Zoeken in deze blog

zaterdag 1 februari 2020

Auto of ov?

Een auto is natuurlijk handig......ook al rij ik niet veel, ik zou hem wel missen als hij weg is. Even naar Purmerend, Volendam of Edam? Pak de auto maar. Naar Amsterdam is de verbinding super, naar andere plaatsen minder en 's avonds soms zelfs ronduit slecht! Veel boodschappen of grote dingen? Gooi maar in de auto. Niet fit..... dan met de auto boodschappen doen.

Ik ben mij er heel erg van bewust dat dit mijn laatste auto is, tenzij er wonderen gebeuren (ik zeg meestal: 'Tenzij ik een grote prijs win of een rijke vent vind!" 😂).
Ik wil geen oude auto kopen waar ik niet op vertrouwen kan, die steeds mankementen heeft en waar ik zoveel onkosten aan heb dat ik beter een duurdere had kunnen kopen, dan was ik net zoveel kwijt geweest. Zelf heb ik er geen verstand van....ik kan niks zelf repareren en bij aankoop van een oude denk ik dat hij prima is als hij mooi glimt. Ze kunnen alles vertellen en alles aanwijzen in de motorkap....ik knik braaf en vraag mij af welke taal zij spreken. Er is gewoon geen geld voor een fatsoenlijke auto.....het geld dat ik net. nog bij elkaar zou kunnen schrapen is te weinig voor een auto zonder problemen. Dus..... als mijn 'rode leeuw' problemen krijgt dan gaat hij weg...... geen dure reparaties..... dan is het over en sluiten! Ik heb een prima garage, die maakt het niet te duur, doet geen onnodige dingen, maar als er dingen stuk gaan zal ik toch moeten betalen als er wat vervangen wordt.

Het zou wel veel geld schelen...... ik kocht deze auto indertijd omdat hij goedkoop was in de wegenbelasting en het jaar erop wegenbelastingvrij zou worden. Ik had een nieuwe gewild en met de slooppremie waarover gesproken werd moest dat kunnen, maar ja, ze bleven er te lang over praten.....ondertussen was mijn oude Kadett (19 jaar) al afgekeurd en liep ik de premie mis (die 2 weken daarna inging!). De wegenbelasting was op dat moment 12 (of 13?) per kwartaal, of 36 (39?) per jaar. Per jaar kon ik niet meer betalen, want ik kocht hem in juni en 1 januari werd deze auto wegenbelastingvrij!
Hier trap ik dus nooit meer in!!!! Hij werd inderdaad wegenbelastingvrij... 4 jaar later werd het teruggedraaid....nou ja, terugdraaien is naar mijn idee terug naar het oude.....misschien een paar euro meer, maar toch bijna hetzelfde. Nee, ik ging naar ca. 19 euro per maand!!!! Dus zo'n 240 per jaar! Dat is bijna 6x zoveel als het bedrag dat ik eerder betaalde, dus in 1 jaar tijd had ik al gelijk voor die 4 'vrije' jaren betaald met nog iets extra's....en dat daarna elk jaar! Dat verschil vind ik echt te groot en ik voel mij belazerd!
Maar wegenbelasting, onderhoud, Wegenwacht, verzekering...... bij elkaar zeker zo'n 600 euro. Dan de benzine nog (ik rij weinig en dan kan ik beter niet de nieuwe benzine (E10) gebruiken, maar moet een duurdere variant tanken). Omdat ik weinig rij is benzine niet de grootste onkostenpost en als ik met ov zou gaan moet ik ook betalen, dus dat streep ik een beetje tegen elkaar weg.

Met het OV kan ik op veel plaatsen komen, maar niet elke plaats is met het OV te bereiken. Ik heb een treinabonnement waarmee ik met 40% korting reis en 7 keer per jaar een dag gratis kan reizen. Dat abonnement kost ook geld....ik meen (zo uit mijn hoofd) dat het inclusief die gratis dagen tegen de 90 euro kost. Maar een enkeltje Arnhem voltarief (wat ik zonder dat abo zou moeten betalen) kost
18 euro....een ritje dat ik regelmatig maak. Als ik alle 7 keuzedagen (gratis ritten) voor Arnhem zou gebruiken spaar ik dus 246 euro uit (retourtjes)....min abonnementskosten 90 euro.....is al 156 euro winst (iets meer, het abonnement is iets goedkoper). Meestal is niet alles Arnhem, maar maak ik een paar andere ritten, vaak wat verder weg. Alle overige ritten heb ik 40% korting.....dus dat abonnement is voor mij heel gunstig! (Dat abonnement is niet meer te koop, alleen mensen die het hebben kunnen het verlengen, nieuwe klanten moeten een ander abonnement kiezen)
Nu ik 65 ben reis ik goedkoper met de bus, ongeveer 30% goedkoper (kan alleen met een persoonlijke ov-chipkaart.... want zo'n apparaat weet anders niet hoe oud iemand is). Doordat ik een abonnement heb hoef ik mijn ov-chipkaart nooit te kopen, die krijg ik van de ns.
Ik kan dus heel wat reizen met het ov voor ik aan het bedrag kom dat ik aan mijn auto kwijt ben, dus zonder auto ben ik zeker goedkoper uit! En dan heb ik dus geen benzinekosten en afschrijving meegeteld.

Zonder auto....ik zou hem missen..... maar het is geen ramp! Soms is het lastig, maar de langere ritten doe ik nu ook al met het ov, tenzij het een moeilijk bereikbare plek is of als ik teveel mee moet nemen of zoiets.

De oude rode leeuw is een paar weken geleden weer door de APK gekomen, dus voorlopig kan ik nog! Maar er komt natuurlijk een moment dat het over is.


Zon op 8.20, zon onder 17,27...dat is 1 uur en 17 minuten langer licht dan 1 januari ('s morgens 29 minuten en 's avonds 48 minuten)


1 februari: 

Naakt werken dag 😂
Debutantenbal/Wiener bal
Herdenking watersnoodramp
Hijabdag
Interreligieuze harmonie week
Belgische alcoholloze maand


Quote van de dag:
Dat is een voordeel van reizen: het verruimt de blik en scherpt ons in, hoe verrukkelijk het thuis is.
(Simon Carmiggelt)



3 opmerkingen:

  1. Ideaal is natuurlijk auto èn ov.
    Maar je zou redelijk gemakkelijk zonder kunnen, een gedachte om in je achterhoofd te houden als je weer kosten hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies! Soms is een auto echt handiger/prettiger, maar ik weet dat deze niet het eeuwige leven heeft, dus goed om dat besef te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geertje Woldering Ja ik weet nog dat je hem kocht...en ja autorijden is duur
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 2 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Al bijna 11 jaar geleden....zomer 2009. Ik ben er nog steeds blij mee, maar hij zal niet het eeuwige leven hebben....ik ook niet! :D
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Bob Van Dam
    Bob Van Dam Ja
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Jaja
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Geja Staal
    Geja Staal Wij hebben geen auto meer , dus het OV met korting is ons model , dat gaat behoorlijk goed, 25 min. naar Groningen .Hoef je niet te parkeren !🚍 voor het ziekenhuis e.d hebben we de regiobus.En deze dag ga ik voor de Belgische alcoholloze dag!
    1
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Waar de verbinding goed is is een auto ook niet echt nodig.
    Ik ga ook alcoholloos, maar niet alleen deze maand......ik ben al zo'n jaar of 40 alcoholloos.
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Schrijf een antwoord...

    Mariëlle Verhoeven
    Mariëlle Verhoeven Soms OV, meestal de auto😉
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis In de buurt vaak de auto, verre ritten ov. Zeker in de winter, want ik kan niet in het donker rijden....alleen kleine stukjes op bekend terrein!
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Schrijf een antwoord...

    Susanne Bout
    Susanne Bout Nou, zo is het inderdaad: het kost een boel centen, maar het geeft ook vaak gemak. Helemaal zonder kan knap lastig zijn.
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Helemaal zonder zal zeker tegenvallen, maar ach..... het zal ook wel weer wennen. In elk geval scheelt het wel flink in mijn portemonnee. Maar zolang mijn auto goed is blijf ik rijden hoor!
    1
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Schrijf een antwoord...

    Hanny Hasquare
    Hanny Hasquare Beiden : lekker stressloos met OV ( als geen stakingen ;-) ) maar moet ik iets meer meenemen dan de auto, of daar waar ik niet met OV heen kan. Ik zou ook de auto missen, alleen al voor de boodschappen...
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 23u
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis De boodschappen die ik in Monnickendam haal doe ik gewoonlijk op de fiets, maar als ik naar Purmerend of Volendam ga (meer keus, af en toe eens wat anders) dan is het meestal de auto. Blij dat ik hem nog heb....maar ja, daar komt ook een keer een eind aan!
    1
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 23u
    Hanny Hasquare
    Hanny Hasquare Ans Dekker-Martis ja, ik rijdt de auto van mijn zoon ( hij in't buitenland) en ik probeerde nog eens per fiets de boodschappen te gaan doen toen hij in Frankrijk was en zijn auto zelf 2weekjes nodig had, maar de ( nog tamelijk lichte) hellingen op me…Meer bekijken
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 23u · Bewerkt
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Ja, dat is ook geen oplossing dan
    1
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 23u
    Hanny Hasquare
    Hanny Hasquare Ans Dekker-Martis zolang het oudje nog wil blijven rijden, is wel altijd goed onderhouden, dus op hoop van zegen
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 23u
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Precies..... zolang ze het goed doen blijven we rijden!

    BeantwoordenVerwijderen