisse Danielle Bollebakker En de stampot was lekker.

    Bob Van Dam smakelijk !!!

    Michel van der Roest Het was reuze gezellig en ontzettend lekker en we konden uit allerlei heerlijks kiezen! Ans Dekker-Martis, heel veel dank voor je gastvrijheid, de gezelligheid en het fantastische stamppotgebeuren en iedereen heel veel dank voor zo'n gezellige middag en avond!
    Ook namens Betty natuurlijk!
    ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

    Ans Dekker-Martis Dank je Michel..... ik heb genoten! Jullie bedankt voor de gulle gaven.....uiteraard niet nodig, maar wel top!
    Ik ben bezig met het verhaal, het is bijna klaar, nog even nakijken, aanvullen en foto's erbij plaatsen (geen geweldige foto's, maar het gaat om het idee). Ik denk dat het verslag over een half uur wel klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen